Vauvan (ja äidin) unet

No niin voisi nämä tytöt oppia edes joskus nukkumaan hyvin. Yöunet heillä n. 9h, päiväunet 45 min. Itelle olis uni nyt päivällä kelvannut kun illalla en saanut heti nukuttua, oli liian valoista ja yöllä olen herännyt moooonta kertaa taas (herättäjinä vauva, 2v ja miehen kuorsaus). En ole siis nukkunut yöllä paljon mitään ja aamullakin herättiin pari tuntia aiemmin kuin yleensä. Yritin siis myös nukkua äsken tuon 45 min mutta eihän siitä mitään tullut kun mun aivot estää nukkumasta päivällä. Jos vauva nukkuisi pidempiä pätkiä päivisin niin vois varmaan itekin rentoutua ja nukkua päikkärit. Mies hakee töiden jälkeen pimennysverhot jos ne jotain auttais öihin. Hohhoijjaa vmp.
 
Meillä siirrettiin myös neiti nukkumaan omaan huoneeseen vajaa 5kk ikäisenä. Nyt tulee lauantaina 6kk täyteen, enkä ite enää suostuisi samaan huoneeseen koska häiritään vaan toistemme unia. Yöllä herätään 1-5 kertaa yleensä mutta tutin suuhunlaitto riittää. Onhan se välillä vähä ramppaamista mutta saa kuitenkin nukkua hyvin ne välit :-)
 
Meillä esikoinen siirty omaan huoneeseen n. 7kk iässä, sillon heräili niin mahottoman monta kertaa yössä niin haettiin siihen muutosta, siirto auttoi heräilyyn vähän. Nyt tuntuu jotenkii vielä tosi kaukaiselta ajatukselta siirtää tyttö toiseen huoneeseen nukkumaan, ikää hällä kuitenkii jo muutaman viikon päästä tuo sama 7kk. Saa nähä siirtyykö tyttö jossai vaiheessa esikoisen kaa samaan huoneeseen, vai nukkuuko meiän huoneessa niin pitkään kunnes muutetaan tilavampaan omakotitaloon (nyt rivitaloasunto kahella makuuhuoneella). Vielä ei ainakaan mitään toivoa nukuttaa lapsia samassa huoneessa, saatikka yhtä aikaa.
 
Meillä tyttö siirty omaan huoneeseen joskus 2-3kk ikäsenä, en muista enää tarkkaan. Sitä ennen nukkui perhepedissä tissin vieressä. Yöt rauhottu todella paljon ja nykyään tyttö ei edes nukahda mihinkään muualle kuin omaan huoneeseen pinnikseen (ja mummolassa matkasänkyyn) :)
 
Täällä suunnitelmissa siirtää tyttö omaan huoneeseen ens kuun aikana. Täytyy vaan vähän järjestellä vierashuonetta uudestaan, että saadaan siitä tytölle mukava huone levitettävällä vuodesohvalla. Meinataan siis edelleen pitää se ns. vierashuoneena jättämällä vuodesohva sinne. Luulen, että rauhoittanee tytön unia, kun ollaan eri huoneissa. Saa nähdä! :D Nyt ollut melkoisia hulina öitä, kun ensimmäiset hampaat puhkeamassa.
 
Tuossa vieressä tuhisee ja viikon päästä 7kk. Että ei kai ihan nyt just vielä :joyful::shy: ei raski vielä! No ollaan nyt ehkä 4 yötä oltu ilman yötissiä. Eli tissitän illalla ja aamulla (joo toki päivälläki kerran kaks). Nukkuu yöllä ja illalla jo pitkiäkin pätkiä omassa pinniksessä joka meidän sängyn vieressä. Mutta koska neiti menee ekaa kertaa mummun kainaloon yhdeks yöks tulevana viikonloppuna nii ei viitsi montaa asiaa yhtä aikaa ottaa. Eli vasta ens viikolla aloitellaa vierottelee omaan sänkyyn koko yöks.

Neitihän alkaa itkeä ihan hervettomasti jos laitetaa nukkuu omaa sänkyyn. Eli nyt nukahtaa meidän väliin. Nostan siitä sit omaan sänkyyn.

Kannattaiskohan siis tehdä tuo omaan huoneeseen siirto nii et siirtää suoraa omaa huoneeseen pinniksen ja siihen ns yhdillä huudoilla ku itkee kuitenki. Vai meidän makkarissa eka omaa sänkyy opettaa nukahtaa ja sit siirtää pinnis omaa huoneeseen ku nukahtaminen onnistuu?
 
Sadetuuli, itse tekisin "samoilla huudoilla" muutokset.
Niinkuin meinataan meidänkin tytön kohdalla tehdä - samalla kun siirretään omaan huoneeseen, meinaan vierottaa yötissistä kokonaan pois. Nyt siis syö edelleen yöllä kerran kaks. Katotaan miten käy! :)
 
Ei ollut pimennysverhoilla vaikutusta yöhön. Yhtä heräilyä taas kerran. Varmaan tiheän imun kausi... Noh silmät ristissä tämäkin päivä on kestettävä.

Mun esikoinen siirtyi omaan huoneeseen 8-vuotiaana. :grin Hän tykkäisi kyllä edelleen nukkua samassa huoneessa kuin kaikki muutkin, oli onnellinen Espanjassa kun sai nukkua mun ja vauvan kanssa samassa makuuhuoneessa. :Heartred Tällä hetkellä ei meillä tytöille olekaan omaa huonetta, ellemme miehen kanssa siirtyisi olkkariin nukkumaan. Mutta ei ole tarvekaan vielä. :)
 
Meilläkin taitaa olla tiheän imun kausi. Sekosin laskuissa sen jälkeen kun tyttö herätti kuudetta kertaa. Jatkuvasti piti saada tissi suuhun.

Meillä ei oo aikeita laittaa tyttöä omaan sänkyyn nukkumaan ainakaan ennenkö yöimetykset loppuu. Tosin tuskin silloinkaan, jos tulee yhtään siskoonsa niin haluaa varmasti nukkua vieressä. Meillä on siis esikoisella oma huone, joka on tällä hetkellä vain leikkihuone. On siellä sänky mutta esikoinen nukkuu niin huonosti jos ei ole vieressä. Eli kumpi nyt ensin haluaakin pois vierestä niin on paikka valmiina, pinnasänky vietiin varastoon kun oli turha.
 
Meillä poika nukkuu alkuyön omassa sängyssä ja loppuyön vieressä, en ole edes vielä suonut ajatusta omalle huoneelle. Meillä on kyllä kolme makkaria ja isommat pojat nukkuu nyt samassa huoneessa eli pienimmälle olisi kyllä oma huone olemassa. Mutta en jaksaisi yöllä rampata toiseen huoneeseen, nukutaan kaikki paremmin tällä taktiikalla.

Meillä yöt parani kun toinen yläetuhammas puhkesi. Viime yö kuitenkin oli vähän taas huonompi mutta kuolan määräkin on lisääntynyt taas, joten ehkä sieltä puhkeaa se toinenkin yläetuhammas kun ien ainakin on ollut turvoksissa.
 
Vaikka mekin isonpaan kämppään jossain vaiheessa muutetaan, niin luulen tytön huoneesta tulevan silti enempi leikki-/päikkärihuone. Kyllä sitä ehtii omassa huoneessaan nukkua sit myöhemminkin - ainakin pitää osata itse tulla pois sängystä, että voi sitten halutessaan kömpiä meidän viereen.

Meillä isän luona on nukkunut yli kuusikin henkeä samassa huoneessa ennen kuin lapset on alkaneet vaatimaan omia huoneita (pikkusisko tais olla 10-vuotias, kun ekana sai oman huoneen) ja tämänkin jälkeen on useampi nukkunut samassa huoneessa.

Mä täällä jo oon suunnitellut tulevaisuudessa ostavani 80 senttisen jenkkisängyn tuohon meidän oman 160 senttisen kylkeen, niin pitäisi riittää tilan vaikka tulisikin lisää lapsia. Toki silloin on myös ostettava ompelukone, että saa surautettua sopivia lakanoita, mutta ehkä se olisi muutenkin hyvä olla olemassa..
 
Miun vieressä nukkuu poika yöt ja saman peiton alla.Kerran tai kaks syö yön aikana ja monesti toinen kerta niin,että siitä sitten herätään aamuun.Isommat kaksi tenavaa nukkuivat myös kauan vieressä.Eikä meillä ole pienelle miehelle edes omaa huonetta.Päivällä ei vieläkään suostu nukkumaan sisällä kunnolla kun miun sylissä.Ulkona nukkuu niin kauan kun vaunut liikenteessä ja pesispelissä nukkuu,kun on sopivasti meteliä. :D
 
Kenelläkään muulla pientä,jonka mielestä on ihan ok herätä 5-6 välissä?Ja sit käydäänkin jo 7.30 päikkäreille... :D Muuten ei haittais,mut äiti toivottoman aamu-unisena vois nukkua edes seiskaan... :D
 
Kenelläkään muulla pientä,jonka mielestä on ihan ok herätä 5-6 välissä?Ja sit käydäänkin jo 7.30 päikkäreille... :D Muuten ei haittais,mut äiti toivottoman aamu-unisena vois nukkua edes seiskaan... :D

Täällä :D tänäänki 5.30. Millään pimennyksillä tai myöhemmällä nukkumaanmenolla ei ole vaikutusta. Näin se on ollu muidenkin kanssa. Ja nyt niitä 7v -> ym saa repiä sängyistä ylös (juu ei haittaa vauvan ja mun äänet) että ehtii kouluun 9.00

Meillä vauva oppi ööö, kk sitte omaan sänkyyn vähän vahingossa/helposti/ pakko oli kun häselti vieressä ja repi mun naamaa jne. Kun yöimetys loppui.
Mutta, nykyään jää aamuyöstä kyllä viereen. Esim 04 jos vaipan vaihdan. Nukahtaisi tuo omaankin ja pissivaippa helposti vaihtuu pinnasängyssäkin suuremmin heräämättä, mutkun mies lähtee neljän jälkeen töihin ni pitäähän mun sitte vauva ottaa siihen viekkuun tuhisemaan. Ihmettelen miks ei itteäni väsytä vaikka viime yönä taas muutama heräily oli enkä itse nukahda uudestaan kovin helposti.
 
Mun poika oli vauvana klo 5-6 heräävää tyyppiä. Nämä tyttöni ovat yleensä klo 8.30-9.30 herääviä. :grin Mutta saattavat herätä aikaisemminkin, jos mami lähtee sängystä klo 7 poitsun kanssa aamiaiselle. Mä oon ihan silmät ristissä niinä aamuina kun pitää klo 7 herätä, kun on tottunut muuhun. Tänään on niin, että 2v nukkuu vieläkin, kello on nyt 9.35. Vauva on ekoilla päikkäreillään ja esikoisen piti olla koulussa klo 8.
 
Täällä on alettu taas heräämään aika tarkalleen kuudelta. Itsehän en oo todellakaan aamuvirkku joten tiukkaa tekee, mutta onneksi tyttö käy jo 10-11 välillä pitkille päiväunille ja silloin voin itsekin nukkua :)
 
Meillä mennään näköjään joka toinen yö huonolla nukkumisella ja joka toinen hyvällä. Mennään nukkumaan aina 19-20. Huonona yönä herätään n. 1,5h välein heti nukkumaanmenosta lähtien ja herätään 4-6 välillä eikä mikään meinaa enää auttaa nukahtamaan. Usein saan syömisen jälkeen sitte vielä noin tunniksi uudestaan uneen. Hyvänä yönä saattaa herätä klo 1.30 mutta laittaa itse tutin suuhun ja jatkaa unia. Sitten saattaa herärä 6 maissa mutta edelleen tutin avulla nukahtaa takas. Aamuun herätään sitten 8.30-9 vasta :-)

Mistä tää johtuu? Rytmit kuitenki aika samat ja ruuat myös. Yleisesti ottaen päikkäreitäkin nukkuu ajallisesti suht samoja määriä. Toki joinain päivinä on 2 ja toisina 3 päikkärit. Noiden huonojen öiden jälkeen on kyl väsy olo itellä.
 
Hep, täällä ollaan hereillä enemmän tai vähemmän aina 5 jälkeen.. jos ei kokonaan pomppaa ylös, niin saan nukuttaa (hytkytellä sylissä) takas unille ainakin kaks tai kolme kertaa.. eipä siis ite tuu viiden jälkeen enää kauheesti nukuttua. Viimekin yönä kävin nukkumaan vasta 00.30 kun mieskin siihen aikaan kampesi itsensä sänkyyn.. et ei montaa tuntia tullut nukuttua joo, välissä syötin vielä ainakin kerran..
Jos saan tytön nukutettua takas aamulla ni hän herää joka tapauksessa kokonaan 6.30 - 7.15 välillä. Kertaakaa ei oo tän kauemmin nukkunut vielä... ja nyt jäämässä aamupäiväunet vissiin pois jos aamu-unet nukkuu. Tänään herättiin jotain 6.50 ja nukkui aamulla puoli tuntia joskus ennen kymmentä, ja nyt on päiväunilla.. yleensä ruvennut aamupäivällä 10-11 aikaan unille, mut nyt ne on aina lähempänä yhtä.
Ja eilen herättiin 6.30, aamutorkut 8.30 - 9.30 ja sit tulikin päiväunet klo 13.30 vasta, ja kesti huimat 20min....
 
Meillä on myös herätys viiden maissa, hyvällä tuurilla vaille 6.
Nukkumaan painuu klo 18-19 välillä riippuen päikkäreistä. Nyt on herätty 3 tunnin välein, vaikka oon koittanut tankata tyttöä täyteen päivän aikana. Yösyöttöjä tulee siis noin klo 21, 24 ja 03. Ja sitte viideltä leikkimään!
Ensi viikolla on varmaan sitten taas joku muu tahti :)
 
Meillä herätään kanssa vaihdellen 5-7 välillä höpöttelemään, pärisemään ja touhuumaan mutta kun huomaa ettei kukaan muu herää ni jatkaa unia ja sit joskus 8-9 välillä herätään ylös. Viimekin yönä oli herännyt touhuumaan ja kun itse heräsin niin tytsy nukku poikittain omassa sängyssä :D En tajua missä vaiheessa hää oli onnistunu kääntymää..
 
Takaisin
Top