Vauvan kanssa

Esikoisella tein kasvissoseet itse. Vähemmän vettä, tottui kokkareisempaan ja paksumpaan syötävään heti, minusta myös maistuu enemmän itse kasvikselle ja --- halvempaa. Meillä ei ole autoa, joten lasipurkkien ylenmääräinen raahaaminen kaupasta ei myöskään houkuta. Yksi porkkana tai bataatin pala riittää näin aluksi aika pitkälle. Yhdellä kertaa voi keittää pariakin eri kasvista samassa kattilassa. Sosetta (paitsi perunaa) voi pakastaa helposti pieniksi annospalasiksi vaikka jääpalamuotissa. Myöhemmin proteiinia saa otettua sivuun perheen muusta ruoasta ja vaikka paistamalla tai keittämällä sen erikseen. Itse en kokenut tätä mitenkään hankalaksi. Tein samalla, kun tein muutakin ruokaa, joten ylimääräistä aikaa ei mennyt.

Mitenkään ehdotonta ei tämä elämisen tarvitse olla! Minä annoin esikoiselle evästä kaupan purkista aika usein, kun olimme kaupungilla ja menossa. Joskus otin enemmänkin omaa ruokaa, toisinaan vain vähän porkkanatikkuja. Yleensä minulla oli jotain tuoretta vihannesta ja kasvista meille molemmille. Tässä juuri naurettiin kaverin kanssa, joka kahvilassa syötti vauvaansa purkista, ruoka oikeaoppisesti vesihauteessa lämmitettynä. Minulla oli tapana antaa se vauvaruoka ihan vain suoraan purkista, kuka sitä nyt jaksaa lämmittää reissussa. Tyttö oppi syömään kylmää "pilttiä", vaikka kotona sai ihan yrteillä maustettua gourmee pöperöä. Tyttö on innokas syöjä ja pitää kaikenlaisesta ruuasta; Herkkua ovat sinihomejuusto, punajuuri, oliivit, kala ja aina sen päiväinen ruoka. "Nam! Minä tykkään..." on meillä yleisimmin kuultu lause.

Raastinrauta on kanssa oikein hyvä. Sillä voi raastaa omenaa, päärynää ym. hedelmää ja lisäämään puuroon tuoretta. Suomessa ei vellejä hirveästi enää suositella. Puuroa ja sitten maito erikseen. Esikoiselle en tehnyt velliä kertaakaan. Puuroa veteen keitettynä (ja aluksi lisänä äidinmaitoa) ja sen jälkeen annoin maitoa tissistä päälle. Jotkut suosittelevat alussa ensin antamaan maitoa ja sitten kiinteitä, koska maito on pääasiallinen ravinto vielä näin pienillä. Tiedä häntä!

Meidän poika vain kasvaa! 4kk neuvolassa (poika alle 3,5kk) mitat olivat 8,2kg ja 63,5 cm. Kunnon äijä. Päätä sekä selkää kannattelee hyvin ja istuu horjuen tuettuna. Onneksi ei liiku yhtään. Seisominen on pojasta ihan huippua. Poika nukkuu hyvin klo 22/23- klo 9/10 aamulla ja herää siinä välissä 2 (joskus 3) kertaa syömään, klo 3/4 ja klo 6/7 maissa. Joskus syö aamulla pari kertaa parin tunnin sisään. Yllättäen äitiä ei väsytä vaikka on esikoinen, arki ja töitä. Esikoisen kanssa olin aika tööt, vaikka ei ollut mitään muita velvollisuuksia ollenkaan. Tällä hetkellä ei ole vielä oikein päivärytmiä, kun ollaan voitu elää ihan hetkessä. Ensi viikolla jatkuvat taas minun opiskelut, joten päivärytmi on pakollinen imetyksien ym. vuoksi.

Meillä siis menee "ihan omalla" painollaan tämä vauva-aika tällä hetkellä - niin paljon kuin se nyt voi vain mennä. Yllättävän kivuttomasti!

Muokattu viimeksi:
Ompas taas aik vierähtäny ku viimeks kävi. Täällä neiti 4 kk ja 1 vko, kokoa on 5800g ja 60 cm.
Annettu 3 kk asti makulusikallisia. Ja nyt alettu antamaan ns. Ruoka-annoksia. Päivällä perunaa tms. Iltapäivällä vähän hdelmää ja lisäksi iltapuuro.
Tämä sen takia, että neiti oli rinnalla tunnin välein ja mikään pullo ei kelvannut. Nyt rinnalla enään parin tunnin välein ☺ saa vähän edes käytyä jossain tuulettuu
Kakka on kylläkin tiukassa. Kolmen päivän välei tulee kakka. En oo kuitenkaan huolissani kun ei näytä neitiä haittaavan.

Ps. Rupee olee aikas tylsää täällä kotosalla ollaan kyl käyty mll:m perhekahvilas ja koitettu kyläillä. Mut ei oo oikee ketään kaverei kellä ois pieniä ja suurinosa on töissä ja kiireisiä en siis asu kotikaupungissani jossa kyllä olisi kavereita jolla pieniä.
Tyty ei viihdy autossa kuin max 30 min ni ei useesti jaksa lähtee ajelee sinnekkään. (n. tunnin matka).

Mitä te puuhastelette päivittäin?

Mulla menee kyllä päivät ihan vaan kotona. Kävelyllä käydään kerran pari viikossa elikkä ihan retuperällä kyllä mulla tää homma.. mulla ei täällä oo kavereitakaan joita vois nähä eikä tietty sukuakaan. Pää alkaa pikku hiljaa paukkua. Häätyy kattoa jos ois jotain mamma&vauva ryhmiä nii pääsis vähän näkeen ihmisiä.

Tällä hetkellä lievää paniikkia aiheuttaa pakkaaminen Suomen reissua varten. Huomenna lähtö.. mitä minun tarvii pakata vauvalle.. oon liian hyvä pakkaan ihan älyttömästi turhaa kamaa (lähinnä vaatteita) mutta nyt ei oikeasti oo tilaa sille. Neuvoja otetaan vastaan. Pari viikkoa ollaan reissussa ja suurin osa ajasta porukoilla joten siellä voi toki aina pestä pyykkiä ku tarvii.

Päivisin käydään vaunuilemassa kerran tai kahdesti kelien ja jaksamisen mukaan. Leikkimatolla touhuillaa ja harjoitellaa kääntymistä ja katellaan leluja ym. Välillä sylitellää ja höpötellää ja tehdään "yhdessä" kotitöitä. Välillä annan poitsun itse makoilla leikkiamatolla lelujen kanssa, viihtyy välillä yksinkin. Ja minusta hyvä että viihtyykin nii voi välillä tehdä itekki pakollisia hommia kotona mm. siivota. Mummolassa vieraillaan kerran viikkoon. Vähän rytmiä tuo päiviin tuo soseitten maistelu kun koittanut rytmittää vähän lounasaikaan.

Mulla menee kyllä päivät ihan vaan kotona. Kävelyllä käydään kerran pari viikossa elikkä ihan retuperällä kyllä mulla tää homma.. mulla ei täällä oo kavereitakaan joita vois nähä eikä tietty sukuakaan. Pää alkaa pikku hiljaa paukkua. Häätyy kattoa jos ois jotain mamma&vauva ryhmiä nii pääsis vähän näkeen ihmisiä.

Tällä hetkellä lievää paniikkia aiheuttaa pakkaaminen Suomen reissua varten. Huomenna lähtö.. mitä minun tarvii pakata vauvalle.. oon liian hyvä pakkaan ihan älyttömästi turhaa kamaa (lähinnä vaatteita) mutta nyt ei oikeasti oo tilaa sille. Neuvoja otetaan vastaan. Pari viikkoa ollaan reissussa ja suurin osa ajasta porukoilla joten siellä voi toki aina pestä pyykkiä ku tarvii.

Näköjään samalla kaavalla mennään arjen parissa

Tohon pakkaukseen mulla auttaa ku miettii päivän kulun... eli mitä tehään aamulla ja mitä siihen tarvitaan.. jne. Miten, missä, millä, ja millasella vaatetuksella

Mut ainahan parempi vähä extraaa ku jotain liian vähän

Meillä menee päivät leikkimatolla,sylissä,kutittelussa...joskus mennään uloskin käymään,manducassa...eipä poju vielkää nuku pitkii päikkäreitä joten omaa aikaa ei ole juurikaan...pieniä pätkiä pitkin päivää:facepalm: välin kyllä väsyttäää äitiä- ollaan onneks nyt sovittu miehen kans et pääsen ulos lenkille kahesti viikos,ja toki muulloinkin pääsen...:pompus: välin toivon et aika ei menis niin nopeeta, et pysyis vaan vauvana..välillä toivon että sais olla jo isompi:joyful:

Lähinnä tarvitset vauvan vaatteita, kun voi kakata, pulautella ym. tiheästikin. Pari lelua, kuolarättiä ym. mitä nyt kotonakin tarvitsee. Muuten Suomesta saa ostettua ruoat, vaipat, mahdolliset lääkkeet ym.

Lentokoneeseen kannattaa pakata vaihtokerta myös ITSELLE. Jos vauva pulauttaa tai kakkaa roiskuu, niin on sitten äidillekin (tai/myös isälle) puhdas paita vaihtoon. Tämä ohje pätee lasten kanssa reissatessa ainakin pari ensimmäistä vuotta. Muuten vauva ei paljoa lentokoneeseen tarvitse. Meillä oli kantoreppu todella hyvä lentokentällä ja muutenkin reissussa.

Joo meillä tosiaanki kuluu vaatteita ja harsoja kun tyttö puklailee. Kantoreppu kans tulossa mukaan kun tyttö siinä onneks akka hyvin viihtyy. Vaippoja pakkaan mukaan niin paljon ku mahtuu kun ne on täällä yli puolet halvempia. :D

Pakko purkautua kun välillä vaan ketuttaa :grin Juuri kun pääsin kehumasta että vauva nukkuu päikkäreitä pinniksessään niin täällä ei enää sitten nukuta päikkäreitä ilman tunnin tai kahden tappelua. Yritän laittaa poikaa nukkumaan pian kun näyttää että väsy on, mutta aina menee itkuksi. Ei siis nukahda millään. Jopa kantoliinaan nukuttaminen on välillä tosi vaikeaa. Nytkin sain yli tunnin nukuttamisen jälkeen nukahtamaan pinnikseensä ja nukkui siinä vain 20 minuuttia! Eihän tuo nyt riitä millään! Otin sen sitten siitä rengasliinaan eikä uni enää jatku... Vähän epätoivoinen olo kun tarttis mammakin vähän omaa aikaa. :sorry:

Myös yöllä on alkanut heräilemään useammin ja illalla on nyt ollut ihme itkuja, siis itkee ihan kunnolla sellaista paniikki-itkua. Rokotuksista on nyt viikko, ei kai ne enää voi vaivata? Käytiin vyöhyketerapiassakin, ei mitään vaikutusta.

Oon jo miettinyt allergioitakin kun jaloissa ja selässä on alkanut kuivumaan iho, välillä ihan punaisilla länteilläkin. Mulla on itsellä ollut pienestä pitäen paha atooppinen iho ja allergioita, joten kai oon vähän herkkä epäilemään näitä :shy: Lääkärille on kuitenkin tosi iso kynnys vaikka vakuutus onkin, seuraavassa neuvolassa kun on se lääkäri. Siihenkin kyllä vielä kolme viikkoa.

Shain jotkut rokotteethan reagoi vasta viikon perästä...että voi olla sitä. Tosin tässä 3 kk:n taitaa olla ne jotkut hulinat, ettei nukuta niin paljon ja saattaapi olla kiukkusempi. Ite oon herrasta kyl nähny et kiukkuaa vähän enemmän...nukkuminen pysyny entisellään.:dummy:

Meillä 3-4kk oli tosi paha, joka ilta kamala sota että sais nukkumaan, vähintään kerran yöllä heräs ja aamulla aikasin uudestaan, ja hyvä jos päikkäreitä nukku 30 min päivässä. Nyt taas päikkärit maistuu paremmin ja muutaman yön peräkkäin on taas saanut äippäkin vähintään 6h katkeematonta unta (tai kissat häirinny mut ei oo tarttenu vauvan takia nousta :grin)

Hienosti on nyt tullu rytmiä päivään, nukutaan 23-8/9, aamupäikyt (usein vaan 20min) 10-11 aikaan, sit vielä 13 ja 18 kahdet isommat päikkärit. Tai yhet jos ne ekat venyy 3h.. Mukava kun voi vähän seurata jo kellosta että kohta alkaa väsyttää niin tietää miten omia juttuja ehtii tehdä! Aiemmin oli vähän että sillon nukkuu kun sattuu nukahtaa. Nyt välillä osaa jo itse nukahtaa tutin kanssa :joyful: ei tartte montaa tuntia päivystää sängyn vieressä tai tissittää umpiuneen!

Meillä ainakin polvitaipeet ja käsitaipeet oli atooppista ihottumaa..just sellaista kuivaa ja punaista...heti auttoi päivässä huomattavasti kortisooni...muutama päivä oli tauolla nii tuli uuelleen nii varmaan meilki atooppista ihottumaa..jospa ei pahana tulis ja ois iho..

Meil nukutaan 21-4 ja sit herätään syömään ja nukutaan jonnnekki 8 asti..

Meille nyt 4 kk iässä kans alko iltahuudot. Kestää joku 30 min ja sit nukkuu helposti 6-8h yks syöttö ja sit viel 2-3h unta.

Kiinteet on tuonu meilläki vähän pientä rytmiä.. mikä on ihan jees

Suviminnu,meillä tuli 3kk:n rokotteista masu kipeeks ja huutoa oli sen päivän..kuumettaki vähän nous...:sorry:
Meillä nyt rokotteista viikko ja minimaaliset on oireet! Kopkopkop(puuta) huomenna on häät, joten vielä ehtii kakkakatastrofi tapahtua.

Nyt selvis iltahuudotkin... nimittäin eka hammas puhkes kyllä on paljon eroja kun kaverin lapselle eka tuli vast 1v 7 kk. Ois hetken voinu viel olla pois , et ei tuu ongelmii imetyksen kaa

Meillä on kans 5 kk rokotukset parin viikon päästä. Ja tietty samal viikol pitäis reissuu mennä viikonlopuks. Toivottavasti ei tuu hirveesti mitään

Ehkä en vaan osaa kattoa mutta meillä ei vielä mitään näy. Kuolattu on ja nyrkkiä jyystetty jo ainaki kuukauen päivät. Mikäs hammas teillä yksihampaisilla on jo tullut? :D

Takaisin