Vauva omaan sänkyyn

En tiedä onko tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin...
Auttaisko unikoulu tms tuohon yötouhuiluun vauvalla? Meillä melkein joka toinen yö yösyönnin (pullosta) jälkeen touhutaan, höpötetään yms 1-3 tuntia. Nukkuu pinniksessä, joka sivuvaununa meidän sängyn vieressä. Yleensä olen ottanu viereen, kun touhuaa sen syönnin jälkeen eikä meinaa rauhoittua.
 
Meillä on satunnaisesti kans tuota touhuilua (kylläkin ilman ruokaa, kun ei syö enää öisin, mutta herää muuten seurustelemaan). Muutamana yönä hain hänet viereeni, ettei herätä esikoista, kun nukkuvat samassa huoneessa, mutta viime yönä isä onnistuikin rauhoittelemaan vauva sänkyynsä muutamassa minuutissa ja sinne jäi. Uskoisin, että pienimuotoinen unikoulu auttanee tuohonkin.

Meidän pitänee pitää kyseinen unikoulu myös esikoisella...
 
Juu ei pitäisi valittaa kun vauva kerran nukkuu ja vielä syömättä, mutta kun pitäisi parisuhdettakin välillä hoitaa ja oma selkä on kipeytynyt kun tyttö valtaa sängyssä alaa. Tässä syyt miksi pitäisi omaan sänkyyn saada.
 
Touhuilu on sitä kun kehittyy eikö? Mä oon antanut touhuilla yksinään ja leikkinyt nukkuvaa jo perhepedissä.
 
Meillä ei sinällään mitään valittamista tytön nukkumisissa toistaiseksi. Heräilee syömään 2-3 kertaa yössä ja nukahtaa samantien yleensä. Jos se intoutuu kuitenkin jotain ähisemään virkeenä ruokailun jälkeen, ni siirrän sen silti omaan sänkyynsä, puhiskoonsa siellä. Sammutan yövalon ja Jatkan itse mahdollisuuksien mukaan uniani. Kyllä se tyttö on aika nopeesti hiffannu sen et yöt on nukkumista varten.
 
Juu kyllä minäkin yhdistäisin tuon meidän vauvan touhuamisen siihen, että oppinut/oppii uutta. Itse en ota silloin tyttöön kontaktia ollenkaan, kun hän pärisee, jumppaa tai muuta sellaista. Mutta jos touhu jatkuu tunnin verran (tai kolme!) niin koetan rauhoittaa laittamalla oman käden hänen rinnan päälle tai käden päälle. Useimmiten rauhoittuu siihen jossain vaiheessa. Välillä höpötys on niin kovaa, ettei edes korvatulpat auta :D
 
Voi apua munkin on pakko kokeilla tota Triinan temppua! Tänään en vaan raaskinut hätyytellä kun tyttö on nuhanenä eikä olis kyllä varmana onnistunukaan. Niin levoton ja kärttyinen on ollu koko päivän ja on edelleen tuolla miehen nukutettavana...

Viime aikoina on kyllä ilmennyt paljon edistystä itsekseen nukkumisessa. Paras onnistuminen oli lauantaina kahden tunnin päikkärit omassa sängyssä! Ei oo meidän tyttö ikinä nukkunu puolta tuntia pitempään päivällä muuten kun sylissä tai vaunulenkillä. Mahtava fiilis. Tosin neiti oli jotenkin onnistunu valvomaan ennen kyseisiä maratonipäikkäreitä viis tuntia! En tienny miten päin olisin itseni kanssa itsekseni ollut ja mitä sylilläni tehnyt sen kahden tunnin ajan :D enpä sitten mitään tehnytkään. Yönukutuksetkin on yleisesti ottaen helpottanu ja tyttö nukkuu aina vaan isomman osan yöstä omassa sängyssä. Vauvan syntymästä asti oon joka yö sitkeesti yrittänyt ees saada jäämään omaan sänkyyn vaikka paljon nukkuukin meidän välissä. Nyt vasta taaksepäin katsoessa huomaan että koko ajan on oppinut. Muistan miten sen aluks tuntui ihan turhalta laittaa vauvaa omaan sänkyyn kun tiesin että se ei nuku siinä hetkeäkään. Hetkestä se lähti ja koko ajan on hetki venynyt. Nykyään saattais nukkua koko yönkin ehkä omassa sängyssä (joka on muuten sivuvaununa) mut itse laiskistun aamuyöstä niin etten jaksa enää siirrellä vauvaa vaan nautiskelen pikkuisesta unikaveristani.
 
Joo :) varsinkin kun on niin paljon olevinaan rästissä kotitöitä ja muita juttuja mitä haluais tehdä, univeloista puhumattakaan...
 
Meillä aloitettiin tää projekti eilen, koska kohta lähtee muuten järki.

Molemmat päikkärit sainkin nukkumaan hienosti omassa sängyssään pistäytymis-metodia käyttäen, ja nukkui molemmilla kerroilla reilut 2h. :)

Yö... Nukahti lopulta, mutta heräämisiä on tolkuton määrä. Siinä ei itse ehdi paljoa kyl nukkumaan kun sitten oot vähän väliä hyssyttämässä. Kuudelta aamulla meni sit hermo ja otin viereen. Siinä nukuttiin kaksi tuntia.
 
Mitä vois tehdä tälle asialle kun tasan tunti nukahtamisesta hän herää itkemään? On yritetty venyttää valveilla olo aikaa mutta ei auttanut tähän. Sitten mikään rauhoittelu ei auta niin lykkään tissin suuhun.
 
Täällä herätään tunnin välein läpi yön, joka yö. :'(
 
Meillä hengailtaisiin taas rinnalla. Viime yönä jo yhdeltä otin viereen kun en jaksanut leikkiä. En vain antanut enää rintaa vaan silittelin rintaa peukalolla ja lauloin tutun tuutulaulun. Rauhoittui ja höpisi omiaan kunnes nukahti ja nukkui viisi tuntia! Neuvola ehdotti että koittaisin ensi yönä tuota ennenkuin antaisin tissiä ja odottaisin ennenkuin koittaisin tuotakaan eli saa huutaa kunnolla ja sitten laskea vielä hitaasti kymmeneen. Nälkä ei aina välttämättä ole vaan jää jumiin sängyssään ihme asentoihin.
 
Mitä vois tehdä tälle asialle kun tasan tunti nukahtamisesta hän herää itkemään? On yritetty venyttää valveilla olo aikaa mutta ei auttanut tähän. Sitten mikään rauhoittelu ei auta niin lykkään tissin suuhun.

Meillä tyttö joku aika sitten teki tota et illasta nukku tunnin ja sit heräs itkee. Rauhoittui kun sai tissin suuhun, mut jäi valveille ja roikkui tississä takiaisena. Nostin päivällä ruoka-annoksia pikkusen isommaks ja se autto. Se oli tosin siinä 5kk iässä.

7 kuisella saattaa olla jo ihan muut liikuntaharrastukset häirihtemässä nukkumaan menoa. Ja syvempään univaiheeseen pääsyä.

Tytöllä koittaa puskee vissiin todenteolla alas ekat hampaat. Ollu välillä sellanen et muualla ei voi olla ku sylissä ja iltaa kohden lelut alkaa olla kaluttuja, eilen annoin buranaa ku selkeesti kipeelle ikenet vaikutti, tänään taas aattelin et vaik se härrää nuitten purulelujen kanssa kuin viimeistä päivää, niin en anna vielä lääkettä, Noh. Anna olla. N. PPuolen tunnin päästä alko kuulua pinniksestä sellasta kitinää että eikun buranaa taas kehiin et saa itsekkin hiukan unta.
 
On taas yöt yhtä helvettiä. Tunnin pätkissä viime yökin. Olen valmis siirtämään tytön jo omaan huoneeseen nukkumaan kun en jaksa enää. Poika tulee aamulla vielä vähän yli kuus jo viereen ja herättää samalla tytönkin niin menee liian aikaiseksi kaikkien aamut. 7 on ok, 6 ei todellakaan ole ok! Mä olen niin pirun kiukkuinen aamuisin lapsille kun univaje on aivan valtava. Tämäkin aamu aloitettiin kuudelta tappelemalla pojan kanssa aiheesta sukka. Aaaargh
 
Meillä tuntuu nyt viimein helpottavan tuo nukahtaminen!!! Poika saattaa itkeä ennen kuin nukahtaa, mutta rauhoittuu omia aikojaan. Tai sitten riittää, että menee sängyn viereen ja pitää hetken kättä pepulla. Tämä systeemi nyt jonkun aikaa toiminut. Voi kuinka toivon että tuli jäädäkseen tämä vaihe!!!!
 
Viime yön tyttö oli mummin luona että sain univelkaa kuitattua.
Vauvan pinnis on nyt siirretty vauvan omaan huoneeseen joten ensi yöstä voi tulla todella jännä. Miten tyttö nukkuu? Osaanko minä nukkua vai kuulostelenko onko tyttö hereillä? Herääkö poika kun tyttö herää? Valmistaudun juoksemaan koko yön ympäri taloa :D
 
Takaisin
Top