Vauvan (ja äidin) unet

IceQueen, ei saa manata! :D viime yö taas kitkattelua, nukkui koko yön klo 01.03--> vieressä ja äiti nukkui huonosti, kun hyöri ja roikkui taas tississä.
Minä haluaisin juuri tuon liikkumisen takia, että pysyisi omassa sivuvaunussaan, kun siitäkin pitää kohta laidat nostaa! :sad001 mutta ehkä nyt vaan on niin liikaa kaikkea, että vauva tankkaa sitten läheisyyttä ja turvaa yöllä. Hampaita(?), liikkumista, minun isovanhemmat koko kesän täällä ja sisko hoitaa päivällä, kun itse teen gradua. Että varmasti vauva siinä kuormittuu päivän aika (kunnes muodostuu rutiiniksi tuo siskon päivähoito), jolloin yötkin on levottomia. Olen tietenkin itse koko ajan kotona ja saatavilla, mutta eri huoneessa kirjoittamassa. Toki päivän mittaan käyn avustamassa ja syömässä sekä tissiä antamassa, mutta on kuitenkin päivällä pääsääntöisesti muiden liekuteltavana. No, jospa se siitä.
 
Tyttö pysyi yön sängyssä! :smug: Toki hääräsi ja nousi kontilleen unissaan, mutta rauhottui kun käänsin takaisin selälleen ja pitelin varpaista kiinni. Tytöllä siis joku tarve, että varpaiden pitää koskea muhun, saattaa nukkua 90:n asteen kulmassa jalat ojennettuna suoraan mun vatsaa vasten, mutta nyt oon huomannut, että riittää myös jos varpaat on mun kädessä. :hilarious:

Parina iltana oon nyt laittanut tytön nukkumaan niin, että itse oon tullut takas olkkariin ja silloin tytsy kyllä heräilee vartin välein, kun havahtuu siihen, ettei ketään ole vieressä. Sitten taas, jos jään suoraan viereen pötköttelemään, niin nukkuu monest monta tuntia heräämättä ennen kuin aloittaa ähräämisen - joskus herää vasta aamulla, kun onnistuu tuo syöminen ja kaikki muu oheistoiminta unissaankin. :rolleyes:
 
Vauva nukkui eilen ekaa kertaa vain kahdet päikkärit. Kävi niin, että ekat kesti 1,5 h ja tokatkin tavanomaista kauemmin. Mutta illalla oli sitten väsy aiemmin kuin yleensä. Kävin varmaan n. 15 min aiemmin kuin normaalisti nukuttamassa vauvan, nukahti, mutta heräsi kun tulimme makkariin hiljaa 2veen kanssa. Siitähän sellainen nukutusshow lähti että huhhuh. Ei halunnut vauva enää nukahtaa ja aina kun toinen tytöistä oli rauhoittumassa niin toinen alkoi hyörimään ja pyörimään. Ainakin tunti kesti, että sain molemmat nukahtamaan. :meh:
 
Meilä on nyt joku kausi et päikkäreitä nukutaa peräti 30min kerralla. Ja näitä pätkiä huimat 2 päivän aikana! Äitin hermot on kireellä ku lapsi vaa kitisee ku se ei nuku! Yöunille normaalisti käy iha ok mut muutamana iltana on nyt alkanu kääntyy mahallee sängyssä ja sekös häntä ärsyttää.. oon myös parina iltana joutunu nostaa likan takas touhuihin vaikka on selkeesti väsyny mut pelleilee vaa sängyssä. On kuitenki viel liikaa virtaa.. hetken touhuaa ja sit vien takas sänkyyn ja yleesä nukahtaa heti.
 
Nempsu, tuota on niin ilmassa! Mä kokeilen useamman kerran, että milloinkahan neiti on valmis nukahtamaan. Silmien hierominen ja kiukuttelu ei kerro viel mittään, silti voi 45 min pyörii ja huitoo sängyssä tai olkkarin lattialla..!
 
Täällä ja! Mä olen antanut tytön hihkua, kömpiä, kiljua, naureskella ja mönkiä sängyssä ihan mielensä kyllyydestä, luen siinä ohessa sit kirjaa tai oon täällä forumilla - välillä menee lähemmäs tuntikin ennen kuin tyttö väsähtää vaikka ihan selkeästi on ollut koko ajan ihan kypsä unille.

Ainoa vaan, että ei voi kyllä hetkekskään päästää touhuamaan itsekseen, kun on heti menossa sängyn reunan yli. Varmaan oikein kiusallaan heittäytyy mahaltaan selälleen ja nauraa, kun tartun sydän kurkussa kiinni jalasta tai vyötäröltä, kun pelästyn aina, että tipahtaa vaikkei ehkä ihan niin reunalla olisikaan..
 
Meillä taas oli tänään ihan nukkuaamu, kolmet unet! Heräskin kyllä uuteen aamuun VIIDELTÄ.... mut nukku heti 6-7, sit nukku 9-9.30 ja vielä 11-12... sit loppu iltapäivä ja ilta menikin 5min torkahduksella ja sammui yöunille 22... :bored::bored::bored:

Minäkin oon nyt antanut peuhata sängyssä tai olkkarin sohvalla mielensä kyllyydestä iltaisin, vaikka on väsy, ni ei nukahda kumminkaan jos unta varta vasten lähtee sänkyyn hakemaan. Harmittavasti haluaisi nukataa syliin ja en meinannut 5v saakka sylissä keinutella uneen :grin iltaitku siis tulee vielä yleensä, kun haluaisi sylitellä. Vaikka ihan millin etäisyydellä olen sängyssä tytössä kiinni, ni haluaisi silti vaan roikkua menossa mukana. Ja niin, kävellen tietysti, koetapa istahtaa.. päivälläkin jos syliin nukahtaa, ni aika ninja saa olla, että pääsee istumaan niin, ettei tyttö heti herää ja lopeta koko päikkyjä.. poikkeus sit tietty tissille nukahtaminen syliin, kun nyt ei kelpaa enää nukahtaa tissille viereen kun yöllä vaan.
 
Nyt kun mie sanon tän ääneen, ni varmana tulee joku muutos tähän, mutta meillä on monta yötä mennyt ihan tosi hyvin! Yleensä nousee itkeskelemään useemman kerran yössä ja pitää hyssytellä ja keinutella, että nukahtaa takas. Nyt ei oo moneen yöhön.
Viime yö meni 20.10 - 6 kahdella syönnillä ja sit nukku vielä tunnin verran, noustiin 7.10! Ja syöntiväli oli yöllä ainakin 5h, ja minä oon nukkunu sen ajan!
 
Uskoisin että meillä nyt yöt tasoittuneet niin pitkäksi aikaa kunnes hampaat on oikeasti tulossa (eihän sekään tietty kaikilla vaikuta). Mennään nukkumaan 19-20 vähän riippuen aikaisemmista päikyistä. Herää joka ilta/yö siinä 23 aikaan, mutta nukahtaa itse takaisin kunhan löytää tutin suuhun (noin 5 minuutissa käninä ohi). Sen jälkeen ei enää kuulu pihaustakaan kunnes aamulla herää ja touhuaa sängyssä. Nyt on aamut alkaneet tasaisesti 7.30-8 aikaan. Hyvinkään usein ei enää itke aamuisin vaan leikkii ja huutelee että täällä olisi herätty :-D
 
Meillä on hyvät unet hakusessa, enkä oikein tiedä mitä tehdä. Tyttö nukkui aiemmin kokonaisia öitä ja yhdet 2-4h päiväunet, mutta 6kk jälkeen tämä muuttui. Tiedän, että tuo tilanne oli superhyvä aiemmin, eikä muutoksessa mitään vikaa, mutta tyttö on väsynyt koko ajan, mutta ei vaan nuku tarpeeksi/kunnolla. Yöunet on max. 9h ja heräilee pari kertaa yössä itkemään. Herää usein itkien aamulla, enkä saa enää nukkumaan. Herää usein siis väsyneenä. Päikkärit on lyhentyneet ja pisimmät on max. 2h, mutta monina päivinä nukkuu vain lyhyitä päikkäreitä. Nukkuu päivän aikana varmaan 11-12h yhteensä.

Väsyy tosi nopeasti ja tuntuisi, että tarvitsee neljät päikkärit. Oon ihan ymmälläni, kun kohtahan päiväunien pitäisi vähentyä kahteen, eikä lisääntyä. En ehdi syöttämään ja vaihtamaan vaippoja ennen kuin on jo taas väsynyt. Selvästi on yliväsynyt ja kekkaloi ja hihhuloi ja huutaa mun perään heti, jos poistun kädenetäisyydeltä. Hihkuu ja hakkaa lelujaan maahan vimmalla tai huitoo ilmaa vauhdilla. Vetää kauheita kilareita pienestäkin asiasta ja pelästyy pieniäkin ääniä. Ja syö huonosti. Ei jaksa istua syöttötuolissa, vaan alkaa vääntelehtimään irti valjaista muristen ja huutaen.... Minusta käy ylikierroksilla.
Onks tää normaalia, vai onko pieni vaan niin väsynyt, että hihhuloi siksi?
 
Arabia, kuulostaa, että päivisin väsyttää eikä jaksa olla, lisäksi liikkumisen mahdollisuudet ja maailman mielenkiinto häiritsee keskittymistä... Meillä kävi päinvastoin, kun opetin pois jatkuvasta yösyömisestä. Nyt nukkuu öisin vähemmillä ja lyhyemmillä heräämisillä. Yöunelle mittaa 10-11 tuntia, päikkäri nippa nappa 1+1 h eli vähenemään päin.
Osaisiko konkarit sanoa, millä aamuja vois jatkaa, että pikkuinen nukkuisi edes vähän pidempään? Omalla kohdalla otin viereen ja koitettiin sillä tavalla jatkaa unia edes 1-2h, jotta päivä alkaisi virkeämpänä. Nyt, kun on alkanut syömään vain yökolmelta - nukkuu sen päälle vielä 3-4 tuntia.
 
Mie en oo keksiny mitään muuta keinoo aamulla unien jatkamiseen kuin tissi... joskus toimii, joskus ei. Niin väittävät että lapsi herää aamulla silloin kun herää, ihan sama mihin aikaan on illalla käynyt nukkumaan, eli yöunille aikaisemmin käyminen voisi pidentää unia jos on tarvetta. Ite en tuohon usko mutta voihan sitä kokeilla jos jollakin liian lyhyet yöunet. Meillä kyllä aikaisemmin nukkumaan käyminen tarkoittaa aikaisempaa heräämistä aamulla. Pimennysverhot tietysti auttaisivat valosta häiriintyvää, meillä ois tarvetta mutta en oo viittiny hankkia kun ensi vuoden aikana olisi muutto.
 
Pimennysverhot on nyt olleet meillä käänteentekevä seikka. Meillä nukutaan aamuisin klo 10 asti. :grin Nukkumaan toki tytöt menee vasta klo 23-24 aikaan. Miehen ja pojan loma on "vähän" vaikuttanut tähän meidän näin myöhäiseen rytmiin. Mutta ai että, nautin! Minään päivänä en ole väsynyt. :) 2v ei useinkaan herätä yöllä, vauva n. 3 kertaa/yö. Viikon päästä olemme Norjassa, saa nähdä kuinka siellä nukutaan. :)
 
Mä arvelen, että meillä on alkanut nyt eroahdistus vaivaamaan öisin. Pari yötä sain siis menemään ihan hienosti, että vähempikin syöminen riitti. Noh, nyt saan pikkuisen unille noin klo 20 silittelemällä yms. (aikamoista menoa se onkin, kun pyöritään ja potkitaan sängyssä...). Puolen yön aikaan sitten herää. Ei ole maitoa vailla, vaan lohduttomana itkee, silittely sängyssä ei auta eikä tutti, syliin pitää päästä. Omaan sänkyyn ei enää rauhoitu, vaikka miten kauan sylitellään. Olenkin siirtynyt "perhepetiin", jossa tyytyväisenä nukkuu ja aamuyöllä hörppää maitoa. Tärkeintä on tietenkin, että kaikki nukutaan jollain lailla... Luuletteko, että on jokin tapa pitää vauva unessa, ettei tarvitsisi herätä itkemään ja kutsumaan vanhempia paikalle?
Nyt on siis muissakin yhteyksissä voimistunut, etten saa poistua välittömästä läheisyydestä. Poistun kyllä asioilleni, mutta huhuilen vauvalle ystävällisesti, että olen edelleen "kulmilla".
Tyttö viikkoa vaille 7 kuukautta.
 
Meillä on Katjusha kans jotai eroahdistusta öisin, tyttö 7kk, sen huomaa siinä kun illalla ei kelpaa oma sänky (sivuvaunu...) vaan on nukutettava viereen. Tyttö huutelee yleensä jonkun kerran illan aikana äitiä (ennen kun itse ehdin nukkumaan pari tuntia myöhemmin) on sit käytävä vieressä pitämässä kädestä kiinni niin hiljenee heti. Nyt on viime öinä nukkunu 2-3 syötöllä yön, tyytyväinen vieressä. Hampaat vissii vaivas jonkun viikon kun heräili useemmin ja ei rauhottunu muuten kun tissille, nyt siitä tauko vaikka ei hampaita ole vielä puhjennut.
 
Eroahdistusta täälläkin öisin.Kainaloon on otettava.Alkuyön onneks nukkuu omassa sängyssään,joka ihan miun vieressä kiinni.Isin kanssa itkenyt muutaman kerran nyt niin lohduttomasti,et on ollut pakko mennä lohduttamaan.Isä ei paljoa kyllä vietä aikaa pojan kanssa.Sisko ja veikka kelpaavat onneksi myös lohduttajaksi.Isi nyt jostain kumman syystä iso paha susi,jolle ainoastaan voi äidin sylissä naureskella.
 
Meillä yöt menee samalla kaavalla (tällä hetkellä siis) eli poika käy klo 20 maissa nukkumaan omaan sänkyynsä ja klo 24 maissa alkaa itku ja otan pojan viereen ja jatketaan tyytyväisenä unia. Viime yönä poika söi klo 4.30 ja aamulla noustiin klo 7 maissa.

Näitä vaiheita ja hampaiden tuloa on meilläkin ollut vaikka millä mitalla; tällä hetkellä rauhalliset yöt. Koen itse pääseväni helpoimmalla kun vaan elän mukana siinä vaiheessa ja vauva saa lohtua ja sitä mitä kaipaa, kun joskus vaihe sitten menee ohi kuitenkin ilman mitään ihmeellisiä konsteja. Tai ainakin uskoin näin koska nuo kaksi vanhempaakin nykyään nukkuvat yönsä ilman ongelmia.
 
Täällä kans tyttö herää jollain aikaa yöstä lohduttomana itkemään. Ei auta silittely, laulelu, tms. Vaan pitää ottaa syliin, sytyttää valot ja hetki sylitellä niin. Sit rauhoittuu ja käy tutin kanssa takas unille. Tyttö nukkuu omassa sängyssään aamuyöhön asti, sit kun herää aamutissille (04-06 välillä), otan viereen, syö tissiä ja jatketaan unia. Nukkuu vaihtelevasti 06-08 asti, riippuen monelta on syöny aamumaidon.
 
Meillä kans heräillää välillä siin 23-00 aikaa itkemää, ei onneks joka yö. Rauhottuu yleensä itse mutta jos erehdyn menemään sängyn luo ja hän näkee miut niin sit itku yltyy. Sylillä tai soittorasian tuutulaululla rauhoittuu. Muuten nukutaan kyllä tosi hyvin yöt, nukkumaan käydään yleensä klo 21, mutta välillä voi mennä lähemmäs 22 ennen kuin nukahtaa. Aamulla herätään yleensä siinä klo 9 ja 10 välillä, sit otan viereen tissille :)
 
Niinpä kai se on yhtä "vaihetta" tämä lapsen kanssa eläminen. Katsotaan, miten tämä menee jatkossa (toivon, että lutviutuu itsestään). Meille olisi tärkeää, että lapsi osaisi nukkua omassa sängyssään jollain aikataululla tänä vuonna, jotta meidän porrastetut aamut ja töihinlähdöt mitenkään onnistuu vuoden alusta.
 
Takaisin
Top