Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

herne

Kommentoinnin ninja
Tästä on turistu jo pitkät pätkät tuolla vauva-arki -ketjussa, mutta itselleni aihe aiheuttaa sen verran päänvaivaa, että avaan sille ihan oman ketjun. Eli tänne voisi laittaa enemmänkin nukkumisista ja valvomista, sekä vauvan että muun perheen :wink

Itseäni mietitytti näin yösyötöllä VALVOESSA, onko teidän vauvoilla jo ns. vakiintunut vuorokausirytmi (tai kuinka paljon yritätte ylläpitää sellaista)? Entä millaisia nukutusrutiineja teillä on?

Meidän poitsu taitaa olla tämän jengin kuopus (tänään kolme viikkoa, iik miten aika lentää!), ja me vielä haemme päivärytmiämme vähän, en tiedä, voiko noin pienelle vielä sellaista oikein "pakottaakaan". Useimmiten tuntuu kuitenkin, että aamusta - heräämisajasta riippumatta - syödään ja seurustellaan, yleensä pikkuinen on suht pirteä ja korkeintaan mahanpurut saattavat harmittaa. Päiväunet ovat pari-kolme tuntia ja yleensä aika sikeät. Iltapäivästä taas sitten seurustellaan ja illasta saatetaan vähän torkkua ja kitistä, mutta ei yleensä oteta enää erillisiä unia. Mutta: kun aloitan valmistelut yöunille, poika tuntuu kellonajasta riippumatta olevan yhtäkkiä täysin virkeä, ja saamme tehdä useamman vaippa-syöttö-sänkyynlaittokierroksen ennen, kuin uni lopulta tulee. Hyvällä tuurilla nukahdetaan pinnikseen, mutta usein meidän sänkyyn. Nukkuminen voi olla mitä tahansa tunnin ja kolmen tunnin pätkien välillä.

Nukuttamisrutiineissa tunnustan olevani todella huono, meillä yleensä vaihdetaan vaippa ja syötetään, ja kun poika sammuu tissille/syliin sen jälkeen, nostan hänet sänkyyn ja hipsin omille teilleni. Meillä ei siis ole ollut ainakaan vielä tapana nukuttaa suoraan sänkyyn esim. tuutulaululla tms.

Jostain syystä itse olen kuitenkin suht tolpillani, ilmeisesti hormoonit suojaavat valvomisessakin. Tosin eilen näin itseni kauppakeskuksen peilistä ja silmät verestivät kuin parhaiden pikkujoulujen jälkeen, joten kaipa se valvominen jossain näkyy :grin

Miten te muut?
 
Vauva nukkuu melko huonosti, äiti tosi huonosti.. En ees jaksa selittää.
Joka yö kokeillaan jotain uutta jos mikään ei tehoo. Viime yönä pistin YouTubeen "vacuum cleaner sound" kun oikeeta imuria viitsinyt käynnistää.. Sieltähän aukesi aarreaitta.. Ekalla osumalla toista miljoonaa katsojaa. :D No sillä ekalla ei ollut vaikutusta, mutta meillä toimi tää hetkessä: http://m.youtube.com/watch?v=jHLkd4S5fQQ

Jos ei pääse illalla netistä soittaan vauvalle noita, niin voihan sitä koittaa vaikka oikeen hiusten kuivaajan tuoda makkariin. Itse kun viimestä kertaa tarkistin vauvan yöllä, hyvin nukkui. Sain juuri itsekin unta, kun aloin ihmetteleen, miksi hiustenkuivaajan ääni kuulostaa niin oudolta. Kyseessä oli herätyskello. o_O
Pitää vielä hetki yrittää nukkua. Aamupäivällä kömmittävä pesästä lunta haisteleen ja lähdettävä neuvolaan..!

Mut joo, kyllä sitä jotenkin jaksaa päivästä toiseen porskuttaa, vaikka unet onkin vähissä.. Onhan se yö meidän kahden aikaa.. Niin öisinhän pitää olla "katsomatta, koskematta, puhumatta, pimeessä" noin yhteenvetona. Noista jos yhtäkään noudattaa, raivari on varma. Mennään sitten tytön ehdoilla kun ei muutakaan voi. Yritetään hiljalleen saada rytmi oikeaksi.
Nyt aloin uudenmerkkisen masulääkkeenkin, katsotaan josko helpottaisi. Olisi iso apu öihin!

Jaksuja meille kaikille urheille, epäitsekkäille äideille!
 
Ööömööm pitääkin ihan alkaa muistelemaan, että miten meillä meni tuonikäisenä.. No ehkä kerron nykytilanteesta kuitenkin.. Poika on nyt 3 kk ja vuorokausirytmi on olemassa. Illalla aloitetaan iltapesut 9 aikoihin, heittoa voi olla puolikin tuntia suuntaansa riippuen päivästä. Ensin vaihdetaan vaippa, pestään kädet ja laitetaan yökkärit päälle. Sitten siinä telkkaa katsoessani syötän pojan. Ennen pidin huoneen hämäränä, mutta nyt kun annan velliä niin on valot päällä, jotta on helpompi siivota sotkut. :D Yritän illalla syöttää mahdollisimman paljon, jotta jaksaisi nukkua. Poika siis syö sen verran mitä jaksaa, mutta en siis laita nukkumaan vähällä syömisellä. Yleensä muksu nukahtaa pullo suussa, mutta jos niin ei käy niin laitan tutin suuhun ja alan heijjaamaan (paha tapa, pitäisi päästä siitä eroon..) Jos sekään ei auta niin kokeilen pulloa ja sitten taas aloitan kierroksen uudestaan. Vaippa-pullo-hyssyttely. Yhdessä vaiheessa ilta oli aina huutokonserttia.. Silloin piti vaan yrittää hyssytellä ja lopultaan kun rauhoittui vähän niin sai syötyäkin.. Onneksi nykyään illat ovat rauhallisempia. Nukkumaan mennään yleensä 21-23. Seuraava herätys on 8-9 aikoihin, tänään herättiin jo 7 ja laitoin takaisin yöunille. Sekin samalla kaavalla, vaippa-ruoka-hyssyttely. Herätessään on siis pirteä, koska yöllä ehtii aina itkuun asti ennenkuin herään :sad001 Mutta kyllä se uni tulee takaisin kun tarpeeksi jaksaa sylissä heijjata :) Aamulla sitten tehdään kaikenmaailman pesuja ja muuta niin varmasti erottuu yö ja päivä toisistaan. :) Päikkäreille ei ole vakiintunut paikkaa.. Nukkuu tai ei nuku :D

Olen alusta asti yrittänyt erottaa yön ja päivän. Yöllä on rauhallista ja päivällä jutellaan ja leikitään. Pikkuhiljaa olen totuttanut yösyötöistä pois. Aluksi herättiin kolmen tunnin välein ja tottumuksesta muksu alkoi heräämään oma-aloitteisesti tiettyinä aikoina. En enää herättänyt muksua, vaan annoin sen päättää koska syödään. Syöttövälit piteni ja lopultaan yöllä oli enää yksi syöttö. Kymmeneltä nukkumaan, seitsemält syömään ja yhdeksältä alkoi päivä. Sain sen kitkettyä vahingossa pois, kun olin lypsyllä, enkä huomannut sitä, että muksu on hereillä. Sepä sitten nukahti uudestaan ja heräsi vasta 9 pintaan. Sen jälkeen yöt ovat olleet kokonaisia. :) Poikkeuksiakin toki löytyy, mutta pääasiassa unta on 10 tuntia :)
 
Meillä ei ole vielä minkäänlaista rytmiä, aikaisimmillaan neiti on nukahtanut yöunille klo 21 ja myöhimmillään on mennyt yöllä kahteen asti. Vaihdetaan vaippa, syödään kunnon annos pullosta, jos nukahtaa laitetaan omaan sänkyyn, jos/kun alkaa huutamaan niin imetän. Imetys on ollut takuuvarma keino saada nukahtamaan. (Tuota vähän pelotti kirjoittaa, jos ei se tämän jälkeen enää toimikaan :) ) Aina siirrän nukkuvan vauvan omaan sänkyyn. Pari kertaa neiti on nukahtanut sinne myös itsekseen, jos on havahtunut sen jälkeen kun olen sänkyyn laittanut, mutta jäänyt sinne rauhallisena ilman huutoa pötköttämään. Toisinaan yöpöydän lamppu palaa, mutta jos tyttö on kovin levottoman oloinen sammutan sen ja valona on pieni yövalo pistorasiassa.
Yöllä herätään syömään 4-6 aikaan (yöllä siis imetän), pari kertaa on nukkunut seitsemään asti. Ja ainakin tähän mennessä ei ole ollyt kuin yksi herätys yöllä. Viime yönä nukahti 23.30 tienoilla, syömään heräsi vaille 4 ja unia jatkettiin viiden maissa. Vaille 8 herättiin, vaihdettiin vaippa ja nyt ollaan tässä jokunen tovi oltu syömässä.
Päiväunissa ei ole muuta selkeää kaavaa kuin se, että vaunuun tyttö nukahtaa. Välillä nukkuu puoli tuntia, välillä voi mennä montakin tuntia.
 
Meillä ei ole rytmiä, ja sellaista ei kai voi vielä edes opettaakaan. Päivällä ääntä ja valoisaa, yöllä hämärää ja hiljaista, se on ainoa mitä meillä tehdään. Lähes kaikkea nukkumista ja nukkumattomuutta pidetään käsittääkseni normaalina koko lapsivuodeajan.

Meillä on nyt menty lapsentahtisesti:

Ihan alussa meillä oltiin rinnalla tunnin välein. Nukkumiset oli kaikkea 15 minuutin ja tunnin väliltä. Sitten alkoi n. 3 vkon iässä iltakitinät, eli poika nukkui päivällä ja yöllä sen tunnin tai vähän enemmän (valvoskeli tuolloinkin aika paljon, mutta syönnin jälkeen oli tyytyväinen), mutta iltaisin halusi vaan rintaa koko ajan (tuntikausia putkeen) ja imetysmaratoni päättyi yleensä siihen, että lopulta poika otti korviketta mahan täydeltä. Maito ei siis iltaisin kunnolla noussut. Sitten saattoi nukkua 2-3 h putkeen. Korviketta annoin öisin ja iltaisin, maito nousi taas jossain vaiheessa aamuyötä.

Viime viikon puoli välistä asti syöttöväli (rintaa) on ollut 2 tuntia tai vähän enemmän päivisin ja poika on nukkunut päivällä ja iltaisin todella paljon, lähes joka syötön jälkeen nukahtaa kahdeksi tunniksi tai vähän pidemmäksi. Maitoa tulee nyt siis iltaisinkin ja vielä alkuyöstä. Aamuyöllä kitisee nyt rinnalle koko ajan, syöttöväli öisin muutenkin n. 1h. Tosin en osaa sanoa syödäänkö vai hengataanko vaan rinnalla, onko nälkää vai tehoimuaikaa. Nukahtaa rinnalle pieniksi hetkiksi aamuöisin. 5 viikkoa tulee huomenna ikää täyteen. Cuplattoman käytön aloitin viime viikolla. Kiemurtelu ja ähinä nukkuessa on vähän helpottanutkin.

Eli ehkä ajan myötä poika alkaa syödä enemmän kerrallaan ja pysyy kylläisenä pidempään. Se varmaan pidentää sitten nukkumispätkiäkin. Tai sitten kunnon unikoulut odottaa tulevaisuudessa.

Itse torkun öisin välillä paremmin ja välillä huonommin. Nyt on pakko ottaa tavaksi käydä itse pitkäkseen päivisin kunnon toviksi, kun poikakin nukkuu. Uni tulee, jos on tullakseen, jos ei tule niin sitten touhuamaan muuta tai muuten rentoutumaan. Tosi vähillä unilla pärjää, mutta miten kauan? Se tässä huolestuttaa. Ennemmin tai myöhemmin nukkumattomuus varmasti kostautuu. Johan tässä on kyllä nukuttu huonosti loppuraskaudesta alkaen.
Imetystä en uskalla lopettaa, koska se kai vaikuttaa hormoneihin ja siihen ettei ihan sekoa :blob1
 
Aika tutuilta kuulostaa teidän nukkumistarinat (paitsi Tumelon, teillä menee ihan sairaan hyvin tuon nukkumisen kanssa! :)), lohdullista kuulla.

Meillä oli eilen illalla pitkästä aikaa sellainen tilanne, että poikanen vaikutti ihan oikeasti nälkäiseltä, vaikka olin imettänyt aika tiuhaan tahtiin. Koko päivän oli kyllä sellainen tunne, että maito olisi noussut huonommin kuin yleensä. Kun laitoin lapsen sänkyyn, hän havahtui n. 10 minuutin kuluessa ja läähätti ja söi nyrkkejään vimmatusti, reppana. Korvikepurkista löytyikin sitten apu tällä kertaa, 40 ml ylimääräistä sapuskaa pullosta ja poika rauhoittui sänkyynsä melko nopeasti, tosin kello oli tässä kohtaa jo 1.30... mutta sen jälkeen yö meni parissa pidemmässä pätkässä omassa sängyssä, kunnes joskus ysin kieppeillä halusin vähän pidentää omaa sängyssämakaamisaikaani ja otin hänet viereen rinnalle. Juu, sain maata sängyssä vähän pidempään, mutta eipä siinä paljon nukuta, kun innokas riiviö viuhtoo käsillä ja jaloilla ja etsii vähän väliä tissiä :laughing002
 
Meiän vauva tulee torstaina 4vko. Ei olla rytmiin panostettu muutenku, että höpöttelyä ja seurustelua on vaa meiän vanhempien valveillaoloaikana. Yöt on pääsääntösesti menny tosi hyvin, yöllä ruokaillaan kerrasta pariin. Tänäänkin iskän lähdettyä jäätiin me tytöt vielä nukkumaan ja herättiin vasta kymmeneltä vaihtamaan vaippaa. Vauva nukkuu siis vieressä :)
 
Ei meilläkään ole panostettu siihen että saataisiin rytmi aikaiseksi. Mutta pikkuhiljaa alkaa vakiintumaan se että poika nukahtaa 1-2 aikaan ja sitten herää nälkään tai mä herätän syömään (maitoa sänky täynnä) 5-6 aikaan. Yleensä poika nukahtaa rinnalle ja sitten nukutaan 2-3h lisää. Tosin hän nukkuu suurimman osan päivästäkin, mutta onneksi tuo pisin 4-5h jakso ajottuu yöhön.
 
Tyttö nyt 2kk, alusta asti koitettu tehdä ero yölle ja päivälle. Väsymys ja iltakitinä alkaa seitsemän aikaan, siitä iltapesut ja maitopullot, huudetaan väsymystä vartista tuntiin ja sitten nukutaan omassa sängyssä. Syömään herätään kolmesti yössä, nyt tosin viimeinen syöttö on ollut vasta aamulla, sen jälkeen enää maksimissaan tunnin torkut. Olen tosi tyytyväinen, että alusta asti on pidetty selkeää rytmiä, 20-08 on noin suurin piirtein lapsen "yöaika". Väliläl iltaitkut kestää pidempään, välillä päästään helpommalla. Kyllä ilta ja oma aika tuntuu aika ruhtinaalliselta, kun kahdeksalta voi istahtaa katsomaan telkkaria ja suihkuun pääsee ihan rauhassa. Päivällä vedetään 2-3h päiväunet ulkona, lisäksi 15min-1h unia vähän päivän tekemisistä riippuen, vaunuihin nukahtaa aina. Kokeilkaapa uniriepua tai lelua, meillä toimii aivan maagisella tavalla useimpina iltoina. Soittorasiaa olen käyttänyt rauhoittimena myös.
 
Melun ollaan yritetty tietoisesti erottaa yö ja päivä. Illalla laitetaan hämärä valaistus ja ääniä hiljemmalle. Huutokonsertti meillä on joka ilta tunnsta kahdeen ja alkaa yleensä siinä 23-00. Sitten kyllä väsähtää ja nukahtaa jossain vaiheessa. yleensä huutokonsertti päättyy siihen, että suostuu syömään. Yöllä vauva herää keksi kertaa syömään. Silloin valaistus minimissään eikä seurustelua. Vaipan olen vaihtanut toisella syötöllä myös hämärässä. Yöt poika nukkuukin jo ihan hyvin. Kapaloa ollaan käytetty silloin tällöin ja se toimii kyllä hyvin. Yleensä iltahuutojen jälkeen ei olla haluttu alkaa herättämään vauvaa kapaloimalla, siksi ei laiteta joka kerta. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan, sillä meillä vauva nukkuu silloin sikeämmin ja pidempiä aikoja, kun ei herää omiin säpsähtelyihin.
 
Autocorrect tekee taas tepposia, joten älkää ihmetelkö jotain sekavia kirjoituksia :) ihan järjissäni vielä täällä olen :wink
 
Meillä menee yöt suhteellisen kivasti. Iltapuuhat aloitetaan yhdeksän maissa, isä vaihtaa vauvalle vaipan ja yöpuvun ja pitää sylissä sillä aikaa kun minä pesän hampaat ja vaihdan yöpuvun yms. Sitten rupean imettämään, ja yleensä vauva nukahtaa kunnolla kymmeneen mennessä, huonoina iltoina saattaa mennä yhteentoista. Siinä välillä ottaa usein pieniä torkkuja, mutta herää vielä syömään lisää. Minä olen aina ollut iltauninen, niin jään sitten itsekin nukkumaan. Eka tankkaus on kolmen, neljän maissa ja toinen kuuden, seitsemän aikoihin. Sitten nukutaan kahdeksaan ja joinakin aamuina yhdeksään, ennätys on puoli kymmeneen. Meilläkään ei ole tehty muuta kuin yöllä pimennetty kämppä ja lopetettu seurustelu, vaippa vaihdetaan vain jos on pakko.

Mua kiinnostaa noi nukkumisjärjestelyt. Ennen lapsen syntymää olin fanaattisesti sitä mieltä, että meidän sänkyyn se ei tule. Sitten laitoksella eka yö oli tosi vaikea, kun imetin istuen ja tyttö heräsi aina kun yritin siirtää omaan sänkyyn. Sitten kätilö melkein pakotti imettämään makuulla ja ottamaan sen meidän keskelle, ja sinne se jäi. :oops: En oikein tykkää tosta järjestelystä, koska itse nukkuisin rennommin jos oisi omassaan. Ja meidän vauva nukkuu niin leveästi, että vie uskomattoman paljon tilaa, tuntuu etten itse mahdu enää meidän sänkyyn. Mutta toisaalta on helppo kun ei tarvitse nousta imetyksen takia, ja vauva nukahtaa yöllä hyvin kun on syönyt tarpeeksi. Ja me muutettiin viikonloppuna, joten lykkäsin suosiolla omaan sänkyyn opettamisen siiheksi, että saadaan arki normaaliksi uudessa kodissa. Mutta kohta pitäisi alkaa opettelemaan, enkä tiedä yhtään miten. :sad001 Pelkään että se nukkuu meidän sängyssä siihen asti kun muuttaa kotonta ja että meidän nyt hyvin sujuvat yöt muuttuu kauheaksi huudoksi. Onko joku onnistunut opettamaan lapsen omaan sänkyyn vaikkei olisi siinä alusta asti nukkunut, ja miten se onnistuu? :anyone
 
Mä olin kans tooosi varma siitä että vauva ei missään nimessä nuku meidän kanssa, siinähän kukaan ei saa nukuttua kunnolla. Eli vauva omaan sänkyyn..mutta kuinkas kävikään, perhepedissähän me kaikki kolme nukutaan:grin

Laitoksella nukuttiin molempina öinä vauvan kanssa vierekkäin, ja kotona sama juttu kaksi ekaa yötä. Sit tuntui kuitenkin siltä että nukuttiin kaikki aika huonosti, vauva mukaanlukien, kun se havahtui hereille aina kun jompikumpi vanhemmista käänsi kylkeä, joten siirrettiin se omaan sänkyyn. Siellä se nukkui hyvin noin viikon siihen asti että alkoi pahat masuvaivat. Sen jälkeen se ei sit enää ollenkaan nuku yksin, ei päivisin eikä öisin.. Eli öisin nukkuu mamman kyljessä kiinni ja päivisin nukkuu sylissä/rintarepussa:oops: Ainut paikka missä suostuu nukkumaan, muualla kuin sylissä, on vaunuissa jos ne ovat liikkeellä. Oon kokeillu nukuttaa sänkyyn ja koppaan, siirtää sylistä sänkyyn kun on nukahtanu, ulos terassille vaunuihin..kaikesta seuraa vaan kauhea huuto:sad001 Joten ei kait tässä auta kun odottaa jospa helpottuis kun vauva vähän kasvaa…?
 
Meillä on käynyt niin hyvä tuuri kun poika edelleen nukkuu suurimman osan vuorokaudesta. Kun on nukahtanut syliin, niin nukkuu niin sikeästi että voi siirtää ihan mihin tahansa jatkamaan uniaan. Nukkuu omassa sängyssä, meidän välissä, vaunuissa, turvaistuimessa... Nukahtaa aina myös tissi suussa, sekä itsekseen sitteriin tai joskus sänkyyn kun imee tuttia ja joku silittää kasvoja. Kasvojen silittäminen niin että käsi menee silmien läheltä niin että silmät menevät refleksien myötä kiinni toimii AINA. :)
 
Minä kyllä joskus päätin etten leiju täällä noista yöunista ettei kostaudu, mutta... Toissa yönä neiti nukkui 7 tuntia ja viime yönä peräti 8 tuntia yhtämittaista unta. Itse toki heräsin kahteen otteeseen ihmettelemään kelloa. :) Vitsi miten mahtavaa!
 
Meillä oli taas vähän hankalampi yö parin hyvän yön päälle. Poikanen nukahti ihan ok aikaan 23.30, yleensä ei välitä tutista mutta tällä kertaa otti sen, rauhoittui kapaloonsa, sylkäisi tutin noin puolentoista minuutin päästä pois mutta jatkoi unia vähän vajaa kahteen asti. Normaalisti yösyötöiltä päästään aika kivuttomasti takaisin nukkumaan (tosin välillä menee tuohon kahteen ennen kuin pikkuinen ylipäänsä nukahtaa), mutta nyt olikin täysi seurustelumoodi päällä, eivätkä äidin yritykset erottaa yötä päivästä (ei turhaa seurustelua, hämärät valot jne.) paljon napanneet. Valvoin pari tuntia vaippa-syöttö-rauhoittelua-pinnikseen-huutoa 5 min pinnikseen laittamisesta -kierteellä, kunnes nappasin poikasen viereeni, johon hän sammui melkein saman tien ilman edes tissiä. Fiksu olisi tässä kohtaa varmaan sinnikkäästi palauttanut hänet omaan sänkyynsä, mutta mulla painoi uni niin paljon silmää, että enpäs jaksanut tsempata itseäni puolen metrin päähän pinniksen laidalle :oops:

Poika nukkui hyvin loppuyön, vasta aamulla ysin kieppeillä alkoi tissin tilaaminen. Äiti taas ei nukkunut...o_O Luovutin nukkumisyritykset ja nousin vihdoin klo 11 aamutoimille, ja mitä tekee pikkumies? Jää tyytyväisenä nukkumaan vanhempiensa sänkyyn :p

Isot pisteet miehelle, joka usein töihin lähtiessään keittää mulle aamukahvit valmiiksi, tai ainakin lataa kahvinkeittimen odottelemaan :love2
 
Meillä oli pari viikkoa todella hankalaa tuo nukkuminen, poika olisi roikkunut tissillä koko yön ja heti kun hän päästi itse irti alkoi kamala huuto. Itsellä oli jo todella neuvoton olo, kun kaikki keinot oli jo käytetty. Kapalo oli ihan vihoviimeinen juttu ollut nuo pari viikkoa, mutta yhtenä iltana se vihdoin oli se rauhoittava seikka ja siitä lähtien yöt ovat menneet rytmillä klo 00 nukkumaan, 04 syöminen, 07 syöminen ja 10 herätys.

Eilen illalla sitten alkoi taas ihmeellinen hepulihuuto ja kaikki oli taas pojasta aivan kamalaa. Tyynnyteltiin, syötettiin ja syliteltiin, kunnes lopulta poika nukahti klo 02. No aamulla klo 10 heräsin viimosen päälle pirteänä ja hyvin levänneenä ja kömmeinkin miehen peiton alle vain sanoakseni "kiitos kulta, että hoidit yösyötöt, mulla on niin ihanan levännyt olo", johon mies hölmönä toteaa, että ei hän ole kertaakaan poikaa yöllä syöttänyt. Mitä tekee tässä vaiheessa äiti?

Hyppää ylös sängystä aivan sydän kurkussa, että nyt pojalle on tapahtunut yöllä jotain ja ryntää vauvan sängyn viereen.

Entä mitä tekee poika? Nostaa jalkansa makuullaan koukkuun, pieraisee, avaa silmänsä ja hymyilee :D

Eli, kahdeksan tuntia yhtenäistä unta!! KAHDEKSAN!!! :eek:
 
Meillä oli viime yönä 6 tuntia unta putkeen, sekin oli jo tosi hyvin. Joskin se alkoi vasta 3.20, mutta oikeestaan oon jo ihan (liian) tottunu siihen rytmiin..
Tietyt asiat iltaisin auttaa aina hetken kerrallaan, mutta lopulta päättyy aina huutoon.
Sen "viimeisen raivarin ennen nukahtamista" oon oppinu tunnistaan, tyttö vetää lihakset lukkoon ja kiemurtelee sylissä ja huutaa eikä mikään ole hyvä. Toisaalta hamuaa tissiä, mutta kun käännän rinnalle, alkaa huutaa enemmän ja nokkii imemisen sijasta ja hakkaa ja raapii mua. MUTTA kun jaksaa kuunnella sitä viis minuuttia ja pitää vaan sinnikkäästi sylissä yläosattomana, lopulta tarraa kii ja imee kuin viimeistä päivää ja nukahtaa 10 minuutissa..
Parina yönä se pinnasänky on ollut ihan kauhee paikka, ja kun aamuyöstä sammumispisteessä en jaksaisi viittä kertaa nukuttaa syliin ja odottaa puol tuntia nukahtamista syvimpään uneen, ettei herää siirrettäessä..otin jälleen viereeni patjalle.
Ja luin miten perhepeti on liitetty kätkytkuolemariskiin ja arvatkaa vaan osasinko itse sit nukkua!!

Miten se on yöllä niin vaikeeta se nukuttaminen, kun päivällä tuo nukahtelee syliin ja vaunuihin laskiessa ja ittestään sohvalle jne.. :angry1
 
Ma olen ihan varovaisen toiveikas siita, etta poika (kohta 7 viikkoa) nukkuisi ihan jatkossakin hieman pitempia younia. :rolleyes:
Viime aikoina on mennyt niin, etta poika nukahtaa illalla 23-01 maissa ja nousee ylos kukonlaulun aikaan 5-7 maissa. Suurinpiirtein 6 tunnin younet siis. Sitten kun ollaan heratty niin ruokaillaan ja sitten saatetaan nukkua uudestaan sinne 9 asti (ellei jopa 10:een).
Minulle sanottiin sairaalassa, etta jos syontivali on kovin pitka, niin vauvan verensokeri voi menna liian alas. Tosin en usko, etta se koskee enaa taman ikaista vauvaa ja ei kai 6 tuntia nyt liian pitka aika ole? Kyllahan vauva ilmoittaa, jos hanen on nalka ja silloin se tietenkin ruokitaan oli kello mita tahansa. Iltaisin me tankataankin ihan kunnolla ja sitten paapitaan.

Toisaalta tajuan alitajuisesti, etta tama on vain hetken ilo. Viela me tullaan valvomaankin tuhansia oita kun tulee kuumetta, nuhaa, korvatulehduksia, kasvukipuja, pissaisia lakanoita, painajaisia ja ties mita tulevaisuudessa... :grin
 
Pidempiä yöunia odotellessa, :) Meillä herätään max. noin kolmen tunnin välein nälkäisenä, ehkä välillä voisi kokeilla antaa korviketta tissin päälle yötä vasten, jos se pidentäisi unia.

Littleredin pikkuinen on siis ruvennut nukkumaan pidempiä pätkiä 6-7 viikon ikäisenä, entä muiden vauvat? Meille muuten sanottiin jo sairaalassa, että kunhan ei verensokereiden kanssa ole ollut ongelmia, ei vauvaa tarvitse erikseen herätellä syömään, vaan se pitää huolen omasta ruokailustaan :)
 
Takaisin
Top