Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä päästy taas siihen samaan vanhaan rytmiin. Kaksi peräkkäistä mummolayötä sekoitti rytmin ja sitten valvottiinkin illalla ja aamulla. Nyttemmin vatsakipujen takia valvottu puoleen yöhön ja sen jälkeen nukuttu siihen maagiseen yhdeksään. En ymmärrä miten tuo muksu osaakin aina herätä yhdeksältä. Ihan sama milloin on mennyt nukkumaan tai onko herännyt yöllä, mutta aamulla on aina suunilleen ysiltä silmät auki.. Kummallista.. Nyt aloin laittamaan poikaa nukkumaan jo iltayhdeksältä, kun vatsakivut ja väsymysitku alkoivat yleensä siinä 10-11 maissa, eli aikaistin puolella tunnilla iltatoimia. Nukkumaan ollaan nyt sen tuloksena menty joka yö viimeistään puoli 10 ja nukuttu aamu ysiin. Kyllä huomaa, että taakale on paaaaaaljon hyväntuulisempi pitkien unien jälkeen. Aikaisemmin heräili 7 aikoihin ja tutilla laitoin takaisin nukkumaan niin oli paljon väsyneempi sitten oikean heräämisen aikaan.

Oma stressini on pienentynyt huomattavasti sen myötä kun lopetin aamulla lypsämisen. Aikaisemmin olen tutittanut muksun takaisin nukkumaan siksi aikaa kun olen lypsänyt, eli noin puoleksi tunniksi. Joka ilta pelkäsin sitä, että aamu menee pilalle, jos muksu ei suostukkaan nukkumaan. Nyt kun tarvitsee vain lämmittää maito niin aamut ovat paljon kiireettömämpiä :)
 
Tuli tässä mieleeni yksi vauvan nukahtamiseen liittyvä "kikka kolmonen", mikä kyllä saattaa ollakin jo yleisesti tiedossa tai sitten täysin hyödyton, mutta meillä on ollut tapana lämmittää pojan sänky ennen yöunille laittoa. Eli laitetaan peiton alle mikrossa lämmitetty pitkulaisen mallinen jyväpussi. Ollaan arveltu että pojan on kivempi nukahtaa sinne lämpimään mihin se siirretään lämpimästä sylistä, kuin viileiden vällyjen alle. Varsinkin nyt syksyllä ja talvella omakin punkka tuntuu olevan tosi viileä kun sinne illalla kömpii (no meillä on vanha ja viileähkö talo eli sekin varmaan vaikuttaa asiaan) joten miltä se sitten pienestä tuntuu kun lämpötilaero on niin suuri lämpimän sylin ja viileän pedin välillä. Luulisin että siinä ainakin havahtuu herkemmin siitä pienestä horrostilasta jonka sylissä on ehtinyt saavuttaa. Ei me tätä joka ilta harrasteta, mutta ainakin silloin kun tuntuu erityisen viileältä.
 
Henu, meillä on kokeiltu samaa kikkaa joskus koiranpentujen kanssa, toimi silloin hyvin! Me käytettiin ihan kuumavesipulloa ja kietaistiin se johonkin vanhaan t-paitaan tms., niin pennut saivat vähän tuttuja hajujakin (miksei tuokin toimisi myös vauvalle). Pojallekin testattiin mutta hänelle se ei valitettavasti toiminut, reppana on sitä sorttia, jolle tulee ennemmin liian kuuma kuin kylmä :) Ja nyt ei ole ollut enää niin tarvettakaan.

Nukkumiskikkoihin piti todeta, joku täällä aiemmin suositteli sängynpäädyn korottamista hieman, ja nyt kun pojalle tuli nuha, niin saatiin aikaiseksi kokeilla. En tiedä onko vaan sattumaa, mutta poika on jotenkin käynyt tosi tyytyväisenä sänkyyn sen jälkeen. Eli me varmaan jätetään pääty vähän koholle pidemmäksi aikaa :)
 
Toi päädyn nostaminen on ollut mulla työn alla jo varmaan kuukauden päivät.... Jos tänään... Meillä poika nukkuu edelleen vanhan tyynyn päällä, sellaisen jonka saa painettua kahteen osaan niin että keskelle jää sopiva vako missä tuo tykkää nukkua kyljellään. Itseasiassa jos on yhtään väsynyt niin silmät muljahtaa ympäri heti ku laittaa sinne kyljelleen :) Pysyy tuttikin helpommin suussa :wink

Meillä nukahdetaan nykyään kymmenen aikoihin, joskus vasta yhdeltä, mutta pyritään aloittamaan ilta-askareet ysin aikoihin kun poika selkeästi alkaa väsymään ja vain kitisee. Eka unipätkä on 5-6h jonka jälkeen käydään nopeasti tissillä n 2,5h välein. Yleensä poika ei edes herää tähän. Nukkuisi varmaan nuo seuraavatkin pätkät pidempään jos antaisin korviketta, mutta tissillä käydään niin kauan kun mä jaksan... kun pelkään että jos lopetan imettää yöllä niin maitoa ei enää tule lainkaan (mulla on eninten maitoa öisin). Lopulta poika alkaa heräilemään, juttelemaan ja hymyilemään n 9-10 aikoihin, jolloin suoritetaan aamuiset toimenpiteet. Noin tunnin päästä poika nukkuu ekat päikkärit, jolloin mä ehdin syödä rauhassa, laittaa pyykit pyörimään, petä tuttipullot jne. Päikkäreitä nukutaan useammat päivän aikana, 0,5-1h pätkissä.
 
Meillä on meneillään joku kasvupyrähdys varmaan kun nykyisin halutaan ruokaa jopa kaksi kertaa yössä plus aamuseiskalta=kolme syöttöä, huh. JA päivällä tissiä imetään koko ajan. Vauva nukkuu kyllä edelleen niitä kiitollisen pitkiä päiväuniaan, eli kun 7-8 maissa noustaan niin uusille unille käydään 9 maissa ja nukutaan 12/13 saakka, ja jos oon vaunun kanssa liikkeellä niin jopa pidempään. Lisäksi iltapäivällä toiset päikkärit tai muutamat lyhyet torkut. Ja illalla käydään nukkumaan 20/21 maissa, yritän laittaa nukkumaan samaan aikaan kun esikoisen niin saatais jotenkuten samankaltaiset rytmit ja iltatoimetkin yhdessä hoidettua. Jouduttaa vähän isosiskoakin Vaikka kyllä tää usein kukkuu pidempään hereillä kun siskonsa.
 
Ihana kun lapset alkaa nukkua pidempiä pätkiä kerrallaan. Tekee varmasti äidillekin hyvää. Täällä on siirrytty takaisin 1,5-2h unipätkiin. Pidempiä pätkiä ei enää ollenkaan :sad001
Olispa vaan joku vaihe.
 
Pojalle on nyt tullut aika iltavirkku rytmi. Joka yo se nukkuu 02-09 valisen ajan katkotta. Sitten ysilta herataan ja aamutoimien jalkeen nukahdetaan uudelleen tunniksi pariksi.
Tietty hieno juttu, etta se nukkuu noinkin paljon, mutta joskus vaan itsea alkaa vasyttaa jo 22-23 maissa. Aina ei jaksaisi valvoa niin kauan.
Pitaisi pikkuhiljaa alkaa hilata tuota rytmia aikaisempaan... :rolleyes:
 
Meillä on jokainen yö erilainen, niin kuin vissiin suurimmalla osalla porukasta. Oon henkisesti varautunut siihen, että tätä se on vielä seuraavat 3 vuotta. Vai onkohan liian optimistisesti ajateltu? :biggrin

Viime yö nukuttiin rauhallisesti 5+5 h välissä vaipanvaihto ja syöttö, ensi yönä sitten taas kuka tietää miten. (Rinnat on kyllä piukeena tommosten syöttövälien jälkeen...) Onneksi aina välillä on parempia öitä, että saa itsekin levättyä enemmän. Näitä univelkoja voi nukkua pois varmaan siinä vaiheessa, kun poju on teini-iässä... Teinithän on kovia nukkumaan. Onhan? :rolleyes:
 
Heh, kun mainostin eilen, että poika on mennyt tosi tyytyväisenä nukkumaan, niin eiköhän eilen illalla sitten menty hirveän karjumisen saattelemana :p Johtui tosin selvästi yliväsymyksestä, kun iltakylpy venähti. Poika oli liian väsynyt syödäkseen kunnolla vaan viuhtoi ja venkoili tissillä ja itki kun ei oikein jaksanut olla siinä, sitten kun laittoi sänkyyn niin alkoi hirveä nyrkkien syöminen ja itku, kun niistä ei tullut mitään. Hohhoijaa.

Mutta valituksesta huolimatta, kiva näinkin, että rupeaa (ainakin välillä) ymmärtämään, mistä kenkä puristaa, huutoakin jaksaa paremmin kun ei ihan hoomoilasena ole joka kerta miettimässä, että mikähän sille nyt tuli :)
 
Se tosiaan helpottaa elämää kun alkaa tuntemaan lastaan niin hyvin että pystyy jo ennakoimaan mitä seuraavaksi. Mies ihmetteli että miten mä voin tietää vauvan unituhinasta että 5min sisällä tulee huutoraivarit kun on niiiiiiiin kova nälkä, samoiten päivällä pojan erillaiset itkut, ääntelyt, ilmeet, elehdintä alkaa olemaan mulle selkeää viestintää josta mies ei tajua mitään :grin

No ei nyt kuitenkaan näin hyvin mene aina.. viimeksi toissapäivänä autossa tuli ihan karseat raivarit ja mä en tajunnut yhtään mistä kenkä puristaa kun poika oli syönyt ja vaippa vaihdettu. Kotiin tullessa tajusin että oli liian myöhäistä pojalle mennä shoppailee (raivarit kasin aikaan), kun yleensä tuohon aikaan ollaan hissukseen kotona pian menossa nukkumaan.
 
Heh, tuosta äitien vs. isien "lapsenlukutaidosta", itseäni huvitti muutama ilta sitten, kun mies nukutti poikaa yöunille (mä hoidan sen normaalisti). Ensin kuului sellaisia väsyneitä kiekauksia, ihan normaaleja iltaisin. Sitten alkoi jatkuvampi itku, joka vaan rupesi yltymään ja yltymään. Hetken päästä menin kysymään, tarvitaanko tissiä tai onko jotain muuta, missä voin jeesata. No, siellä poika itki sängyssä ja isä istui vieressä ihmettelemässä, "kun sä oot sanonut, että olis hyvä että se rauhoittuisi omaan sänkyyn eikä syliin". No joo, mutta jos se ei mitenkään vaikuta rauhoittuvan, niin kannattaiskohan kuitenkin reagoida? Maalaisjärjen käyttö on välillä meillä kielletty :D

No, en mä siitä viitsinyt avautua, harjoitus tekee varmaan mestarin nukuttamisessakin :) Ja eipä se aina multakaan luonnistu.
 
Tuosta maalaisjarjesta tuli mieleen... Meilla isi leikkaa pojalta kynsia tosi tehokkaan oloisesti. Kuuluu vain naps naps ja naps. Ihan kuin kissalta kynsia leikkaisi! Han ei kuitenkaan pyorista kynsien kulmia kunnolla ja kynnet jaavat teraviksi.
Sitten ma joudun aina pyoristaan kulmat.
Lopulta meni hermot ja paatin, etta ma olen tassa talossa ainoa, joka leikkaa vauvan kynnet. Ei siita tule mitaan, etta ensin yksi leikkaa ja sitten tulee toinen ja pyoristaa kulmat. o_O Jotkut asiat aiti vaan osaa paremmin. :)
 
No niin.. Päiväunet vs yöunet.

Päiväunet: Päivällä pikkumurmeliinilla on hyvä rytmi. Melko pitkälti riippumatta siitä onko aamu alkanut klo 10 vai 12, klo 14 on päiväuniaika. Ja siitä eteenpäin on 2-3 h valveillaolojaksoja, jonka jälkeen tyttö nukahtaa joko itse, tai sitten vaunuihin pienen heijaamisen jälkeen alle kolmessa minuutissa. Huoneessa on täysi valaistus päällä (mutta harso vaunujen kuomun edessä), äiti kolistelee astioita tiskikoneeseen viereisessä huoneessa ja isi pelaa jotain peliä, jossa räiskitään paljon. Koira ajaa takaa kissoja ja ne törmäilevät porukalla huonekaluihin. Tytöllä on ilmavaivoja, joten hän hieman tuhisee ja vääntelehtii, mutta rauhoittuu kovan perästä kuuluvan pärinän myötä. Jos herääkin, vaunujen lykkely tuudittaa takaisin uneen.

Yöunet: Äiti vetäytyy tytön kanssa lastenhuoneeseen tuntia ennen tavoiteltua nukkumaanmenoaikaa. Kuunnellaan rauhallista musiikkia, siirrytään tunnelmavalaistukseen, vaihdetaan vaippa ja otetaan samalla ilmakylpyä ja pumpataan ilmat pois. Isi käy antamassa iltasuukot naisväelle ja menee nukkumaan. Tytön alkaessa olla kärttyinen äiti ottaa syliin ja lopulta rinnalle iltaruokaa syömään. Tyttö syö vatsansa täyteen, vaikuttaa uniselta, joten äiti pistää hurinan päälle puhelimeen ja laskee tytön sängylle. Äiti silittää tytön päätä ja hymisee epävireisesti "sininen uni" -laulua. Tyttö nukahtaa 10 min kuluttua. Äiti menee lukemaan kirjaa ja odottaa.. Tyttö herää puoli tuntia myöhemmin. Äiti tulee imettämään tytön ja toiveikkaasti pistää hurinan päälle ja laskee sänkyyn. Tyttöä ei väsytä, vaan hän haluaa seurustella. Äiti pitää tyttöä sylissä ja pyörii imetystuolina toimivalla konttorituolilla. Vaipanvaihto ja yritys saada kaasuongelma helpottamaan. Tyttö pyytää rintaa ja syö, kunnes melkein nukahtaa. Äiti laskee tytön sängylle ja jää silittelemään päätä. Isi käy vessassa ja kuulostaa norsulaumalta. Tyttö havahtuu ja alkaa itkemään. Taputtelu ja silittäminen tyynnyttävät. Äiti jättää tytön kuuntelemaan hurinaa ja nukahtamaan. Äiti ei saa unta, vaan on jännittynyt, nukahtaako tyttö. Koira (ei maailman pienin otus) sipsuttaa ympäriinsä. Äiti kiroaa parketilla kopisevat kynnet hornan tuuttiin. 5 min kuluttua tyttö alkaa itkemään, koska mahassa kiertää. Äiti toivoo sen loppuvan itsekseen, mutta se jatkuu ja äiti menee lohduttamaan. Sängyn vieressä istuminen ja taputtelu nukuttavat tytön kymmenessä minuutissa. Äiti nousee lähteäkseen ja potkaisee varpaan pikkasen pinnasänkyyn. Tyttö säikähtää raajat viuhuen ja aloittaa itkuun valmistautumisen. Äiti sanoo ssssh ja silittää päätä. Tyttö nukahtaa uudestaan ja äiti hiippailee pois hiiren hiljaa. Hiljempaa kuin hiiri, itse asiassa. Äiti jättää oven raolleen, ettei se kolahtaisi sulkeutuessaan. Äidin aistit ovat edelleen hälytysvalmiudessa, eikä hän uskalla nukahtaa. Oikeastaan uni ei tahdo edes tulla. Äiti surffailee netissä, eikä meinaa uskoa, että tyttö on lopulta nukahtanut oikeasti. Äiti itse nukahtaa 3-4 h isiä myöhemmin.
3,5-4,5 h kuluttua tyttö herättää äidin itkullaan ja haluaa syötävää. Äiti syöttää sylissä ja laskee saman tien takaisin sänkyyn. Tyttö jatkaa uniaan seuraavat 3,5 h. Äiti herää välillä lähettämään isin töihin ja syömään aamupalaa, jotta saa tehtyä sen rauhassa. Uni tulee tuntia myöhemmin ja heti perään tyttö herättää. Äiti vaihtaa vaipan ja ottaa tytön viereensä sänkyyn saman peiton alle ja syöttää makuullaan. Kumpikin nukahtavat hetkeksi. Päivä valkenee ja äiti yrittää epätoivoisesti ostaa lisäaikaa lykkäämällä rinnan suuhun joka kerta, kun tyttö meinaa herätä. Lopulta ei enää onnistu ja on noustava ja jopa avattava silmät, päiväunia odotellessa.
 
Voi, jaksamista Lady M! Osittain kuulosti hyvinkin tutulta (ja repesin tolle "mies käy vessassa ja onnistuu kuulostamaan norsulta")...

Meiltä lisäisin vielä kohdat " yksi koira päättää, että tarpeille on päästävä klo 03 ja tulee vinkumaan makuuhuoneen oven taakse", "toinen koira saa oven auki, yrittää hiiviskellä sänkyyn ja äiti nousee heittämään sen pihalle makkarista" ja "isi etsii töihin lähtiessään puhelinta/kalsareita/laturia/tms. kovalla kolinalla ja kun ei löydy, tulee vielä lopuksi herättämään äidin - joka on kyllä kolinasta jo valmiiksi hereillä ja pian on vauvakin - ja kysymään, missä ao. romppeet ovat".

Tekstistä taitaa paistaa läpi, että meilläkin vähän hankalampi yö takana :pOn ehkä maailman turhauttavinta, että kun poika antaisi nukkua, on yön ja aamun aikana kaikenlaista muuta häiriötä varmistamassa, ettei äidin tarvitse levätä! :smiley-angry003
 
Siis mikä ihme siinä on ettei nuo miehet aamuisin löydä MITÄÄN??? Meillä, piiiitkän väännön jälkeen mies laittaa KAIKEN valmiiksi jo illalla ettei meitä tarvitse herättää aamulla... :grin välillä musta tuntuu että mulla on kaksi lasta :)
 
Herne, teidän yö kuulostaa jotenkin tutulta. Meilläkin toimelias yö takana, kiitos koirien. Poika kyllä nukkui ihanasti kunhan iltakiukuiltaan nukahti ja heräsi kerran yöllä syömään, mutta nuo karvaiset lapset... Voi huokaus! En tiedä mikä oli ongelma, mutta klo 02.30 asti molemmat koirat piereskeli niin että happinaamaria olis tarvittu. Puoli kolmelta vanhempi alkoi sitten teputtaa siihen malliin että se piti viedä ulos asioilleen ja pienempi sitten perässä. No, hajuhaitat helpotti tässä kohti, mutta... Olin henkisesti varautunut että noin tunnin sisällä poika herää, niinkuin tekikin eli neljän maissa, juuri kun olin saanut uudestaan unen päästä kiinni. Mentiin ensin vaipan vaihtoon ja poika päätti tehdä yllärit hämärässä kylppärissä eli pissasi kaaressa kun vaippa oli otettu pois. Hyvin harvoin enää tekee tämmöisiä jekkuja. No, siinä sitten pissoja siivoamaan ja tässähän kesti niin kauan että pojalla alkoi pinna palaa ja siihen heräsi sitten mieskin. Ei muuta kuin syömään ja tyytyväisenä takaisin unille. Paitsi minä, joka käytin nuoremman koiran uudestaan ulkona. Pääsin sänkyyn ja olin nukahtamaisillani kun tämä samainen koira alkoi jahdata omaa häntäänsä meidän sängyn vieressä niin että laminaatti vaan rahisi kun tassuillaan otti siitä tukea. Pelkäsin kuollakseni että poikakin herää siihen meteliin, ei onneksi! Tässä kohti minä jo komentamaan aika tiukkaan sävyyn että omaan petiin siitä nukkumaan. Tätä touhua jatkui sitten tovin kunnes koirakin väsähti unten maille. Ja aamulla sitten vielä kerran tämän samaisen koiran kanssa ulos. Tästä olisi enää puuttunut se että koira olisi tehnyt asiansa sisälle jos en olisi havahtunut viemään sitä ulos. Kaiken tämän jälkeen yllättävän pirteänä tässä kuitenkin ollaan... Ja mies haaveilee kolmannesta koirasta, ei kiitos!
 
"koira alkoi jahdata omaa häntäänsä meidän sängyn vieressä niin että laminaatti vaan rahisi kun tassuillaan otti siitä tukea."

:laughing021

(paitsi ei varmaan naurattanut keskellä yötä :) )
 
hehee, noi parketilla kopisevat kynnet on niiiiiiiiiiiiin sairaan ärsyttävät! pitääkö koiran sitäpaitsi just sillon kipittää ympäriinsä kun vauvalla on se "kriittisen nukahtamisen hetki" - montaks kertaa täällä on säpsähdetty hereille kun meidän mäyräkoira yrittää hypätä sohvalle. tsii-sus.:grin
 
No en kyllä tosiaan tienny enää siinä kohtaa olisko pitäny itkeä vai nauraa :) Mikähän siinä onkin että kun vauva nukkuis optimaalisesti niin koirat häiriköi. No, tietyllä tapaa lapsiahan nekin on ikään katsomatta.
 
Tehdään pikagalluppi, monta tuntia vauvanne nukkuu yhteen putkeen? Kyselen koska toissayönä meni kevyesti se 8h, ja nyt 3h jälkeen poika oli pirteä kun mikä ja heilui yli tunnin sängyssään kunnes vihdoin sain hänet takaisin unten maille. Ja sitten heräsi taas 2h päästä. o_O Niin mikä nyt on se normaali tämän ikäiselle??

Meillä normaali taitaa sittenkin olla jotain 4+2,5+2,5.
 
Takaisin
Top