Vauvan kasvu ja kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tekah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
meillä herätään syömään 1-2 kertaa. nyt on tullu tämmönen ihme kitinäkausi, et sata kertaa saa laittaa tuttia suuhun ja heti se syljetään pois, mut se kitinä ei lopu muuten kun sillä tutilla :D
Nukkuuko joittenkin vauvat omassa huoneessa? Onko sillä vaikutusta yöuniin? :)

Meillä kiinteät tuntui aluksi ehkä hieman syventävän yöunia,mutta toisaalta aiheuttavat masun itkemistä ja sitten on sitä kaikkea muuta heräämistä ja valvomista kun uusia taitoja pitää harjoitella yölläkin ja juttuseuraakin ois niin kiva saada.Ei siihen taida mikään auttaa. :(

Meillä vauva nukkuu omassa huoneessa,muutimme itse eri huoneeseen nukkumaan koska mä aloin jo seota unettomuuteeni kun kuulin kaikki vauvan rapistelut ja mietin joko se kohta herää.Vauva taas kuuli mun liikuskelun ja valpastui siitä.Nyt on oma unen laatu ainakin parempaa ne hetket mitä saa nukkua.Silti tarpeen tullen tuntuu että kuulee melkein vauvan hengityksenkin kun välimatka on lyhyt eli ei ne äidinvaistot mihinkään katoa. :D Mulle tästä oli sekin apu et nyt mies hoitaa alkuyön tuttirallin kun tykkää muutenkin valvoa pidempään ja mulla on meidän makkarin ovi kiinni sen aikaa.Ennen otti päähän heräillä alkuyöstä pinniksen vieressä kun toisessa huoneessa olisi ollut vapaaehtoinen valvoja.

Olemme myös vauvan kanssa molemmat sellaisia omaa tilaa tarvitsevia nukkujia eli perhepeti ei ole meidän juttu kuin päikkärien osalta välillä,mä en saanut nukuttua kun vauva potki ja vauva oli ihan hikinen ja nukkui kevyesti.Päikkäreillekään ei tykkää käydä sylissä kun tulee kuuma vaan rauhoittuu omaan vaunukoppaan paremmin.Senkin puoleen tää oli meille hyvä ratkaisu.Ja asunto on niin pieni et loppujen lopuksi ei montaa askelta välimatkaa tullut lisää.Mä käyn syöttämässä torkkuen säkkituolissa vauvan huoneessa.

Tulipas pitkä selonteko. :D

meillä on se ongelma jos laitetaan vauva omaan huoneeseen, että vauvan huoneen ovi täytyy olla kiinni kissojen takia, joten täytyy pitää itkuhälytin päällä, että kuulee kun vauva herää. siksi mietin et hankaloittaako se sit vaan kun itkuhälyttimen kautta kuuluu sitten kaikki pienet rapinat.

Mä kokeilin ennen tota meidän muuttoa nukkua itse eri huoneessa patjalla,ehkä miiumiu tekin voisitte tehdä jonkun kokeilun ensin?Ja vaikka ilman itkuhälytintäkin voisi kokeilla kuuletko sä suljetun oven läpi vauvan (uskoisin että kuuluu niinkin sit kun vauvalla on oikeasti asiaa...) mutta isähän voisi olla siellä samassa huoneessa varmistamassa asiaa. :) Tai sitten testaisi miten häiritsevä se itkuhälytin on.Meillä on juuri sellainen mikä vaunuissa rohisee joka rapinasta. :( Mut niiden herkkyyttähän voi yleensä kyllä säätää.

Onneks meillä rauhottu yöt ku vierotettiin tutista!:) nyt herää ehkä kerran syömää noin 3 aikaa yöllä jos iltapalan on syöny 7 aikaa:) mit muuten nukkuu ku tukki ja ihanaa ku ite on kans saanu nukkua ku ennen joutu käydä laittaa tuttia jokaikinen tunti muutamaa otteesee:(

CMT miten toi vieroitusprojekti sujui?Ehkä oot kertonutkin jo täällä mut mulla on mennyt ohi...Lopputulos on ilmeisesti ainakin hyvä!

No hermoja se vaatii..meillä oli ainaki yli tunnin taistelu unille ilman tuttia, ja alotin sen aamulla että tottu sitten päivän mittaan että ei saa tuttia mutta lyhykäisyydessää en antanut tuttia enään ja poika tottu siihen:)

CMT hyvin oot saanut vieroitettua kyllä, sulla on hyvät hermot! :D yrittääkö imeä peukaloa?
mä en uskalla ees kokeilla vaikka se eteen tulee jossain vaiheessa..

Meillä tyttö nukkuu meidän makkarissa ja pyrin pitämään pinniksessä mutta viime aikoina olen ottanut viereenkin kun on yöllä vaan kitissyt eikä tuttikaan auta. Meillä on toinenkin huone mutta esikoinen nukkuu siellä eikä vauva oikein sopisi sinne kun on pienet tilat. Herättäisi luultavasti esikoisenkin joten helpommaksi on koettu pitää meidän kanssa.

CMT:n tavoin huomasin että tutti jopa aiheuttaa enemmän heräämisiä. Tyttö aloittaa kitinän kun tutti tippuu ja koko ajan saa olla laittamassa takaisin kun se aina pudottaa sen. Pyrin laittamaan yöunille niin etten laita tuttia suuhun, vaan sitten jos huutelee eikä muulla rauhoitu.

Mäkin mietin aiemmin teidän kertomien perusteella pitäiskö tutista jo koittaa luopua mut toisaalta hirvittää alkaako just syödä peukaloa kuten kuulemma oon tehnyt itse aika isonakin vielä.Ja ällöttävänä tapana myös tehnyt ruuasta imeskeltäviä möykkyjä suuhun (kiitos äiti kun kerroit). :D

Meillä tyttö otettiin viereen nukkumaan noin 2 viikon ikäisenä, kun koliikkivaivat alkoivat.
Vierekkäin nukuttiin tähän asti, tyttö siis nyt 3,5kk.
Pari yötä sitten siirrettiin tyttö omaan sänkyyn, mutta sänky on meidän sängyssä kiinni ilman laitaa. Eli ikään kuin laajenettiin perhepetiä.
Toimii erittäinkin hyvin! Tytön sänky samalla korkeudella kuin meidänkin ja selkeästi nukutaan kaikki aiempaa paremmin. Olen ollut todella tyytyväinen. Omaan huoneeseen tytön ajattelin siirtää vasta ehkä noin vuoden vanhana, aiemmin en ehkä itse uskalla :D ja jostain luinkin, että olisi hyvä nukkua samassa huoneessa ainakin puolivuotiaaksi asti. Mutta varmaan on yksilöllisiä eroja näissäkin :)

meilläkin löyty varpaat n. viikko sitten. sen jälkeen niit onki ihasteltu kokoajan :D mahtavaa seurata ton pienen kehitystä <3

Meilläkin jalat yrittää kontata mut kädet ei vielä tajuu. Erikseen nousee kuitenkin käsien varaan.

Meillä kiinteiden aloitus taisi aiheuttaa ilmavaivoja mitkä taas sotki yöt. Pahimmillaan herättiin tunnin välein eikä rauhotuttu jatkamaan unia kuin tissillä. Nyt tilanne on vähän rauhoittunut ja nukkuu sentään 5-6 tuntia ennen ensimmäistä heräämistä ja siitä eteenpäin 2-3 tuntia kerrallaan. Ehkä tästä on vielä paluu vanhaan 8-10 tuntia heräämättä öihin.

Täällä ei käännytä vielä(kään) kuin selältä kyljelleen. No on tässä reilu puoltoista kuukautta aikaa jos 6kk ikään mennessä pitäisi kääntyä. Sen sijaan kädet toimii jo hienosti. Lelu siirtyy kädestä toiseen ja isältä lähtee lasit päästä. :> Pitää tässä ilmeisesti uskoa että hän ei halua tutkia suullaan. Suuhun työnnetään purulelut ja lusikka sekä oma etusormi (joskus nyrkkikin) ja vanhempien sormet jos hampaita kutittaa, mutta ei mikään muu.

Aiemmin mainitsemani vierastaminen on vähän jo helpottanut. Enää ei tarvitse ruveta itkemään aina kun joku katsoo päin liian kauan ja äitin tai isin sylissä voi usein mennä viereen istumaan.

Meillä oppi neiti eilen kääntymään selältä mahalleen ja tänään jo kääntyi itse mahalta poiskin takaisin selälleen :) nyt ikää 4,5kk

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Meidän neiti ei vielä käänny,ikää 5 kuukautta.Pari kertaa on kyllä kääntynyt mahaltaan selälleen puolitarkoituksella mutta ei juuri yritä samaa temppua uudelleen.Tuntuu olevan aika rauhallinen liikkeissään,ei tunnu olevan kiire eteenpäin vaikka pidänkin vauvaa paljon lattialla.Eiköhän tuokin ajallaan opi. :)

Miten teidän vauvat reagoi kuuloärsykeeseen? Meillä kun testatiin neuvolassa niin ei heti reagoinut, toisella yrittämällä kyllä. Jäi vain vähän vaivaamaan, kun neuvolantäti kyseli, että: "onko meillä sellainen olo, että tyttö kuulee normaalisti". Mun mielestä neiti reagoi paremmin näköärsykkeisiin ja käyttää kuuloa vain toissijaisesti. Ja kyllä lauluja ja musiikkia hiljentyy kuuntelemaan välillä, ja soiva pupu on meidän tämänhetken hittilelu :)

Takaisin