Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä nukutaan edelleen max 4h, joskus 5h :( jos ei nälkä herätä niin alkaa Se ihana märkä vaippa-kitinä.. Ja kun vaipan vaihtaa niin poika heiluu pari tuntia kun heinämies, viime yönä 4-7 oltiin niiiin hereillä :(
 
Myös teidän rutiininne kuulostaa Sophie tutulta!

Tuon edellisen kommentin kirjoitettuani eilen illalla poika muuten nukahti syliin klo 22.30 ja veteli sikeitä tyytyväisenä klo 2 saakka. Virkeys- ja huutojakso olikin sitten klo 2-3.30, jonka jälkeen herra taas nukahti neljäksi tunniksi ja heräsi hetkeksi 7.30 kieppeillä, jolloin nostin hänet meidän sänkyyn aamutorkuille (mies oli jo noussut, joten tilaa oli hyvin :)). Sitten nukuttiin taas klo 10 asti.

Mutta mahtavaa, että niin moni lokakuinen vauva jo nukkuu tosi pitkiä pätkiä tai jopa läpi yön! :)
 
Meillä on nyt eletty joulukuun alusta alkaen niin, että yöllä on nukuttu ja päivällä valvottu (ja huudettu). On poika illallakin vaikea nukahduttaa, mutta päivällä vielä vaikeampi! Nukkuu päivällä enemmän vain liikkuvissa vaunuissa tai autossa. Satunnaisesti nukahtelee pitkin päivää, vaikka imetyksen jälkeen/tissille, mutta nukkuu todella kevyesti ja lyhyitä pätkiä. 15min-1h päiväunien aika, joten selvähän se että illalla onkin väsynyt muksu täysi rage välillä päällä?

Yöunille on kuluneiden viikkojen ajan päästy 20-22 aikoihin ja herätty 7-9 aikoihin. Nukkuu 2-4,5 tunnin pätkiä, jos ei nälkäänsä ala ähisemään niin sitten vatsavaivoja, röyhtäytys tai asennon vaihto auttaa yleensä. Toissa yö oli meille ennätys, unille 22.30 imetys puoli 3 ja sitten puoli 7 ja poju jatkoi vielä unia!! Ja taas toisaalta sitä edellisenä oltiin hereillä 2 tunnin välein... Syötön jälkeen onneksi simahtaa heti, kun röyhtäytys on hoidettu.Hitaasti, mutta varmasti mennään? Onhan tämä edistystä siitä, kun oltiin hereillä tunnin välein tai ei nukuttu ollenkaan! :happy9

Mulle on nyt riittänyt ihan nää yöunet, eikä tässä kyllä päivällä olisi mahdollista ees nukkua, koska prinssiä pitää kanniskella alvariinsa ympäriinsä tai hänen korkeutensa kyllästyy. Käyn siis nukkumaan heti samoihin aikoihin kuin poikakin.

Poika on itse tämän rytmin kehittänyt, katsotaan muuttuuko tulevina viikkoina. Varmaan kiinteiden alotuksen jälkeen meilläkin sitten joskus tulevaisuudessa nukutaan 6 tai jopa 8 tuntia putkeen ;) Ensi vuotta toiveikkaana odottaen...
 
Mun mielesta meidan poika ei pahemmin itke markaa vaippaa. Monesti olen huomannut, etta vaippa on pullistunut isoksi ja poika vain jatkaa uniaan. Joskus on tehnyt mieli oikein herattaa se kun on huomannut, etta siella on kakkalastitkin mukana ja ressukka vain nukkuu peppu likaisena. o_O
Jotkut kuulemma erottaa vauvan eri tarpeisiin liittyvat itkut, jos on nalka tai tylsyys tai vasymys tms. En ma vaan erota. Tai siis sen kylla huomaan jos maha on kipee ja kakka tulossa niin se itkee selka kaarella ponnistellen ja piereskelee, mutta muuten en erota. Tai tietenkin tajuan jos vaikkapa ruokailusta on kulunut jo piempi tovi niin se itkee nalkaansa, mutta paljon on sellaisia mysteeri-itkuja.
 
Kappas vaan, vannomatta paras. Toissa yönä 5,5 h putki ja viime yönä 6,5 h uniputki. Mutta kylläpä olikin pojalla nälkä tuon pitkän putken päätteeksi. Molemmat meijerit tyhjiksi (yleensä riittänyt yksi) ja väliin 15 minuutin hikottelu, eli yöunet ei ihan heti päässytkään jatkumaan :brilsmurf
 
Mulle on nyt riittänyt ihan nää yöunet, eikä tässä kyllä päivällä olisi mahdollista ees nukkua, koska prinssiä pitää kanniskella alvariinsa ympäriinsä tai hänen korkeutensa kyllästyy. Käyn siis nukkumaan heti samoihin aikoihin kuin poikakin.

:p Juuri näin meilläkin :p Klo 20 mennään joka ilta sänkyyn, välillä ärsyttää kun itsellä loppuu päivä niin aikaisin, mutta saapahan ainakin nukuttua tarpeeksi et jaksaa päivät kanniskella prinssiä ympäriinsä:wink Oon todennu rintarepun korvaamattomaksi avuksi, on kädet vapaana että pystyy vähän jotain tekemään..
 
Viime yönä ennätys, tyttö nukkui yhteen kyytiin klo 2-9!!! :D Ennen kahta yht 1/2 h sylissä, mut toi pitkä pätkä oli ihan odottamatonta luksusta. No, meillä on yövieraita käymässä, että kiva niillekin. :D
 
no nyt tankataan puoli väkisin 120 + 120 (1h tauolla) ja huuhdellaan alas rintamaidolla. Katsotaan kauanko herra pärjää ilman ruokaa tänä yönä... Homma kaatuu varmaan ylitäyteen vaippaan..
 
nojoo... 45min tuo nukkui kunnes alkoi vaippa "painaa" tai jotain.. Ja nyt tuolla on vuosisadan sätkiminen meneillään... Aaaaaa... Hermot alkaa kiristymään, onneksi mies on tuolla yrittämässä nukuttaa poikaa.
 
nojoo.. Tasan kahden tunnin välein sitä ollaan herätty nälkään. Ei tässä ole mitään järkeä enää :( onko jollain muulla vielä samanlaisia öitä?? Kaikki ideat ja neuvot otetaan vastaan, vaikka olisi miten itseään selvää. Pojalla on selkeästi jo yö/päivä rytmi, koska yön aikana ei herää ihan kunnolla jos en vaippaa vaihda. Päivisin pitäisi yrittää nukkua vähemmän, miten paljon teillä vielä nukutaan päivisin?
 
Eniten tässä nyppii se että vielä vähän aikaa sitten nukuttiin 4h pätkiä ja nyt ollaan taas tässä :(
 
*Sympatiaa*!
Osaan vaan tuohon kommentoida, missä rytmissä täällä nukutaan: Yö "alkaa" 1-3 välillä, ekaks nukkuu sitä ennen puoli tuntia ja sit hyvin virkeä jakso.
Yöunet kestää puolen päivän kummallekin puolelle 1-3 ruokintaherätyksellä. Välillä nukutaan yhteenkin päivällä.

Pitemmät päiväunet tyttö nukkuu pikkuisen vaihdellen kahden ja neljän välillä. Yleensä semmoisen puolitoista, kaksikin tuntia. Toiset, puolen tunnin unet kuuden maissa mahdollisesti ja kahdeksan jälkeen illalla alkaa kitinä ja tankkaus yötä varten, jonka yhteydessä saattaa nukahdella hetkiksi. Ja taas 10-12 välillä se puol tuntia..

Viime yönä olin ihan dead, epilepsia oireili illalla ja tuntui, että joka jäsentä särkikin vielä. Rakas mieheni väsymyksestä huolimatta jaksoi tunnin verran seurustella yöllä tytön kanssa, jotta mä pystyin vähän nukkuun.
Nyt oli syöttötauko ja kun meidän perinteisesti aamuvirkut vieraatkaan ei ole vielä heränneet, jatkan mäkin unia. :)
 
Suurinpiirtein samoilla mennään nyt täälläkin Sophie!

Meillä on taas kuluneella viikolla ollut noita 2-3 tunnin nukkumisia ja sen jälkeen syödään. Ja ihan kunnolla ja ahnaasti. Nyt en ole kyllä antanut yhtään korviketta iltaisin, kun rinnoista on tuntunut tulevan maitoa pojan tarpeisiin hyvin illallakin. (Aikaisemmin annoin n. 2x50ml illan aikana vähän dopingiksi.) Päivisin nukutaan edelleen monta noin puolen tunnin pätkää.

En osaa sanoa, onko jotain tiheän imun kautta/aikaa, koska sitähän meillä on ollut koko kulunut 2 kk :smiley-ashamed004 Vai onko joko kasvukausi... No joo, tietty poika haluaa rinnalle, koska sen duunina on ylläpitää tuota maidon tuotantoa - kellonajasta riippumatta. :confused:
 
tuossa aamuyöstä päätin antaa pojalle vielä korviketta lisäksi, jos Se vaikka pidentäisi seuraavaa unipätkää... Ja mikä virhe! Poika heräsi kunnolla ja oli jo nukahtaa kunnes alkoi märkä vaippa -kiemurtelu. No siinä vaiheessa herättiin jo ihan kunnolla ja alkoi juttelu ja nauru. Äidiltä pääsi siinä vaiheessa itku kun pyjaman vetoketju hajosi. Sitten poika viihdytti itse itseään n tunnin, kunnes nukahti. Samalla hetkellä miehen herätyskello soi, koska hän oli UNOHTANUT sen päälle. Poika ja minä herättiin taas. Taisi yöunet jäädä taas sinne pariin tuntiin koska pian on neuvola.
 
Tsemppiä Sophie yövalvomisiin, toivottavasti neuvolasta saisitte jotain lisäohjetta noiden vellien ja kiinteiden suhteen. Se on jännä miten rytmit vauvalla muuttuvat; juuri kun vanhemmat kuvittelevat löytäneensä jonkun rutiinin, vauva päättääkin muuttaa tahtia :confused:

Meillä mennään vielä tasaisesti kahden syötön kanssa öisin (eli 3-4 tunnin unipätkiä), sen kanssa pystyy aika hyvin toimimaan ja ottamaan sellaiset yöunet, joilla itsekin pärjää. Jouluaattoyönä poika tosin nukkui 7,5 tunnin pätkän sekä joulupäivänä melkein koko päivän lukuunottamatta syömisiä ja paria ihan lyhyttä valveillaolojaksoa, mutta epäilen sen johtuneen jouluaaton ylivalvomisesta ja virikkeiden ylitarjonnasta - eli en ehkä voi suositella sitä taktiikkaa yöunien pidentämiseen (aattoillan loppupuoli ja yön nukuttaminen olivat aika työläitä, kun toinen oli ihan ylikierroksilla).
 
Noi rytmit muuttuvat kyllä... Meilläkin oli jo kiva rytmi, jossa herättiin pari kertaa nopealle tankkaamiselle ja sitten jatkettiin unia, mutta nyt siihen on tullut lisäksi tunnin kitinä jakso 6-7 välillä. Vauva ei selvästikään herää kunnolla, mutta vaatii tissiä, nukahtaa siihen ja herää kohta vaatimaan lisää. Sen jälkeen saattaa sitten nukahtaa vaihtelevasti tunniksi tai kahdeksi. Muiden valvomisiin verrattuna tämä on tietysti pientä, mutta itse tunnen olevani selvästi väsyneempi päivällä. Tähän asti olen nimittäin pärjännyt hyvin ilman päikkäreitä, nyt olen alkanut niitä kaivata.

Yksi itsestään selvä juttu, mikä itselleni on ollut vaikea ymmärtää on se, että vauva saattaa ökistä yöllä vaikkei haluaisikaan syödä. Jos jaksaa hetken odotella niin saattaa tyytyväisenä jatkaa uniaan ihan ilman tissiä. Itse siinä tietysti herää, mutta pääsee nukkumaan huomattavasti nopeammin kuin jos alkaa sitä tissiä tarjota, minähän olen aikaisemmin herättänyt vauvan tällä tavalla, vaikka toinen on vaan "puhunut unissaan". :)
 
"Hyvää" huomenta vaan kanssasisarille!
Viimeyö oli aivan kamala. Pikkumies nukahteli kyllä jo ihan kiitettävän aikaisin omaan rytmiinsä nähden (nukahtaa yöunille yleensä 00-03 välillä). Noh tämän nukahtamisen jälkeen meni 5-15 min ja alkoi itku ja kitinä. Odottelin kyllä jos ois jatkanut unia mutta ei vaan huuto vain yltyi. Yritin ruokkia aikaisintaan tunnin välein sillä tuntui olevan ainut keino rauhoittaa häntä. Muuten yritin heijata sylissä, istua jumppapallon päällä (tämä muuten takuuvarma nukutuskeino meidän pojalla ja säästää äitiä) ja ties mitä. Onneksi mies lomalla nyt niin pystyi vähän vuorottelemaan yöllä. Lisäksi migreeni uhkasi iskeä aamuyöstä. Mies kuulema pääsi nukkumaan 5.30. En kyllä ala jos on rytmi kadonnut kokonaan, eihän se kivaa ole että yöunet alkaa kovin myöhään mutta on sentään nukkunut nyt välillä 4-5h pätkiäkin sitten.
Plääh. Koskahan tuo pikkuihminen oppii nukkumaan. :sad001
 
Saitteko rota-rokotteen jo& milloin? Meillä se teki tuon ilmiön muutamaks pv:ks jonkin ajan kuluttua.. Jaksamista.
 
Noonis, muistatko, mitä söit eilen, jos se voisi vaikuttaa? Meidän poikasen unet menivät aika levottomaksi jouluruokia syötyäni, ilmaa oli niin äidillä kuin pojallakin. Ja minä tietysti vetelin kaikkea ahneuksissani niin, etten tajunnut ennen kuin oli liian myöhäistä...

Meilläkin oli vähän outo viime yö. Pari viimeistä viikkoa olen sitkeästi aloittanut nukuttamisen klo 22 kieppeillä ja pikkumies on yleensä sammunut yöunille vähän aiempaa aiemmin, 23-00 välillä (suuremmalla tai pienemmällä huudolla). Eilen hän tankkasi hurjasti koko illan (=roikkui tissillä melkein koko päivän) ja nukahtikin jo 21.30 omia aikojaan syliin, josta siirsin hänet pinnikseen ennen kymmentä. Kaveri nukkui tyytyväisenä lähes tunnin ja olin jo voitonriemuinen aikaisista yöunista, koska yleensä hän herää nopeasti, jos on herätäkseen. No, poika rupesikin tämän jälkeen itkemään, sammui heti uudestaan kun vähän kävin laittamassa soittorasiaa päälle, mutta rupesi taas itkemään 5-10 minuuttia myöhemmin. Kun tunti oltiin jatkettu näin ja poika alkoi selvästi olla hereillä, nostin hänet sängystä vaipanvaihtoon ja kokeilemaan, jos vielä olisi nälkä. Tissi kelpasi vieläkin. Olimme n. tunnin vielä hereillä ja yritin muutamaan otteeseen siirtää poikaa sänkyyn, mutta pari minuuttia silmien sulkeutumisen jälkeen alkoi ähinä ja itku. Kunnes sitten joskus yhden jälkeen ilman mitään ihmeempää syytä tai eroa aiempaan poika sammuikin, ja nukkui yhteen soittoon melkein seitsemään saakka. Tiedä noista sitten.

Meillä mies keksi taannoin hieman nostaa pinnasänkyä laidasta ja heijata sitä, se rauhoittaa usein poikasen helposti ja ilman, että tarvitsee kaivaa lasta sängystään (jolloin hän helposti herää). Ehkä teillä kaikilla on tuo kikka jo käytössä, mutta itse en olisi tajunnut :)
 
Takaisin
Top