Noonis, muistatko, mitä söit eilen, jos se voisi vaikuttaa? Meidän poikasen unet menivät aika levottomaksi jouluruokia syötyäni, ilmaa oli niin äidillä kuin pojallakin. Ja minä tietysti vetelin kaikkea ahneuksissani niin, etten tajunnut ennen kuin oli liian myöhäistä...
Meilläkin oli vähän outo viime yö. Pari viimeistä viikkoa olen sitkeästi aloittanut nukuttamisen klo 22 kieppeillä ja pikkumies on yleensä sammunut yöunille vähän aiempaa aiemmin, 23-00 välillä (suuremmalla tai pienemmällä huudolla). Eilen hän tankkasi hurjasti koko illan (=roikkui tissillä melkein koko päivän) ja nukahtikin jo 21.30 omia aikojaan syliin, josta siirsin hänet pinnikseen ennen kymmentä. Kaveri nukkui tyytyväisenä lähes tunnin ja olin jo voitonriemuinen aikaisista yöunista, koska yleensä hän herää nopeasti, jos on herätäkseen. No, poika rupesikin tämän jälkeen itkemään, sammui heti uudestaan kun vähän kävin laittamassa soittorasiaa päälle, mutta rupesi taas itkemään 5-10 minuuttia myöhemmin. Kun tunti oltiin jatkettu näin ja poika alkoi selvästi olla hereillä, nostin hänet sängystä vaipanvaihtoon ja kokeilemaan, jos vielä olisi nälkä. Tissi kelpasi vieläkin. Olimme n. tunnin vielä hereillä ja yritin muutamaan otteeseen siirtää poikaa sänkyyn, mutta pari minuuttia silmien sulkeutumisen jälkeen alkoi ähinä ja itku. Kunnes sitten joskus yhden jälkeen ilman mitään ihmeempää syytä tai eroa aiempaan poika sammuikin, ja nukkui yhteen soittoon melkein seitsemään saakka. Tiedä noista sitten.
Meillä mies keksi taannoin hieman nostaa pinnasänkyä laidasta ja heijata sitä, se rauhoittaa usein poikasen helposti ja ilman, että tarvitsee kaivaa lasta sängystään (jolloin hän helposti herää). Ehkä teillä kaikilla on tuo kikka jo käytössä, mutta itse en olisi tajunnut :)