Vauvan (ja äidin) unet

Arvon kanssasisaret.. aloin tässä pohtimaan, kun meillä näyttää vakiintuneen tytön ensimmäiseksi unipätkäksi 23-05, jonka jälkeen syödään 2-3 kertaa 05-10 välillä (tyttö kyllä nukkuu tyytyväisenä läpi syöntien - mä herään sen verta, että tarjoan tissiä ja nukahdan uudestaan) ennen kuin noustaan uuteen päivään, niin voinko sanoa, että meillä ei enää syödä öisin? Tai että yö mennään yhdellä syötöllä?

Kun pienen kokonainen yöhän on se n. 5h ja meillähän se täytyy ihan heittämällä - varsinkin, kun tyttö enää tosi harvoin nukahtaa tissille, vaan saattaa syödä vikan kerran tuntikin ennen unille käymistä, niin tuntuu jotenkin hurjan pitkältä ajalta olla syömättä ja kun ei aamulla herättyäänkään ole mitenkään nälkäinen, vaan saattaa touhuta tunnin-kaksi ennen kuin haluaa maitoa.

Mietin vaan, että kun jaksaa nukkua noin hyvin yöt, niin ei varmastikkaan ole paniikkia ympätä lisää kiinteitä päiviin..?
 
Ilyana, kuulostaa hyvältä noin pitkät unipätkät :)
Kiinteiden kanssa luulen, että painon kehitys ja ruokailun opetteleminen enempi sitten ohjaa tässä kohtaa.
 
Ellami, miksi vaihdat yöllä vaipan? Häiritseekö se vaippa vauvaa? Mä en nimittäin ole vaihtanut tälle vauvalle kuin kaksi kertaa yöllä vaipan, kun hän ei ole ollut yöllä kakkaavaa sorttia. Ja onpas aikaisin heräävää vauvoja! Meillä esikoinen heräsi myös aina 5-6 aikaan, tää ei vielä ole (koputtaa puuta).
 
Muokattu viimeksi:
Meillä pieni mies menee illalla nukkumaan noin 21-22 aikaan edelleen, aamulla heräillyt noin 7-8 aikoihin =) Itsellä vaan tuppaa yöunet loppumaan ennen kuutta tai viimeistään 6.30. Ja sittenpä se päivällä tahtoo väsyttää itseäkin..
 
Uusi viikko, uusi rytmi: venytettynä herätys noin klo 07, enkä tähän mennessä oo saanut pientä päikkäreille vaunulenkillä enkä sänkyyn. Nyt sitte kelpaa vain äidin syli, kun normaalisti leikkisi lattialla myös itsekseenkin joitakin aikoja. Kyllä on virtaa!
 
Uusi viikko, uusi rytmi: venytettynä herätys noin klo 07, enkä tähän mennessä oo saanut pientä päikkäreille vaunulenkillä enkä sänkyyn. Nyt sitte kelpaa vain äidin syli, kun normaalisti leikkisi lattialla myös itsekseenkin joitakin aikoja. Kyllä on virtaa!
Sitten kun saat päikkäreille niin nukkuu vaan jonkun puoli tuntia... Tai niin meidän vauva tekisi! :hilarious: Teillä vissiin nukkuu kuitenkin vähän pidempiä päikkäreitä? :) Ihme, mun vauva nukkui vaunuissa 1h 15 min. Olimme liikkeessä tunnin ja heräili kyllä välillä, mutta nukahti uudestaan aina.

Mä erehdyin yhtenä iltana juomaan kokista kupillisen. Koko päivän mua oli siihen mennessä väsyttänyt, mutta eipä väsyttänyt enää yhtään kun olisi nukkumaan päässyt. Eikä väsyttänyt vauvaakaan! Normaaliin nukkumaanmenoaikaansa ei puhettakaan että olisi nukahtanut. Ja yleensä nukahtaa helposti. Siirtyi meidän nukahtaminen n. 1-1,5 tunnilla. Se oli vain se ilta, sen jälkeen on vauveli nukahtanut taas normaalisti normaaliin aikaan. Mä olen tosi herkkä kofeiinille, esim. 1 kuppi kahvia + 1 kuppi kokista saman päivän aikana aiheuttaa mulle sydämen rytmihäiriöitä. Ja jos joisin kahvia klo 18 illalla niin ennen klo 01 turha kuvitella saavansa unta. Selvästi reagoi vauvanikin maidon kautta saatuun kofeiiniin. Ei enää kokista mulle ilta-aikaan! :hilarious:
 
Belle, tähän mennessä ei ole jaksanut aamuisin valvoa kuin 2-2,5 tuntia, sen jälkeen nukkumaan 1-3 tuntia :)
Joo, hän sitten hyytyi 45 min tuossa klo 12:30 aikoihin. Ihan hirveästi virtaa. Onneksi nyt jaksaa itsekseen jumppailla, vaikka voipihan häntä sylissäkin pyöritellä. Trikooliinassa ei kelvannut "matkustaa".
Päikkärit on ollut yleensä yhteensä 3-4 tuntia, joinakin liikkuvina menopäivinä noin 2 tuntia yhteensä.
 
Katjusha, minkäskokoinen teidän neiti olikaan nyt? Meillä siirryttiin tytön kanssa trikoisesta liinasta kudottuun siinä 5 kk paikkeilla ja kyllä sai ihan uuden ulottuvuuden koko kantamiseen! Tyttö ei meillä kauaa siinä trikoisessa viihtynyt, kun siinä tuli aina kuuma, mutta kudotussa tykkää matkustaa :) vielä kun aloin sitomaan tyttöä selkään niin viihtyy tosi hyvin - näkee sieltä mihin mennään ja siellä on myös kiva ottaa torkkuja. Saa äitikin kädet kunnolla vapaaksi ja jotain tehdyksikin just noina päivinä kun ei huvitakaan harjotella liikkumista lattialla. :D
 
Jenskis, meillä on nyt 6,5 kuukautta vähitellen ikää, ja painoa 7,3 kiloa. Lomalla käytiin jossain selkäreppuretkellä, mutta kotona en ole kanniskellut juurikaan, kun on viihtynyt sitterissä tarvittaessa ja nyt lattialla. Mulla on ergo baby, mutta en ole vielä koittanut siihen lasta saada selkäpuolelle, jossa hänen painonsa ei tuntuisi minulle :) Jollain lailla tuntuu, etten investoi enää uusiin kantovälineisiin tässä kohti, kun ulkonakin voidaan pian istua rattaissa ja muuta jännää.
No, eilinen meni sitten niillä 45 min päiväunilla. Yöunille meno ei meinannut onnistua sitten millään ja tein jopa toisen iltapuuronkin. Muu ei auttanut, kuin itse mennä pienokaisen kanssa vierekkäin nukkumaan, klo 21:30. Jossain välissä syötin, kolmen aikaan alkoi valvominen ja leikkiminen ja viiden aikaan armoton itkukonsertti, jotenkin sain tyyntymään. Sitten heräs vähän vakavana klo 07. Nyt on taas yhtä aurinkoa. En tiedä kutittaako ikenet vai mitä on, kovasti kaasuvaivoja aiheuttaa nuo soseet ja puurot, että ehkä sekin tekee hänen elämänsä levottomaksi.
 
En tiedä voinko edes kertoa, mutta meillä nukutaan pääsääntöisesti 21-9 (siis lapset nukkuu). Vauva syö 1-2 kertaa yössä. Toki huonompiakin öitä on. Itse ei vaan yleensä kerkiä vielä tuohon aikaan nukkumaan ja muutenkin tulee heräiltyä. Vauva on kyllä muutenkin niin hyväuninen, että nukkuu missä vain ja milloin vain kun väsymys iskee.

Ja tuonne aiempiin sivuihin viitaten; molemmat lapset nukkuu meidän makuuhuoneessa. Kaksikin "ylimääräistä" huonetta on, mutta ehkä ne sitten tulevaisuudessa palvelee paremmin. :grin Pitää miettiä sitten, että kuka nukkuu yläkerrassa ja kuka alhaalla. Mutta nyt on hyvä näin, rakastan herätä lasten höpöttelyihin ja hymyihin. :Heartred Minulla myös haaveena, että jatketaan yhdellä sängyllä perhepetiämme.
 
Meillä pääsääntöisesti myös nukutaan yöunet 20-22 ja 08-10 välillä, unet aina n. 10-12h. Joskus yöt menee vähillä heräilyillä, mutta nyt viime aikoina on heräillyt useammin. Hinku liikkumiseen on kova ja välistä sitten yölläkin pitänyt nousta kontillaan keikkumaan. Ihan justiin lähtee kyllä tosissaan liikkeelle (siirtelee jo käsiään ja jalkojaan konttausasennossa tai sitten "pomppaa" eteenpäin), joten jospa saisi sitten päivällä liikuttua riittävästi, ettei yöllä enää tarvis. Lisäksi nla kokeili 7-kk kontrollissa, että hampaankulma tuntuisi alhaalla, että sekin voi näitä öitä vaikeuttaa. Meillä nyt kuitenkin on alettu unikoulua sillä harjoittelemaan, että tyttö oppisi kunnolla nukahtamaan irrallaan tissistä, niin helpottaisi häntä itseäänkin.
Olen myös huomannut, että rutiinit on aika tärkeät, koska heti kun on jotain muutosta niin näkyy unissa.
Vähän harmittaa, kun tytöllä oli tapana nukkua aamupäivällä 2,5-4h, niin ne on nyt kutistunut n. 1-1,5 h päikkäreiksi. Sitten nukkuu myöhemmin vielä 0,5-1h päikkärit. Tosi vähäiseksi on mennyt. :sad001
 
Apua! Mitenköhän me nukutaan vastaisuudessa, kun tänä aamuna (joskus seitsemäm aikaan eli periaatteessa meille vielä yöllä..) heräsin ähräämiseen ja kahinaan, niin tyttöpä oli ryöminyt peiton alta pois ja oli jo jalkopäädyssä viiden sentin päässä reunasta - ihan oli sekunneista kiinni, ettei tippunut lattialle!

Ei paljon tuon jälkeen enää äitiä nukuttanut, kun aloin miettimään, että tähänkö loppui meidän perhepedissä nukkuminen.. vai luotanko siihen, että herään jatkossakin? Tuskin kuitenkaan mitään köyttä voin sitoa tytön nilkkaan ja laittaa vastakkaiseen sängynpäätyyn kiinni.. :bored: Ja tyynybarrikadista tyttö ryömii yli.. toki tähän voi vaikuttaa se, että nukuttiin sattuneesta syystä tytön kanssa kahdestaan eli oli enempi tilaa kääntyä ja vielä niin, ettei joutunut potkimaan musta vauhtia, mutta silti mietityttää jatko.
 
Muokattu viimeksi:
Mun siskon tammikuinen vauva on jo nukkunut 12h yöunet heräämättä kertaakaan. Mun lapsista edes 10v ei ole ikinä tehnyt niin. :hilarious: Siis kun ei näiden mun lasten yöunet kestä herätyksilläkään 12h. Kukaan ei ole ikinä nukkunut niin kauaa. Tytöillä se on 9-10h (herätykset tietty välissä) ja poitsulla nykyään 8-9h. Hän nukkuu joskus vähemmänkin kuin 8h. Vähillä unilla pärjää nämä mun lapsukaiset, kun taas siskon molemmat lapset on tosi hyviä nukkujia. :) Tammikuinen on meilläkin kylässä ollessaan nukahtanut noin vain leikkimatolle. Samoin kun olimme muskarissa niin siinä kauheassa muskarin jälkeisessä leikkien aiheuttamassa metelissä nukahti ihan itekseen matolle. Siskoni ei ollut edes tullut ajatelleeksi, että kaikki vauvat eivät ihan noin helposti nukahda. :D

Hui Ilyana, onneksi heräsit ajoissa! Laittakaa jotakin pehmeää jalkopäähän lattialle? Että jos tyttö tippuu niin olisi pehmeä lasku? Meidän 2v tippui meidän sängystä 2 kertaa ollessaan vauva ja oli oppinut ryömimään. Tyynyistä ja peitoista tehdyillä muureilla pysyi kuitenkin sängyssä.
 
Mietin, josko sängynjalat ruuvaisi irti, mutta ei se laske korkeutta kuin kymmenisen senttiä eli matkaa maahan tulee silti vielä puoli metriä.. ekaa kertaa elämässäni toivon, että meillä olisi sängynpääty edes jalkopäässä.

Jotainhan se on koitettava viritellä - en saa muuten varmastikkaan nukuttua, kun pelkään tytön tippuvan pää edellä lattialle.
 
Ilyana, mä oon miettinyt samaa ja pohdin josko pinnasängyn yhden laidan saisi viriteltyä esteeksi. Tosin tyttö nukkuu seinän vieressä niin ei kovin pitkältä matkalta pystyisi tipahtamaan, heräisin jos alkaisi mun jalkoja ylittään. Tai sitten just tyynyjä/joku patja lattialle.
 
Apua! Mitenköhän me nukutaan vastaisuudessa, kun tänä aamuna (joskus seitsemäm aikaan eli periaatteessa meille vielä yöllä..) heräsin ähräämiseen ja kahinaan, niin tyttöpä oli ryöminyt peiton alta pois ja oli jo jalkopäädyssä viiden sentin päässä reunasta - ihan oli sekunneista kiinni, ettei tippunut lattialle!

Ei paljon tuon jälkeen enää äitiä nukuttanut, kun aloin miettimään, että tähänkö loppui meidän perhepedissä nukkuminen.. vai luotanko siihen, että herään jatkossakin? Tuskin kuitenkaan mitään köyttä voin sitoa tytön nilkkaan ja laittaa vastakkaiseen sängynpäätyyn kiinni.. :bored: Ja tyynybarrikadista tyttö ryömii yli.. toki tähän voi vaikuttaa se, että nukuttiin sattuneesta syystä tytön kanssa kahdestaan eli oli enempi tilaa kääntyä ja vielä niin, ettei joutunut potkimaan musta vauhtia, mutta silti mietityttää jatko.
Onneks heräsit ajoissa! :)
Googleta turvareuna! :) Toimis varmaan teillä nyt suojana ja sitten myös junnusängyssä.
 
Jenskis sitten kun lapsi oppii kunnolla konttaamaan ni seuraavaks tulee se että yöllä on noustava seisomaan, sitä kestää sit niin pitkään kunnes siirtyy "isojen lasten sänkyyn" nukkumaan jonka jälkeen alkaa se kävely vanhempien viereen öisin :grin Ei ne lapset ihan heti lopeta sitä öistä liikkumista :wink

Ilyana oisko mahollista nukkuu patjoilla lattialla? Onko sellaseen tilaa? Meillä sivuvaunu pinnasänky piti jonkun verran yöllä ryömivää poikaa paikallaan, tyttö ei vielä oo onneks oppinu liikkumaan ni en oo miettiny siirtämistä pois vierestä.
 
Mä ratkaisin pulman niin, että pyöräytin koko makkarin järjestyksen uusiksi - harkitsin kyllä hetken sitä, että oltais "purettu" jenkkisänky osiin lattialle, mutta patjat on niin erikovuiset ja -korkuiset, ettei kukaan olis sit saanut nukuttua kunnolla.

Nyt siis sängyn pääpuoli on kiinni seinässä ja jalkopäätyä blokkaa pinnasänky (sillekin tuli viimein käyttöä), yöksi rakennan miehen puolelle korkean muurin tyynyistä, jotka vielä "kiinnitän" peitolla (eli vedän peiton niiden yli ja sullon reunan patjojen väliin). Tyttö nukkui päikkärit sängyllä ja oli jo roikkumassa pinnasängyn puolissa ennen kuin ilmoitti olevansa hereillä enkä mä kuullut mitään, vaikka olin ehkä kuuden metrin päässä ja makkarin ovikin oli auki. :wideyed: Eli ilman pinnistä olisi tullut jo lattialle..

Katsotaan, miten näillä virityksillä pärjätään - noi irtolaidat menee kyllä ehdottomasti harkintaan, jos ei tämä järjestely toimi. Pinnasängyssä ei luonnollisestikkaan ole laskettavaa etulaitaa, joten sitä ei sivuvaunuksi oikein saanut laitettua, vaikka sitäkin mietin.. samalla huseerauksella laskin pinniksen pohjan alimpaan tasoon, kun ajattelin ettei varmasti mene kauaankaan ennen kuin tyttö alkaa roikkumaan laidoissa - reunapehmuste ainakin on saanut jo kyytiä, tyttö kun haluaa kurkkia sen yli maailman menoa. :hilarious:
 
Pitänee muuttaa laivaan.
Toinen risteily vauvan kanssa. Nukkui erittäin hyvin. Kerran heräsi yöllä syömään. Meidän välissä nukkui. Levollisesti.
Otapa kotona viereen/väliin. Hyörii ja pyörii, potkii, repii, unissaan ja herää ihan vähän väliä. Usein levotonta aika ajoin omassakin sängyssä. Toki liikkumaan opettelu ym tulee öihinkin.
Mut kuin tuolla laivalla niin nukuttaa hyvin :0
Ehkä tietysti kun on niin paljon ihmeteltävää hereillä. Toisaalta luulis että se levottomaksi tekisi. Noh, saatiinpa tähän väliin hyvät yöunet viking gracella :D Hyvä reissu oli muutenkin.
Yks yö oltiin Naantalissa mökissä. Siel ei nukuttu. Olisko joku sisäilman huono laatu kun mies kuorsasi kovasti eikä normaalisti kuorsaa? Muutaman kerran asiasta herätin ja luovutin. Mies nukku, muut ei.
Viime yönä nukuttiin kotona hyvin, hirveä reissuväsy vauvalla. Nukkui kun tukki. Sain siirrettyä kaukalosta sänkyyn ilman että heräsi yöllä kun kotiuduttiin ja pari kertaa heräsi syömään. Tänään ollu aika väsypäivä ja nukahti mun syliinkin mitä ei oo tapahtunut aikoihin.
Jännäilen taas kuin ens yö. Todella levotonta pyörimistä oli nukkumaan käyminen, lopulta jätin sänkyyn hyörimään itsekseen ja sinne sammui.
Oli yö mikä oli, aika vakio on et herätään 6.00....
 
Just tuon liikkumisen takia siirsin pojan nukkumaan alkuyöt pinniksessä. En kuitenkaan itse mene vielä klo 20 nukkumaan niin ei tarvitse pelätä, että tippuu mihinkään. Sitten yöllä jossain vaiheessa (ekan syömisen jälkeen yleensä) otan pojan viereen nukkumaan. Mutta mä olen kyllä niin huonouninen, että herään kyllä jos poika alkaa möyriä vieressä. Pinniksessä selkeästi liikkuu enemmän koska usein on siellä nukkumassa sivuttain tai pää jalkopäässä kun mä menen nukkumaan. Mun vieressä harrastaa vaan lähinnä mahalleen-selälleen-mahalleen jne.
 
Takaisin
Top