Vauvan kasvu ja kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tekah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tekah miten toi kuulo teillä neuvolassa on testattu?Ei sitä meille ole erityisemmin edes tutkittu eikä asiasta puhuttu.

Heilutti helistintä oikean ja vasemman korvan luona, vauvan pitää kääntyä ääntä kohti. Eli ei mitään paras menetelmä, mutta yleensä vauvat ilmeisesti reagoi siihen helposti.

Meillä neuvolalääkäri testasi kuuloa sellaisella inisevällä jutulla. Ja siihen kanssa vauvan piti reagoida kääntämällä päätään. Meillä kääntyi hyvin molemmille puolille.

Voithan Tekah testailla itse kotona helistimellä. Meillä on myös kysytty, että reagoiko vauva koviin äkillisiin ääniin.

Eihän se ihme jos ei vieraassa paikassa heti helistimen ääni saa päätä kääntymään jos on paljon muutakin tuijoteltavaa!

Meillä ei alkuun reagoitu helistimeen eikä edes siihen kamalan kovaääniseen palloon :D käsien yhteenlyöminen toimi. Vauvalla ihan siis normaali kuulo, oli vaan kiinnostunut jostain muusta :D sama juttu oli helistimeen tarttumisessa, osaa kyllä tarttua ja viedä suuhun, mutta neuvolassa hölmönään vaan tuijotteli helistintä :D
Yrittääkö teidän vauvat punnertaa sylistä tai makuulta istumaan? Meillä jatkuva punnertaminen istumaan on koko ajan! Vatsallaan ei vieläkään viihdytä ja ainoastaan oikealle kyljelle osataan seläältään kääntyä.

Ja jossain vaiheessa oli puhetta vierastamisesta, meillä tyttö siis alkoi vierastamaan jouluna, hieman ennen 3kk ikää. Muutenkin päiväsaikaan paljon kitinää ja erityisesti vieraissa paikoissa? Esiintyykö muilla tuota kitinää? Siis myös kotona?

Meillä myös kovaa punnertamista melkeen 24/7! Yölläkin punnerretaan, ainakin ennen kuin nukahtaa ja joskus ihan muuten vaan.. Ja sylissä kun pitää niin koko ajan yrittää istumaan :) Harmi kun ei voi vielä istuttaa mutta puolen vuoden iässä kai jo voi..?

meille sanottiin neuvolassa et sylissä saa istuttaa.
ja tosta kitinästä. huh , se on niiiiin rasittavaa. meillä kitistään nykyään tosi paljon. ei toi poika itke oikeestaan lainkaan. jatkuva kitinä vaan päällä. herättyään on hetken iloinen ja sit se alkaa. paitsi jos viihdyttää häntä kokoajan niin silloin on melko tyytyväinen.
nyt meillä on taas pitkästä aikaa alettu valvoa keskellä yötä. siis kun poitsu herää syömään, on ihan pirteä ja valvoo vaan tunnin pari

ainiin ja se piti vielä tosta kitinästä sanoa et sitä tapahtuu juurikin kotona. kylässä poika on kuin aurinko ja kaikki ihastelee kun on niin ihana ja hyväntuulinen...

Kyllä yritetään kokoajan päästä ylös istumaan! Istuttamista voi aloitella puolen vuoden iässä, tosin se riippuu vauvan selkärangasta. Selkärangan tulisi olla suora, ei kaareva, kuten vauvoilla on. Meillä 5kk neuvolassa katsotiin selkärangan asentoa ja on jo melkein suora, vielä ei saa istuttaa, mutta 6kk kohdalla pitäisi jo saada :) Ja siis sylissä saa istuttaa hetkellisesti, kunhan katsoo, että selkään ei tule liikaa painetta.

Kuten yllä sanottiinkin, sylissä saa istua tuettuna, kun paino ei ole selkärangalla. Ja yleensä puolen vuoden iässä, kun selkä alkaa pysyä suorassa sitten saa istuttaa tuettunakin. Meillä tuli eilen 5kk neuvolassa lupa alkaa istua pikkkuhiljaa jo syöttötuolissa ja muutnkin tuettuna. selkäranka kun on jo ihan suorassa nuoresta iästä huolimatta.

Ja kitinää on kyllä täälläkin melkein katkottomasti. Tai no nyt ihan viimepäivinä on vähän helpottanut, mutta pari viime viikkoa oli aika raskaista.

Meilläkään ei vielä käännytä. kyljelle mennään jo pitkälle, mutta kääntymistä ei tehdä. Kuukausi sitten tyttö kääntyi kerran vahingossa molempiin suuntiin, mutta ei sen jälkeen enää. Enemmän yritettään ylöspäin. Punnerrusta koko ajan. ja istumasta pitäisi nostaa seisomaan... Ollaankin mietitty, että nouseeko se seisomaan ennen kuin käännytään ;)

Hyvä kuulla, että muillakin on kitinää. Ajattelinkin jo, että vieläkö koliikki jatkuu vai onko vauvalla jokin huonosti.
Kokeilin tänään ekaa kertaa puhallella saippuakuplia tytön edessä :) tuli oikein riemun kiljahduksia! :D kannattaa siis kokeilla :)
Kannatteletteko lasta sylissä siis istuma-asennossa niin, että pidätte kainaloista lasta (vähemmän painoa) vai ihan vaan käsistä, mistä punnertaakin itseään ylös?
En tiedä osasinko nyt selittää :D

Mä pidän niin että vauva vähän nojaa itseä vasten,vähän niinkuin sitterissäkin takakenossa köllöttää.Tai sitten pepun alta ja kainaloista kiinni.En ole sen kummemmin uskaltanut istuttaa vaikka selkä jo melko suorassa pysyykin.

Samoin teen kuin Itu. Välillä oon pitänyt kokeilumielessä vain käsistä kiinni ja katsonut, osaako tyttö tasapainottaa itseään, ja hienosti on mennyt. Silloin tosin tulee sitä painoa enmmän selkärangalle, joten on pitänyt ihan vain hetken.

Meiän poika reagoi aika hyvin ääniin. Kääntyy katsomaan jos ei ole muuta kiinnostavampaa ihmettelemässä, hätkähtää herkästi kovia, äkkinäisiä ääniä ja muutenkin ilmeestä näkee että kuuli kyllä vaikkei mitenkään muuten reagoisi. Meillä oli tänään 4kk lääkäri (vaikka täyttääkin parin viikon päästä jo 5kk kun tammikuulle ei ollut lääkäriaikoja) ja siellä lääkäri heilautti simmosta kulkuslelua korvan lähellä. Ei kääntynyt katsomaan, mutta ilme oli paljon puhuva ja lääkäri oli ihan tyytyväinen.

Istumisen suhteen teen samoin kuin itu. Ja jos poika yrittää sylissä pungeta istumaan (kuten tekee jatkuvasti sylissä) en estele. Tuskin hän pystyy nousemaan istumaan itse sen enempää kuin selkä kestää.

Mukava kuulla että meidän poika ei ole ainoa joka ei vielä käänny. Alan epäillä että meillä ryömitään ennen kuin käännytään. On tässä muutaman päivän ajan yrittänyt kovasti vetää jalkoja alleen vatsallaan ollessa ja tänäänkin möngersi varmaan 10 cm eteenpäin. Pidän poikaa toisinaan sylissä niin että itse olen puolimakaavassa asennossa ja poika on vatsallaan päälläni ja siinä hän on nyt suorastaan nostanut takaruumiinsa ilmaan jaloillaan ja nauraa hekottaa samalla innoissaan. :D Välillä mietin, onko se selälle hyväksi, mutta ei kai hän pystyisi niin tekemään jos ei olisi..?

Mä oon samaa mieltä Vargynjan kanssa. Jos vauva pystyy itse tekemään jotain, ei se voi olla kamalan haitallista. Istumaan pynkääminen ei kuitenkaan ole sama kuin istuttaa syöttötuolissa pitkiä aikoja. Ja jos estää harjoittelun, niin sehän saattaa vaikka hidastaa oppimista.

mä istutan sylissä kainaloista pitämällä ja milloin mitenkin. kun neuvolassa kerran sanottiin että sylissä saa istua niin en oo sen enempää miettinyt miten istuu.

No hyvä juttu, jatkan sitten samaan malliin vauvan punnertamisen kanssa itsekin :)
Meillä neuvolalääkäri huomenna, taitaa olla se laaja tarkastus tässä 4kk kohdalla.

AstaE kerro sit mitä teillä oli!Meillä oli tosi hätäinen toi 4kk lääkäri,ei siinä mitään erityistä katsottu.Meillä ei oo myöskään esimerkiksi palattu niihin raskausaikana täytettyihin lappuihin missä kyseltiin mielikuvia vauvasta jne.Eikä oo mitään äidin mielialakyselyitä tai muita ollut kuten samalla paikkakunnalla mut eri alueella asuvalla kaverilla jolle kuitenkin oli sanottu et nää tehdään kaikille.

Jatkoa edelliseen,luinkin nyt mitä tuon laaja-alaisen pitäisi pitää sisällään ja ei kyllä toteutunut meillä ollenkaan!Tiedän että meidän kunnassa noita kyllä tehdään ja pidetään hyvänä käytäntönä mut näköjään välillä unohtuu..

Takaisin