Vauvan liikkeet

Mä kuuntelin joskus stetoskoopilla kohdun kohdalta ja sieltä kuului hassua kurnutusta. Nauroinkin miehelle, että ehkä siellä kasvaakin sammakko :D Se ääni oli siis todennäköisesti lapsivedestä tulevaa kun vauva liikkui. Paljaalla korvalla en kyllä ole kuullut kun omia suoliääniä, jotka kuuluvat huomattavasti kovemmin aina raskausaikana kohdussa olevan lapsiveden muodostaman kaikutilan tms takia. Kuuluu siis sellaisetkin kurinat ja murinat mitä ei normaalisti kuule eikä nytkään tunne.
 
Haha :) Olis kyllä hauska päästä stetoskoopilla kuunteleen. Mies kysyi asiasta neuvolassa ja silloin terveydenhoitaja sanoi että tyhjän vessapaperirullan hylsyn avulla mies voisi mahdollisesti kuullakin jotain vauvan liikkeitä ja ääniä. Mies oli kyllä jo monta kuukautta sitten sitä mieltä että kuulee kohdun liikkeet ja napanuoran virtaukset paljaallakin korvalla, mitä vähän epäilen.
 
Täällä kanssa tuntuu kaikenlaisia venytyksiä ja potkuja kylkiluihin. Vauva ilmeisesti on kyllä raivotarjonnassa, mutta jotenkin onnistuu potkimaan ja tuuppimaan välillä ihan ympäri vatsaa. Välillä on kyllä melko tukalaakin olla. Ja en olisi yhtään yllättynyt vaikka olisi möyrinyt uuteen asentoon edellisen neuvolakäynnin jälkeen, sen verran on liikettä tuntunut. Luulen että tunnustelemalla tunnistan missä sen peppu on (terveydenhoitajan tunnustelujen ja kertoman perusteella) ja välillä tuntuu että se olisi vaihtanut paikkaa. Mutta keskiviikkona lääkärillä sekin selviää.
 
Tiita, ei se niinkään ole lorinaa vaan niin kuin mainitsinkin niin pientä pierua muistuttava ääni. Lorinaa ei ole mun vatsasta ole kuulunut. Hassuja ääniä joka tapauksessa.
 
Mä oon nyt todennut että tää vähäliikkeisyys on jotain loppuaikojen juttuja... kun ei keskiviikkona neuvola ollut ollenkaan huolissaan ja vauvan sydän äänet yms kuulosti hyviltä! Mutta en tosiaan enään tunne kuin sen 10 liikettä ehkä päivässä! Eikä auta mitkään kikat... :) täytyypä kysyä keskiviikkona ultrassa onko vauva käännähtänyt jotenkin että liikkeet menee selkään päin tms!
 
Sekin voi olla kun hikka tuntuu ihan tossa häppärin keskellä :) mut just kattelin kun maha rauhassa laski ja nousi nii tuli mieleen että jalat on selkärankaan päin ja pikkuinen nostelee pyllään niin että maha kohoilee.. nytkään ei oikein tuntunut mitään näky vaan kun maha nousi iha eri tahtiin kuin mun hengitys :)
 
Plääh, tänä aamuna hikka tuntui oikeassa kyljessä. Ja niin kun mä olen ollut tyytyväinen, että se on tähän mennessä tuntunut alhaalla ja sen perusteella lapsi olis oikein päin. Onneksi en ole vielä viimeisillä viikoilla ja ehtii vielä kääntyä...
 
Zawitri mulla tuntui aina asennosta johtuen eri paikoissa esim maatesaa tuntuu aina kyljissä istuissa tuntuu häpyluun ja lonkien kohilla ja seisoissa ylävatsalla :) vaikka on kokoajan ollu rt: sa :)
 
Hmmm... Eli voisi olla toivoa, että matkustaja on kuitenkin oikein päin. Toivotaan näin. :) Kuukauden lopussa lääkärissä se sitten varmistuu ja ehtii siihen mennessä muuttaakin sitä asentoaan tarvittaessa.
 
Zawitri mullaki vauva ollu ilmeisesti jo pitkään samoin päin, myös kroppa. Silti ajoittain hikka tuntuu ylempänä, esim navan vierestä kohoilee. Välillä taas saattaa sykkiä vaikka takapuoleen :D
 
Takaisin
Top