Vauvan kasvu ja kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tekah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläkin hymyillään vielä säteilevästi ihan kaikille. Voi vain nauttia nyt siitä, että on vielä helppo antaa vauva vähäksi aikaa vieraammankin syliin, kun ei tiedä, milloin se vierastaminen alkaa.

Täällä nauretaan välillä he-he kun äiti tai isi pelleilee riemun kiljahdusten lisäksi. On kyllä todella suloista vauvan nauru. :>

Vielä ei onneksi vierasteta. Päinvastoin ollaan kiinnostuneita kaikista ihmisistä ja hymyillään kaikille. Jopa vähän huonovointisena lääkärille.

Meillä ei vielä ole kuultu ääneen nauramista, toivottavasti pian se tapahtuu.

Täällä kans menee välillä nyrkki suuhun vaikka tissikin ois tarjolla...

Mahallaan on onneksi alkanut viihtyä yhä pidempiä aikoja ja viime sunnuntaina oppi kääntymään selälleen. Toisinpäin ei vielä käänny itse.

Meidänkin tyttö on nyt alkanut ääneen nauramaan sellaista he he he he hekotusta :D lähinnä isälleen nauraa, mulle kiljuu....

Ja nyt meidän kohta nelikuinen keksi haluta tutin, tässä vaiheessa. Mutta parempi kai tutti kuin peukku?

Olisi näköjään pitänyt olla ihan hiljaa vaan vierastamisen suhteen. Kummitäti kävi tänään kylässä ja voi sitä itkua mikä seurasi kun joutui vieraaseen syliin. Raukka tuntui olevan ihan paniikissa. :( Vähän myöhemmin sitten lattialla juttelun jälkeen olikin ihan mukavaa kummin sylissäkin.

Täällä opittiin eilen (siis sunnuntaina) tarttumaan leluihin. Näytin hänelle illalla hänelle pienen kirjan kansikuvaa ja hänpä otti sen käteensä. Tänään heiluteltiin jo helistintä ja tutkittiin käsin muitakin leluja. <3

Kuinka paljon teidän vauvat on kasvaneet? Meidän ei_enää_niin_pieni oli 3kk neuvolassa 63,5cm (syntyessään 50cm).

Meidän tytsy oli 3kk neuvolassa 5080g ja 56,9cm (syntyessään 2820g ja 47cm).En itse hirveästi jaksa tuosta pituuskäyrästä tässä vaiheessa välittää,olemme miehen kanssa molemmat lyhyitä ja mittaaja on joka kerta eri joten en usko että tuo millin tarkkuudella mittaaminen on kovin luotettavaakaan.

Teillähän vargynja tullut pituutta paljon! :)
Meillä 3kk neuvola 5155g (3380g) ja 60cm (50cm). Py 40cm (33,5cm)
Suluissa syntymä mitat.

meillä oli tänään 3kk neuvola. poika ollu vähän itkuinen ku sai rokotukset :/
pituus 62,4cm (51cm) ja paino 6645g (3940g)
eikö täällä joillekkin ollu kerrottu 3kk neuvolassa kiinteiden alotuksesta? meille ei kerrottu mitään muuta ku et 4-6kk voi alotella ja lykätiin joku vihkonen käteen. jäi vähän tietämätön olo tai sillee ku olin odottanu et jotain ohjeita sais :o

Meillekin lykättiin vaan se Valion vihkonen käteen,varmaan siinä oli tarkoitus että voi valmistautua asiasta keskustelemaan seuraavassa neuvolassa..ei sen enempää puhuttu vielä nyt.

Meille sanottiin ruoasta vaan, että voidaan jatkaa täysimetyksellä kuuteen kuukauteen asti. Tosin meillä onkin sellainen pikkujätti täällä kotona. <3

Meille kerrottiin millä aloitetaan ja kuinka paljon annetaan ja miten se ruoka tehään pikkuiselle.

3kk mitat oli 6200g (3540g) ja 62,8cm (51cm). Meillä kysyttiin että miten kauan on ajateltu imettää ja sanoin että yritetään siihen puoleen vuoteen tähdätä jos pystyy, neuvolatäti sanoi sitten ettei tarvitse puhua kiinteistä sitten ollenkaan vaikka olisin kyllä tahtonut puhua ja itse tahtoisin kyllä imetyksen ohella aloittaa tutustuttamaan kiinteisiin varmaan tuossa 4kk paikkeilla. Täytyy 4kk neuvolassa puhua niistä kun on oma neuvolatäti silloin

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Taitaa meidän pojasta tulla pitkä mies. :D Tosin voi kanssa olla että on jo syntyessään ollutkin vähän pidempi. Oli (kuulemma, itse olin vielä sektiopöydällä kokoonkursittavana kun mitattiin) niin sykkyrällä että oli vaikea mitata. Painoa meillä oli 5980g (syntyessä 3205g) ja neuvolantäti sanoikin että paino on vähän jäljessä pituuteen suhteutettuna mutta ei ollut siitä mitenkään huolissaan.

Meidän neuvolantäti kertoi vähän millä aloitetaan ja miten (perunaa, soseutetaan haarukalla ja pehmennetään äidinmaidolla/korvikeella. Sitä sitten 5-7 päivää lusikallinen - pari. Sit voi lisätä yhden aineen kerrallaan ja aina uutta se 5-7 päivää allergisten reagtioiden varalta.) Kertoi myös että jos yöt menee levottomiksi niin voi ruveta antamaan riisi/maissivelliä illalla. Aloitella voi 4-6kk iässä vähän sen mukaan tuntuuko olevan tarvetta ruualle. Viljoja ja lihaa voi antaa sitten kuukausi kasvisten jälkeen. Joku läpyskä saatiin myös, varmaan sama kuin muutkin. Vähän mainitsi sormiruokailusta, mutta siitä ei sanonut paljoa eikä siinä osannut sitten kysyäkään enempää.

juurikin tollasia ohjeita oisin kaivannu mitä vargynja on saanut. tää kaikki on niin uutta et tuntee ittensä tosi epävarmaks, vaikka eikai se vaarallista oo jos tekee asiat omallatavalla ja pakko tehdäkkin jos ei 4kk neuvolassakaan saa mitään ohjeistusta.

niin muuten, oon kuullu velleistä hyvää ja huonoa. mitä mieltä te ootte vellien antamisesta? ja siis kaupasta vissiin saa jotain valmista velliä? en oo vielä vauvanruokia kaupassa katellu.

Hyvät joulut kaikille! :)

Mä luin Suomalaisesta vauvakirjasta, ettei viljoja (ml. velli) suositella ennen puolta vuotta. Silloinkin puuro olisi parempi, koska velli voi vaikeuttaa imetystä (niin kuin taitavat varoittaa kaiksesta pullolla annettavasta ruoasta). Monet on taas sanonut, että vellillä pystyy hyvin pidentämään yöunia jo ennen puolta vuottakin.

no niin ku mullekki on jotkut sanonu et kannattais jo alkaa antaa illalla velliä ja sit oon kans lukenu jostain et ei sais. ota näistä nyt selvää :D

Ai se vellikin kuuluu viljaan, niin no tietenkin. :D enpä aikaisemmin tajunnut. Oon ostanu valion Onni riisivellin valmiiksi, uskaltaakohan tuota sitten vielä edes antaa ennen 5kk ikää..

Luulisi, että riisivelli on verrattaen turvallista. Todennäköisesti Aasiassa kiinteiden harjoittelu aloitetaan juuri riisillä meidän perunan sijaa. :) Ja riisihän on miedon makuista eikä kai aiheuta allergioitakaan kovin helposti.

Tää vellihomma on varmaan sellainen juttu jossa voi neuvolassakin näkyä sukupolvierot,tutun vauvalle oli ohjeistettu jo 3kk iässä iltavellin syöttäminen aika isolla satsillakin.

Takaisin