Vauvan kasvu ja kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tekah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä laitan illalla pulloon 100 ml maissivelliä ja loput maitoa. Tyttö nukkuu läpi yön nälättä. En tiedä mitkä on tän hetken suositukset mut eipä oikein ne mun mieltä paina kun vielä ainakin kaksi vuotta sitten tää oli neuvolassakin ok. :) pääasia että vauva on tyytyväinen

Meille neuvolasta sanottiin vellin olevan turhaa, ja parempi kun ei anna. Parin päivän päästä lääkärissä lastenlääkäri ohjeisti aloittamaan vellit. Sanotaanko näin, että väärin ei tässä asiassa voi tehdä. Kuten jemmu totesi, pääasia että vauva on tyytyväinen. Tyttömme on kohta 4 kk ja soseet on aloitettu nyt jouluviikolla. Olis saanu alottaa jo aikasemminkin, kyseessä kun aika sirvana neiti. Porkkana ei ollu hitti, mutta banaani meni sitten vähän paremmin.

Jotenkin hurjaa, että nyt jo lähestyy se aika, kun mekin saadaan aloittaa soseiden maistelut! Tosin nyt vasta 3kk mutta aika tuntuu menevän niin nopeasti!

Viikot hujahtaa niin että välillä ihan hirvittää. Sitä yrittää kaikilla asteilla fiilistellä juuri tätä hetkeä, kun tiedostaa ajan kulun. Samalla sitä toivoo että lapsi oppisi nopeasti uutta ja pääsisi eteenpäin. Esimerkisi soseiden syönti tuntuu nyt vielä niin onnettomalta, kun tyttö ei osaa vasta ku imeä. Eli kieli työntää sosetta ulos sitä mukaa kun huulet imee lusikan kärkeä. Siinä sitä pallotellaan sosenokaretta eestaas.... No makua ainakin menee perille. :)

Meille ei vellistä puhuttu neuvolassa mitään, mutta kuulin tuttavalta että tutkimusten mukaan vellin antaminen on liitetty vauvojen/lasten ylipainoisuuteen. Mutta tiedä sitten onko noin... kun niitä tutkimuksiakin taitaa olla vähän joka lähtöön :D

Meillä ei vielä ole aloitettu kiinteitä. Täytyy malttaa odottaa sinne täyteen neljään kuukauteen, jos se jotenkin maagisesti minimoisi uudet masuvaivat :D

Onko kenelläkään kokemuksia/mielipidettä hyppykiikuista? Luulen, että meidän poika voisi tykätä sellaisesta hirmuisesti, mutta olen löytänyt netistä tosi ristiriitaisia ohjeita sen käytöstä.

Terveyskirjastossa kiellettiin ehdottomasti kaikki käyttö. Niiden mukaan hidastaa kävelyn kehittymistä ja on muutenkin tosi huono keksintö. Musta Terveyskirjastossa on yleensä ollut luotettavia kirjoituksia. Sitten taas Etelä-Pohjanmaan (muistaakseni) sairaanhoitopiirin sivuilla sanottiin, ettei lyhyestä päivittäisestä käytöstä ole haittaa. Jos lapsi ei siis jää kiikkuun asumaan vaan käyttää sitä esim vartin tms.

Itse olen 80-luvulla tykännyt hyppykiikusta kamalasti (äitini kertoi) ja opin kävelemään 10-kuisena, joten ei siitä tainnut ainakaan minulle haittaa olla.

Ei ainakaan mun pikkuveljelle siitä mitään haittaa ollu, hän tykkäs hirveesti. Meillä se hyppykiikku oottaa tuolla kaapissa vielä käyttäjää. ;)

Luin kans paljon eriäviä mielipiteitä hyppykiikusta.. Saatiin sellainen joululahjaksi ja aiotaan kyllä kokeilla josko tyttö tykkäisi siitä. Täytyy vaan vielä odottaa että pää pysyy paremmin hallinnassa :D

Punkeaako teillä vauvat jo istumaan? Mun tuttava kauhisteli tänään ku sanoin että kyllä meillä vauva istuu loivassa asennossa sylissä kun ei muuten välillä viihdy (on ollut siis oman lapsensa kohdalla hyvinkin tarkka istumisiästä jne). Ja jos nostaa käsistä selinmakuulta, niin tyttö vetää itsensä jäykäksi ja nousee seisomaan. Sitten katsoo äitiä suu leveässä virneessä että kato mitä mä teen! :D

Meillä on myäs suosikkileikkinä tuo käsistä vetäminen. Vauva jännittää kädet kippuraan ja auttaa vetämään itsensä kyykkyyn ja nousee siitä sitten iloisena suorille jaloille maailman levein hymy huulillaan. Ja istuminen on myös kivaa. Ikää on pikkumiehellä kolme kuukautta ja pari päivää päälle.

Meillä kanssa tyttö nousee suoraan seisomaan kun käsistä vetää ylös tytön makoillessa ja istumaan väkisin yrittää vängätä :D ja tuo jalkojen nostelelu..niin on neitiä vaikea nukuttaa kun koko ajan jalkoja pitää nostella ja potkia peittoa pois. Ja semmonen sätkyukko on tuosta lapsesta tullut, jonain päivänä lähtee varmaan lentoon kun sätkii ja touhuaa niin paljon. Meillä nyt tyssännyt tuo selältä mahalleen kääntymisen yrittäminen, ennen yritti kovasti mutta ei enää, nyt jalkojen nostelu on kiinnostavaa vain, tytöllä ikää reilu 3,5kk

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

mä kans mietin tota hyppykiikkua, et ois kiva. minkä ikäsenä semmosen voi ottaa käyttöön?

meiän poika käänty tossa muutama päivä sitten pari kertaa mahalleen, mut sen jälkeen ei oo ees yrittäny :D

Meillä kans nostellaan jalkoja. Mahalleen yrittää joskus kai kääntyä, ainakin pyrkii kyljelleen. Mahalta on kääntynyt selälleen, mutta sitäkään ei tee joka kerta. Eikös ensin periaatteessa pitäis oppia just mahalta selälleen eikä toisinpäin? Meillä on kyllä ihan viime päivinä vasta alkanut vauva viihtyä mahallaan enemmän ku 5 sekuntia, että sekin on jo saavutus sinänsä :D

Hyppykiikun voi tietääksemi heti silloin ottaa käyttöön kun vauva oppii kunnolla kannattelemaan päätä. Eli oisko 4-5kk iässä?

Meillä ainaki on käännytty eka selältä mahalleen, pari viikkoa sitten oppi tuon,ikää nyt 3,5kk. Alotellaan tällä viikolla soseitten antaminen, jännittävää! :)

Meillä käänty eilen ekaa kertaa mahalta selälleen jos seuraavaksi sitten toisin päin, ensi viikolla ikää tulee jo 4kk

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Meillä alkoi mahalta selälleen painavan pään viemänä ihan vahingossa. Siten pikkumies keksi, että näinhän voi tehdä myös tarkoituksella. :) Myöhemmin oppi myös toisinpäin.

Hyppykiikkuja ei tosiaan suositella. Meille ei sellaista tuu vaikka lapsi varmasti tykkäis. Ilmeisesti se lisää varvistelutaipumusta.

Ite luin että varastamista ei pitäisi tulla jos kiikku asennetaan oikein. Eli riittävän matalalle, jotta koko jalkapohja osuu lattiaan. En sitten tiedä onnistuuko se oikeasti..

Urputan tähän alkuun et miksiköhän välillä täällä ei toimi nuo ilmoitukset uusista viesteistä ketjuissa joita seuraa,taas on tullut paljon uutta asiaa!

Meilläkin vauva punkee päätään kuin vatsalihaksia treenaisi kun pitää sylissä,en oo hoksannutkaan että se voi olla jonkinlaista istumaan yrittämistä!Oon ajatellut että yrittää vain nähdä paremmin.

Meillä ei vielä käännytä (paitsi mahaltaan selälleen tosiaan menee helposti vahingossa),ikää melkein 4kk.

Takaisin