Vauvan kasvu ja kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tekah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sonjis meillä on sama homma nukutuksen kanssa! Meillä on alusta asti ollut käytössä unipussi, se ehkä rauhoittaa jalkojen menoa mutta käsiä se ei hillitse. :grin

Sonjis, unipussi on erilainen kuin makuupussi. Meillä on ikean unipussi, googlesta löytyy :)

Vähän kehitykseen kautta rantain liittyen.
Mulla oli itselläni pulmaa vauvan ilmakylpyjen / nakuna leikkimisten suhteen. Joka paikassa sanotaan, että lapselle on hyvä saada olla ilkosilteen toisinaan, jotta oppii siinä paremmin omaa kehoaan tuntemaan. Pitkään tuskailin, että missä ja kuinka häntä pitäisin ilkosilteen, kun noita pissavahinkoja niin helposti sattuu eikä huvittanut sotkea mattoja yms pissaan eikä taas hoitoalusta ole kovin kiva leikkipaikka. Muutama aika sitten hokasin, että (ainakin) Ikeasta saatava sängynsuoja toimii tähän hyvin. Laitan sen leikkimaton päälle ja tytön siihen. Se suojus on aika miellyttävä ihoa vasten ja helppo puhdistaa. Ja leikkimatto alla pehmentää meidän kovia kivilattioita mukavasti.

Halusin tämän vinkin jakaa, jos joku muu sattuu pähkäilemään samaa pulmaa.

Ikean mainostusta tulee nyt enemmänkin eli meidänkin unipussi on sieltä,tosin kirppiksen kautta ostettu.Mietin kyllä myös pitkähihaisen version ostamista.Makuupussi voi toimia rauhoittavana myös mutta olisi ainakin meillä turhan lämmin.

Ja mä myös oon käyttänyt Ikean sellaista ohutta muovitettua hoitoalustaa leikkimatolla ilmakylpyjä varten.Tytön kanssa kyllä pissavahingot on varmaan vähäisempiä kuin pojilla. :D

Meillä taas unipussista ei ollut mitään hyötyä, vauva tuntui vaan hermostuvan enemmän. Nyt nukkuu ihan oman peittonsa alle harsoräsy nenän vieressä. Rätistä on selkeästi tullut joku turvajuttu.

Mitä mieltä teidän vauvat on peitosta yöllä? Meidän vauva on kai perinyt multa sen, että jalat ei saa olla peiton alla, kun nukkuu. Hän on alkanut potkia peittoa pois jaloilta (siis ihan vaan nilkasta alaspäin) iltaisin, kun peittelen nukkumaan. Jos laitan yöllä myöhemminkin peiton takaisin, niin alkaa kamala vehtaaminen, kunnes jalat ovat vapaat. :D

Meilläkin vauva potkii peiton pois yöllä, kokonaan kylläkin. Ja peiton takaisin laittaminen on hyödytöntä, koska tyttö potkii sen kuitenkin yön aikana pois. :)

Meillä on varmaan peritty se mun tapa että jalat on ihan pakko olla tiiviisti peiton alla tai uni ei kyllä tule millään :grin eli peitto pysyy kyllä aika hyvin vauvalla päällä ja tuo unirättikirahvi pitää olla ihan nenässä kiinni että sitä voi hipsuttaa, suloista katsella :love017

Meilläkin potkitaan peitto pois päältä,siks tuo unipussi on ahkerassa käytössä ollu :)

Meillä kun tyttö nukkuu mun vieressä, niin on puolittain, noin navasta alaspäin mun peiton alla. Tosin on alkanut potkimaan sitä pois. Unipussikin on, mutta se on vähän isomman kokoiselle. Otetaan varmaan käyttöön, kun yritetään saada hänet nukkumaan yksikseen. (jos se ikinä saadaan onnistumaan)

Viimeiset pari viikkoa on meillä olleet yhtä tuskaa. En tiedä aiheuttiko 3kk rokotukset sen itkuisuuden ja unettomuuden vauvalle, mutta ei ole paljon nukuttu, ei yöllä eikä päivällä. Aloin olla jo ihan poikki siitä kanniskelusta ja hyssyttelystä ja turhasta rauhoittelusta. Onneksi viime yö meni taas vähän paremmin ja nyt on nukkunut jo kolme tuntia päiväuniakin ulkona, kun tässä välillä maksimi oli tunti ja yleensä paljon vähemmän ja siinäkin välissä piti käydä heiluttamassa uudelleen uneen monesti. Toinen mikä ehkä vaikuttaa, niin toissapäivänä vaihdettiin Cuplaton-tipat takaisin Disflatyliin, mikä tuntuu toimivan meillä paremmin. Toisaalta neiti oli myös kakkaamatta kolme päivää, kun yleensä kakkaa joka päivä. Aamulla vihdoin kakkasi ja nyt tosiaan nukkuu.

Me aiotaan alkaa vierottamaan tutista ennen 6kk ikää, toisesta lapsesta huomattiin että alkoi nukkumaan kokonaisia öitä kun ei herännyt siihen että tutti ei ollu suussa.

CMT älä muuta sano!Mites tuon tuttiprojektin aiotte toteuttaa?Saattaisi auttaa meilläkin heräämisiin..tosin ei vauva aina herää tutin putoamiseen ja onhan siitä apuakin.Vieroititteko siis esikoisenkin aikaisin tutista?

Joo vieroitettiin molemmat samaan aikaa eli noin 6kk ikäsenä koska aimlon se on helpompaa, ja tehtiin se siis niin että ei annettu tuttia ollenkaan ja yliväsyneenä tietty huus kauemmin mut sit nukahti sänkyynsä ja sit lopulta tottu kun ei saanu tuttia:)

Meillä on alkanu vähän samanlaiset ongelmat, tyttö alkaa kiukkuamaan kun tutti tippuu suusta yöllä. Nykyään en edes laita tuttia suuhun kun vien illalla pinnasänkyyn vaan annan rätin. Jos huutelee vielä niin sitten se tutti on pakko antaa.

Ehkä mäkin kokeilen ensin riittäisikö unirätti ilman tuttia illalla..vähän pelkään että jää kyllä höpöttämään jos ei väsymystila ole juuri optimaalinen.Viime päivinä tyttö on myös itkenyt unissaan tutti suussakin aika kovaa pieniö pätkiä,ehkä masuvääntöjä.

Meillä naurettiin ihan hekottaen tänään ensimmäisen kerran :) Meinasi äitillä tulla tippa linssiin.

Kokeilin tänään nukuttaa ilman tuttia.. 45 minuuttia tyttö höpötteli ja murahteli silmät kiinni, kunnes luovutin ja annoin tutin. Yritän huomenna uudestaan. Ite en ole kovin innostunut tutin antaja, tietenkin jos huutaa kurkku suorana eikä mikään muu auta niin sitten tutti suuhun. Mutta esim. äitini on antamassa tuttia jokaiseen ynähdykseen. Jouduin jo piilottamaan tutit kun tytöllä on se koko ajan suussa kun on äitini hoivissa (olen siis käymässä vanhempieni luona).

Takaisin