Vauvan (ja äidin) unet

Meidän viime yön kökköyden jälkeen ollaan nukuttu yli 2h päiväunet kahdesti..
Toisella kertaa jopa minä nukuin samalla pari tuntia.
Mitenhän on taas ens yön laita...
 
Meillä jotkut hulinat ihan selkeesti taas menossa. Yöllä heräillään ja otetaan vaan pikkuisia päikkäreitä. Selkeästi tyytymättömämpi kuin normaalisti.

Mies nousi aamulla esikoisen kanssa kahdeksan aikaan ja minä vauvan kanssa jäin nukkumaan. Kun heräsin, ei näkynyt vauvaa missään. Että säikäytti!!! :wideyed: Mies oli käynyt hakemassa vauvan, että saan nukkua. En voi uskoa, että en herännyt! Noh, tulipa nukuttua. Kello oli 11.30 kun heräsin.
 
Meillä tyttö 5kk jaksaa päivällä olla hereillä 2-3 tuntia kerrallaan, riippuen miten pitkät on edelliset unet ollu. Yöllä nukkuu n. 21 - 7 tai 8. Kolmet päiväunet vaihtelevat välillä 30min - 2,5 tuntia (päiväunia yhteensä 2,5-3,5 tuntia), ei vielä mitään säännöllisyyttä muuta kun että nyt on jo noin viikko menty niin että päiväunia ei ole enempää kuin kolmet.

Uskon että tän ikänen pitkiä päiväunia nukkuva jaksaa myös olla pitkät pätkät unien välissä hereillä. Ja hyvin voi riittää jo kahdet unet jos ne molemmat on pituudeltaan kunnolliset. Sitä odotellessa :grin
 
Tulee vihdoinkin kirjoiteltua tänne..
Meillä typy heräilee edelleen sen 2 tunnin välein yöllä ja siinä viiden aikaan aamusta on levotonta pyörimistä.
Kovasti laitoin toiveet siihen että soseet helpottaisi yöunia mutta pöh. :meh:
Päikkäreitä vetää aamupäivällä keskimäärin puoli tuntia, iltapäivällä 30min - 2h, illemmalla puoli tuntia ja sit yöunille.
Ois kyl ihanaa jos meilläkin nukkuis jo koko yön, mutta taitaa vetää isoveljensä lailla tiheät yöheräämiset vaikka hamaan tappiin saakka jos ei pitäisi unikoulua jossain välissä.
 
Meillä oli nyt kolmas yö kun nukuttiin heräämättä syömään. Tänäkin aamuna vasta puol 10 neiti heräs. Ihan kiva et nukkuu yön mut aamulla alkaa olee aika tukala olo kun rinnat on ihan räjähtämispisteessä mutta ei raaski herättää toista. Muutaman kerran inisi/itki unissaan mutta rauhottui itse.
Nukkumaankäynnit vaan ovat edelleen hankalia. Itse ei suostu sängyssää nukahtamaan. Ollaan sit nukutettu vaunukoppaan mikä kannetaan sänkyyn kun nukahtaa. Eilenkin oli jo nukahtamispisteessä kopassa ja aateltii siirtää sänkyyn et nukahtas sinne ni heti ku sänkyyn siirti niin toinen havahtui hereille ja alotti kiukkuamisen. Kannettii sit koppa takas olkkarii ja ei pitkää menny ku nukahti.
Päiväunille nukahtaa kyllä iteksee mutta ei yöunille.

Käykö muilla vauvat hyvin itekseen nukkumaa vai joudutteko käyttää kaikenmaailman keinoja et toinen nukahtas? Joutuu varmaan jossai vaiheessa harrastaa sitä unikoulua jos ei helpotu nukkumaankäynnit.
 
Meillä käärin pimun peittoon ja sitten pompitaan ylös-alas jumppapallolla. :p On muutoin liian levotonta hyörimistä ne nukkumaanmenot.
 
Jewell, meillä yleensä nukahtaa yöunille ihan vaan viereen tissille ja suht nopeastikkin. Mutta eilen oli joku taistelu yöunta vastaan ja yritti tavalla tai toisella nukuttaa niin tuli vain itku. Lopulta vasta vähän puolenyön jälkeen nukahti kun heijailin sylissä samalla kun juttelin tytölle jotain, hämääntyi siis varmaan siitä ja luuli etten yritä nukuttaa :grin mutta eilen ei suostunut nukkumaan kunnolla päikkäreitä niin uskon tuon johtuvan siitä. Nyt nukkuu jo toista tuntia ekoja päikkäreitä niin ehkä tämä päivä menee paremmin.
 
Yöunille poika osaa kyllä nukahtaa myös itse mutta monesti nukahtaa tissille koska syö ennen yöunia. Mutta eilenkin syönnin jälkeen jäi itsekseen höpisemään ja pyörimään sänkyyn, hetken päästä oli nukahtanut. Päiväunet nukkuu edelleen ulkona eli nukahtaa aika nopeasti kun vaunuihin laskee, joskus vähän enempi saa lykkiä.

Meillä poika on sairastellut viikonlopusta saakka mutta alkaa ilmeisesti helpottaa kun tänään alkaa oma normaali rytmi löytyä ja on nukkunut nyt ekoja päikkäreitä 1,5h. Yleensä nukkuu siis kahdet päikkärit, toiset myöhemmin iltapäivällä.
 
Meillä alkoikin tutti yllättäen maistua (ihan kokeilin onnea josko 5 kk kunniaksi sen kelpuuttaisi ja kelpuuttihan hän yllättäen :D ) ja nyt unillemenot ovat paljon nopeampia. Aiemmin siis nukahtanut rinnalle ja pitänyt olla tissi suussa vaikka kuinka ja kauan, herumisen alkaessa aina herännyt kuitenkin eli tapa rikkoi unia kummallakin. Nyt mennään nukkumaan yöunille vierekkäin, laitan kännystä tuutulauluja, tähdet kattoon ja poika önisee vähän aikaa ja nukahtaa. Nukkuu sitten sen 3 tuntia. Loput jaksot ovatkin sitten sen 1-2 tuntia. On alkanut ilmavaivat taas aamuisin vaivaamaan, pitää miettiä mitä niille voisi tehdä.

Päikkäreille nukahtaa yleensä parin työnnön kera ulos, tutti tässäkin auttanut tosi paljon. Aiemmin huusi kun syötävä päikkäreille mennessä, kun ei saanut tissi suussa nukahtaa.

Yöunissa on enää oikeastaan ongelmana äitin nukahtaminen. Mä en vaan yksinkertaisesti saa unta. Eilen mentiin nukkumaan kasilta, poika nukahti 10 yli ja mä joskus 23 aikaan. Herättiin kahdelta syömään ja siitä olin sitten hereillä viiteen. Seiskalta herättiin. Ei nyt mikään kuollut olo ole, mutta olishan se kiva nukkua kun olisi mahdollisuus... Argh.
 
Pah, Kaisu! Ei ole kiva valvoskella, voi kun olisikin sellainen nappula mistä saisi varman unen!
Mieheni meinaa hiissata makuuhuoneen parisängyn olkkariin lomamatkamme aikana. Hän ilmeisesti toivoo parisuhdetta. Se ei toimi tuossa 120 cm kiikkerässä runkosängyssä :)
Kolme yötä 2 herätyksellä ja yksi yö yhdellä syötöllä on meidän perheen saldo menneinä neljänä yönä. Olen ihan levännyt, vaan mikä lie kevätmasennus iski, kun mikään ei tunnu miltään. Onneksi on maisemanvaihdos edessä, toivottavasti jaksan olla kiukuttelematta loman ajan.
 
Mä oon kanssa miettinyt josko poikaa siirtäisi tuohon pinnikseen pikkuhiljaa, kun nukuttaminen tuntuu menevän ihan ok. Mies voisi sitten nukkua vähän aikaa meidän sängyssä ja minä olkkarissa, jos pienellä välimatkalla saisin paremmin unta. Nyt kun vaan jotenkin odottelee vauvan mahdollista heräämistä.

Onko teidän lenssu jo parantunut? Toivottavasti! Huomennahan te lähditte? Vähän off topic menee nyt, mutta menköön...
 
Kaisu, meillä lähti homma toimimaan melko heti, kun siirryin unille toiseen huoneeseen. Meidän sängyt oli sen verran erillään, ettei maidonhaju ehkä voinut nenään tulla, mutta kuulimme toistemme hengityksen ja lakanan suhinat. Nyt kuulen, vain jos tosi kyseessä. Kuulostelen hetken, ja lähden syötölle, jos ei tunnu rauhoittuvan ääntely. Mikäli nukahtamisesta on alle 2-3 tuntia, tuskin on nälkä - silloin olisi kai melkein parempi, jos isi käy rauhoittelemassa. Mies tärisyttää pinnasänkyä hetken, ja tuntuu toimivan :)

Elämä alkaa voittaa, kurkku ei onneksi enää ole kipeä. Itselläni on nuha ja tytöllä on myös vähän tukkoisuutta. Onneksi paljon lievempi virus, mitä meillä koettiin kuukausi sitten. Pikkuisen pelkään lentoa, mutta eiköhän me siitä selvitä. Lähtö on torstai-iltana, eli ehdimme vielä kuntoutua pari päivää :) Huomenna käymme jumpassa ja erkauma-fyssarilla.
 
Mie luulen että syötin tytön yöllä ekan kerran kun oli nukkunu melkein 8 tuntia (21 kävi nukkuu ja tais olla vaille 5 kun söi) :woot: voikohan se olla mahollista... Ja vielä kaiken lisäks tuttiakaan ei tarvinnu antaa ennen sitä! Itekkii sain varmaan jonkun 5 tuntia unta siinä, oisinpa malttanu käyä ajoissa nukkumaan (23 ja jotain...) ni ois melkein kokonaiset yöunet saanu :grin Tosin esikoinen kömpi viereen ehkä puolen yön aikoja.

Meillä on joitain öitä menny tutin avulla kahella syötöllä, viime yö yksi niistä. Toiveissa paremmin nukkuva lapsi kun mitä esikoinen oli :grin
 
Tyttö on nukkunut jo yli kolme tuntia päikkäreitä :woot: nukahti vaunuihin kun oltiin ulkoilemassa, kannoin kopan parvekkeelle kun tultiin sisälle ja sielä nukkuu vieläkin. Oon varmaan kymmenen kertaa käynyt katsomassa tyttöä kun yleensä päikkärit 1-2 tuntia. Yleensä nukkuu sisällä, pitänee jatkossakin viedä parvekkeelle jos sielä noin hyvin nukuttaa.
 
Meillä mentiin nukkumaan vähä ysin jälkeen, parin trunnin syötöt eli perussetti ja sit ylös klo 5.30 ku oli tullut "vesivahinko" eikä typy tietenkään enää nukahtanut vaipanvaihdon jälkeen. :hungover:
Onneksi sain ees reilu tunnin nukkua päikkyjä vieressä tässä päivällä.
Ois niin ihanaa nukkua ees 4h putkeen. Ois varmaan ihan uusi ihminen ees sen seuraavan päivän. :joyful:
 
Plääääh viime yö meni aivan pipariks ja olo on nyt kun krapulaisella :sad001 Neiti ei meinannu millää nukkuu, huus vaan. Sain hänet yhes vaihees ehkä reiluks puoleks tunniks nukahtamaa ja sit alko taas jumalaton huuto. En tiiä oliko mahavaivaa vai hampaatko vaivas vai mikä oli :sad001 Neiti nukku vaa sellasii pieniä pätkiä, en ees tiiä kui pitkä oli pisin pätkä. Tuli sit itkettyy ja miehelle tiuskittuu et tekis hääki jotai vaik hää tekiki. Hää valvo neidin kanssa alakerras ja tuli vast 7 aikaa sänkyy. Sillo neiti taiski nukkuu pisimmän pätkän mei välissä.
Jos sitä lähtis ulos jossai välis ku sattuu olee hyvä ilmakin, ehkä se piristää :)

ps. nyt neiti on niiiiin tyytyväinen ku olla voi, ei tietookaa valvotusta yöstä :eek:
 
Jewell, ootteko maistellut jotain uusia makuja eilen? Selittäisi varmaankin mahakivun.. tai sitten se on voinut olla jotain ihan muuta, näistä pienistä kun ei aina tiedä. :wacky:

Oon kans miettinyt, että onko vauvoilla samanlaisia kasvukipuja kuin isommilla lapsilla? Muistan nimittäin itse itkeneeni 6-8-vuotiaana monesti, kun kasvaminen koski niin paljon, että tuntui kuin joku olisi porannut luihin ruuveja.. jos pienistä tuntuu yhtään samalta, en ihmettele itkuisuutta yhtään. :arghh:
 
Meilläkin parahtelee itkuun yöllä tuon tuosta ja hieroo korvaa/leukaa. Korvat olleet aina siistit, et en jotenkin tulehdukseen usko, mut mietin, että kun alhaalla kuultelee hammas ikenen alta, et voiko se särkeä vaikka leukaperiin..? Ku eikös hampaiden tulo voi tuntua myös hermosäryltä.. näin luin jostain. Et jospa se leukoja pakottaa ni heräilee itkeskelemään.
Ens viikolla tiistaina neuvola ni saa taas kurkata korviin.
 
Meilläkin parahtelee itkuun yöllä tuon tuosta ja hieroo korvaa/leukaa. Korvat olleet aina siistit, et en jotenkin tulehdukseen usko, mut mietin, että kun alhaalla kuultelee hammas ikenen alta, et voiko se särkeä vaikka leukaperiin..? Ku eikös hampaiden tulo voi tuntua myös hermosäryltä.. näin luin jostain. Et jospa se leukoja pakottaa ni heräilee itkeskelemään.
Ens viikolla tiistaina neuvola ni saa taas kurkata korviin.

Just tänään oli neuvolassa tästä puhetta, että kun hampaita tulee, niin helposti kipu säteilee leukaan ja korviin. Ja neuvolatäti sanoi, että vauva usein hieroo/hankaa korvia, ihan kuin olis tulehdus, mutta johtuukin hampaista. Ja sano, että tarvittaessa särkylääkettä.
 
Takaisin
Top