Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Meillä niin että kun poika alkaa näyttää väsymyksen merkkejä mennään makkariin ja istun sängyn laidalla poika sylissä tankkaamassa. Siihen aina rauhoittuu :)

Meillä on kyllä helppo lapsi. Unilelu rintaa vasten ja poika rutistaa sitä ja kääntyy kyljelleen. Tutti suuhun ja peitto päälle.
Jos ei rauhoitu itsekseen niin ei todennäköisesti rauhoitu rauhoittelemallakaan.

Mutta sen olen huomannut, ettei mitään hyppyytyksiä kannata tehdä juuri ennen nukkumaanmenoa.

Heh, meillä on iltapuuron ja -pesun jälkeen hillutunti ja sen jälkeen rauhotutaan tissille.

Nyt on vaan pikku dilemma, ku poika ja isi vetää hirsiä tuolla mummolan makkarissa, pojalla iltapuuro syömättä ja vaippa vaihtamatta, mut ei raaski mennä herättämään. :) Rankka päivä takana, saa nähä millanen yö on edessä.

Nyyh, poika meni nukkumaan ihan normaalisti, sitten heräsi kertaalleen syömään. Sen jälkeen tuli ihan hirveä kipuitku. Istuttiin miehen kanssa sohvalla, mies lähempänä pojan huonetta, ja katsoi mua että "pitäiskö mennä katsomaan", mihin melkein tiuskaisin (sanoin aika tiukasti), että "mene katsomaan!"
Luultiin kumpikin, että jalka olisi pinnojen välissä. Ei, ei ollut. Poika makasi keskellä sänkyä selällään, tutti suussa.
Itki isän olkapäätä vasten, itki äidin olkapäätä vasten, välillä rauhoittui lyhyeksi hetkeksi syömään tuttia. Maitoa ei halunnut.

Itkua kesti varmaan 10 minuuttia. Ilmoitin, että menen laittamaan kylvyn valmiiksi. Huusin sitten khh:sta, että poikaa pitäisi tulla riisumaan. Näköjään olen hyvin kärsimätön, kun mies tietää että poika menee kylpyyn, mutta pitää huutavaa poikaa olohuoneessa :mad:
Tuli sitten lopulta, ja alkoi riisumaan (kylpy oli jo valmis).
Laittoi pojan altaaseen, ja tämä meinaa keikahtaa, ja huutaa taas kovemmin.

Pidin pojasta sen verran kiinni tai tuin kroppaa, ja hiljalleen poika alkoi läiskiä vettä ja kasvoille alkoi tulla hymyä. Kylvetettiin pitkään. Lopulta saatiin puettua uudelleen, vietiin nukkumaan ja nukutettiin jonkin aikaa. Mies haki maitoa ja laitettiin musiikki soimaan. Sinne toi poika nukahti.

Ihan hirveää kuunnella kimeää huutoa, josta kuulee että poika on joko kauhuissaan tai kipeä. Kontakti ei auta, eli ei ollut painajainen. :sad001

Meillä iltapuuron ja pesujen jälkeen saatan hetken pitää sylissä, lasken sitten omaan sänkyynsä tutti suussa, laitan unilevyn soimaan ja menen itse makoilemaan viereen omalle sängylleni. Poika pyörii, hyörii, leikkii unileluilla ja välillä minun käsillä aikansa ja sitten kääntyy kyljelleen lelunsa kanssa ja nukahtaa. Joskus silittelen selkää, jos ei meinaa millään rauhoittua itsekseen. Tissittelyn pyrin hoitamaan jo ennen iltapuuroa, mutta jos ei onnistu, niin sitten juuri ennen kuin laitan omaan sänkyynsä. Harvoin enää nukahtaa tissille.

Meillä on lipsahtanut taas siihen, että iltapuuron jälkeen hetken leikkii ja otan tissille, johon käytännössä simahtaa. Koitan kyllä siirtää sänkyyn aina ennenkuin on aivan unessa ja annan tutin suuhun, rätin kainaloon ja laitan unipöllön laulamaan. Siihen nukahtaa nopeaa, mutta valitettavan usein viime aikoina on nukahtanut kunnolla syliin. Haluaisin siitä tavasta eroon, jotta esim mieskin voisi tyttöä laittaa nukkumaan. Tai että voitaisiin miehen kanssa mennä vaikka elokuviin ja vaikka mummu voisi tulla laittamaan tytön unille ja jäädä vahdiksi. Tai tyttö voisi mennä mummulle, joka viikottain yleensä kerran katsoo tytön perään tunnin-pari päiväsaikaan. Pullosta/mukista kun ei maito maistu. Oma eikä korvike.

Kun mies hoitaa yösyötöt ja nukkuu pojan huoneessa, niin heräilyjä on paljon vähemmän. Edellisyönä aamuyö oli syöttöjen lisäksi yhtä tutin laittoa, pojan kääntämistä ja peittelemistä. Viime yönä mies antoi kahdesti maitoa ja kerran tutin.
Sama aiemmin, mies herää pari kertaa kun itselle heräämisiä tulee 5 tai enemmän...
Kyllä toi mies meni silti aamupäikkäreille tuon yön jälkeen, mitä ei normaalisti tee.

Nuunu meillä vähän sama homma.. Jossain vaiheessa tuli taas tavaksi, että minä laitan aina nukkumaan ja tissin kautta.. Ärsyttää itseäänkin, kun on antanut tämän taas mennä tähän.

Meillä on alusta asti menty tissin kautta nukkumaan, mutta harvemmin enää nukahtaa tissille, vaan simahtaa jossain kohtaa möyriessään pitkin sänkyä :P Ja uskon, että nukhtaisi pullollekin, jos on tarve :)

Kävin tänään MLL kirpparilla ja ostin kiireessä kasan lastenkirjoja niihin sen kummemmin tutustumatta. Olin nukuttamassa tyttöä ja huutelin miehelle että tuo yks niistä kirjoista niin luen iltasadut mies toi sitte kirjan mulle ja meinasin tikahtua nauruun kun avasin kirjan. Kirjan nimi oli "Nyt vittu nukkumaan" :-) tässäpä ensimmäinen runo; "Kissat poikasiinsa painautuu,
Kilit kylkeen kuttujen,
Kulta on petisi lämpöinen pesä,
Pistähän vittu nukkuen."

Jäi sit iltasatu tänään lukematta XD pitäs vissiin vähän tarkemmin kattoa mitä sitä lastenkirppareilta haalii mukaansa. Kirjan takana sit kuitenkin lukee et kirja on tarkoitettu aikuisille ei lasten korville.

• Tykkään
Reaktiot: DT
Mä joskus niin nauroin tuolle kirjalle :D piti hankkia perheelliselle ystäväpariskunnalle lahjaksi mutta myytiin meidän kirjakaupassa loppuun eikä ollut aikaa tilata. Ei ehkä ihan lapselle iltasaduksi :D

Onneksi tossa pystyy kyllä korvaamaan vittu-sanan "nyt" sanalla, jos siis sattuisi vähän vanhemmalle lukemaan joka jo ymmärtää kunnolla. Jos olisi loppusoinnullinen toi vittu niin vois olla aika vaikeeta... :grin

Oijoi. No, onneksi ostit sitten muitakin :hilarious:

Auttakeehan, mikä voi olla syynä kun yökylässä neidin eka herätys oli vasta klo 1.32. ja nyt taas kotona klo 22.34. Ja muutenkin viime yö mummilla oli paljon parempi kuin kotona. Mä en käsitä. Samat rutiinit ja aikataulut tietty, kun itse teen. En käsitä?

Onko viileämpää kuin kotona? Meillä oli samantyyppinen tilanne ja musta tuntuu että syy oli viileämpi makuuhuone..

Tai sit vaan kylässä väsyy enemmän, kun on niin paljon ihmeteltävä ja useampi leikittäjä?

Makuuhuone on mummin luona enemmin lämpimämpi kuin kotona.
No seuraava herätys oli onneksi vasta klo 1.29. ja sit klo 4.55. Eli ihan hyvä yö meille.

Meillä kävi samoin kesällä reissussa! Olenkin miettiny samaa, ja luulen, että meillä vaikutti mm., että itse oli ensinnäkin rennompi ja lapsi sai tosiaan paljon huomioita ja vahvaa läsnäoloa vanhemmilta ja lisäksi ympäristö oli niin virikkeellinen. Mökillä ollessa vaikutti selvästi pimennysverhot.

Nyt on viimeiset pari yötä ollut niin levotonta menoa että ollaan heräilty tunnin parin välein. Tassuttelu ei auta kuin osassa tapauksia, pitää heijata sylissä uneen. Sit kun saa laskettua pojan sänkyyn niin kestää 3minuuttia ja se on mahallaan. Ja huutoa .. Ja pahimmassa tapauksessa ryömitään puoliunessa eteenpäin. Toissayönä otin pojan aamuyöstä mun viereen nukkumaan kun ei unista meinannut tulla mitään. Nukuttiin sitten navat vastakkain. Aika väsy olo kun heräilee koko ajan ja nukuttaminenkin saattaa sitten kestää taas pitkään. :-( toivottavasti rauhoittuisi pian

Meillä sama homma, sillä erolla että nousee seisomaan tai väkisin yrittää kontata eteenpäin. Rauhottuu onneksi nopeasti mutta herätyksiä saattaa olla reilusti yli kymmen/yö. Huoh. Alkaa äipällä vähän väsy painaa kun on toi esikkokin vielä.

Takaisin