Vauva omaan sänkyyn

Megara

Näppärä viestien naputtelija
Lokakuunmammat 2015
Vinkkejä ja kokemuksia kun alkaa olla ajankohtaista :) itse tuskailen kun vave ei enää millään suostu pinnikseen, hirveä huuto vaan alkaa...
 
Mä olen pienestä pitäen siirtänyt aina pinnikseen, itsekin nukkuu paremmin kun ei oo möyriäinen vieressä ja on kyllä siellä aina hyvin nukkunut. Meillä vaan on ongelma tuo nukahtaminen kun se ei aina oo niin helppoa ja nukahtaa vain rinnalle tai pitkääääään hytkyttelyyn.
 
Meillä on nukkunut päiväunet pinniksessä ihan pienestä asti ja nukahtaa sinne kyllä helposti. Meillä pinniksessä on lisänä keinujalat. Jos vauva on kovin rauhaton, niin nukahtaa hyvin kun vähän keinuttaa. Oon tätä keinutusta koittanut kuitenkin vältellä, jos vauva on hyvällä tuulella, että oppis nukahtamaan itsekseen.
Yöt on nukkunut toistaiseksi vielä mun vieressä, mutta kunhan unipätkät vähän pitenee niin siirrän kyllä pinnasänkyyn. En usko että siellä nukkumisessa nytkään olis mitään ongelmaa, en vaan itse jaksa yöllä siirrellä...
 
Tähän kanssa joskus itse pyrin. Ehkäpä sitten lähempänä puolen vuoden ikää kun voi unikouluttaakin. Ne parit kerrat kun oon kokeillut oli ihan hirveätä huutoa.
 
Meillähän vauva nukkui aluksi pinniksessä kaiket yöt heräten vaan kolme kertaa syömään. Sitten itse uuvuin ja otin pikkukaverin kainaloon. Ja siinä näyttää olevan hamaan tappiin saakka. Jos nukahtaa illalla syliin, siirretään pinnasänkyyn jossa nukkuu ekan pätkän, joka on ehkä tunnin taikka kaksi. Mutta sen jälkeen vaikka miten sylittelis, tissittäis ja hytkyttäis nii ei toivoakaan. Nukahtaa, mutta sänkyyn laskettaessa silmät rävähtää auki ja huuto alkaa. Sitten kun ottaa viereen niin melkein samointein alkaa tasainen tuhina... Liekö läheisyyttä vailla vain, mutta tuskailen jo kun ei mahduta samaan sänkyyn miehen kanssa.
 
Tyttö nukkuu pinniksessä 1-2 unipätkää yöllä. Onneksi useinmiten nukahtaa suhteellisen nopeasti itsekseen, välillä roikotan omaa kättä pinniksessä pitäen tuttia kiinni ja/tai silitellen (pinnis ihan kiinni meidän sängyssä) ja odotan että touhotus loppuu.
En kyllä osaa sanoa Megara miten lapsen saa rauhoittumaan jos alkaa heti huutaa. Nukkuuko lapsi sit päikyt pinniksessä vai muualla? Meillä tottunut nyt päiväunetkin nukkumaan pinniksessä niin vauva jo yhdistää sängyn nukkumiseen ja monesti silmät lupsahtaa kiinni kun vaan laskee sänkyyn.
Kannattaa myös tehdä pinnasängystä sellainen paikka jossa vauva viihtyy.
Mä olen laittanut pehmoisen huovan alle lämmittämään, pehmoleluja, pinnasuojat ja untuvapeitto. Sellainen mukava suojaisa pesä siis. Ja jostain luin tuosta et lapset nukkuu paremmin "painavan" peiton alla. Tämän tytön kanssa toimii hyvin tuo untuvapeitto kun ei ole niin kamala hikoilemaan kuin esikoinen oli ja on edelleen.
Tiiä onko tästä nyt mitään apua mutta näin meillä :)
 
Ja huom ei meilläkään vielä koko yötä nuku sängyssään! Mitä lähemmäs mennään aamua, sitä levottomammaksi tyttö muuttuu ja sit en vaan jaksa koko ajan hyssytellä vaan otan viereen suosiolla.
 
Ollaan mun vanhempien luona käymässä ja kekkasin tänään et tää neitihän nukkuu ihan mielellään äp:n makuupussin sisässä myös sisällä. Jättää vaan sitä vetskaria sopivasti auki ja uni lelu viekkuun. Siinä ei pääse ihan valtavasti käsillä ja jaloilla huitomaan.
 
Eilen kävi pieni ihme kun saatiin tyttö pitkästä aikaa nukkumaan yöunista ensimmäinen pätkä pinnasänkyyn. Päiväunet nukkuu yleensä siellä, aina siis ei. Saa nähdä saadaanko tämä toistettua, mutta tärkeintä oli oikea ajoitus. Viihdytettiin tyttöä tarpeeksi kunnes hän väsyi. Joskus tyttö siis rauhoittuu ihan itsekseen unille. Tärkeintä on ollut tarkkailla väsymistä ja viedä sitten sänkyyn rauhoittumaan, tuttia suuhun ja unirätti kainaloon. Ei siis todellakaan aina toimi tämä, vaan usein nukahtaa rinnalle. Siitä on vähän vaikea mihinkään lähteä kun toinen havahtuu heti unestaan.
 
Ennen yöunille käymistä minä syötän pojan pimeässä makuuhuoneessa. Tälle syötölle poika monesti nukahtaa. Herätän hänet röyhtäyttämällä ja suukottelemalla ja siirrän pinnikseen. Peittelen hyvin ja laitan unilelun kainaloon. 90% illoista poika nukahtaa siihen ilman mitään muuta systeemiä. Ja joskus sitten vaatiikin tutin tai tassuttelua.

Päiväunille käyminen vaihtelee. Joskus nukahtaa ihan omatoimisesti ja joskus tarvitsee tuttia ja silitystä. Ja joskus, kuten eilen, huutaa antaumuksella pitkään ennen nukahtamistaan.

Meillä tuo pinnikseen nukahtamisen opettelu on sisältänyt melko paljonkin itkua. Mutta nyt poika selvästi tykkää sängystään ja yölläkin rauhoittuu sinne paremmin kuin viereen.

Mutta. Olen täysin varautunut muutoksiin ja huonompiin kausiin. Vauvamysteeri ei ole koskaan ratkaistu :D
 
Triina Onnistuuko tuo röyhtäyttäminen ilman huutoa? Alussa kun iltaisin yritin vielä röyhyä alkoi sydäntäsärkevä huuto oli kiukkuinen kun unesta herätin.
 
Kyllä poika välillä sitä itkee kun herätän, mutta rauhoittuu sängyssään nopeasti. Alkuun rauhoittuminen vei toki enemmän aikas.
 
Jahas. Kiinnostaisi todella siirtää poika pois meidän sängystä. Ensin olin varma että saa olla siinä lähes vuoden ikään mutta nyt kun koko imettäminen on alkanut käydä hermoon varsinkin öisin. Kun kertoja on 1,5-2 tunnin välein.

Mietityttää siis tietyt seikat. Kannattaako tästä oottaa missio jona voi mennä kaikkien yöunet pilalle..eli onko se koko yön projekti jos ei nukahda pinikseen? Vai onko joku aika esim. Kaksi tuntia ja sitten saa luovuttaa siltä illalta?
 
Muokattu viimeksi:
Hmmm. Vaikea sanoa. Jos vauva vaan huutoitkee 2h niin kyllä minä varmastikin luovuttaisin. Saako pinnasänkyä sivuvaunuksi niin, että vauva nukkuisi omassa sängyssä, mutta kuitenkin sinun vieressä?

Huoliiko tuttia? Onko unilelua?

Meillä poika jää omaan sänkyyn ähräämään unilelun kanssa. Mutta kyllä siihen opetteluun on itkuakin liittynyt. Nyt en enää reagoi pieniin kitinöihin tai protestointiin.

Meillä auttoi öihin pojan siirto toiseen huoneeseen. Kun poika nukkui meidän huoneessa, sain imettää 1-5 kertaa yössä. Nyt on mennyt jo viikko yhden syötön taktiikalla. Ja sekin syöttö on vasta 4-6 välillä. Varmaan voi tulla huonompiakin kausia, mutta nyt olen unistani nauttinut.
 
Ei saa pinnasänkyä auki sivusta.ei kelpaa tutti ja harso toimii unirättinä. Yritin eilen siirtää unistaan havahtunutta omaan sänkyyn. Hetkeksi jäi sinne nukkumaan kunnes heräsi ihmeissään. Ensin väsyiitkua joka muuttui huutoitkuksi ku minä saavuin paikalle. Isi siis yritti ensin. Luovitin melko nopeasti.
 
Ehkä voisit kokeilla jonkun aikaa niin, että silität ja yrität muutoin rauhoittaa ja jos ihan tyystin raivostuu niin otat syliin rauhoittumaan ja kokeilet uudestaan. Hyviin yöuniin pääsemistä edesauttaa todella paljon että vauva osaa nukahtaa omatoimisesti. Ei kuitenkaan ole siihen tarvetta ennen kuin itse olet valmis ja vauva on valmis.
 
Mihin ei ole tarvetta?
Yritän vieressäkin kun herää rauhoittaa tassuttelemalla mutta ei auta, siitä vasta raivo alkaakin. Ranteesta kiinni pitäminen on pari kertaa auttanut ja kerran vedin päätä kiinni itseeni. Poika nukahtaa rinnalle. Yöllä yksin makkarissa on pari kertaa havahtunut kuikuilemaan mutta on itsekseen nukahtanut pian uudestaan. Eli en ole juossut katsomaan.

Vaunulenkithän vielä onnistuu kun nukahtaa uudestaan liikkuviin vaunuihin.
 
Tarkoitin, ettei tarvitse tehdä mitään mihin ei ole kumpikin selvästi valmis. Ja joo, rauhoitella sylissä, mutta ei nukahtamiseen saakka.
 
Takaisin
Top