Vauvan kanssa

OutoMamma

Näppärä viestien naputtelija
Minäpä teen tänne ketjun jossa voidaan höpötellä vauvajuttuja.

Miten teidän arki lähtenyt rullaamaan vauvan kanssa kotosalla? Miten nukutaan ja syödään? :)

Meillä on arki ollut tähän asti hyvin rauhallista ja leppoisaa.
(Ihan mahtavaa kahden "vähän" haastavamman vauvan jälkeen näin "helppo" tapaus. Vaikka vielähän tässä ehtisi kaikki kääntyä päälaelleen:hilarious:)

Tyttö on nyt yli 3 vk vanha ja kasvanut hurjasti. Ensimmäiset pieneksi jääneet vaatteetkin pitänyt jo viikata kirppiskuormaan odottamaan. :wideyed:
Isosiskot haluavat osallistua vauvan hoitoon eivätkä malttaisi odottaa että kasvaa ja on enemmän seuraksi :p
 
Kiva kun teit uuden ketjun! Täällä on mennyt ihan kivasti myös. Poika on rauhallinen, jos masua ei vaivaa. Tyytyväinen pikkumies, ja kovasti on täälläkin kasvettu! Mä jo eilen ukolle tokasin et kohtahan tuo pikkunen konttailee ja sit jo kävelee ite koulutiellä:headphone::hilarious: joo..esikko on vähän mustis, kun ei olekkaan enään ainoona ja kaipaa huomiota vähän enemmän..ehkä sekin tästä sitten asettuu...oli isosisko vaan onnellinen kun eilen ekaa kertaa irtauduin pojasta ja mentiin kahestaan puistoon:angelic:
 
Meidän tyttö jo reilu 4vk vanha. Meilläkin menee hyvin mitä nyt ilmavaivoja kun menee ilmaa mahaan. Hän on meidän esikoinen joten ei sisarkateutta vielä. :wink Nukutaan syödään ja kakkaillaan! Meilläki pienimmät vaatteet häätyy kohta laittaa pois.
 
Kiva kun teit uuden ketjun! Täällä on mennyt ihan kivasti myös. Poika on rauhallinen, jos masua ei vaivaa. Tyytyväinen pikkumies, ja kovasti on täälläkin kasvettu! Mä jo eilen ukolle tokasin et kohtahan tuo pikkunen konttailee ja sit jo kävelee ite koulutiellä:headphone::hilarious: joo..esikko on vähän mustis, kun ei olekkaan enään ainoona ja kaipaa huomiota vähän enemmän..ehkä sekin tästä sitten asettuu...oli isosisko vaan onnellinen kun eilen ekaa kertaa irtauduin pojasta ja mentiin kahestaan puistoon:angelic:
Täällä poika täyttää huomenna 3vko :dummy:
 
Meillä menee vielä pienemmätkin vaatteet päälle..päivällä nukutaan oikein hyvin ja jaksetaan vähän välillä jo seurustellakin ja mahallaan lattialla jo pieniä aikoja neuvolan ohjeen mukaan..päätä nostellaan latyialla ollessa sekä sylissä röyhtäytellessä kovasti kattelee kasvoja, että kenen sylissä ollaankaan :hungry: iltaisin iskee 20-02 välillä kiukku tohinat, kamalasti huitoo pinniksessään ja inisee kun ei malta nukkua vaikka kuinka väsy ois ja sylissä rauhoittuu välillä sitten..verottaa vähän vanhempien unia mutta hyvin malttaa loppuyön sitten nukkua ja välillä 3h pätkissä ja välillä lyhyemmissä. Kylvyssä tykkää kovasti olla ja muutenkin on hyvin tyytyväinen vauveli lukuunottamatta iltatohinoita. Meillä korvikkeelle kokonaan syönti tällä hetkellä jäänyt ja annokset vaihtelee 60-100ml.
 
Meillä ainakin D-vitamiinitipat teki selkeästi masun kipeäksi. Nyt ostettu gefilus Deet seuraavaksi testiin. Nyt vajaan viikon verran ollut ilman tippoja ja itse imettäessä ottanut 160ug annosta, jonka pitäisi riittää äidinmaitoonkin sen verran että vauva saa riittävän määrän..
Onko muilla samaa vikaa?

Meillä typy nukkunut yönsä tähän asti tosi hyvin. Valveillaolojaksot keskittyy päivään. Ja välillä valvoo jopa 3h :eek: .. no toki hän siinä välissä torkkuu sen ajan mitä on syömässä tissillä.
Päiväunia muutenkin kyllä nukkunut aika pienissä pätkissä, joka nyt ei sinänsä ole haitannut, mutta välillä olis kiva jos sais kädet vapaaksi vähän pidemmäksikin aikaa.. ja tähän vähän apuja tuonut kapalointi, jolloin nukkuu selkeästi rauhallisemmin.

Joten mammuska17, voisin suositella sullekin testiin kapalointia josko se huitominen ja tohinointi rauhottuis :)

Entäs hei, onko teissä kantoliinailijoita?
Haluaisin oppia, mut tuntuu aina niin työläältä se vauvan hyvään asentoon saaminen.. ja sitten tuntuu ettei se kauaa viihdy ja koko työ meni "hukkaan" :D

Ja miten sais tyypin kyytiin niin et imetyskin onnistuisi purkamatta, vai onko se edes mahdollista?
 
Meillä gefilus d tipat käytössä ja en oo huimananu ainakaa että ne enemmälti ois aiheuttanu itkuisuutta tms vatsan takia. Kakkaaminen loppui kyllä yhessä vaiheessa ja mallasuutetta annettiin nii johan sitä alkoi tulemaan ja nyt tulee noi kerran päivään. Cuplatonkin ollut käytössä kun ajateltu että välillä vatsaansa itkeny mutta nyt rauhoittunu siis tuon mallasuutteen ja kakan irtoamisen jälkeen :p korvikkeena tällä hetkellä vatsaystävällinen nutrilon omneo joka koliikin ummetuksen sekä vatsaoireiden hoitoon.
 
Mammuska -eikös ookkin söpön näkönen kun pikkune pitää päätä ylhäällä kun kattoo että kuka sitä sylissä pittäää:angelic: mun sydän sulaa aina kun meijä poika tekee niin..ja outomamma, mulla on tuolla kantoliina, oon kerran/kaks koittanu mukulaa siihen jaaahh..no en oo vissii hirveen hyvä laittaa sitä kun jäbä hermoo kun oon niin hidas:woot: niiin se on sitten vähän jääny. Mut mä oon katellu kantoreppuja, sellasii mihin saa ihan vastasyntyneenä...ehkä ois helpompi saada sellaseen?:bookworm:
 
Osaiskohan joku neuvoa tyhmempää.. Meidän tyttö ei kovin usein röyhtäse, mutta joka syötöllä yritän kuitenkin kun usein puklailee maitoa pihalle syönnin jälkeen. No, joskus harvoin tyttö nukahtaakin nätisti tuohon olalle kunnon röyhtäyksen jälkeen, mutta useimmiten hakkaa vaan päätään mun olkapäätä vasten niin että äitiä hirvittää, ja sitten alkaa kiljua lisää tissiä :sad001 että mitähän tuossa voisi tehdä että rauhottuisi röyhtäisemään eikä telo meitä molempia? Välillä iskee otsalla mua naamaankin, jännätä saa aina molempien puolesta kun se kunnolla kiihtyy..

Muuten on meilläkin alkanut mukavasti, edelleen opetellaan vielä hoitamaan vauvaa kun ei kummallakaan aiempaa kokemusta.. Nyt kun kohta voi alkaa ulkoilemaan tytön kanssa niin toivottavasti alkaa äiti voida taas paremmin ja sais rutiinia päiviinkin! Yöt mennyt alusta asti mukavasti, herää yleensä 5-6 yösyötölle ja 9 noustaan aamusyötölle ja hääräämään yhdessä :p
 
Osaiskohan joku neuvoa tyhmempää.. Meidän tyttö ei kovin usein röyhtäse, mutta joka syötöllä yritän kuitenkin kun usein puklailee maitoa pihalle syönnin jälkeen. No, joskus harvoin tyttö nukahtaakin nätisti tuohon olalle kunnon röyhtäyksen jälkeen, mutta useimmiten hakkaa vaan päätään mun olkapäätä vasten niin että äitiä hirvittää, ja sitten alkaa kiljua lisää tissiä :sad001 että mitähän tuossa voisi tehdä että rauhottuisi röyhtäisemään eikä telo meitä molempia? Välillä iskee otsalla mua naamaankin, jännätä saa aina molempien puolesta kun se kunnolla kiihtyy..

Muuten on meilläkin alkanut mukavasti, edelleen opetellaan vielä hoitamaan vauvaa kun ei kummallakaan aiempaa kokemusta.. Nyt kun kohta voi alkaa ulkoilemaan tytön kanssa niin toivottavasti alkaa äiti voida taas paremmin ja sais rutiinia päiviinkin! Yöt mennyt alusta asti mukavasti, herää yleensä 5-6 yösyötölle ja 9 noustaan aamusyötölle ja hääräämään yhdessä :p

Meillä tekee tyttö ihan samaa! Syö ja puklaa usein sen jälkeen. Röyhtäyttäminen onnistuu ehkä puolet ajasta. Peräpäästä sitten tulee kyllä kans ilmaa toisinaan oikeen runsaasti.. Ja hakkaa ja heiluttelee päätää ja huitoo kovasti.

Tänä iltana tyttö on nyt viihtyny sylissä/tissillä kohta 3h.. noin. 90% ajasta tissillä. Välissä kun tissi tippuu suusta yritän hitaasti ja varovasti saada asentoa vaihdettua ja röyhtäytettyä mutta hän herää heti ja rupeaaa raivoamaan. Huutaa täyttä kurkkua ja ainoa mikä hiljentää on kun saa taas tissin suuhun. Kannoskelu ja hyssyttely ei oo auttanu. Tuttia yritetty tarjota mutta ei ota. Kohta sen on kyllä pakko nukahtaa kun näin pitkään ollu hereillä. Hassua miten nä pienet yrittää vaan pysyä hereillä vaikka hirveästi väsyttää ja tulee kiukku.
 
Mulla on muutes kantoliina ja sitä oon kyllä tykänny käyttää. Ruokaa kun esim. laittaa nii tyttö on siinä nätisti mukana kun ei yksikseen viihy yhtään. Se on semmone kai trikooliina. Tosi pitkä ja sen saa melko tukevasti sidottua. Siinä pieni kulkee hyvin mukana lyhyet kävely ja kauppareissut.

En tiedä miten pitäis sitoa että vauvan voi siinä samalla syöttää mutta itse usein otan sen käyttöön ruokailun jälkeen niin hän sitte viihtyy siinä pari tuntia hyvin. Jos täytyy syöttää kesken kanniskelun niin otan vauvan siitä pois ja sitten siirrän vähän niitä sitä liina niin että saa tissin tarjolle..
 
Enkkumamatobe, "kiva" että ei olla ainoita! Meillä kanssa ilmaa lähtee sitten enemmänkin peräpäästä, tänäänkin koko päivän paukutellut menemään, onneksi ei ole kovasti itkenyt sen takia kuitenkaan..

Meillä vauva on muuten tosi pitkään päivisin hereillä, usein joku 4-5h kun ei vaan suostu nukkumaan.. Yleensä 10-17 menee aika tiiviisti tissi-vaippa väliä, itkee vaihdon jälkeen nälkää ja syönnin jälkeen likaista vaippaa, nukkuu niitä 10 min torkkuja tissillä silloin tällöin.. Kyllä vie äitiltä mehut tehokkaasti :dead:
Usein kuulee sitä että pitäisi levätä kun vauva nukkuu mutta kyllä ne pienet hetket menee siihen että saa itse jotain syötyä tai käytyä suihkussa tai vähän kotihommia hoidettua edes :p kaipa tuokin helpottaa kun tulee lisää ikää ja vähän hereillä ollessa leikkii jne eikä vaan itke nälkää koko päivää :)

Täällä ei harmi vaan ole tapana liinailla, eikä mistään tunnu löytyvän mitään tuollaista.. Pitää niitä reppuja katsella kun niitä taisin kaupassa nähdä.
 
Hei mä täs pohdin et missä vaiheessa vauvalle uskaltais keitettyä,jäähdytettyä vettä antaa? Kun jos on hirveen lämpöset kelitkin niin eiks se ois iha hyvä juttu?
 
Hei mä täs pohdin et missä vaiheessa vauvalle uskaltais keitettyä,jäähdytettyä vettä antaa? Kun jos on hirveen lämpöset kelitkin niin eiks se ois iha hyvä juttu?

Mun piti ihan googlata että mitä aiheesta kirjoitetaan, kun ei itselle olis tullut mieleen että maidon lisäksi "pitäisi" antaa myös vettä =D

"
  • Vauva tarvitsee lämpimällä säällä nestettä enemmän kuin normaalisti. Tämä on erittäin tärkeää, sillä vauvan keho kuivuu helpommin kuin aikuisen. Parasta on imettää usein tai pulloruokituille vauvoille antaa korviketta normaalia tiuhemmalla aikataululla. Vauvalle voi myös antaa vähän vettä, mutta liiallinen veden juonti voi olla vauvalle vaaraksi."
Eli tämän pohjalta ainakin itse ajattelen että Suomen kesässä ihan tiheämmällä imetyksellä pärjää helteistenkin ajanjaksojen yli :) tai ehkä mun on täältä hyvä huudella kun viimein meillä on ilmalämpöpumppu joka pitää edes sisätilat viileämpänä :D
 
Ninamommy perussääntönä, että ei vettä ennen kuin ei mene kiinteitäkään :) ei tarvitse silloinkaan aloittaa veden antamista, kun kiinteät menee, mutta ei ainakaan ennen sitä. Tissimaito tai korvike vauvalle helteillä, muuta ei tarvitse :)
 
Mulle yksi hoitaja sanoi että jos vauva tarvis vettä niin äideillä olisi yksi maitotissi ja yksi vesitissi :grin
Ihan kunnon neuvona sanoi että lähinnä oman mielenrauhan vuoksi saa antaa ihan pieniä määriä just tosi kuumilla ilmoilla, ja parempi ois antaa mukista/lusikalla ja aina syöttöjen välillä. Vauva kun ei ymmärrä eroa maitoon ja voi luulla että siinä on taas ihan perus "ateria" tarjolla..
 
Juu, mä aattelinkin et jos ateroiden välillä antas lusikalla vettä...:) mut jos syö tissiä hyvin mitä tämä poika tekee niin eihän se sitten vettä tarvii:pompus: kiitos vastauksista:happy:
 
Juu, ei tarvitse vettä. Pääasia, että äiti saa vettä ja paljon! Olen ollut pienen kanssa +40 asteen maissa, eikä vauvalle tarvinnut vettä antaa. Maitoa vain ja se riitti. Suomessa ei nyt niin lämmin edes olekaan :wink
 
Oonko ainut jonka mielestä kylässä/jossain julkisilla paikoilla imettäminen "huomaamattomasti" tuntuu vaikealta.. :facepalm:

En muista et olisin kokenut näin vaikeaksi edellisellä kertaa.. tai sitten sillon et vaan ajatellut asiaa enkä yrittänytkään niin paljoa peitellä :woot:

Nyt vaan kun ekan viikon ajan ehti tottua kotona kulkemaan lähestulkoon ilman paitaa ja iskin aina koko tissin tiskiin.. nyt imetyspaitojen ja liivien ja liivinsuojien kanssa ihmisten ilmoilla taistelu on vaan niin työlästä ja kömpelöä.. yhdellä kädellä kun pitää yrittää työskennellä ja sitten mihin sen liivinsuojan laittaa siks aikaa sitten ja yhdellä kädellä sen takaisin paikalleen laittaminen ja liivin kiinni saaminen ja ja ja. Huoh :hilarious:

Puhumattakaan sit siitä että yrittäisi jollain harsolla vielä peittää näkyvyyttä :rolleyes:
Pakko myöntää että nyt oon kylässäkin törkeästi vaan kaivanut aina koko rinnan esiin ja imettänyt niin.. neuvolassa ja kaupassa yms sitten oon tuskastellut pakon edestä kun en halua aiheuttaa paheksuntaa:grin:oops::oops:
 
Takaisin
Top