Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä tehtiin viime yönä taas uusi ennätys. Reilut 9 tuntia unta yhtä päätä!!! :) Pari kertaa olen noiden pitkien unien jälkeen ollut näkevinäni selvän syy-yhteyden, ollaan oltu jossain kylässä ja on ollut paljon ihmisiä ja ääntä (kuten eilen), mutta tällä viikolla neiti on kyllä nukkunut joka yö vähintään sen 6 tuntia putkeen. Voikohan olla rotarokotteella osuutta asiaan? Ikää tulee sunnuntaina 8 viikkoa.
 
Nyt on pakko kateellisena kysyä kuinka paljon ja mitä teidän pikkuiset tankkaa ennen noita pitkiä yöunia??
 
Meillä saa korviketta ja tissiä. Määriä on aika hankala sanoa, sen verran kuin kulloinkin nälättää.
 
Meillä annetaan pumpattua tissimaitoa ensin pullosta n.60ml ja sitten rinnalle, usein molemmat rinnat syö vielä tyhjäksi. Syy miksi pulloa annetaan aina aluksi on se, että rinnat yksinään eivät takaa monenkaan tunnin unia ja kun pullosta aloitetaan, huitaisee poika sen naamaansa alka aikayksikön ja tissillä roikkuu helposti tunninkin, kun pitää väliä välillä. Jos aloitti tissillä poika nukahti aina siihen eikä syönyt riittävästi, jotta olisi nukkunut tunteja.
 
*tuuletusta, tuuletusta* Viime yönä tyttö nukahti klo 3, heräs puol neljältä syömään, roikkui siinä puol tuntii ja lykkäsin vaan sit takasi sänkyyn ja kävin ite nukkuun, eiköhän tuo liene nukahtanu, kun ei itkeen alkanu. Syöttöheräämiset 08&11, kummallakin kerralla katoin, että syö kunnes masu on täynnä ja lykkäsin takas sänkyyn vaan, hetki kuului aina juttelua ja huitomista ja sit nukahti. Oikeesti heräsi vasta 14.30!!! Oisin ehkä herättäny aiemmin, mutku nukuin itekkin! #^^#
Mut hei, me ollaan saatu aikaistettua rytmiä jo kahdella tunnilla iltaisin..! Hiljalleen hinataan kohti 10-11, tässä vaiheessa tyydyn siihen.
 
Pitääpi kokeilla antaa ekaksi pulloa ja sitten rintaa kun meilläkin nukahtaa vartissa tissille. Kiitos vinkeistä!
 
Lady Murmeliini, meillä sama kaava iltanukahtamisen kanssa, paitsi että kiemurteli, huuto ja tuo kuvailemaasi nokittelu, raapiminen ja hakkaaminen kestää tunnista kahteen, välillä saattaa rauhoittua ihan hetkeksi jolloin alkaa uudestaan :) mekin haaveillaan miehen kanssa pidemmistä yöunista. Nyt pisimmän pätkät, jotka vauva on nukkunut on 4,5 tuntia. 6 tuntia kuulostaa jo ihan luksukselta! Aika erilaisia suosituksia olen kuullut tuosta yöunen pituudesta. Kävimme viimeksi yksityisellä lastenlääkärillä, jossa tiedustelinme asiaa ja lääkäri sanoi, että 4-5 tunnin syöttöväli 2 kk ikäiselle on ihan maksimi. Suositteli siis 2 syöttökertaa vielä yön aikana...toisaalta olen mys kuullut että kyllä lapsi sitten ilmoittaa kun on nälkä, joten saisi nukkua pidempääkin. En oikein tehdä itsekään, miten toimia. 2 heräämistä yöllä on kyllä ollut aika raskasta.
 
Oho, aika pitkiä unia vetelevät tän ketjun monet vauvat, jos 8-9 tuntiakin yössä putkeen nukutaan! Mua kiinnostaa, mihin aikaan laitatte nukkumaan (vaikuttaako uniin?) ja nukutaanko teillä päiväunia? ja jos niin kuinka paljon? Itse olen huomannut että vaikka vauva nukkuukin yöt ok, vaikka heräileekin syömään, niin sikeämmin nukkuu selkeästi aamuyöstä eli joskus kello 02 jälkeen.
Meillä myöskin kaksivuotiaan esikoisen unirytmi sanelee pitkälti vauvan rytmin, eli en itse jaksa mitenkään olla hereillä pidempään kuin 22. Vauva nukahtaa iltaunille joskus 20-21 maissa (vaikka yritän pitää hereillä kymmeneen ettei heti tarvi herätä syöttämään), herää pari-kolme kertaa yössä syömään, vikan kerran 6-7 maissa ja silloin yleensä noustaankin jo, vaikka välillä vauva jää koisimaan vielä kahdeksaan-yhdeksään. Mä en suoraan sanottuna tiedä ihan varmana moneltako vauva heräilee, enkä aina pysy laskuissa mukana että montako kertaa herään syöttämään, kun oon itse aina jotenkin horroksessa. Viime yönä olin nukahtanut istualleni vauva sylissä, pelottavaa....

Mutta päiväunet meillä onkin sit megapitkät, 9-13 tai 14 asti - en oikeastaan tiedä miten pitkiä päikkäreitää toi nukkuisi, kun oon melkein aina herättänyt neljän-viiden tunnin jälkeen kun oma olo käy levottomaksi, tai pitää ehtiä syöttämään ja vaihtamaan vaipat ennenkuin lähden hakemaan esikoista kotiin päikkäristä. Vaikka periaatteessa en tykkää herättää nukkuvaa lasta...Eli päivisin mä ehdin tekemään vaikka mitä ja käymään vaikka missä sekä nukkumaan univelkoja pois, jos touhuilultani joudan, mikä on tietty ihanaa!

Mä luulen myös että meillä mennään pitkään vielä yösyötöillä kun imettäessä tyttö ikinä syö tissejä tyhjäksi tai nukahtaa kesken syömisen - eli ei varmana oo ikinä myöskään maha ihan täysin täynnä. Odotan siis kolmea kuukautta, ruoan aloittamista ja masun täyttäviä iltapuuroannoksia :wink
 
No tuosta syöttövälistä, minä olen sitä mieltä että neiti kyllä varmasti ilmoittaa kun on nälkä. Neuvolassa mainitsin 7 tunnin yöunista (siihen mennessä ei vielä ollut rikottu ennätyksiä..) eikä tullut minkäänlaisia kehotuksia herättää syömään.
Hildamaija, meillä päiväunet vaihtelee tosi paljon, jostain puolesta tunnista useampaan tuntiin. Yöunille ollaan nyt käyty suunnilleen puolilta öin.
 
Meidän alle neliviikkoinen herää vielä vähintään kahdesti syömään, yleensä kolmannella kerralla noustaan ylös ja ryhdytään aamutoimiin. Vähän vaikea kuitenkaan löytää vielä mitään kunnon kaavaa, samoin nukkumaanmeno- ja heräämisajat vaihtelevat.

Eilen olimme sisätiloissa koko päivän ja päiväunet jäivät pätkittäisiksi (poika otti parit n. tunnin unet sekä muutamat lyhyemmät torkut sylissä), normaalisti nukutaan päivällä 2-3 tuntia ulkoilun yhteydessä/jälkeen. Luultavasti lyhyistä päikkäreistä johtuen ilmassa oli normaalia enemmän väsynyttä kitinää, mutta sitten pikkuinen sammuikin jo klo 20 kieppeillä yöunille, syötöt klo 22 jälkeen, n. 1.30 ja joskus ennen kuutta; sitten hän heräsi seuraavan kerran vasta 9-10 välillä, mutta otin vielä viereen hetkeksi torkkumaan, kun en jaksanut itse nousta ylös :)

Eli ihan huippu yö muuten, mutta kahdessa jälkimmäisessä syötössä meni molemmissa tunti-puolitoista, toinen kun olikin sitten kovin virkeä ja halusi myös seurustella :oops: Äiti sai keksiä kaikki temppunsa, jotta poikanen sammuisi uudestaan, ja taas tuli tietysti syyllisyydentunne, kun toinen niin ihanasti hymyili ja katseli, ja minä tuijottelin seiniä ja yritin ottaa mahdollisimman vähän kontaktia, jottei poika kovasti virkistyisi lisää...
 
Jasmin, meillä venähteli kans tosi pitkiks ne loppuraivarit, mut sit luovutin ja en ees yrittäny pakottaa. En ny tiä kuin fiksua, tuskin ainakaan suositeltavaa tää on, mut siihen yö kahteen asti ei ees vihjaista nukkumisesta, tehdään kaikkee muuta. Nyt tiedän, että uni alkaa kolmen aikaan, joten kahden aikaan mennään vasta tytön huoneeseen tunnelmavalaistukseen. En tarjoo ruokaa tai sänkyä, tyttö on sylissä ja heilutellaan ja hierotaan jalkoja, "luetaan" tarinoita pehmeestä katselukirjasta, kuunnellaan musiikkia, tanssahdellaan, tuijotellaan peiliin ja kuvia seinillä, kaikkee niin pitkään, että mikään ei enää kelpaa. Sit kun suostuu sylissä kääntyy imeen, vaihdetaan välittömästi yövalolle, imurin tms tylsän jutun ääneen, yms. Sit keinutan sylissä niin kauan, että nukahtaa varmasti ja lasken sänkyyn. Kun tyttö nukkui vieressä, oli helpompi, kun ei imettämisen jälkeen tarvinnut liikuttaa, nyt on vähän konstikkaampaa.. Jos puolittain herää, taputan sinne johkin takamuksen tienoille ja silittelen päätä siitä silmien läheltä, että ne pysyy kii. (Kiitti vinkistä, Sophie!)

Jotain tuommoista. Mikä toimii kelläkin..
 
Meilla poika tankkaa ennen nukkumaanmenoa 150ml korviketta ja "nukahtaa pullolle" ja on nyt viime aikoina nukkunut aamuvarhaiseen saakka. Paikkareita nukutaan 2-3 kertaa paivassa... Muutenkin tuntuu, etta poika edelleenkin vaan nukkuu suurimman osan ajastaan... Oma energiataso on noussut nyt kun yossa nukutaan se 6 tuntia putkeen (*koputetaan puuta*)...

Noista muista nukuttamiskeinoista. Vauvaan toimii aika hyvin myos tiukka ote sylissa vilttiin kiedottuna, hiljaista keinuttelua ja TUTTI. Tuntuu, etta tutin kanssa se hiljentyy ja rauhoittuu ja lopulta nukahtaakin paremmin. Ilman tuttia menee kitinaksi ja uni ei tule niin nopeesti.
 
Mieheni äiti vihjaisi, että heidän vaikeasti nukutettaviin poikiin oli tepsinyt, kun laittaa harson tai muun kevyen rievun lapsen kasvoille. No aluksi ajattelin, että eihän niin voi tehdä, kun vauva tukehtuu. No sitten kokeilimme epätoivoisena pari päivää sitten ja nyt ollaan saatu tyyppi nukahtamaan TODELLA nopeasti kun ollaan laitettu tumman sävyinen harso vauvan/sängyn päälle. Sitten kun tyyppi on nukahtanut, niin otettu pois. On toiminut siis meillä pikanukuttajana eli tutti suuhun ja harso päälle niin ei mene kuin hetki ja vauva tuhisee unten mailla :)
 
Katohan, tuota muuten testaan seuraavan kerran ku jätkä kerkeää yliväsymyksen puolelle tai ei muuten vaan suostu ummistamaan silmiä vaikka selkeesti väsyttää! Onhan ne harsot kuitenki aika "läpipäästävää" kangasta, ja kunhan sitä ei vaan unoha :)

En tiiä onko tuossa soittolistassa oikeasti jotain taikaa, jäpikkä simahti heti kun laitoin spotifystä soimaan "kaikkea schaissea"-listan jolla on ajattaraa, NSOLia, kornia, SEriä, kätilöitä jnejne... :DDD
 
Meillä pikkumies nukkuu miten sattuu. Välillä on päiviä että nukkuu paljon lyhyitä pätkiä ja muutamat pidemmät unet. Välillä taas valvoo tuntitolkulla päiväsaikaan jutellen ja touhuten kaikenlaista lattialla. Iltaisin on ihan mahdoton saada nukkumaan ajoissa 00-03 välillä sitten onnistuu ja nyt on jo useamman kerran nukkunut jopa 6h putkeen. Yleensä siis yöt 3-4h pätkissä. Silloin kun masu vaivaa pientä on unet katkonaisempia yöaikaankin.
 
Nyt on sitten nukuttu pätkissä muutamat viime yöt ja herätty kahdesti syömään. Liekö kasvupyrähdys menossa vai mikä lie, imetys ei enää riitä yöllä ja korviketta on alkanut mennä päivän mittaan tosi reilusti. Ei meinaa tajuta että pieni neiti kasvaa ja tarvii paljon ruokaa.. ♥ Onneksi sai vielä itsekin aamulla nukuttua lisää ja onneksi ei ole kiirettä mihinkään!
 
Meillä on alkanut iltahuuto. Tai joku väsymyshuuto, silmät eivät pysy auki mutta pitää karjua pää punaisena aikansa (erityisesti, jos koitan laittaa pinnikseen), ennen kuin uni tulee. Kun poika nukahtaa, nukkuu hän yleensä kyllä pari 3-4 tunnin pätkää ja sitten vielä yhden parin tunnin pätkän, jonka lopuksi yleensä nousen viimeistään aamutoimille.

Eli nukkuminen menee ihan ok (ikää nyt 5 ja puoli viikkoa), ainut vaan, että klo 22-01 välillä on yleensä joku ihmeen pirteä tunti tai muutama: vaikka poika olisi nukkunut aiemmin, pitää hänen silloin ruveta seurustelemaan täysin virkeänä; tätä seuraa edellä mainittu iltahuuto ja vasta sitten pääsemme kunnon yöunille (kello tuolloin n. 1.30). Eli vaikka saamme ihan hyvät unet, rytmi on aika myöhäinen, tämä mamma heräisi mielellään ennen klo 11 varsinkin nyt, kun päivänvaloa ei kovin pitkälle iltapäivään riitä...

Tänään sain muuten minäkin kirjastosta Tracy Hoggin kirjan, jospa siitä löytyisi vinkkejä näihin uniasioihin :)
 
Herne, kuulostaa ihan meidän touhuilta. Alkoi aikalailla samoihin aikoihin. Meidän poitsu nyt 8 vk ja sama meno jatkuu edelleen. Toisaalta palkintona poitsu antaa meidän välillä nukkua 6-7 h putkeen. Tsemppiä sinne. <3
 
Meilla on koko viikko mennyt nyt niin, etta poika (kohta 9 viikkoinen) nukkuu tauotta 00-06 valisen ajan. Sitten ruokaillaan, vaihdetaan vaippa poytalampun valossa kaikessa hiljaisuudessa availematta verhoja, eika poistuta makuuhuoneesta. Sitten nukutaan lisaa 06-09, minka jalkeen taas ruokaillaan ja kuikutaan hereilla miltei 12 asti, kunnes ruokaillaan uudelleen ja lahdetaan vaunulenkille ja nukutaan koko vaunulenkin ajan 12-14. Sitten 14-00 valilla otetaan vain pienempia paikkareita hyvin satunnaisesti. :)
 
Takaisin
Top