Vauvahöpinöitä

Täytyy pistää imetystyyny harkintaan, nyt olen yrittänyt pärjätä ihan tavallisilla tyynyillä, väsätä niistä jonkunlaista tukea..harjoitusta vielä vaatii. Imetystyyny olisi kyllä sikälikin ihan näppärä että sille kai löytyy käyttöä sittenkin kun imetys joskus lopetetaan..

Meilläkin on alkanu ilmetä niitä kuuluisia ilmavaivoja... Ja niiden myötä on saanut sanoa hei hei kunnon päiväunille. Vauva haluais torkkua vaan sylissä tai sitten napottaa hereillä. Nukahtais edes tunniksi tai kahdeksi omaan sänkyynsä niin saatais miehenkin kanssa levätä, mutta ei. Viime yökin meni parin tunnin välein heräillessä kun piti olla joko vaihtamassa vetistä kakkavaippaa tai syöttämässä. Ihan vähän meinaa jo väsyttää x___X Tilannetta ei yhtään helpota se, että mies on palaamassa töihin ja tekee lisäksi tänä viikonloppuna kaksi yökeikkaa.

poodle: Ei muutakuin jumppailemaan. Me jumppaillaan massua päivisin vähän joka vaipanvaihtovälissä. Toki meilläkin alkaa nyt kohta kaksi viikkoa olla täynnä, eli odotellaan millaisia massuvaivoja alkaa tulla. Cuplatonit on jo käytössä myös, päivisin niitä annan joka toisella syötöllä suunnilleen.. Toivottavasti siellä ei pahemmin vatsa ala vaivata! Nukkuuko paremmin ulkoillessa?

Viime yönä nukahtaminen meni puolille öin mutta nukkui sitten 5.30 asti ennenkuin söi, muuten ihan hyvin on massun kanssa pärjätty. Jouduttiin vaan taas evakkoon toiseen kerrokseen nojatuoliin nukkumaan, kun herätti aina keskimmäisen joka yltyi taas paniikissa huutamaan äitiä.. Onneksi suostui suht helposti isin kainaloon. Kaippa tää tästä..

Seuraavaa yötä odotellessa.. Päivät meillä kyllä sujuu hienosti kaikkien kanssa, ei valittamista..

mua huolestuttaa ku tänään huomasin et pojun napa märkii ja tule hirveestisitä eritettä. Oon nyt desinfioinut sitä tänään, toivottavasti auttais. Kamala ku se itkee ku putsaan sitä :( äsken tosin ku taas putsasin nii se ei enää huutanu ku sitä sitä syötäis. Sit mietin et onkoha toi iha normaalii ku sil lähtee nahkaa kamalasti. Mä oon sit vaa öljyillyt sitä :o

Eevi: haiseeko se napa pahalle (siis TOSI pahalle)? Jos haisee niin sitten voi olla että siihen on tullut sitä sientä. Apteekista saa sitä Bacibactia, mikä kuivattaa.. Mutta kantsii kysyä neuvolasta eka, ne voi antaa sitä niin ei tartte turhaan pulloa ostaa(me ainakin saatiin).. Mäkin desinfioin tota meidän neidin napaa, ostin sellasta desinfiointiainetta jonka ei pitäs kirvellä (desinfektol tms) mutta kyllä tuo silti protestoi, kaippa se voi olla ihan arka muutenkin.. Betadine ei kans kirvele.

Niin ja meilläkin iho kesii, on sellanen pintakuiva. Oon laittanu ceridalia ja nyt tuntuu et on helpottamaan päin. Myös kylpyveteen laitettiin sitä öljyä. Tuntuu et tosta ihosta lähtee vaan tollanen pintakerros pois ja alta tulee ihan hyvä iho..

Siilineiti: kyllä se vähän haisee. Mun esikoisel laitettii neukus sitä ainetta, mä meinasin et soitan ma neukkuu jos toi ei oo siihe mennes parempi. Mä ono laittanut septidiniä ja siin lukee että ei kirvele. se itkee vaikka vaa vedel putsais et taitaa olla sen vertakipeä et ei tahtois et kosketaa ollenkaa, mut nyt illal sain putsattuu ilman huutoa, s eon niin sydäntäsärkevää se sen huuto ku oon putsaillu tänään sitä. Ja meillä siis jsut tollee ton ihonkaa et tuntuu jsut et lähtis tollanen pintakerros vaa pois ja tulis uus hyvä iho alta. Mä oon laittanut jtn baby öljyä , Huh hyvä ettei se sit ole mikää vaarallinen juttu

Meidän napa lähti jo tänään pois vaikka vasta 5päivää vanha tyttö... Ollaan putsailtu sitä pari kertaa päivässä ku näytti että märkii ja tulehtuu. Nyt oli tippunu vaippaan ja näyttää hyvältä. :)

Meillä tyttö 3 viikkoa tänään ja napanuora vieläkin kiinni.

Ihosta meille sanottiin, että siitä kuuluukin lähteä kerros pois, ja vaikka näyttäisi kuivalta kesimisen takia, ei kannata turhaan rasvailla. Pari päivää sitten oli kädet tosi kuivan oloiset, ja nyt ihan normaalit jo. Jos liikaa rasvailee tai öljyää, saattaa pilata ihon kosteustasapainon = joutuu rasvauskierteeseen pidemmäksikin aikaa.

Siilineidille kiitos vinkeistä. Tuo Ceridal öljy oli kyllä tosi hyvä vauvan iholle ja meillä on nyt laitettu sitä kuiviin kohtiin aina kylvyn jälkeen, niin on iho pysynyt hyvänä.

Minkäs verran te annatte ilmakylpyjä vaippa alueelle? Ku meiän poitsulla on alkanut vaippa alueelle tuleen sellasta pientä näppyä ja nivusista jopa vähän iho rikki, niin riittääkö siihen et antaa enemmän ilmakylpyjä vai pitäiskö jotain rasvaa laittaa?

Meillä on saatu jonkinlainen rytmi aikaseksi. Öisin pääasiallisesti nukutaan, tosin nyt on muutama yö syöty tiheämmin, mutta silti nukuttu tai ainakin torkuttu.

Perjantaina oli 1kk neuvola. Painoa oli tullut jo kilo lisää syntymäpainoon ja pituuttakin huimasti. Hienosti kasvaa. Seuraa myös katsetta ja hymykin on saatu :) Suurimmaksi osaksi päivää on erittäin helppo ja rauhallinen poika. Iltaisin on vähän ilmavaivoja, joita hoidetaan jumppailulla, lämpimillä kylvyillä ja Cuplaton-tipoilla. Poika ei osaa nukkua sisällä kunnolla päiväunia, joten ollaan paljon ulkona, jotta saa nukuttua kunnon unet. Nytkin siirtyi parvekkeelle jatkamaan uniaan, kun ensin nukkui jo 2 tuntia meidän ulkoillessa. Sisällä nukkuisi sylissä, mutta vaunuissa tosiaan nukkuu hyvin.

Esikoinen on puhunut nyt useampana päivänä, että on paha mieli kun mun aika menee vauvan kanssa. Ei se isä nähtävästi korvaa äitiä kaikessa. Yritän kyllä parhaani, että olisin isompien kanssa paljon, mutta usein pitää se huomio jakaa vauvan ja isompien kesken, kun vauva ei viihdy ollenkaan sitterissä vaan olisi vaan sylissä ja vauva sylissä lasten kanssa jalkapallon pelaaminen tms on aika haastavaa. Onneksi lautapelien pelaaminen sujuu vauva sylissäkin :)

Joko teillä on nimet käytössä? Meillä alettiin kutsumaan poikaa omalla nimellään heti kun saatiin nimi päätettyä, eli pari viikkoa sitten. Ja on ihan kerrottukin nimi kaikille jo.

Aurinkoista äitienpäivää!

moikka

meiän pojal lähti kans viiden päivän ikäsenä napa irti ja ei oo onneks ollu kertaakaan paha ja antanu putsata hyvin.nyt ei oo enää vähään aikaan ees tihuttanu vertakaan... :) mä oon laittanu ainaku vähänkin punottaa pylly tai jalka taipeet ni talkkia ja se aina helpannu... meillä kans paino noussu pojal vauhdilla ku tullu kans kilo kuukaudes ja muutama sentti pituutta. :) ja täytyy ol onnellinen et ei oo pahemmin vatsa vaivoja muuta ku joskus vähän. ja tää nukkuuki niin ihanasti 4-7 tuntii... ainoa vaikee juttu oli et tää söis vaik kuinka paljon ja ei tajuu lopettaa ku vatta täys ni täytyy itte testail et mikä hyvä määrä ku jos annan syödä oman mielen mukaan vauvan ni syö niin kauan ku pullos o tavaraa ja puklaa sit paljon nyt ku tiputin määrää ni rauhottu puklaaminen. :) mä siis pumppaan maidon sähköpumpul ja annan pullosta tää tapa o mulle paljon helpompi ja mukavampi ja saa kummiski mun maitoo... :) ja kun tos pumppaamises ei mee musta kauaa ku jos pumppaan noin 120 millii ni siin menee noin kymmene tai viistoist minuuttii ja puoles tunnis saan noin 250 millii... ja siitä poika syöki jo kaks kertaa... :) tämmöstä meillä ja ainiin poika käänsi ittes mahalta selälle ensinmäisen kerran 2 viikon ja kuuden päivän ikäsenä ja nyt perjantaina uudestaan kaks kertaa ja hymykin o saatu... :)

eemi0806: Meillä on ollut nimi käytössä jo siitä lähtien, kun saimme kuulla, että vauva on poika eli siis rakenneultrasta asti. Ja olemme niin ikään jo kertoneet nimen kaikille. Ristiäiset meillä on vasta 8.6., kun aiemmin ei ollut vapaita aikoja haluamassamme paikassa.

Meillä ei oo nimi ees päätetty vielä.. On muutama mielessä, mut ei osata ajatella lapselle mitään nimeä. :D mieskin sanoi jo yks päivä "saiskoha sille antaa vaa nimeks vauva?" :D

meillä on elämä vähä helpottanu nyt kun oon totaalimaidoton (jätin myös voin ja juuston pois jotka oli viimeset maidolliset), ja otettii käyttöön idoformin maitohappobakteerit. On tosi helppo käyttää niit ku yks annos päivässä riittää ja siinä on se pipetti <3 siinä ainoo "hankala" homma on se, että siinä on 10-14 annosta (säilyykin vain 14pv), joten niitä joutuu ostaa usein.. Mutta; pipetti ja yks annos päivässä = superia. Maksaa se pakkaus n.7e.

Huomenna si eessä eka junareissu ku käydää mummun ja papan luona. :)

Meillä napa on iha pienesti enään kii, varmaa huomenna jo irti, oon putsiallut napaa ja toivottavasti menee paremmaks ku irtoaa se tynkä.

Tosta öljyymisestä, mä ajattelin et se on vaa rasvankaa se huoli et voi mennä se ihon oma kosteustasapaino. Mut noh pitää olla sit vaa öljyilemät kans tai vähän ehk välil laittaa.

Nimi asiaa, meillä ei ole vielkää nimeä, ristiäiset on 16.6.2013 , oottelen et toi isukki osais päättä jtn ku se o iha turha mun alkaa keksii ku ei oo tähänkää mennes mikää kelvannut, mä sit mielummi kuuntelen ehdotuksia.

Meillä nukkumisesta. Oonko mä ainut kenel o todella vaikee ollu alusta asti saada vauvaa nukkumaa? Nukahtaa vaan sylii tai rinnalle ja ku yritän siirtää se heti herää! Ja jos nukutan mun sänkyy ja ku häivyn sielt nii 5min ni joha alkaa huuto ku herra huomaa et en oo vieres. Jos jään vieree ja nukahdan nii sit se kyl nukkuu! Mut nytku esikoine tuli kotii en mä voi jäädä pojankaa pötköttelee. Yöt nukkuu hyvin koska mä nukun vieressä. Nyt jätkä o siis 1vk1pv ikäinen

mami-83: meillä tuli pientä punottavaa ja näppyläistäkin aluetta tuonne vaippaosastolle. Annoin just enmpi ilmakylpyä ja kaks kertaa sipaisin sinkkivoidetta, ja ongelma-alueet näyttää taas normaalilta.pyrin kans vältteleen liikoja rasvailuja, mutta tuntu tekevän tehtävänsä ruo sinkkivoide nopeesti.

Hei vaan hei!

Vihdoinkin jaksan jotain kirjoittaa, toki olen satunnaisesti käyny vaklaamassa teijän höpinöitä :)

Täällä on ollu puhetta napatyngästä, meijän herralla pysyy urhoollisesti paikallaan ja päivää vaille 3 viikkoa on ikää. Laappista on neukka täti laittanu kahteen kertaan.

Ilmavaivoista - meillä ei röyhtäistä, ei sitten millään. Pireskellään tosin (isäänsä tullut :D), mutta cuplatoni on ollu menossa yli viikon ja rela tipat myös (mulla oli ab kuuri epparihaavan tylehtumisen takia). Toki välillä siellä masussa kiertää, mutta ei onneks mitään isompia toistaseks! Pitää koputtaa puuta ja ristiä sormensa.

Päivisin nukkuminen on meijän jätkälle vaan kamala vaiva. Ei sitten millään joinain päivinä ja joinain taas nukutaan paritkin 3h päikyt. Muuten saattaa olla niitä ihania 10 min ja voitte vaan kuvitella ku poitsu on valvonu sen 14h niin mikä suru illalla on ku väsyttäis, mutta ei vaa uni tuu. Liikkeellä olevissa vaunuissa ja autossa kyllä nukutaan. Tänään käyn kyllä ostamassa kantoliinan, että saa ite kuitenki tehtyä hommia vaikka hän ei nukkuiskaan.

Meillä on ollu jätkälle nimi alusta asti ja ihan etunimellä hänestä myös puhutaan. Nimiäiset pidetään varmaan 16.6, tai sitten heinäkuun lopussa. Itse tuskailen vieraslistan kanssa, ketä "pitää" kutsua ja ketä voisi karsia. Olis aivan mahtavaa että vois kutsua vaan isovanhemmat, isoisovanhemmat, sedät, tädit ja kummit. Mutta se ei oo mahdollista, koska mun äidin suku on niin kaukaa että mun olis "pakko" kutsua mun enot ja tädit + niiden perheet ja näin ollen miehenkin vastaavat on kohteliasta kutsua. Onneks miehellä ei oo iso suku :D

Mites teillä imetyspuuhat on menny? Onko maito riittänyt vai pitäny antaa lisämaitoa? Meillä jouduttiin tuttelia antaa yhtenä päivänä kun tovertilla oli joku teho imu meneillään, eikä muuten nukuttukaan koko päivä 07-23 hereillä... tokihan niitä lyhyitä torkahduksia tuli.

Rasvailusta/öljyämisestä, meillä ku toveri oli sen 2 vk yli niin iho kesi aika lahjakkaasti. Kyllä mä häntä öljyän ja rasvailen ihan useampana päivänä viikossa. Nyt onneks ollaan saatu suht hyvään kuntoon jätkän iho. :)

Tänään meillä tulee mun omat isovanhemmat tervehtimään vauvaa, ihanaa! Heillä tämä on lapsenlapsenlapsi numero 2 :D Ja kun mun suvussa noita poikia ei oo siunautunut juuri lainkaan niin täähän on niin hieno juttu ku meijän esikko on poitsu.

Rasvailuista: Juu niin minäkin olen välttänyt rasvailemasta perusvoiteilla, mutta öljyä käytin kyllä alkuunsa joka päivä kerran pahimpiin kohtiin ja tosiaan lisäilin kylpyveteen.. Käsittääkseni siitä ei ole haittaa jos nyt ei aivan rupea sillä lotraamaan ja helpottaa ihon irtoamista. Perusvoiteet on sitten asia erikseen..

Nimi on valmis mutta ristiäisten ajankohta aiheuttaa päänvaivaa, jospa ne jonnekin saatais tungettua niin että kaikki asianomaiset pääsee paikalle. Meillä on mahdollisimman pienet bileet..

Siilineiti: Pitääpä kokeilla tuota jumppaamista mahavaivoihin, cuplatonit ois kans tarkotus ottaa huomenna kokeiluun :)

Onneksi näyttäis siltä, että meidän pikkusella oli vaan joku väliaikainen mahapöpö, eilen käytiin lastenpäivystyksessäkin kun pari päivää kakka oli aivan vetistä limaa. Ei kuitenkaan mitään ollu lääkärin mukaan hätänä ja näyttäis, että rupeaakin rauhottuun. Nyt on tänään ja eilen jo nukuttu aika normisti päiväunia ja yötkin on menneet normaalin kaavan mukaan, eli yhdellä yön ja yhdellä aamun syötöllä.

Eevi: Ootko aatellu kokeilla kantoliinaa jos poitsu ei suostu nukkumaan itsekseen? Meillä tuo pikkunen ainakin tykkää matkata liinassa kun siinä on lämmin ja saa olla likellä :)

mami-83: Jos nivuset meinaa olla rikki niin niihin auttaa parhaiten talkki.

Imetyksen suhteen odottelen innolla, että saisin pumppuun pienemmän rintakupin. Nyt ei pumppailu onnistu kunnolla ja luulen, että se on tuosta kupista kiinni. Olis kiva jos pystyis välillä antamaan maitoa pullostakin niin vois helpommin jakaa hommia miehen kanssa. Jotenkin on ollut tosi yllättävää, että vaikka maitoa tulee hyvin niin imetys meinaa ylipäätään nostattaa aika negatiivisia tunteita. Meinaan turhautua hormoneihin ja siihen jatkuvaan tissit-maito-rumbaan. Toinen rinta vuotaa imetyksen aikana niin hirveästi maitoa, että maidonkerääjäkin on joskus ihan ääriään myöten täynnä ja vähäisestäkin väärästä liikkeestä falskaa maidot pitkin paitaa. Oonkin miettinyt, että miten ihmeessä julkinen imetys onnistuu kun pitää olla säätämässä pyyhkeiden ja kerääjän kanssa ja kuitenkin lopputulos on usein se, että vähintään imetysliivit on ihan märät o.O Eilen kun imetin siellä lastenpäivystyksessä, sai olla vähän väliä vaihtamassa liivinsuojaa ja kun kerääjää ei ollut, jäi toinen rinta niin täyteen, että vuoti paidan märäksi ennen seuraavaa syöttöä >.< Välillä tulee itsellekin huono omatunto, että onko minulla joku asenneongelma kun en oikeen tuosta imetystouhusta osaa nauttia... Toivon tosissaan, että tuon pumppaamisen saisi onnistuun niin ehkä sillä sais vähän sujuvuutta syöttämiseen.

Hei pitkästä aikaa,

Taas joudun kirjoittamaan vieraana, kun syystä tai toisesta tämä ei kirjaa minua enää sisään :<

No joo, täällä vauva-arki on alkanut sujua ihan mallikkaasti. Ja vaikka vauva on aika helppohoitoinen, niin ei kauheasti ehdi kyllä netissä roikkua. (Koska vapaahetkinä pitää tehdä kaikkea muuta järkevää...)

Kiva huomata, että muilla on ollut samoja fiiliksiä kuin itsellänikin.

Maidontuotannosta ja imetyksestä: Maitoa tulee ihan riittävästi yli äyräidenkin välillä, pakko olla maidonkerääjää ja jos ei imetä säännöllisesti niin rinnat niin täynnä, että alkaa tihkua (3 h imetystauko jo tekee sen) paidan läpi, vaikka olisi mitkä liivinsuojukset. Pitäisi nyt alkaa pumppaillakin. Tosin viimeksi pumppasin huonoon aikaan, koska sitten imetys sen jälkeen jäi vähän vajaaksi, eikä tyttö ilmeisesti saanut kunnolla ruokaa, koska yö oli vähän kärsimystä sen jälkeen. Joka tapauksessa maitoa tulee pumpatessa helposti viidessäkin minuutissa jotain 80-100 ml.

Ilmavaivoista ja nukkumisesta: Tytön vatsaan sattuu välillä tosi paljon, mutta aika vähän se itkeskelee, enemmän ähisee ja puhisee ja pitää sellaista hassua ääntä. Maitoa nousee myös vähän ylös, kohtalaisen vähän kuitenkin pulautellut. Nukkuu kuitenkin näistä huolimatta melkoisen hyvin. Kuitenkin mielelläni nukutan päiväunet vaunuissa jotka saa vähän koholle, koska selkeästi paremmin nukahtaa päivällä vaunuihin. Tykkää myös ulkoilla ja usein nukkuu sellaisia 2-5 h päikkäreitä. Välillä tykkää seurustellakin (sylissä olla), mutta pääasiassa tuo nukkuu kyllä toistaiseksi. Yöt menee aika rytmikkäästi. Yleensä herää kaksi kertaa. Ensin 1-3 välillä ja sitten 3-6 välillä riippuen ekasta syötöstä. Nyt on parina aamuna herännyt 5-6 välillä ja mennyt sitten seuraavan kerran nukkumaan vasta 9-11 välillä. Se on ehkä pahin hetki, kun itseä vielä väsyttäisi paljon, mutta ei voi enää jatkaa unia. Yöllä nukahtaa syöttöjen jälkeen kyllä onneksi omaan sänkyynsä vallan mainiosti. (Toisin kuin aamulla/päivällä, jolloin omaan sänkyyn nukahtaminen syystä tai toisesta ei niin kivaa...) Välillä myös tuntuu, että se näkee jotain unia, kun se pitää ihme huudahduksia unissaan. Sängyssä imetän yleensä istuma-asennossa, ellen syystä tai toisesta ole tosi väsynyt (teen tyynyistä tuen itselleni). Siinä imetys sujuu nopeammin ja helpompi nousta mielestäni se laittamaan omaan sänkyynsä - en halua, että jää meidän väliin.

... jatkoa myöhemmin, nyt pitää taas mennä :)

Takaisin