Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Meillä ensin illalla tissitellään ja rauhotutaan meidän sängyssä ja sitten nostan unenpöpperöisen muksun omasn sänkyyn. Siinä silittelen poskea ja selkää sekä hypsyttelen :) siihen nukahtaa ilman tutteja ja maha täynnä. Kyllä meilläkin sisällä päikkäreille meno on semmoista venkoilua ja kitinää välillä, ennen kun sitten nukahtaa ihan yht äkkiä :grin

Myö ollaan KoBe kerran miehen kaa käyty neuvolassa yhessä, sinnekkii oli tosi vaikee saaha hänet mukaan kun ei halunnu lähtee syyteltäväks. Hetkeks helpotti miun taakka sen käynnin jälkeen kun alko vissii ymmärtää miten rankkaa miulla on. Unikouluasioista siellä ei ollu puhetta kun tais olla 6kk neuvola tai aikasemmin. Seuraavalla kerralla oli puhetta jos käytäis perheneuvonnassa (tai jotai sinne päin) oltiin jo soittamassa ja varaamassa aikaa mut mies peru samasta syystä kun ei ois halunnu neuvolaan mukaan. Olen kyllä yrittäny selittää et unikoulu ois helpompi hänen hoitaa kun ei maito tuoksuis, mut ei. Yöllä vaa vihasena ähisee ja kääntää kylkee jos poika alkaa huutaa. Joten yksin on pärjättävä, toivottavasti ei oo enää pitkä vaihe tää.

Jos meillä mies ei osallistuis lapsen hoitoon ja kasvatukseen, myös öisin jos siihen on tarvetta, niin sanoisin kyllä että sinkkumiehet saa nukkuu just niin paljon ku huvittaa. :-) mä olisin mieluummin ilman miestä kuin yksinhuoltaja parisuhteessa.

Toinen yö ilman tissiä,onnistuneesti! Heräili kyllä mutta valitus oli hyvin vähäistä ekaan yöhön verrattuna. Heräsi sitten kuudelta isomman huudon kanssa niin siitä tiesin jo iteki että on aika saada tissiä.. :D itse siis nukuin eri huoneessa ja mies tytön kanssa. Kuudelta sit vuoron vaihto, menin tytön viereen ja nukuttiin puol ysiin ku isäntä lähti metsälle. Molempina aamuna heränny tasan kuudelta,jolloin olen antanut rinnassa roikkua ja tyttö onkin siihen vielä sitten tyytyväisenä nukahtanut pariksi tuntia. :)

IceQueen, meillä mies haluaa aina neuvolaan mukaan.. :O en sit tiedä millaisia muut isät on mutta kyllä minusta kuulostaa oudolta jos ei ole kiinnostunut. Meillä ainakin harmittelee jos ei jostain syystä ole mukaan päässy ja on aina töistä sen verran poissa ollu että mukaan on päässy. Tosin oli kyllä niin innostunut jo raskauden aikana että lähti niillekin neuvolakäynneille melkein aina mukaan.. :D tästä neidistä taitaa tulla oikee isin tyttö. Töistä kun tulee nii heti on lahkeessa roikkumassa ja jos ei heti pääse syliin nii rupee valittamaan.. :P

Tuo mies on saanu vähän turhan perinteisen sukupuoliroolien mukaisen kasvatuksen, se on meillä se ongelma. Kaikki vauvajutut ja kotityöt on naisten hommaa ja hän hoitaa rahapuolen. Siks oon vähän tähän tilanteeseen alistunu kun tienaan ite sen verran vähemmän että koti ja lapsi on miun hoidettavana. Mut on tuossa miehessä paljon hyvääkin :) se on vaa äkänen väsyneenä :grin siks ei oo avuks yöllä.

Musta sitten taas ei ole yöllä oineen muuhun kun tarjoamaan tissiä, kun oon ihan tajupois :D Mies kyllä useesti nostaa pojan omasta sängystään meidän väliin ja hypsyttää uneen jos itkee :) <3

Täällä on kans yöunille meno ihan yhtä sirkusta. Imetän pojan meidän sängyssä ja siitä siirrän omaan sivuvaunuunsa. Ehkä yhden kerran kymmenestä nukahtaa suoraan sinne. Muuten jatkuu sama ralli, kun lattialla leikkiessä. Hyörii, pyörii, hakkaa tutilla sängynpäätyä, kantapäillä sängynreunaa, mitä vaan, mistä saa kovan äänen. Olen antanut hyöriä, jossain vaiheessa yleensä uupuu ja käy unille. Mutta turhan usein häärätessään onnistuu kopauttamaan päänsä tms. ja itkuhan siitä tulee. Nyt on jokusen viikon tehnyt sitä, että ryömii heti takaisin meidän sänkyyn ja mun päälle hyörimään. Huoh! :inpain: Ei oo tullu mun kirjanlukemisesta yhtään mitään. Ainoa, jolla saan lapsen nukahtamaan, on se, että sammutan valot ja pidän kädestä kiinni, ettei jumppaile pitkin sänkyä. Siihen yleensä sitten nukahtaa, joskus tulee vielä itku ja nostan kainaloon, johon onneksi sitten simahtaa. Mutta ei kyllä nukahda itsekseen. Ikinä. :oops: Oon myöhäistäny nukkumaanmenoaikaakin, että mentäis vasta sitten, kun oikeesti väsyttää, mutta ei tosta Duracellista lopu virta koskaan. :hilarious: Ja hassua, että päikkäreille nukahtaa samantien. Laitan ihan hereillä vaunukoppaan ja ulos ja harvoin kuuluu itkuhälyttimestä pihaustakaan. Mikähän siinäkin on?!

Meillä on kaikki rutiinit nyt ihan pielessä.. Öisin ei nukuta, vaan kieriskellään ja ryömitään unissaan. Heräillään parin h välein ja pitäisi olla tassuttelemassa koko ajan. Herää aamuyöstä niin että ei meinaa nukahtaa. Nyt viim kolme yötä on sitten nukkunut aamuyöt meidän välissä.
Päivän rutiinitkin on sekaisin, ehkä se vaikuttaa. Eikä osaa edelleenkään nukahtaa itse, vaan pitää olla sylissä heijattavana päiväunia varten ja illalla tassutellaan ja suhistaan unille.
Huoh, pitää taas ottaa niskasta kiinni ja laittaa rutiinit kuntoon ja tehdä kevyt unikoulu taas.

Onks teillä Solfiza miten pitkään ollu yöt tollasia? Vai just ton kolme yötä?

Meillä alkaa päiväunirytmi muuttuu nyt nii et tuo 9kk poika nukkuu kahet päiväunet enää. Mites muilla, monet unet päivässä? Ja miten pitkä väli on viimesten päiväunien ja yöunien välillä? Mietin vaa tuota yöunille laittoa että miten pitkä aika iltapäikkäreistä ois hyvä että ei ois liian väsyny, mut kuitenkii tarpeeks väsyny, et nukahtais itestään.. Tietenkii yksilöllistä mut kysyn kuitenkii :)

Olen jo moneen otteeseen sanonutkin, että meillä mies on ainoa joka nukkuu makkarissa. Välillä kyselee milloin palaan sinne, mutta vastaus on aika vakio: kun yöheräämisiä on enintään 1 yössä. Pari kertaa kokeilin nukkua makuuhuoneessa itkuhälyttimen kanssa, mutta eihän siitä mitään tullut. Ryntäsin aina ekasta itkusta ylös ettei mies häiriinny (ei olisi valittanut, mutta kun käy töissä ja itse saan nukkua päikkärit kun tulee töistä, jos sellaisia tarvitsen niin en halua toista väsyttää - olis vähän kuin sahaisi oksaa jolla seisoo).

Meillä toimii hyvin se, että mies saa arkisin nukkua yöt rauhassa. Viikonloppuisin välillä hoitaa yöt ja aina aamut ja saan ottaa torkkuja aina kun mies on kotona. Jos mies olisi valvomisesta itsekin väsynyt, niin ei varmaan toimisi.

Meillä poika nukkuu päikkärit vaihtelevasti. Jos on vain vähän ohjelmaa voi nukkua kolmet päikkärit. Joskus nukkuu vain yhdet jos on hirveästi tekemistä eikä ajella autolla.

Neljän jälkeen en halua että nukkuu enää päikkäreitä, oikeastaan viimeistään kolmelta tai vähän jälkeen laitan vielä nukkumaan, mutta jos kello on jo puoli neljä niin täytyy tosi väsynyt olla että pääsisi päikyille.

Meillä jääny iltapäikkärit nyt pois eli kaksilla mennään: aamulla noi9/9.30 ja siitä tunti ja varslnaiset klo 13-15/16. Yöunet 21-07, ei yleensä herätyksiä.

Meillä nukutaan yhdet tai kahdet päikkärit riippuen monelta ollaan herätty. Iltapäivällä poika yleensä on nukkunut puoli viiteen mennessä sen mitä nukkuu ja on sitten kahdeksaan asti hereillä kun aletaan ilta puuhiin. Yllättävän hyvin jaksaa olla koko illan hereillä.

Meillä nukutaan päikkäteitä tosi vaihtelevasti. 1-3 päivässä, joskus yhteensä alle tunti, joskus kolme tuntii yksillä unilla.
Eilen poika oli isän kanssa mummilassa, ni oli nukahtanu kiltisti pullomaidon jälkee isin syliin. Yleensä mennää viel tissitainnutuksel. Itsekseen osaa nukahtaa vaan autossa ja rattaissa.
Unikoulu pitäis alottaa, kuhan
selvitää tästä flunssasta.

Meillä nukkuu enää aamulla max 30min ja päiväunet aikahaarukalla 11-13 käy nukkumaan ja nukkuu 1-1.5h. Jos nukahtaa ajoissa niin nukkuu vielä neljän pintaan pienet unet, muuten menee kaksilla päiväunilla :) mä en myöskään uskalla paljoa nukuttaa illalla että tulee yöunet hyvin.

Mä olen ajatellut että aikaistan pojan muuttoa omaan huoneeseen. Kunhan nyt ensin toivutaan tosta viikonlopun reissusta (viime yö lähes yhtä levoton vielä kotonakin kuin kylässä). Meillä tosin vain kolmio ja vieraita tulossa yöksi parin viikon kuluttua niin ennen sitä ei viitsi siirtää. Muuten en tiedä mihin mahtuu vieraat nukkumaan. On tääkin :D

Meillä piti kans vuoden iässä siirtää pimu omaan huoneeseen mutta siirrettiinkin jo kuukausi sitten. Oli hieno ratkaisu! En herää yöllä jokaiseen inahdukseen ja nyt sitten on päästy nukkumaan viimeiset 5 yötä ilman yhtäkään heräämistä! ♡ kannatan siirtoa. meillä ei esikoinen havahdu ollenkaan itkuun tai inahduksiin niin ovat erinomaiset huonekaverit :)

No meillä on noi yöt olleet unikoulusta lähtien (n 6vkoa sitten) sellaisia että herää yhden kerran kunnolla - yleensä 02-04 välillä ja sitten meneekin puolitoista tuntia saada poika nukkuu. Nyt parin viime viikon aikana ollut tämän pitkän herätyksen lisäksi 1-2 pikaherätystä jolloin yleensä riittää kevyt tassuttelu. Muutamat viime yöt meni tosiaan niin että otettiin väliin nukkumaan kun ei nukahtanut tai me ei enää jaksettu nukuttaa..

Nyt yritetään totuttaa siihen että on mahd vähän kontaktia yön aikana ettei ainakaan herää siihen et on kiva että sylitellään.. Viime yönä lähinnä suhistelin ja pidin kättä pinnojen välistä sängyn puolella. Yritetään nukuttaa päikkäreillekin ilman syliä. Aamun ekoista päikkäreistä ei tullut mitään.. Huudettiin 45min vaikka suhisin, tassuttelin jne. Sit otin sängystä pois. Lounaan jälkeen sit nukahti hyvin, oli ihan väsy.

Meillä tarvitaan kyllä vielä kolmet unet. Illat olisi ihan kamalia jos ei nuku vielä n 15-16 välillä.

Meillä nukutaan 2x päikkärit, ekat lounaan jälkeen 2-3h ja 16-18 välillä nukkuu 1h. Illalla viim. klo 21 nukkumaan. Herääminen vaihtelee 06-08:30 välillä ( jos herää 06 niin ottaa pienet unet heti ap:n jälkeen). Kaikki päiväunet on nukkunut aina vaunuissa. Meillä sänky on vain yötä varten!

Meillä sängyssä pinnoista on kiinni sellainen soittorasia johon tulee pieni valo kun siihen koskee. Valo ja musiikki sammuu 10min kuluttua kun siihen ei enää kosketa. Oli loistava esikoisella ja yhtähyvä on nytkin. Välillä yöllä kuuluu musiikkia, en tiedä onko potkaissut vahingossa musiikin päälle vai tarkoituksella.. Esikoinen ainakin oppi hyvin nopeasti laittamaan sen tarkoituksella päälle ja nukahti sen avulla aina itsekseen uudelleen.

Mä kannatan kyllä myös omaan huoneeseen siirtoa jos se vain on mahdollista. Pieniin kitinöihin ja kiekaisuihin ei tule reagoitua ja todella nopeasti vauva oppii ettei saa yöllä seuraa ja nukahtaa samantien itsekseen uudelleen!

Kotimama, talo elää tavallaan ja vieraat menee ajallaan (vai miten se menee)! Vauva vain omaan huoneeseen ja vieraat olohuoneeseen nukkumaan! Eihän sitä vieraiden ehdoilla voi mennä! :rolleyes:

Musta taas välillä tuntuu, ettei poika saa riittävästi syliä. Nukahtaa itsekseen sänkyyn tai vaunuihin tai autoon. Ihan poikkeuksellisesti on nukahtanut syliin tai olohuoneen matolle. Syötöt sängyssä ettei poika herää enempää.

Teillä niin moni sylittelee vauvojaan, ja meillä tota syliä tulee niin vähän. Poika ei oikein edes tykkää siitä hirveästi. Joka päivä kuitenkin on sylissä ja kutitellaan ja poika kikattelee ja usein halailen ja poika tukistaa ja nipistää kipeästi vastaukseksi.

Meillä KoBe nukahdetaan itse aamulla päikkäreille sänkyyn, päivällä vaunuihin ja illalla yöunille omaan sänkyyn. Suhteellisen vähän viihtyy sylissä myös päivisin. Nautin siitä, ku esikoinen pitäny aina nukuttaa (paitsi vauvana ulos vaunuihin).
Oon molempien lasten kohdalla huomannut myös sen, että jos illalla liian väsynyt (ts. ei ole nukkunut tarpeeksi päivällä) niin myös yö levoton ja heräilee, kun muutoin nukkuu koko yön. Siksi en ole pitänyt väkisin hereillä iltaisin, mutta nyt jätti itse iltatorkut pois. On aavistuksen kiukkuisempi illalla, mutta iltapäikkäreille nukuttaminen ei enää onnistu, joten ei tietystikään väkisin nukuteta.
Esikoinen nukkuu edelleen 1-2 tunnin päikkärit ja niiden pituus ei vaikuta nukkumaanmenoaikaan eikä heräämisaikaan. Hän nukkuisi ilman vauvaa 8-9 asti, mutta herää vauvan herätessä nykyisin usein klo 7.
Minä en pidä kiirettä vauvan siirtämisessä omaan huoneeseen, kun en herää pikku ähinöihin ja miestä ei häiritse tai jos aikainen herätys aamuyöstä töihin, laittaa korvatulpat (laittaisi ne ilman vauvaakin).

Takaisin