Vauvan liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Malla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
^Jep, tuttua on. Tosin en osaa nyt tarkkaan sanoa, että mikä mulla johtuu virtsatietulehduksesta ja mikä vauvasta.

Liikkeet on voimistunut tän parin viikon aikana ihan hirveästi! Eilen jopa pari potkua tuntui ulkopuoleltakin. Enkä nyt huijaa tai kuvittele [:)] Mutta siis tosi paljon tuntuu liikettä, eniten varmaan potkuja ja melkein aina tuntuu kun pitemmäksi aikaa istahtaa tai menee maate. Huvittavinta oli eilen illalla, kun oltiin jo sängyssä lukemassa iltalukemisia ja Meemi taas harjoitti iltajumppaansa, niin yhtäkkiä tuntui ihan kuin jotain olisi ihan mahan seinää pitkin "vierinyt" puolelta toiselle ja oli pakko nostaa peittoa ja tarkistaa mitä siellä tapahtuu. No, maha oli sitten ihan vinksin vonksin, navan toisella puolella todella pikku kumpu ja toiselta puolelta ihan normaali tasainen. Pikkuinen työnsi päätään tai pyllyään kovasti näytille [:D] Oli hassua silitellä sellaista "kovaa" muhkua ja ajatella, että siinä se nyt on, oma pieni esikoinen. Mieskin pääsi tästä osakseen.

Voi kun mäkin tuntisin taas niitä potkuja tai liikkeitä. Sen viime sunnuntaisen "ekan kerran" jälkeen en oo tuntenut mitään vaikka kovasti oon yrittänyt keskittyä. Olin jo vielä tänä aamuna ennen neuvolaa vähän huolissani että elääköhän se siellä enää, ja meinasin joutua paniikkiin kun eka ei sydänääniä meinannu millään löytyä.. :( Onneks ne sitten lopulta löytyi ja taisihan toi vipeltäjä potkasta niin että siitä koneestaki kuului :D Siellä se pyöri ja hyöri niin että karkaili koko ajan sitä konetta ettei vaan voitais sen sydänääniä kauaa putkeen kuunnella. Loppu hyvin, kaikki hyvin, isoin säikähdys tähän mennessä..

Vaaleita karvoja on mulla kai ollut ennen raskauttakin mutta kuvittelenkohan vaan vai onko niitä tullu lisää :D... Linea negra oli kyllä tosi aikasin jo näkyvissä.

Liikkeitä tuntunut pari viikkoa, ikäänkuin matoja menisi ihon alla. Ehkä toi elohiiri kuvaa aika hyvin myös. Kutittaa [:D] Aiemmin liikkeet tuntui yhdessä paikassa kerrallaan, mutta nyt saattaa tuntua parissa paikassa yhtäaikaa ja niitä tuntuu useammin ja selkeämmin kuin esim. viikko sitten.

Nyt on parina päivänä tuntunut ilmeisesti myös potkuja, mutta tunne on ollut aivan erilainen kuin olisin ajatellut. Tuntunu tosi syvällä vatsassa siltä, niinkuin sydän löisi kovan lyönnin. En oo ihan varma onko ne potkuja vai mitä ovat.

Mulla tuntunut kanssa sellainen elohiiren tuntuinen pieni liike, tuolla alavatsan seutuvilla, mutta ei ole elohiirtä. Toivoin kovasti että jospa Papu ilmoittelisi itsestään! :) Ehkäpä se sitten olikin niin, jos jollakin muullakin oli näin ollut :o Ja tänään taisin tuntea sen ihkaensimmäisen potkun, pieni hentoinen :) Toivottavasti niitä alkaisi tulla nyt enemmänkin.
Ja tosta kun joku oli säikähtänyt, että ollaanko siellä hengissä, niin mä mietin tota joka päivä kun onnistuin katsomaan jonkun elokuvan, missä vauva oli kuollut kohtuun :/ siitä jäi jonkinmoinen paniikki.. Neuvola huomenna, siellähän tuo selviää, jospa kaikki olisi hyvin! :) ainakin pitäisi olla jos nuo ovat oikeasti Papun liikkeitä ollut, mitä olen tuntenut.

Siis se elohiiri-kuvaus oli kyllä paras! Eilen illalla nukkumaan mennessä tajusin, että siis tylleröinenhän se siellä on potkinut äitiään jo pidemmän aikaa, enkä oo tajunnu, että se oli just sitä!! Sitä möyrintää oon tuntenu jo pitemmän aikaa semmosena kuplintana, mutta nyt vasta tajusin nuo oikeat potkut!! [:D]

Täällä pikku-ukko meinaa tulla taas mahasta läpi:D sinkoilee ja pyörii ihan hullun lailla..On se vaan niin ihana tunne<3

Täälläkin on nuo liikkeet ehkä parin viikon ajan tuntuneet, vaikea oikein sanoa, milloin ekan kerran. Eilen illalla oli kuitenkin aivan PARAS tilanne tähän asti. Oltiin käymässä nukkumaan ja mies tuli sängyssä halailemaan ja maattiin siinä mahat vastakkain ja sanoinkin jotain, et Potkasehan Tirri isiäkin mahaan... Sit kohta yhtä aikaa huudahdettiin, et no nyt se potkas!! [:D] Mies tunsi kans mahassaan sen potkun, kun osu JUST oikeeseen kohtaan... Kyllä tää on ihanaa! [:)]

Malla, vähän suloista! :) aww.

Mä kuulostelin taas eilen yöllä nukkumaan mennessä oikein kovasti.. ja jotain siellä tuntui kyllä mut en oo yhtään varma olikse ihan vaan vatsan vai vauvan temppuilua :P Sillon ekalla kerralla olin kyllä ihan varma, selkeesti tuntu "elohiiri" mahassa kahdesti. Tää olis ollu samanlaista mut paaaljon hennompaa...

Neuvolassa kaikki ok!

Kyselin samalla, että oonko tuntenut potkuja, vai onko ollut vaan toiveajattelua, niin kyllä tuo neuvolantätikin kovasti innostui ja sanoi että kyllä ne on potkuja olleet, eikä mitään elohiirtä! :) Nyt alkanut kovastikkin liikkua enemmän Papu, ja ilmoittelee itsestään hentoisesti koko ajan enemmän :)

Potkaisi myös doppleria kun sydänääniä kuunneltiin :D
Ujo tuosta taitaa vaan tulla, kun uiskenteli karkuun laitetta ;P Isäänsä tulossa...

Itse olen tuntenut liikkeet enemmän tai vähemmän jo ainakin kuukauden ajan, ja viimeaikoina ovat alkaneet selvästi tuntua myös ulkopuolelta. Selvästi ovat nyt voimistuneet ja alkaneet tuntua useammin. Eilen yksi pojista (7v) halusi tunnustella vatsaa ja hänkin jo selkeästi huomasi potkun kädessään.

Mua niin huolettaa kun ei oikein liiku tai tunne liikkeitä. Se kutittelukin on pariksi päiväksi lopahtanut ihan täysin ja seur. neuvola vasta 12.08. Toivottavasti murehdin turhaan, mutta ihan hirmuisen huolestunut olen.[:(]

Fearsome - soita neuvolaan ja kerro huolesi, ottavat kyllä sut sinne ja kuuntelevat sydänäänet. Tai sitten terveyskeskuslääkärin kautta lähettellä  ultraan. Täällä vain isoissa sairaaloissa ultrat, pienemmillä paikakkunnilla kait ihan neuvoloissakin. Älä jää murehtimaan iteksesi.

Sulla vielä aika pieni se pienokainen siellä masussasi, niin välillä liikkeet eivät vaan tunnu. [:)]

Myllerykset ja potkimiset näkyvätkin jo ulkoapäin, jos on selinmakuulla, hassua! Isäkin on innoissaan, kun pääsee tunnustelemaan poikansa jumppaamista.

Fearsome, minäkin neuvoisin nyt ottamaan yhteyttä neuvolaan. Jos kerran huolettaa, niin pitäisi olla ihan oikeutettua päästä varmistamaan tavalla tai toisella, että kaikki on kunnossa. Ei jatkuva murehtiminen ole kenellekään edullista. Noissa vauvakirjoissa summuissahan sanotaankin, että ensisynnyttäjät usein alkavat tuntea nyt vasta niitä liikkeitä, mutta nekin saattavat olla vielä niin hentosia, ettei niitä tunnista. Saattahan olla niinkin, että pikkuinen on vilkkaimmillaan silloin kun nukut, etkä senkään takia ole tuntenut liikkeitä. Mutta soita nyt ihmeessä neuvolaan ja vaadi saada apua!

Mä olin viime viikolla tuntevinani joitakin kevyitä näpäytyksiä, mutta vielä en panisi päätäni pantiksi, että ne olivat vauvan aikaan saamia. Sen jälkeen on ollut hiljaista. Onneksi viikon päästä on neuvola, niin pääsee taas kuulemaan sydänäänet - että siellä varmasti edelleen joku polskuttelee! [:)]

Fearsome halaukset sinne, ymmärrän nimittäin sinua täysin! Itselläni kävi juurikin noin, tunsin liikkeet ihan selkeänä ja hetken niistä nautittuani ne hävisivät pitkäksi aikaa. Nyt taas perjantaina potkittiin oikein kunnolla ja taas sen jälkeen nyt la ja su ei mitään liikettä.
Aivan kamala tunne kun ei tiedä onko kaikki hyvin!!!!

Kiitos tsempeistä, katon ton alkuviikon ja soittelen sit neuvolaan, jos ei mitään tunnu. Heräsin yölläkin kuulostelemaan että liikkuisko.
Mut ei [:(] Onneks on tämä palsta minne purata tuntoja.

Fearsome: Ymmärrän tunteesi - niille ei vaan voi mitään... Kuitenkin, potkujen tuntemiseen ymmärtääkseni vaikuttaa vauvan aktiivisuuden yms. lisäksi kohdun asento, istukan paikka, vatsanpeitteet(?)  jne. Mulla itsellä on esim. kohtu eteenpäin kallellaan, joten ehkä siksi tuntui liikkeet jo aiemmin + kuului myös sydänäänet jo ekassa neuvolassa vaikka neuvolatäti ei ois meinannu ees yrittää kuunnella niitä vielä silloin. Toisilla taas istukka voi olla edessä ja siksi liikkeet ei tunnu niin herkästi. Ja jos vauva potkii selkään päin, niin se ei tunnu niin helposti. Niin ja oma asento tietty vaikuttaa, ite tunnen parhaiten vasemmalla kyljellä tai selällään maatessa tai hieman etukumarassa istuessa (jolloin taitaa tulla masussa ahtaampaa). Ja eräästä kirjasta luin, et potkuja vois kokeilla saada tuntumaan, kun juo/syö jotain makeaa (lasi sokeripitoista mehua) tai kahvia ja makaa sitten vasemmalla kyljellä rauhallisesti. 20 minuutin kuluttua potkuja voisi tuntua, kun vauva saa sokerista energia-annoksen. Mutta siis neuvolaan vaan yhteyttä, niin ei tarvitse turhaan murehtia, sitä vartenhan se neuvola on olemassa! [;)]

Niin ja Fearsome nyt tässä on sit sellainen kun taas eilen illalla sänkyyn päästyäni toinen mylläs kunnolla niin nyt jo mietin että ei ollutkaan niitä liikkeitä, oli vaan suoli tms. Että sitä tavallaan alkaa jo itsekin uskomaan että ei siellä mitään liiku...
Monet sanoo että raskausaika on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin ketun ihanaa.. ei ketään muuta sitten pelota jatkuvasti toisen hyvinvointi ja yleensä kaikki? Onhan mullakin siinä mielessä ihanaa että arvot ja kaikki muu fyysinen juttu on okei, loistavasti. Mutta psyyke tuppaa oleen aika mäsänä. Eikä edes jaksa kuunnella sitä sellaista sukulaisilta " Ihanaa!! Mitä ootte nyt hommannut ja kumpi tulee ja anna mä koitan jos potkii!" Ehkä me mun miehen kans sitten syntymän jälkeen hommataan kaikki kamat, vielä ei uskalleta edelleenkään.
Ääh, onneks on tosiaan tää palsta.

Meillä potkitaan ja tehdään sellaista kuperkeikkaa välillä, että huh huh. En tiedä kuvittelenko, mutta silloin kun mun pitäisi jotain syödä niin liikkuminen on hurjimmillaan. Iskut näkyvät helpoiten ihan alavatsassa ja yksi ilta pyysin miestäni laittamaan käden ja kas kun pikkuinen alkoi sätkimään oikein kunnolla.

Liikeiden tuntemiseen vaikuttaa myös kuinka paljon ns. vatsanpeitteitä. Mulle sanottiin ultrassa, että sen tähden tunnen liikkeet helposti, koska mulla ei juurikaan ole vatsanpeitettä.

Takaisin