Vauvan (ja äidin) unet

Ja mä kysyin viimeksi neuvolantädiltä, että voisko tytöllä olla korvatulehdus, kun niistä tulee niin pirusti sontaa, niin ei edes tarjoutunut katsomaan, vaan kehotti käymään lääkärissä, jos ovat kipeän oloiset.

Toisaalta, äitiysneuvolasta lähettivät mut työterveyteen, kun epäilivät märkärupea leuassa eli meidän neuvolassa ei selkeästi kyllä kukaan toimi toisen tontilla.. :bored:
 
Jewell, ootteko maistellut jotain uusia makuja eilen? Selittäisi varmaankin mahakivun.. tai sitten se on voinut olla jotain ihan muuta, näistä pienistä kun ei aina tiedä. :wacky:

Oon kans miettinyt, että onko vauvoilla samanlaisia kasvukipuja kuin isommilla lapsilla? Muistan nimittäin itse itkeneeni 6-8-vuotiaana monesti, kun kasvaminen koski niin paljon, että tuntui kuin joku olisi porannut luihin ruuveja.. jos pienistä tuntuu yhtään samalta, en ihmettele itkuisuutta yhtään. :arghh:

Kukkakaalia maisteltiin eilen että varmaan siitä sit johtui mahakipu. Tytön masu toimi tänää aika runsaasti niin tais helpottaa. Nyt on jo tunnin nukkunu, toivottavast nukkuu ens yön paremmi :)
 
Hii, meillä nukuttiin nyt lomareissulta kotiiin tultua eka yö omassa sängyssä! Syötin välillä kun kitisi, mutta nukkui sängyssään koko yön, vasta viiden jälkeen nostin viereen, kun oli jo valoista ja vauva meinasi alkaa kekkuloida hereillä omassa sängyssään. Nukkui sitten vielä viereen tissille kuitenkin. Nyt vielä sain myös päikkäreille omaan sänkyyn tytön, ihan huippua! :) neiti siis nyt pari päivää päälle 6 kk. Reissussakin nukkui todella hyvin, olen tyytyväinen ja ylpeä kyllä meidän tytöstä :) ja nyt siis tein päätöksen omaan sänkyyn siirtämisestä, kun malttoi reissussakin nukkua jo ilman minua tisseineni siinä vieressä. :)
 
Voih. Miun pieni on huomenna jo 6kk ja tänään ruvettiin kokeilee nukahtaa ilman tissiä suussa.. annoin iltapuuron, tissiä niin kauan ku söi, otin tissin pois ja tässä vieressä noin 45min pyöri ja pälpätti ennenkun uni tuli. Nyt nukkuu selin minuun (ite venkslas) ja pitää kädestä kiinni :Heartred:Heartred ihan meinaa tulla tippa linssiin..

Jos sitä kohta raaskis ruveta laittamaan tissin jälkeen omaan sänkyyn...
 
Tytsy tais olla aamusta sitä mieltä, että heräsin liian hitaasti, kun oli kääntynyt poikittain ja potki kantapäillä mua suoraan naamaan. Ja kehtasi vielä naureskella päälle. :wacky:

Taitaa olla perinyt isänsä kieron huumorintajun.. :hilarious:
 
Muokattu viimeksi:
Aina vaan aikasempi herätys!Klo.5 kakkapyllyn pesua eikä mitään toiveita,et tuo pienimies haluais uudestaan nukkumaan.Viime aikoina klo.6.20 herätys jo luksusta.Vähän äidillä silmät ristissä,kun oli illalla valvottava,kun esikoispoika kotiutui pelireissulta klo.23. :D Ja eilen kolmas hammas!Etuhampaiden vieressä pieni naskali. :)
 
Aina vaan aikasempi herätys!Klo.5 kakkapyllyn pesua eikä mitään toiveita,et tuo pienimies haluais uudestaan nukkumaan.Viime aikoina klo.6.20 herätys jo luksusta.Vähän äidillä silmät ristissä,kun oli illalla valvottava,kun esikoispoika kotiutui pelireissulta klo.23. :D Ja eilen kolmas hammas!Etuhampaiden vieressä pieni naskali. :)

Näinköhän meilläkin muuttuu nukkumiset hampaiden tulon myötä..? Just tässä innoissani nimittäin ajattelin, että oon saanut makkarin mukavan viileäksi ja pimeäksi, niin tyttö hereilee vasta puol kympin pintaan - tosin päikkärit on nyt vähentyneet kolmeen (yhdet vähän pidemmät, kahdet 15-30 min.)..
 
Miul ei edelleenkään oo tarkkaa tietoa montako kertaa poika syö yöllä..Nukun niin tehokkaasti... :D Päivärytmi heittelee tällä hetkellä todella paljon!
 
Meillä on päivärytmi aika sekaisin. Tyttö nukkuu edelleen täysiä öitä, mitä nyt on taas muutamia kertoja heräillyt itkemään. Hän nukkuu nyt "vain" 8-9 tuntia yöunia. Jos nukkuu 8 on selvästi väsynyt herätessään. Joinain päivinä ensimmäiset päikkärit on 3h, mutta sitten toisina päivinä nukkuu vain 30-40min, jolloin päikkäreitä tulee tosi monet ja ne päivät on uuvuttavan pitkiä. Edelleen nukkuu vain tissillä, tai huudon kera vaunuihin, tai nyt muutaman kerran olen laittanut isomman huudon kera omaan sänkyyn. Tuntuu, että saa olla koko ajan nukuttamassa, jos ei nuku kuin 8h yöunia ja 30min päikkäreitä. Tyttö on silloin myös väsynyt koko ajan. Mutta siis positiivista on nuo täydet yöunet, jolloin saa itsekin unta sen 8h, ainakin saisi. :)

En oikein tiedä pitäisikö jotain muuttaa. Mietin jo tytön sirtoa omaan huoneeseen, jos herää meidän ääniin tai miehen herätyskelloon, joka on kyllä tosi hiljainen. Mietin myös totuttelua omaan sänkyyn nukahtamiseen, kun ei selvästi osaa sinne nukahtaa. Näyttäisi vaan nukkuvan huonommin siisällä kuin ulkona päikkäreitä ja n. 10min itkee ennen kuin nukahtaa, Ei auta tassuttelut tai hyssyttelyt.
 
Mä olen nyt pari yötä suorittanut ihan empiiristä tutkimusta koskien meidän öitä, koska alkoi itseä kiinnostamaan, mitä täällä oikein öisin tapahtuu. :wacky:

Iltatoimet on pysyneet jo pitkään samoina: 21:30-22 vaihdetaan vaippa ja yökkäri, jonka jälkeen tyttö saa vielä leikkiä "iltavalaistuksessa" ja vähän tilanteesta riippuen nukahtaa tissille tai pelkästään kainalossa silittelyyn joko sohvalle (jos äiti malttaa olla menemättä sänkyyn jo hyvissä ajoin eli jos isikin on kotona) tai sänkyyn melkein tasan sillä sekunnilla, kun kello lyö yksitoista.

Tarpeen vaatiessa siirrän tytön sit keskelle meidän sänkyä ja käyn itsekkin yöunille (eli katsomaan Netflixiä..) viimeistään puolilta öin. Tyttö saattaa hetkeksi havahtua hereille, mutta jatkaa unia itsekseen huomatessaa ettei ole yksin - tytölle riittää tosiaan se, että saa pitää kädestä kiinni tai hipsutella jonkun naamaa, monesti painaa myös jalkapohjat vasten mun mahaa ja näin sitten varmistaa unissaankin sen, että on jonkun kanssa.

Suunnilleen viideltä tytsy herää syömään - ja jatketaan molemmat heti unia, kun tissi on saatu suuhun. :smug: Kuudesta ysiin välillä tyttö nukkuu vähän levottomammin, pari kertaa koittaa lähteä unissaan ryömimään ja joudun kääntämään takaisin kyljelleen/selälleen - pieni on täydessä unessa koko ajan, mutta saattaa hamuta tissin suuhunsa.

Ysin ja kympin välillä sitten heräillään, vaipanvaihtoa ja aamukahvinkeittoa ennen kuin leikitään hetki ja sit tytölle tuleekin nälkä. Monesti myös kakkaa heti, kun oon vaihtanut yön jäljiltä puhtaan vaipan ja monesti myös pissaakin reilummin - yön jäljiltä kun vaippa ei kovin märkä välttämättä edes ole.

Ekoille päikyille sit puol yhden pintaan.

Kertoo jo aika paljon, kun oon alkanut näkemään unia joka yö. :hilarious:
 
Meillä kaikki lapset menee nukkumaan samoihin aikoihin eli yleensä klo 19.30-20.30, välillä. En todellakaan jaksaisi sitä, että ei olisi yhtään omaa aikaa edes illasta. Aamulla keskimäärin lapset heräävät klo 7-8 välillä, marraskuisen päivärytmi on ollut tosi rytmitöntä pari viikkoa mutta nukkuu yleensä 2-3 päikkärit, pituudet päikkäreissä vaihtelee. Tänään nukkui aamupäivästä noin 1,5h päikkärit ja myöhemmin päivällä kahdet noin 30min tirsat. Öistä en ole ihan kärryillä koska välillä herää höpisemään yöllä mutta taitaa syödä sen kaksi kertaa yön aikana, yöt menee aika vaihtelevasti siis tällä hetkellä.
 
Meillä nukutaan niin hyvin <3 iltapuuhiin aletaan klo 18.30, puuro, maito, pyjama, vaipan vaihto, hammaspesu, d-tipat ja sit pinnikseen. Hyvän yön toivotukset ja vedän soittorasian päälle niin tyttö nukahtaa itsekseen tyytyväisenä 5-15 minuutissa. Viimeistään 19.30 tyttö nukkuu ja herää aamulla vasta 7-8 aikoihin. Tänään nukkui 8.30 asti ja meinattiin myöhästyä neuvolasta :D päiväunet nukkuu melko säännöllisiin aikoihin, aamulla ~30min, päivällä ~2h ja iltapäivällä taas ~30min.
 
Täällä myös yöunet olleet hyviä jo useita kuukausia. Illalla vanhemmat lapset menee arkisin nukkumaan 20-21 välillä, vauva sitten 21-22 välillä. Iltatoimet aloitetaan noin 21 ja ja niiden jälkeen nukahtaa itsekseen pinnasänkyyn :)
Aamulla isommat heräilee 6.30-7.30 välillä, vauva nyt lähiaikoina heräillyt 7.30-8.30 välillä. Päiväunet edelleen vaihdellut, 3-4 kertaa per päivä 30 min-2h unia :)​
 
Miten pitkään muiden lapset nukkuu päivän aikana päiväunia nyt? Meillä taitaa olla joku rytmi vakiintumassa. Tänää tyttö nukku pitkästä aikaa kunnon päiväunet, ekat unet 30min, toiset 2 tuntia (!) ja kolmannet 30min. Eli jotai kolmea tuntia yhteensä päivän aikana. Yöunet vajaa 11 tuntia, välillä enemmän ähinöitä yön aikana ja välillä vähemmän.
 
Meillä nukkuu yleensä kolmet päikkärit, yhdet 1-2h ja kahdet 30-50min. Meilläkin siis yleensä kolmen tunnin molemmin puolin päikkäriaika. Yöunia nukkuu 11-12h.
 
Sama setti täällä, yhdet pidemmät päikkärit (n. 2h) ja kahdet lyhyemmät (15-30min.). Jos joskus jää aamupäiväunoset lyhyiksi, niin sit saattaa nukkua lisäksi kolmet lyhyemmät unet.

Yöunet n. 11-12 tuntia eli karkeasti nukutaan klo 23-10. Tänäänkin kyllä nukahti yöunille jo vähän kympin jälkeen, mutta aamulla heräsikin jo varttia yli ysi.
 
Takaisin
Top