Vauva perätilassa, synnytys vai sektio?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mymmelim
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei ole itsellä mitään kokemusta asiasta, mutta olen itse myös vähän sitä mieltä et jos vauva ei käänny itsestään niin sille on syynsä.
Olen esim lukenut sellaisesta että on yritetty kääntöä ja se on ollut aika kauheeta eikä onnistunut ja sit synnytyksessä selvinnyt että napanuora on niin lyhyt ettei sen vuoksi ole kääntynyt.

Mua kiinnostaisi mikä vika mun kohdun vasemmassa puolessa on kun ei toi baby siellä suostu majailemaan ollenkaan.
Oon keikkunut jumppapallolla ja tehnyt noita liikkeitä jolla vauvan saisi kääntymään, mutta jostain syystä vauva kääntyy vaan poikittain ja ilmeisesti tajuaa olevansa kohdun vas.puolella, eli forbidden zonella, ja pungertaa ittensa taas perätilaan oikealle. :hungover:
Ei tää muuten haittaisi, mutta vauva alkaa olemaan jo sen kokoinen, että on melko tukala olo kun hän runnoo menemään tossa toisella puolella. Istukan ei pitäisi olla tiellä...

Onneksi tosiaan eletään tätä aikaa :) oon kattonut nyt Hakekaa kätilö sarjaa ja ei kyllä käy kateeksi sen aikaisia synnyttäjiä (sijoittuu 50-60 luvulle)

Itse en varmaan uskaltais perätilassa synnyttää mutta toisalta en haluis sektiotakaan kun jää se synnytys kokematta. Onneksi nyt rv28+3 niin ehtii vielä käännyskellä ja pari kertaa ultratessaki ollut raivotarjonnassa mut jos perätilaan jää niin varmaan kokeilen kääntämistä...Niinpä,onneksi asiat on nyt erillä tavalla. Isäni kerto että hänen mummonsa synnyttänyt ihan yksin tallissa esikoisensa. Mies oli lähtenyt naapurista hakee naisväkeä avuksi mutta vauva oliki ehtinyt tulla jo. Oli kapaloinu lapsen ja pistänyt seimeen. :D

Ja yllättävästi ne vauvat kääntyilee välillä myöhäsilläkn viikoilla...
Yhden kaverin vauva oli oli perätilassa vk 36.. Käännettiin ulkopuolelta onnistuneesti. Kontrolli viikon päästä jolloin tyyppi uudelleen perätilassa! :) Suunniteltiin sektioaikaa, mutta tyyppi päätti syntyä vk 38+jotain ja syntyi normaalisti raivotarjonnassa! :)
Et kyl ne siel voi myllätä loppuun asti! :)

Eilen neuvolassa th arpoi että vauva on tällä hetkellä perätilassa...ehkä, tai luultavasti...kyllä pää on ylhäällä, pakko olla pää. (mahtavuutta mikä taito tunnustella!)

Hän sitten sanomaan että ei haittaa mitään. Sitten vaan synnytät peräedellä. Hän on kuulut paljon juttuja onnistuneista perätilasynnytyksistä. Niin ja toki sairaalassa koittavat ensin kääntää vauvaa. Jos en olisi aiemmin perehtynyt perätila asioihin niin voisi tulla mielikuva että vaihtoehtoja ei ole. Sairaala vaan kääntää vauvan...no ei käännä, jos en suostu. Synnytät perätilassa...no en synnytä, riippuu monesta asiasta ja myös äidin tahdosta.
Lisäsi vielä että pieni vauva tulossa, hyvin mahtuu muljahtaan. Öööh... Hän itse ei ole koskaan synnyttänyt.

Ultran mukaan muksuni on raivotarjonnassa. Sf-mitta menee keskikäyrällä, mutta muksu on pieni tirppana (painoarvio on selvästi alarajan paremmalla puolella). Mahtuu siis pyörimään masussa useammankin kuperkeikan niin halutessaan, tilaa on kahluualtaan verran. Tällä hetkellä tuo on vain mieltynyt makaamaan jalat suorana, kutitellen kylkiluitani.

Jos kävisi niin että tuo päättäisikin asettautua syntymään takapuoli edellä, niin varmaankin sen koittaisin siten synnyttää. Tietysti uudelleensynnyttäjänä, jolle on luvattu 3kg muksu, on helppo huudella.

Mua kans häiritsee, kun neuvolassa terveydenhoitaja on nyt kaksi kertaa merkannut mun neuvolakorttiin että vauva on raivotarjonnassa. On kuitenkin kokeillessaan ollut tosi epävarma siitä tyyliin.. "Tässä saattais olla jalat, mutta en ole kyllä ihan varma.. miltä susta itestä tuntuu, että missä asennossa vauva on?" Ja sitten merkkaa korttiin raivotarjonnan. Miksi se pitää sinne merkata, jos ei kerran ole varma asiasta ja nyt kolmessa ultrassa on todettu vauvan olevan perätilassa?

Mä nyt tuttuun ja typerään tapaani oon lueskellut vaikka mitä keskusteluja tästä perätilasta ja siitä, että sille on joku syy miksi vauva on niin päin. Joissakin on tullut esiin sellainen asia, että yleisemmin vauvalla saattaisi olla esimerkiksi kampurajalat tai lonkat sijoiltaan jo kohdussa ja sen vuoksi vauva ei käänny. Onkohan tässä mitään perää? Ja kai nyt ainakin kampurajalat olisi huomattu jo näissä ultrissa ja niistä olisi mainittu jotain jos sellaista epäiltäisiin? Kyllä sitä kaikkea taas lukee ja ihmettelee, kun asia stressaa..

Mymmelim, mä uskon, että kampurajalat olisi kyllä huomattu tähän mennessä. Mulla ainakin yllättävän pitkäänkin ultrattiin että vauva käänty niin että jalat saatiin hyvin tutkittua. Muistan kun ihmettelin tota, jotenkin stressasin vaan sisäelimistä niin en tajunnut että jaloissa voisi jotain olla. :O

Mulla ei ole millään neuvolakerralla kommentoitu vauvan asentoa tai merkattu korttiin mitään.. Tällä hetkellä oma tuntemus on että vauva olisi perätilassa, mutta varma en ole. Ilmeisesti tässä kuitenkin on vielä aikaa kääntyillä vaikka kuinka paljon. Rv 30+5 tänään. Jos vauva jostain syystä jää perätilaan (ja sen saan tietää), niin en kyllä tiedä uskaltaisinko synnyttää alakautta esikoista... riippuis varmaan vauvan painoarviosta ja lääkäreiden mielipiteestä. Sektio pelottaa, mutta mieluummin suunniteltu sektio kuin hätäsektio!

Meillä vauva oli rakenneultrassa pää alaspäin, mutta sen jälkeen ollut aina perätilassa (3 kertaa ultrattu ru:n jälkeen, nyt vko 30+3). Vielä millään lääkäri- tai neuvolakerralla ei ole otettu puheeksi synnytystapaa. Tiedän että vielä on aikaa kääntyä, mutta ehkä ensi kerralla neuvolassa pitää alkaa kyselemään, milloin synnytystavasta aletaan keskustelemaan, jos vauva ei käänny. En ole vielä itse erityisen huolissani, mutta varmasti huolestun jos alkaa näyttää siltä, että vaihtoehdot on perätilasynnytys tai leikkaus. Ja kun olen ensisynnyttäjä, niin en tiedä miten täällä suhtaudutaan alatiesynnytykseen.

Mun esikoinen oli perätilassa tosiaan pitkään...eikä hänessä ole muuta "vikaa" kuin jumalattoman itsepäinen ;)

Vaikka mulla on toka tulossa niin tavallaan alatiesynnytys on kokematta, kun se ei edennyt loppuun vaan jouduin sektioon "kesken kaiken". Ja mulla oli avautumisen kanssa ongelmia.

Terkkarin mielestä kaikista mielenkiintoisinta on se että mulla on täysin suljettua kanavaa 6cm...ei mitenkään yleistä kuulemma. Olivat oikein porukalla äitipolin lausuntoa neuvolassa ihmetelleet.

Noniin. Nyt on sitten käyty lääkärissä ja kätilön kanssa keskustelemassa tästä perätila-asiasta ja vaihtoehdoista synnytyksen suhteen. Kätilö sanoi mulle heti alkuun, että ei missään nimessä voisi suositella mulle perätilasynnytystä pienen kokoni vuoksi. Hän kertoi kaikki riskit, juteltiin sektiosta ja sain kysellä kysymyksiä joita olin kirjoittanut ylös käyntiä varten. Tultiin siihen tulokseen, että mulle varataan sektioaika mikäli vauva on perätilassa loppuun saakka.

Keskusteluaika oli puolitoista tuntia, joten siinä ehti kyllä hyvin käydä läpi näitä asioita ja omia fiiliksiä asian suhteen. Silti jäi vielä hirveästi kysyttävääkin!

Ja arvatkaa vaan, kun pääsinkin sitten lopuksi yllärinä ultraan kun se huone vapautuikin juuri sopivasti kun olin lähdössä. Ja meiän pikkuinen oli kuin olikin kääntynyt raivotarjontaan! En meinannut ensin edes uskoa sitä! Juuri kun oltiin tultu yhteisymmärrykseen siitä mahdollisesta sektiosta :D Voi jessus! Kun mulla on muutenkin kamala synnytyspelko niin tavallaan olin aika helpottunut, että jos vauva ei käänny niin sektio olisi paljon helpompi valita. Ja nyt kun hän on sitten päättänyt kääntyä, niin jäin taas pohtimaan alatiesynnytyksen ja suunnitellun sektion välillä. Jotenkin nyt olen niin onnessani tästä kääntymisestä, että synnytys alkaa tuntua omassa mielessä jopa ihan mahdolliselta vaihtoehdolta. Tai ainakin siltä, että suostun siitä puhumaan.

Ensi kerralla toivottavasti taas ultrataan parin viikon päästä ja käydään nyt sitten enemmän tota alatiesynnytystä ja siihen liittyviä toiveita ja pelkoja läpi. Olipa kyllä kaiken kaikkiaan helpottava käynti kun sai jutella kaikista mieltä askarruttavista asioista :)

Täällä myös terkkari meinasi että olisi perätilassa. Kuukausi sitten oli viela pää alaspäin. Huoh. Miksi hän nyt sillä lailla on kääntynyt! Olin ihan onnellinen että pää oli alas ja kaikki valmiina. Nyt minua jännittää kauheasti tuo asentonsa, vaikka voikin vielä itsekseen toki kääntyä, silti. Höh. En tiedä miksi nyt otan tämän niin raskaasti...

Ja se pikkuinen pää painaa kylkiluihin, auts! :)

Mun vauvani on jatkuvasti poikittain tai sitten myttää itsensä ihan oikean käteni puoleiseen laitaan. Poikittain ollessaan potkii oikean käden puolelle ja puskee ja räpeltää käsillään vasemmalle. Onkohan tämä sitten persoonanakin sellainen, että on joka asiassa poikittain?

Sitähän sanotaan, että perätilavauvat ovat muka jotenkin oikukkaita mutta kai se on vaan joku yleinen vitsaus. Että kun on jo vatsassa "väärinpäin" niin sama säätäminen jatkuisi sitten syntymän jälkeenkin. Enpä oikein usko tuohon :D

Mitä enemmän mietin tulevaa synnytystä, niin oon alkanut kallistumaan alatiesynnytyksen puoleen sektion sijaan. Nyt vaan sormet ja varpaat ristiin, että vauva on ja pysyy raivotarjonnassa koska muuten se on automaattisesti sitten se sektio. Ja mun synnytyspelon vuoksi papereihini kirjataan joka tapauksessa matala kynnys sektioon, mikäli synnytyksessä ilmenee jotain poikkeavaa tai menen siinä aivan paniikkiin.

Toivottavasti meidän perätilavauva on nyt alkanut harjoitella kääntymistä, kun eilen ja viime yönä monta kertaa tuskailin tukalaa oloa kun vauva väänsi itsensä poikittain. Toivottavasti vahingossa pyöräyttää itsensä pää alaspäin.

Meillä vaihtuu vauvalla asento edelleen melko tiuhaan tai ainakin luulen niin. Yleensä on nyt viimeaikoina ollut poikittain. Pari päivää oli selkeästi taas eri asennossa, jalat oli suunnattuna alas, sen verran napakkaa iskua tuli. Tänään taas liikkeet tuntuu ylempänä, taitaa olla taas poikittain. Selvästi pää alaspäin ei ole ollut vielä ikinä ja vatsa on alhaalta ihan "tyhjä".

Meilläkin vaihtaa asentoa vielä usein,ensin nlalääkäri totesi ettei ole vielä kääntynyt,siitä meni viikko niin ultrassa totesi että on kääntynyt,sen jälkeen tuntunut jälleen selkeästi että pikkuinen pää puskee kyljestä ja jalat monottaa rakkoon :) muutamia kertoja tuntenut myös että on poikittain..jännä nähdä miten käy.

Parin päivän takainen tukala olo taisi tosiaan olla vauvan kääntyminen. Tänään neuvolassa terkka oli tuntevinaan pään alhaalla ja sykkeetkin löytyi siihen nähden sopivasta paikasta. Perjantaina taas ultrakäynti, niin siellä se sitten varmistuu. Toivottavasti nyt viihtyy tässä asennossa eikä pungerra itseään takaisin perätilaan.

Takaisin