Vauvan kanssa

En mäkään eka sitä huomannu. Mut sit sen tunsi, pikku piikki ja on aluks vähän enemmänkin musta ku vaalee.

Meil tuli nyt eka hammas alas... oisko kulmahammas tai -etu . On niin pikkunen suu ni ei nää.

Ja oon kuullu, et hammas voi tehä tulojaan jopa kolme kuukautta kuulopuhetta joten en sit tiä ‍♀️
 
Juu mieki oon kuullu samaa että jopa 3kk voi tehä tulojaan hammas. Maltillisesti tässä odotellaan! Ja eihän sillä kiire oo. Tulee ku tulee.
 
Pari yötä nukuttu jopa 20-6.30 ilman yösyöttöä. Hyvin nukkuupi kun illalla saapi puuroa ja jos maito maistuu vielä sen jälkeen.

Päiväunet vähentyny kyllä tosi minimiin aika äkkisesti, saattaa olla että joku päivä nukutaan vaan 1.5h yhteensä ja monesti ei malteta rauhottua unille vaan huudetaan ja kiukutaan kun sylissä olisi paras olla ja liikkeessä kun paikalla olo kyllästyttää jos pitkään on liikkumatta. Välillä viihtyy kyllä matolla kun vaan näkee äidin tai isän, mutta toisinaan alkaa huuto jos menee edes vessassa käymään.

Hampaitten tulosta en ainakaa näkyviä merkkejä osannu katsoa.
 
Pitäsköhän sitä itekki puuroa jo tehhä..ajattelin kyl vasta 5kk....oisko kaurapuuro kaikista parasta:playful: mitäs muille vauveleille kuuluu? :dummy1::dummy:
 
Mä olen antanu jo pari viikkoo kaurapuuroo. Se on sitä 4 kk ikäsille vauvvoille tarkotettuu.
Hyvin on uponnu ja nukkuu paremmin.
Kuin -mammuska17 : lla, meilläkin nukutaan sit päivällä vaan 3-4 30 min unet. (Yöllä 20-07)

Ainii ja totesin, et mustikkasose pistää mahan toimimaan neitillä
 
Ekaks kokeilin pari viikkoo sitten maissipuuroa olikohan semper merkkinen...aika ällön makusta..paljon parempaa koostumukseltaan ja maultaa muksun riisipuuro, siinä oli kyllä ikäsuositus vasta 5kk alkaen mutta riisihän on monesti suositeltu ekoiksi puuroiksi. Maistuu pojalle tosi hyvin kun vähän laitan aina hedelmäsosetta sekaan ja maistuu ilman sosettakin hyvin. Peruna ei tee niinkää kauppaasaa. Seuraavaksi ajattelin puuroista ihan kokeilla keittää itse kaurahiutaleista, vähä hienontaa hiutaleita että tulee hienojakoisempaa. Vai millaista lie se valmis kaurapuuro Peppiina?
 
Se oli piltin puuroo. Ja se on hyvin hienoa. Varmasti ajaa saman asian ku jauhettu normi kaurapuuro.
Meillä pisti ekaks mahan vähä koval. Luumu ei auttanu, mut soseutettu mustikka pisti mahan toimimaan.
 
Noissa piltin puuroissa on se että niihin on lisätty sitä rautaa ja muuta aineita. Sen takia niitä suositeltais annettavan vauvoille ensiks. Mutta mä annan ainaki ihan normaalia hiutalepuuroa, meinaan esikon kohdalla tein sen virheen että annoin piltin jauhepuuroa ja se ei syöny normaalia kaurapuuroa ennen ku 10kk vanhana, kun oksensi se aina pois ku oli liian karkeaa.
 
Paljonko teillä muilla syödään kiinteitä päivässä? :)
Meillä vasta siirryttiin iltapuuroon, päivällä menee kasvissosetta ja aamulla hedelmää. Maito ei pojalle kelpaa enää kun kuuden tunnin välein (yöllä kyllä neljän tunnin välein), ja n. Kerran vrk syö oikeesti kunnolla maitoa, muuten käy vaan vaan vähän suuta kastelee tissillä. Tuntuu nii avuttomalta ku ei muista mite esikko söi maitoo kiinteiden alotuksen jälkee, et oliko se noi vähästä.

Meidän pojalla ollu kuukauden päivät yskä. Lääkärissä käskettii oottaa ens viikkoo ka viedä sitten korvat tarkistettavaks jos yskäjatkuu,ja kovasti siltänäyttää että lääkäriin ollaan lähdössä, jos ei viikonlopun aikana parane. Ei onneks oo vaikuttanu kovin paljon nukkumiseen. :) ventolinea saa 4krt päivässä yskää helpottamaan.

Poika syö edelleenki tosiaan yöllä kaks kertaa... johan tuo sais alkaa nukkumaan öisin vähän pidempäänki ku neljä tuntia kerralla.. mutta ehkä joskus... ':)
 
@hellu94 ;
Toi vaarahan tietty on ku antaa sitä hienoa ite oon pikkuhiljaa antanu "kokkareisempaa" ruokaa, et tottuis. Saa nähä kuin käy

Mä aloin tänään antaa aamupuuroo näitten lisäks, sit lounäks kasvissosetta, vp hedelmää ja sit iltapuuro. Ekaa kertaa nukkuu vieläkin aamupäikkäreitä, tunti kulunu... normisti joku 30 min.
 
Tääl syyää aika nirsosti kiinteitä vieläki:arghh: ei oikein tissiposkelle maistu! Muutamia lusikallisia.(korkeintaan 4-5,siis pientä lusikkaa menee kerralla).ja aina haluu maitoo lisäks ja sitä suostuu kyl tekemään...hedelmää koitellaa aamupäivällä,vihanneksia iltasemmalla...puuroo aattelin sit ens kuussa kokeilla:dummy: pelottaa nyt jo tissinvierotus että mitä siitä tulee:bored:
 
Meillä syödään päivällä kasvissosetta, iltapäivällä hedelmäsosetta ja iltapuuro ja sekaan vähän hedelmäsosetta.

Onko kellään tullu mistään vielä mitään allergiaoireita? Meillä kun luumua maisteltiin nii tietty kun sitä levis pitkin poskia niin poskiin tuli punoittavaa näppyä jonki verran, muuten ei mitään että huomais oireita. Mitä nyt normaalisti masu toimi useammin.

Uskaltaiskohan millon lisätä annoskokoa tai aamupuuroa/toista kasvisosetta? Hyvin on tähän asti masu kestäny kiinteitä..
 
Niin ja onkos muilla vähentyny maidon juonti halut? Tuntuu että maitoa menee harvemmin ja pienempää määrää, välillä menee jopa 200ml mutta välil vaan 100ml. Vrk määrä keikkuu siinä noin 700ml kieppeillä.
 
Heissan taas!

Tänään tuli pojulle 4kk täyteen ja täysimetyksellä mennään :)
Ja mennään sinne lähemmäs 6kk asti :)


Lukenut / opiskellut oon vähän aiheesta ja ite meinasin kasvissoseita kokeilla tehä pakkaseen jemmaan.
 
Noissa piltin puuroissa on se että niihin on lisätty sitä rautaa ja muuta aineita. Sen takia niitä suositeltais annettavan vauvoille ensiks. Mutta mä annan ainaki ihan normaalia hiutalepuuroa, meinaan esikon kohdalla tein sen virheen että annoin piltin jauhepuuroa ja se ei syöny normaalia kaurapuuroa ennen ku 10kk vanhana, kun oksensi se aina pois ku oli liian karkeaa.

Meidän 2v ei syö vieläkään normipuuroa ellei oo tarpeeks kauan haudutettu , just sen karkeuden takia :D syö sitä semperin 1.5v -> jauhepuuroa ..
 
Mullaki Niinaki vähän sama suunnitelma että lähempänä 6kk ikää vasta aletaan kiinteitä. Ainaki on reilu 5kk kun kotia päästään reissusta nii ehkä sillon. Niin ja ois tosiaan kiva niitä soseita tehä pakkaseen. Englannissa neki oli aika kalliita nii varsinki ku lapsi alkaa enempi syömään vois tulla aika kalliiks.
 
Mites muuten teidän lapsoset jo isommat ketkä ei oo pulloa huolineet vauvana niin millä/mistä ovat sitten alkaneet juomaan kun muuta alkanu meneen ku tissiä?
 
Hellu94 jos teillä herätään syömään pari kertaa yössä, niin ole vaan onnellinen. Meillä ei oo ikinä nukuttu edes noin hyvin. Herätään suurinpirtein 1-2h välein. Joskus ei nukuta ollenkaan.

Meillä epäillään maitoallergiaa. Jäin itse maidottomalle niin oireet helpotti heti. Nyt vaan ihmetellään että mistä sitä itse sais proteiinia, allergioita kun on itsellänikin. Allergian takia suositellaan aiemmin kiinteiden maistelua joten myökin alotellaan ensi viikolla.
 
Hellu94 jos teillä herätään syömään pari kertaa yössä, niin ole vaan onnellinen. Meillä ei oo ikinä nukuttu edes noin hyvin. Herätään suurinpirtein 1-2h välein. Joskus ei nukuta ollenkaan.

Meillä epäillään maitoallergiaa. Jäin itse maidottomalle niin oireet helpotti heti. Nyt vaan ihmetellään että mistä sitä itse sais proteiinia, allergioita kun on itsellänikin. Allergian takia suositellaan aiemmin kiinteiden maistelua joten myökin alotellaan ensi viikolla.

Jep, täällä oli ekat kolme kuukautta tuota. 1,5h nukuttiin ja sitten 3h itkettiin täysiä. Refluksia on pojalla ja sitä se on itkeny, nyt kiinteiden myötä helpottanut hieman.

Pojalla oli sillon sitä kakan panttausta, että kerta viikkoon vaan kakkas. Vaihdoin jossain vaiheessa korvikkeen siihen nutrilonin omneoon ni heti helpotti... :) en muista oonko jo siitä kirjottanukki.
 
Takaisin
Top