Vauva omaan sänkyyn

Hepsuli, kokeilemalla selviää :) Meillä esikoinen oli tosi huono nukkumaan vauvana. Puoli vuotiaasta asti kokeiltiin useempaa unikoulua, mutta mikään ei tuntunut toimivan tai sopivan meille. Joko vauva hermostui tolkuttomasti tai äitistä ei tuntunut hyvältä. Kokeiltiin uudestaan tasaisin väliajoin, ja 9kk iässä ensin huonoksi havaittu unikoulu toimikin :) Mä ajattelin niin, ettei oltu vielä puoli vuotiaana valmiita.
 
Nimenomaan! Eli Jempun kanssa samoilla linjoilla :)
 
Tilasin semmoisen kirjan kuin Unihiekkaa etsimässä. Odotellaan nyt sitä. Miehen kanssa juteltiin että melkeen pitäisi yrittää viikonloppuna kun jaksaa paremmin. Kuinka sitten sattuikin että viime yö oli helpompi kahteen viikkoon! ..odotan mielenkiinnolla ensi yötä. Kyllä mä neuvolassa siitä keskustelen mutta en oikeasti tiedä mitä hän siihen voi/osaa sanoa. Kiva myös höpöttää kun mies paikalla..
 
Mä puhuin esikoisen aikaan neuvolassa noista huonoista öistä ja uupumuksesta. Sain lähetteen "uni-ihmiselle" (tällä nimellä me häntä kutsuttiin :D). Hän veti unikouluja, johon mekin oltais päästy kun vauva 6kk ikäinen. Tuolloin oli vasta 5kk. Mutta tää "uni-ihminen" antoi meille paljon vinkkejä, mitkä vois auttaa nukkumisongelmiin jne. Kyllä neuvolassa kannattaa puhua, niin osaavat ohjata oikean ihmisen puheille, jolleivat itse osaa auttaa :)
 
Tehtiin lisää tilaa perhepetiin. Miehen ja pojan välistä estettä pienennettiin kun viikonloppuna kylässä ei ollut mitään ja hyvin nukuttiin.
 
En tiedä miten muissa kunnissa järjestetään noita unikouluja, mutta kannattaa pitää mielessä sellainenkin apu, jos itse ei saa öihin tolkkua ja kokee tarvitsevansa apuja :) Me aikanaan jätettiin tuo koulu käymättä, kun ahdisti ajatus "laitoksessa" yöpymisestä. Mutta koin kuitenkin hyödylliseksi, että päästiin juttelemaan unikouluttajan kanssa.
 
Niin ja eikö unikoulussa vanhemmat nuku eri huoneessa kuin vauva? Uskon että se on hyvä vain äärimmäisissä tapauksissa. Ei siihen että äiti ei nyt jaksa yöimettää.
 
Meijän tapaus oli aika äärimmäinen kun herättiin 20 kertaa yössä :D Ja neuvolastahan noihin lähetteen saa, että tapauskohtaisesti arvioivat kyllä onko tarpeellinen... Itse en osannut tuolloin vain edes ajatella tällästä vaihtoehtoa niin siksi toin esiin :)
 
Jemppu, miten saitte esikoisenne nukkumaan? Mulla on ihan kyltymätön kiinnostus näihin unihommiin.
 
Me tosiaan alettiin sitten 6kk iässä kokeilla kotona unikouluja. Tassuttelu-unikoulu oli alkuun kokeilussa tasaisin väliajoin, mutta siitä vauva hermostu ihan täysin. Ei voinut ymmärtää miks ei voi olla äidin sylissä, jos äiti on kuitenkin vierellä. Uskon, että meillä oli masuvaivaiselle vauvalle kehittynyt uniassosiaatiohäiriö, kun oli tottunut nukahtamaan sylissä hytkyttelyyn. Se oli ainoa keino, joka rauhoitti ekoina kuukausina mahakipuisen vauvamme.

No, sitten 9kk iässä totesimme jälleen, että tassuttelu hermostuttaa vauvaa entisestään ja päätimme kokeilla pistäytymisunikoulua. Vauva pinnasänkyyn ja itse toiseen huoneeseen. Vauva hermostui tästä huomattavasti vähemmän kuin jos olisi jäänyt viereen tassuttelemaan. Jos itku jatkui, mentiin hetken päästä pistäytymään vauvan luona, jotta tietää ettei ole jätetty yksin. Vähitellen pistäytymisväliä pidennettiin. Meillä tämä tuotti heti tulosta ja vauva oppi nukahtamaan itsekseen. Yöt parani huomattavasti, pahimmillaan 20 herätyksestä muutamaan herätykseen, ja jokin ajan päästä vain yksi herätys tai ei herätystä lainkaan.

Mulla oli alkuun tosi iso kynnys kokeilla tätä pistäytymisunikoulua, kun tuntui karulta jättää vauva yksin itkemään. Mutta tuolloin 9kk iässä oltiin molemmat valmiita ja sujuikin yllättävän helposti :) Oltiin siis jo aiemminkin "testattu" pistäytymistä, mutta mulla itsellä ei hermot kestänyt.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä oli kurja viikko takana. Poika lutkutti tissiä nukahtamatta uudeelleen monta tuntia yössä. Olii univajetta ja paljon mulla. Nyt kaksi viimeistä yötä mies on hoitanut pojan nukutuksen neuvolan ohjein tassuttelemalla. Oli sääntö että saa antaa huutaa max 10minuuttia mut meille viisikin oli liikaa. Oon viimeisenä kahtena yönä taas nukkunut kun viikko meni kolmen tunnin yöunilla. Päivällä en saanut unta. Poika nukkunut myös pinniksessä nyt joka sivuvaununa laita alhaalla.
 
Noniiiiiinnnn! Karsin eilen kaikki tissitirsat. En antanut nukahtaa sekunniksikaan rinnalle missään kohti päivää. Illalla syötin pojan huoneessaan, mutta valot päällä. Jos meinasi nukahtaa, nostin pystyyn. Kun oli syönyt, sammutin valot ja pidin poikaa sylissä, lauloin tutun iltalaulun (ja vahdin, ettei nukahda siihenkään) ja lopulta laskin sänkyyn. Jäi pyörimään ja hyörimään, vähän kitisikin, mutta lähdin pois huoneesta. Kun vartin päästä menin katsomaan, oli hän unessa. Ja nukkui 5:30 saakka. Silloin syötin, meinasi nukahtaa taas syliin, mutta pidin hereillä. Kun laitoin takas sänkyyn, protestoi, mutta kävi kuitenkin vielä nukkumaan. Ja siitä on nyt 2h.

Uskon, että vielä on huutoja tiedossa, mutta eilinen oli kyllä todella iso muutos. Ja vaati vain ehdottoman torkkukiellon.

Nyt täytyy vielä tarkemmin katsoa päivän rytmit ja hetken aikaa huolehtia, ettei poika nuku klo 18 jälkeen autossakaan. Jospa saisin juurrutettua tuon nukahtamisen.....
 
Olen lukenut sellaista sleep sense -unikouluohjelmaa. Se on periaatteessa "huudatus"unikoulu, mutta eilen noudatin sitä täsmälleen eikä huutoa ollutkaan. Se ei siis yllytä huudattamiseen vaan selittää melko hyvin vauvan unesta jne. Aion nyt kokeilla sitä pari viikkoa.

Edit: siis en aio huudattamalla huudattaa vaan nimenomaan pyrkiä selviämään ilman huutoja.
 
Meillä on nukahtanut vauva koko ikänsä iltaisin tosi kivasti sänkyyn... Meillä ympäristön sanelemana ei ole vauva enää moneen kuukauteen nukahtanut tissille, voisko olla yksi syy, miksi hyvä iltaunille nukahtaminen on jäänyt. Triina löytyykö sun käyttämän unikoulun ohjeita netistä vai onko sulla jokin kirja? Olisko siitä apua vielä vuosikkaalle?
 
Mä en millään haluaisi luopua pikku tuhisijasta kainalossa, oon niin tottunut tähän tilanteeseen! Samalla kuitenkin tiedostan ettei hän siinä vieressä ikuisesti voi nukkua... Ristiriitaisia tunteita.
 
Leina, jos vauva nukkuu hyvin vieressä niin miksi stressata siitä? Kaikki mikä tuo hyvät unet kaikille, on mun mielestä oikein hyviä vaihtoehtoja!

Jos mun vauva nukkuis hyvin vieressä, varmaan nukkuisi siinä.
 
Triina muakin kiinnostaisi sillä edelleen nukahtaa tissille josta siirrän ja itku tulee heti jos siirrän .
 
Takaisin
Top