Vauva perätilassa, synnytys vai sektio?

Mulla oli tänään ultra, jossa piti arvioida, voidaanko kääntää jne. Mutta sattui sellainen lääkäri, joka ei halunnut ottaa kantaa mihinkään eikä arvioida mitään. Sanoi, että päättäköön sairaala, ja laittoi sinne jonkun viestin, että ottaa minuun yhteyttä joskus tällä viikolla jos niitä kiinnostaa kääntämisen arviointi. No kiva. Ainoa hyöty käynnistä oli, että sain tietää, että paikat on jo pehmenneet ja alkaneet aueta ja ettei vauvalla oo kauheesti tilaa enää. Jos sitä voi hyödyksi sanoa, kun ei ole käännösaikaa, arviota perätilasynnytyksen mahiksista eikä sektioaikaa. AAAAAAAAAAAARGH.
 
Voi ei Kunusiini!
Voisitko soittaa vielä samaan paikkaan tai sairaalaan kertoa sun fiiliksistä? Jos ne voisi saada siten sulle nopeammin ajan, josta olisi jotain hyötyä! Mä olin aamulla magneettikuvauksessa ja huomiseksi odotan tuloksia. Magneettiin ajan saanti kesti muutamia päiviä ainakin mulla.
 
Muokattu viimeksi:
Kunusini, varmaan kannattaa tosiaan soitella sairaalaan perään, että mitä tehdään niin ei jää epäselväksi tilanne. Onhan tuo nyt jo taas ajattelematonta lääkärilta jättää tuolleen eptietoisuuteen.
 
Olipas Kunusiini tympee lääkäri.
Ootko millä viikoilla nyt?
Mää kans kyl varmaa soittelisin sinne takas tai neuvolaan.
 
Perätilakuulumisia..Tänään käyty käännösyrityksessä, 36+2. Ensin erikoislääkärin vastaanotto, jossa käytiin vielä läpi kääntämisen riskit, ultrasi tarkasti ja mm. tarkasteli napanuoran olevan riittävän pitkä ja nätisti vauvan sylissä. Uskoi käännöksen onnistuvan helposti.

Sitten mentiin synnytyssaliin, jossa otettiin tunnin ajan sydänkäyrää ja makailin loivasti pää alaspäin. Lääkäri ultrasi uudelleen ja aloitti käännösyrityksen, sitten toisen ja vielä kolmannen. Kaikki edellytykset oli onnistumiselle vaan vauvapa potki vastaan ja kääntyi aina takaisin perätilaan. Välillä antoivat supistuksien estoon lääkettä, välillä huilattiin. Toimenpide tuntui epämiellyttävältä ja välillä oli kipeitä vihlaisuja kun lääkäri työnsi kätensä vauvan pyllyn alle. Välillä kätilö ultrasi ja tarkasti vauvan olotilaa, joka koko ajan hyvä. Lopuksi vielä tunti sydänkäyrää. Lopputulos oli siis että vauva pysyi perätilassa ja nyt on varattu sektioaika rv 39.

Lääkäri tutki edellisen synnytyksen tiedot ja epäili kovasti että tämäkin saattaa lähteä syntymään nopeasti, lisäksi jatkuvat supistelut jo valmistelleet kohdunsuuta. Tämän vuoksi kävin vielä varmuuden vuoksi magneettikuvissa, jotta selviää mahtuisiko vauva syntymään alakautta, jos siis synnytys käynnistyy ennen sektioaikaa ja etenee pikavauhdilla. . Huomenna selviää lantion mitat.

Ja mikä on tunnelma nyt.. Olin aivan poikki tämänpäiväisestä, nukkunut koko loppupäivän ja illan, järkyttävä päänsärky (voi johtua siitäkin kun piti olla tuntikausia syömättä ennen toimenpidettä), mahanalue on arka, supisteluja on, vauva liikkuu, mutta on selvästi hänkin väsynyt. Mutta en kadu. Tulipahan yritettyä niin ei jää mieltä vaivaamaan. Lisäksi sain keskusteltua kunnolla lääkärin ja kätilön kanssa peloistani ja nyt on hieman rauhallisempi mieli. Niin.. Ja voihan se vauva vielä itsekin kääntyä loppumetreillä, tosin niin hyvin tuntuu viihtyvän perätilassa, että tuskin mieltänsä muuttaa..
 
Mulla lantion mitoista kolme oli alle suositusten, yksi huomattavasti. Alatie synnytykset toiveet on nyt sit kuopattu. Jos nyt äkkiä tulisi, voisi olla vielä mahdollista, mutta huomenna pitää mennä äippäpolille sopimaan sektioaika..
 
Mun vauvahan oli viimeviikolla rv38 kääntynyt perätilaan. Tänään rv39+1 ultran mukaan taas pääalaspäin. Lääkärin mukaan aika harvinaista että näillä viikoilla vielä kääntyy moneen kertaan, mutta näemmä mahdollista. Sanoi ettei uskalla luvata että pysyy vieläkään pää alaspäin, mutta todennäköisesti pysyy. On myös laskeutunut lantioon, mutta ei kiinnittynyt. Ja koska on pieni kooltaan, mahtuu edelleen kääntymään helposti..

Jos kääntyy pt ja lapsivedet menee, pitää soittaa ambulanssi ja olla koko ajan makuullaan. Syynä ettei napanuora luiskahda synnytykanavaan ja jää puristuksiin.
 
No minulle annettiin sama ohje kuin Toivounelmalle, vaikka beibi on rt. Kun tuo ei ole vielä kiinnittynyt vaan humppaa ylös ja alas, niin vesien menon jälkeen tarjoutuva osa saattaa olla pää, mutta myös napanuora. Eli siis jos vedet menee niin ambulanssilla sairaalaan.
 
Tänään tuli tieto, että lantion koon puolesta mahtuisi syntymään alakautta, jos synnytys edennyt pitkälle synnärille päästyä. Mutta ensisijaisena siis sektio, koska itse pelkään perätilasynnytystä enemmän kuin sektiota. :nailbiting:

Ambulanssilla pitää minunkin lähteä jos lapsivesi tulee. Ja jos supistuksia ja paineentunnetta niin sit pitää lähteä ajamaan lanssia vastaan. Epäilevät siis edellisen synnytyksen vuoksi että masuasukki olisi syntymässä nopealla tahdilla ja meiltä tunnin matka synnärille.. Ja kyllä tänään taas oli muutamat kipeät supistelut, jotka taisivat availla lisää paikkoja.. Jännittää että näinköhän pysyy aloillaan varattuun sektioaikaan saakka :rolleyes:
 
Minulla oli tänään arvio. Kaikki meni vastoin toiveitani, ja mieli on maassa.
- Aluksikaan vauvaa ei saatu käännettyä ja kääntyminen itsestään olisi jonkin luokan ihme, kun on ollut yli 6 viikkoa samassa paikassa pää. Normaali synnytys ulkona kuvioista.

- Toiseksi vauvan jalat olivat lähempänä kanavaa kuin peppu. Lisäksi vauvan pään todettiin olevan melko iso ja voivan juuttua synnytyskanavaa, joten perätilasynnytyksenkin saan unohtaa. Olin jo varautunut ja asennoitunut perätilansynnytykseen, joten pettymys oli suuri, kun sitä ei nyt harkitakaan.

- Vauva todettiin myös kauttaaltaan suurikokoiseksi, mikä on aikamoinen järkytys, koska painoni on noussut vain 7 kiloa (viimeksi yli 12), ruokahalu ollut kateissa ja ensimmäinen lapsi painoi 3,3 kiloa. Toisaalta ekastakin lapsesta sain arvion, että 5,2 kiloa, ja se oli onneksi aivan pielessä. Huolettaa kuitenkin, miten voi olla painoarvio nyt 3,5 kiloa, kun huomenna vasta 36 täyttä viikkoa. Ja miksi sen pää on nyt niin iso? Tähän sain vain vastauksen, että kun vauva ei ole lainkaan ollut pää alaspäin, niin lantio ei ole puristanut ja muovannut päätä, jolloin pää jää pyöreäksi. Kunpa se olisi vain sitä eikä mitään poikkeavaa.

- Sektioaikaa ei saanut viikolle 38, kuten olisin toivonut. Sain neuvoteltua sen kohtaan 39+0, mutta en yhtään aiemmaksi. Valvoin taas viime yön kipeiden supistusten kanssa, ja olo on tosi tukala ja kipeä, joten monen viikon odotus + leikkaus tuntuu hirveän raskaalta. Ja sekin, että jos synnytys nyt käynnistyy ennen sitä, kuten pahoin pelkään, kun eka tuli 37+0 ja vointi on tällainen ja paikat pehmeät ja aukeamassa, niin joudun joka tapauksessa leikkauspöydälle. En haluaisi sinne kiireellisesti vaan hallitusti. Jos vedet menee, niin se on ambulanssireissu jne. :sad001
 
Voi Kunusiini, ymmärrän niin mitä tunteita käyt läpi.. Itse painiskellut noiden tuntojen kanssa ja tuntuu että yöt menee valvoessa jo huolien vuoksi. Minullekin sanoivat että ennen 39 viikkoa eivät koskaan anna perätilan vuoksi leikkausaikaa, olisin halunnut 38 viikolle. paikat alkaneet avautua, supistuksia päivittäin ja esikoinen syntyi 38+2 ja vauhdilla.. Nyt siis sektio 39+1, johon vielä reipas kaksi viikkoa! Perätilassa ollut niin kauan kun on pystytty sanomaan ja pelkona myös lonkkaluksaatio, johon myös perintötekijöitä.. Tuntuu ettei uskalla lähteä kotoa minnekään, jos synnytys käynnistyy..

Ja ei sais stressata, ei..:sad001 Itse yritän nyt olla ajattelematta koko synnytysepisodia ja keskittyä esikoisen kanssa yhdessäoloon..
 
Kanusiini, todella harmi ja varmasti pettymys. Toivottavasti tulija malttaa odotella sinne viikolle 39. Tsemppiä!
 
Mulle kans on tänään sektioaika varattu 39+4. Harmittaa myös, ettei pääse normaalisti synnyttämään. Maha on todella pinkeä kun pää painaa vasemmalle ja tekee mahasta kolmionmallisen.

Oman jännityksen toki tuo se, että lähteekö käyntiin aiemmin ja, jos niin, mitä sitten tapahtuu. Mutta esikoista kun odottaa, on kait odotettavissa, että ei vielä ennen tulisi. Keskiarvoinahan 25% tulee ajoissa, 70% myöhässä ja 5% laskettuna.

Ymmärrän kyllä lääkäreitä, että haluavat antaa vauvalle aikaa olla mahassa ja tehdä hienosäätöä esim keuhkojen kehitykseen. Monestihan tuo kylmä sektio on aika rankka ja pelottava vauvalle. Parempi, jos on ehtinyt olla mahassa mahdollisimman pitkään ennen sitä.
 
Kävin keskiviikkona kasvukontrollissa perätilan vuoksi, ja vieläkin näyttää siltä että alatie synnytykseen lähdetään. Rv 39+1 kokoarvio 3483g takaraja sektio aika sovittiin vasta viikolle 41+1, joten toivottavasti syntyisi ennen tuota.
Lääkäri teki kovakouraisen sisätilatutkimuksen, kaula pehmeä sormelle auki ja kanavaa jäljellä 2,5cm. Tutkimuksen jälkeen kotiin päästyäni tuli ulos peukalon pään kokonen verinenlima klöntti ja niukkaa veristävuotoa. Ajattelin jo hetken aikaa et pääsis pian synnyttämään mut tais jäädä vielä haaveeksi :-(
 
Mulla varmistettiin eilen neuvolassa vauvan tarjonta ja on nyt pysynyt kääntymisen jälkeen raivotarjonnassa. Vauva on kuitenkin edelleen tosi ylhäällä, on pienikokoinen ja liikkuu tosi paljon joten ei voi täysin poissulkea mahdollisuutta että kääntyisi vielä takaisin perätilaan. Uusi aika neuvolaan onkin jo ensi keskiviikkona, katsotaan silloin onko tilanne muuttunut miksikään. Ilmeisesti mun pituuden vuoksi seuraavat nyt tarkkaan, sillä kuulemma niin suuret riskit synnyttää alateitse jos vauva on perätilassa. Silloin kätilöiden on hankalampi auttaakin synnytyksessä ja käännöstäkään ei ole edes yritetty ulkokautta koska olen niin lyhyt. Toivoisin niin paljon, että voisin synnyttää normaalisti alakautta sillä nyt tuntuu että ajatukset on kääntyneet ihan päälaelleen ja nyt pelottaa sektio enemmän kuin alatiesynnytys.

Tsemppiä kaikille samojen asioiden kanssa painiville! :Heartred
 
Samoilla mennään kunusiini :sad001
Mulla oli erikoislääkärin vastaanotto torstaina ja tehtiin erittäin kivulias ulkokäännös. Se onnistui ja pitkällä käyrällä olin senjälkeen ilman ongelmia tai supistuksia... Ei kontrollikäyntejä eikä mitään kuulemma tarvita. Sitten kun lähdettiin niin autossa tajusin että bejbe kääntyi takaisin... Se siitä sitten.

Hyvin turha olo ja kun lääkärille sanoin etten haluaisi synnyttää alakautta perätilassa olevaa vauvaa, sain piikikkään tokaisun motivaation puutteesta ja mistävielä... Kokoarvio 36+0 oli 2900 ja esikoinen oli viikon yliajalla 3485 että ei mikään iso mötky varmaan tästäkään ole tulossa mutta silti.

Aion yrittää alakautta synnyttää tämän pienokaisen, mutta vain jos lähtee tulemaan ennen laskettua! Tuntuuko muista jotenkin... Tämä on hankalaa :sad001
 
meille tehtiin pt n vuoksi perjantaina suunniteltu sektio,pojan ulos tullessa oli napanuora kolmasti kaulan ympäri,mistä luultavasti johtui se ettei kääntynyt,kohdussa ei lääkärin mukaan ollut mitään viitteitä rakenteellista vikaa yms mikä ois pt n aiheuttanut.Olinpa tyytyväinen että leikkaus valittiin.
 
Meidän vauva ollut perätilassa vissiin koko raskauden ajan, nyt viikot 36+5. Eilen oli sairaalassa ultra, ja siellä todettiin että olisi otolliset mahdollisuudet kääntämisyritykselle. Suostuin pelosta huolimatta, ja sydänkäyrien jälkeen lääkäri käänsi vauvan ja onnistui heti. Jäi periaatteessa ihan hyvä fiilis, vaikkei se nyt tosiaankaan mukavalta tuntunut. Nyt seur.kontrolli vasta päivää ennen laskettua, tuntuu että vauva pyörii nytkin niin paljon että näinköhän pysyy raivotarjonnassa..

Nyt kun näitä teidän kommentteja on lueskellut, ihmettelen ettei eilen puhuttu napanuorasta halaistua sanaa.. Lääkäri ja kätilö kertoivat vain että lapsiveden määrä on ihanteellinen kääntämiselle, vauva pienehkö sekä vauvan sijainti tarpeeksi ylhäällä.

Tsemppiä kaikille keillä perätilasynnytys/sektio edessä tai tilanne vielä epäselvä! :Heartred Itsekin vielä jäin epävarmuustilaan koska on voinut jo nytkin kääntyä takas, ja synnytyspelkoisena sitä vauvan asentoa tulee aika paljon mietittyä.. :S
 
  • Tykkään
Reaktiot: m82
Takaisin
Top