Vauva kuulumiset

Aivan mahtavaa, kun olette kertoneet noista harmillisistakin ajatuksista suoraan täällä. Ne jeesaa aina niitä kellä myös samankaltaisia juttuja (minulla myös) nyt en edes enään tiedä oikein, että mistä harmilliset hetket johtuvat.. Tosin niitä on jo paljon vähemmän ( maanantaina 1kk päivä) elikkäs luultavasti niitä normaaleja synnytyksestä johtuvia hormoonijuttuja..

Meillä kanssa silmät rähmineet, aluksi oli tosi paljon ja kellertävääkin rähmää, nyt jo parempi. Lääkärit sanoivat, että normaalia, pitää tarkkailla vaan jos ilmenee punaisuutta ym. Muuta tulehdukseen viittaavaa..

Samoin täällä kanssa on d-vitskujen jälkeen valvottu ilmavaivojen kanssa, pari viikkoa. Nyt pari yötä mennyt paremmin ja eilen aloitettiin disflatyl, tuntuu tepsivän ja unet oli heti yhtäjaksoisia 4h ja välillä vaan syönti ja takas unille :) on tosi harmillista katsoa kun pienellä vääntää masussa, eikä oikein pysty jeesaan.
Ne ketkä syöttävät lisäksi/kokonaan korviketta, niin olettehan huomioineet, että silloin kuuluu antaa vähemmän d-tippoja, koska maidossa mukana.. Meille ei siitä mainittu vaikka terkka tiesi, ettei imetys luista. Nyt annetaan max. 3tippaa, viiden sijaan. Kannattaa tarkistaa neuvolasta..
Neuvolassa on otettu hyvin vastaan tieto siitä ettei imetys luista meillä, luulin, että minua syyllistetään siitä..
Syynä tähän se, että (luulen ainakin) aluksi neiti joutui siihen sokeritippaan ja ruoka meni nenämahaletkulla, jolloin ruuan määrä nousi tiheästi ja säännöllisesti, eikä maito noussut, stressasin vauvan oloa niin kovin ja olin todella väsynyt synnytyksestä. Vauvaa syötettiin viikko pullolla ja jo niin isoja määriä, ettei maito riittänyt alkuunkaan rinnalla. Rintayritysten jälkeenkin vauva on vaan itkenyt lisää maitoa.. Joten nyt kaiken huonon omantunnon jälkeen olen päättänyt antaa rintaa 1-2kertaa päivässä, jotta sieltä tulisi edes ne hyvät tarvittavat jutut pienelle. Pullo meillä on nyt ykkönen ja tissillä ollaan ja herkutellaan pikkuisen :)
Vaunulenkit on alkaneet mainiosti ja neiti on todella kiltti :) painoa meillä on jo hyvin kasassa yli 3470g ja pituuskin kasvussa. Päätä kannatellaan ja kyljelleen käännytään, näitä tehty jo hyvän aikaa :) katsettaan kohdistaa jo pikkuisen ehkäpä äidin jo jotenkin tunnistaa :)

Kävin muuten itse loppuraskaudesta juttelemassa neuvolassa, koska olin jotenkin peloissanimahdollisesta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, tosiaan sieltä saa hyvää apua ja lähinnä myös puhumunen vieraalle auttaa, ainakin minun kohdalla.

Mukavaa viikonloppua kaikille :)

Ompas hyvä kuulla muidenkin mielialoista. Mullakaan ei ole vielä kiinntymyksen tunteet nousseet ja tulee ihan hullu olo, että eikö ne tule ollenkaan. Muakin ahdistaa erityisesti iltaisin ja itku herkässä. Päivällä on suht normaali olo. Pelkään ja jännitän aina tulevaa yötä. Tällä hetkellä tyty valvoo lähinnä yöt..Pikkusen on ehkä helpottanut pahin baby blues, mutta on tämä myllerrystä.. Mekin alamme suunnittelemaan, että toisen on siirryttävä nukkumaan muualle, muuten mies ja minä molemmat uuvutaan. Pakko alkaa vuorottelemaan. Pullosta saa öisin myös korviketta kun imettäminen yhtä taistelua, kun tulee itseltä niin vähän, kun tyty syö pari desiä yössä ja raivoaa tissillä, kun ei saa tarpeeksi. Vie voimia. Mutta, hienosti on tyttö kasvanut korvikkeella ja rintamaidolla ja painoa 3620 g kuukauden iässä :) sanoi terkkari ja peruttiinkin yksi neuvolakäynti, kun painoa niin hyvin tullut!

Tsemiä kaikille näihin mielialoihin :love2Kuten terkkarini sanoi kotikäynnillä, (kun tuli itkettyä hänelle näitä) että kyllä se vielä iloksi muuttuu :thumleft

Meijän vaavi täytti eilen 5 viikkoa :love7 Mitäs sitä päivisin (ja öisin) tekikään ennen vauvaa?! Nukkui? :wink

Meillä on sujunu vauva-arki ihn hyvin. Vauva taitaa olla semmonen "tavallinen" tapaus: itkee, mutta ei mitään koliikkijuttuja, nukkuu pienistä sylitorkuista max neljään tuntiin. Vauva on syöny alusta asti hyvin ja mulla on tullu myös hyvin maitoa, joten paino on noussu hyvin alusta asti. Syntymäpaino saavutettiin muutamia grammoja vaille sairaalasta kotiuduttaessa. 1 kk neuvolassa oli jo tullu 1,5 kiloa lisää massaa jäpikkään :) Imetys kyllä välillä sattuu, aluksi laitoksella ja sitten tiheän imun aikaan. Vauva tykkää äristä ja riehua tissillä ja vetää välillä nännistä aika kivasti :confused: Pari kertaa harkinnu rintakumeja, mutta sitte on helpottanu. Ekat (ehkä?) tarkoitukselliset hymytki bongattu, äiti ja isi oli myytyjä :smiley-bounce013 Kantoliina ja kantoreppu on todettu käteviksi! Täällä isi hoitaa todella hienosti oman osuutensa vauvan ja kodin hoidossa. Vaipanvaihto on ollut isin vastuulla kun minä, yllätys yllätys :wink, oon hoitanu imettämisen.

Onnea vielä kaikille tasapuolisesti pienokaisista, en oo ehtiny kaikkia erikseen onnitella :) Ja tsemppiä yövalvomisiin! Vauva välillä isin hoitoon ja itselle korvatulpat korviin :wink

Tosiaan, mullaki oli aliksi pitkään masentunu ja itkuinen olo nimenomaan iltaisin tai iltapäivisin. Itse asiassa aivan illalla olo yleensä jo helpotti. Eilen tajusin, että noita oloja ei ole enää ollut reiluun viikkoon, joten aivan varmasti liittyi synnytyksen jälkeisiin oloihin ja hormoneihin. Vauvaan kiintyminen ei oo tullu mitenkään yhtäkkiä ja edelleen se tilanne etenee. Yritän nauttia pienistä hetkistä, kuten vauvan hymystä ja napittavista silmistä, sekä huolehtia omasta levosta.

Ai niin, täällä muuten tulee ihan jäätävästi vauvan kakkaa! Jokaisessa vaipassa on tavaraa, ja vaipanvaihdon yhteydessä tulee yleensä lisää hoitoalustalle/lavuaariin/lattialle/seinälle... :grin Toivottavasti siitä maidosta edes jotain imeytyy.

Mä oon tässä ihmetellyt kun itellä noi mielialat pysynyt kurissa raskausaikana ja myös sen jälkeen :eek: Ennen ollut sellanen hormoonihullu, että muistan hajottaneeni suoristusraudan ristiäis aamuna, kun taas kerran tuli tapeltua miehen kanssa :grin
Onneksi taisi tasottua aika nopeasti :oops:
Onko kellään tietoa paljon vauva tarvii äidinmaitoa/vrk? Eipä ole ennen moista tarvinut laskea ja jokapaikassa on vaan tieto korvikkeiden määrästä..
Oon täälä tehny syöttöpunnituksia kun neukku jätti vaa'an lainaan :grin 70g eli 70ml menee suunnilleen per syöttö alas. Toki joskus enempi ja joskus vähempi.. Nyt vielä aloin syöttää 2h välein, että ei ainaka liian harvoista syötöistä jää paino uupumaan! Ooh, tissit kyllä on sen oloset että meijeri tuotanto on tiheentynyt ja liivinsuojukset kovassa vaihdossa :grin
Myös mua on mietityttäny toi ulkoilu kun paino on alhainen :confused: Toki siel on aika lämmin ja 2vk tulee huomen ikää. Tekis niin mieli lähtä lenkille!! (40-50min menee aikaa)

Olipahan taas yhenlainen yö tuo viime yö,,, :/ Yhtä syömistä koko saakelin yö, Tunnin parin välein hirmunen meteli joka ei rauhoittunut ennen kuin oli tissi suussa. Meillä ei sitte edes tutti kelpaa pojalle, joten tutinkin virkaa saa äiti toimittaa näemmä. Huoh.

Musta alkaa jotenki tuntumaan että tää imettäminen onkin oikeestaan rankempaa kuin se että vauva sais korvikkeena pullosta kaiken ruokansa. Heti kun poika on mun sylissä, alkaa ihan järjetön hamuaminen ja ininä. Ruokaa vaatii koko ajan. Oonkin ristinyt poikasen vihikoiraksi. Siltä se kuulostaa kun se nuuskutus alkaa äidin sylissä ollessa. Imuttaa mitä vaan sattuu lähinnä suuta olemaan. Kaulaa, olkapäätä, käsivartta. Kohta varmaan fritsu kaulassa saa kulkea kun toi pikku vampyyri iskee kiinni :D

Toi paino-asia mulla mietityttää... Kotipuntarilla punnittiin eilen sylissä niin sen mukaan vauva painais nyt semmoset 4600g. Joulukuun 11. pvä kävi neukku kotona punnitsemassa ja silloin lukema oli 3510g. Eli kait se on sit tarpeeksi noussut.Vauva kyllä vaikuttaa muuten ihan tyytyväiseltä, seurustelee, jaksaa olla masullaan ja päätäkin kannatella jo jonkin verran. Kaikki näyttäis olevan kunnossa. Emmä silti tiijä.

Tuntuu että kaikki pitäis tajuta ja hoksata itse kun on toinen lapsi kyseessä... Et pitääkö ne mua ihan hysteerisenä jos soitan neuvolaan tiistaina ja kysyn saadaanko käydä punnituksessa... Se lääkärineuvola meillä on vasta kahden viikon päästä. On tää äitinä olo taas vaikeeta... :D

Täällä se ahdistus oli kanssa pahimmillaan iltasin. Jotenkin sitä pelkäs/jännitti yötä.
Ilmeisesti vain sitä heräämistä ja että kauankohan sitä saa taas nukuttua ja onko super ärtynyt kun herää ja nukahtaako vauva pian syönnin jälkeen....ei kai sitä vieläkään ole tottunut katkonaisiin yöuniin.

Mutta viime yönä tyttö nukkui putkeen KAHDEKSAN tuntia, joista äitikin seitsemän! :D voi kerrankin tätä ilon päivää ja pirteyttä :P näyttäs olevan noi syöntivälit ja -määrät hyvinkin vaihtelevia tällä hetkellä. Toisinaan syö pari kertaa tunnin välein ja sitten taas saattaa olla viiden tunnin tauko. Määrissä joskus 50-60ml kun taas joskus 120-160ml :)
onneksi ei tarvi enään sitä painoa ressata ja voi syöttää silloin kun vauva maitoa pyytää..sekin on sitä ressiä tosiaan helpottanut!

TMJ, meille sanottiin että 25g/pv olis hyvä nousta.. :) En sitte tiiä kuinka kauan :grin
Kyllähän tää imettäminen sitoo vauvaan täysin, mutta esikoisesta jouduin lopettaa imettämisen 3kk iässä niin kyllä se korvikkeen osto ja lämmittäminen oli itellä vielä suurempi ärsytys :grin Toki se tuttipullo oli aika helppo nykästä suuhun esim kaupassa, jos tuli keskenkaiken nälkä :)

Hyvinhän se pärjäs, minä vaa en osannu sit nukkua kunnolla ku tottunu valvomaan. Noh oli se 4 tunnin yhtenäinen unipätkä jo ihan luksusta minkä sit sain nukuttua. Tyttö oli sitte nukkunu ittekki 4 tunnin pätkät putkeen iskän nukutuksessa :-o saa kyllä useemminki alkaa nukuttaa sitä jos noin hyvin saa tytsän nukkumaan.

Tänään oli myös kans miehen äiti ja sisko täällä lapsenvahtina. Hätyyttivät meidät muualle tekemään jotain kaksin ja oltiin ihan että häh mitä me nyt muka tehdään :D mentiin sitte keilaamaan ja itku melkeen tuli ku kotoa lähti ja joutu pienen tänne jättää ;( hyvin se sit lopulta meni..eihän me pitkään poissa voitu edes olla ku piti tulla sit kotiin pumppailee maitoa ku alko olee tissit nii pinkeenä.. hyvä syy tulla pian takasin kotiin :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Kiitti -Eevi tiedosta. Kyllä se pikku-äijän paino tuonkin kaavan mukaan on noussu reilustikki tuon 25g/pv :)
Mut taidan silti varuiks soittaa tiistaina neuvolaan :D Katotaan mitä ne sanoo. Kyllähän se totta on että ei se korvikkeiden ja pullojen kanssa kikkailukaan herkkua ole, sekin on tullut koettua. Pitää rauhassa kattoo että mihin saakka oma maito pelkästään riittää. Tavoitteena mulla olis se 4kk täysimetys ja sit alan antaman kiinteitä kyllä kans ihan täysillä jo :D Esikoinen sai velliä jo iltaisin ennen 3kk ikää kun korviketta alkoi mennä lähelle 2 litraa/vrk ja nälkä oli jo hirmuinen. Saa nähdä miten tän kakkosen kohdalla. Ruokahalu tuntuu olevan kohdillaan.

-Eevi- kyseli sitä rintamaidon määrää /vrk. Mitenkäs tuommonenkin sit tosiaan lasketaan tai edes arvioidaan...
Olis kyllä jännä tietää. Mullakaan ei oo mitään käsitystä että minkä verran tuo poikanen sit kertasyötöllä saa. Molemmista rinnoista syö, yleensä n. 20min / rinta. Röyhtäilee oikein miehekkäästi päälle sitten :D
Öisin tosin saattaa kikkailla ja "roikkua" tississa tunninkin kun äitiä pitää tuttinaan...
Mut ihan tehokkaasti tosiaan syö sitten kun oikeesti on nälkä mikä tissille ajaa.

aarnikratti: Mahtavaa että ootte saanu viettää aikaa kaksin! Se jos mikä on oikeesti sitä arjen luksusta! :) Hyvää se vaan tekee vaikka lähteminen voikin alkuun olla vaikeeta :)

On nää vauvat vaan ihmeellisiä. Tän toisenkin lapsen kohdalla sitä vaan yllättyy kerta toisensa jälkeen kun pikkuhiljaa alkaa uusia taitoja ilmaantua. Se hymy on kyllä ihan parasta :D Täällä väläyteltiin hampaattomia hymyjä koko poppoolle eilen illalla. Isovelikin oli onnesta mykkyrällä ja tuumi että tykkää pikkuveljestä oikein kovasti <3 Saapa nähdä muuttuuko mieli kunhan tuo pikkutermiitti lähtee liikkeelle ja tavoittelemaan isoveljen traktoreita sun muita "aarteita". Sitä aikaa odotellessa... :D

Täällä menossa itku konsertto tytöllä :( itse oon ihan väsy mut en kehtaa jättää miestä yksin tuon pimun kanssa..rauhoittuispa pian niin päästään nukkumaan..mä päötin että nyt pidetään tauko noista d tipoista..ja jos olo siitä helpottuu niin sit vaihan tippoja...epäilen kovasti että juurikin noi d tipat huudattaa vaikka onkin jo keskiviikosta syönyt...kuulin myös tämmöistä että kun ohjeessa sanotaan että viis tippaa pitäs antaa niin niissä esim kahessa tipassa olis jo se tarvittava vitamiinin määrä päivää kohden..ihan hullua jos näin on..ihme jos huudattaa tai aiheuttaa vatsan puruja...

Mulla tuli tänään taas itku..murehin liikaa ennalta asioita vaikka pitäs vaan päivä kerrallaan mennä :( ei kai tää vielä mitään vakavaa ole..hormoonit vaan nyt vilkkaimmillaan..

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Meillä se on tää vuorokausirytmi oikein mielenkiintoinen :D Poikanen nukkua täräytti 6 tuntia putkeen. Hienoo joo muuten mutta tää ihme tapahtui klo: 17.30-23.30. Sit heräs syömään ja vaihdettiin yökkärit ja hetki seurusteltiin ja pikann nukahti syliin yhden maissa. Jännityksellä odottelen että koskas se seuraava herätys kajahtaa. Meillä siis vauva nukkuu hyvin. Vuorokaudenaika vaan on hiukan hakusessa :D

Pikkunen nukkunu toosi hyvin jo kun päästiin kotiin :) ainoastaan kahta yötä lukuunottamatta kun oli maha sekasin ja valvotti klo 00.00-04.00 :D nukahtaa yöunille n. 23.00 ja herää sit puol 4 syömään ja seuraavaks sit puol 10 :) alussa vähän rytmitin, että ei päivällä nukkunut megaunia :) kyllä kannatti! Maailman ihanin vauva on ❤️

Meillä ei onnistu kyllä millään lailla rytmittää tuon poikasen eloa vielä mitenkään. Syö ja nukkuu ihan millon sattuu.Niin se kyllä oli esikoisenkin kanssa. Sit kun ikää alkoi olla se 3-4kk niin homma helpottui :)

Kai tuo maito määrä menee sitte "vauvan tarpeen mukaan." :confused: Ite tein eilisen päivän syöttöpunnituksia neukun vaa'alla ja 70g eli 70ml meni suunnilleen kerralla + tietty pienet maistiaiset päälle :wink Just sen 8 syöttöä saan vuorokauteen kun siihen eilen aloin panostamaan.. (Yöllä nukku 5-6h pätkän.) 20g oli enemmän painoa kuin eilen aamulla, jeee :wink Toivotaan että huomena nousu jatkuu! :)
Must alkaa tuntumaan, että neiti on ollu tyytyväinen liian vähään syömiseen ja paino sen takia ollut alhainen :eek: Huomena saan vastaukset pissanäytteestä :)
Pimu tänään 2 viikkoa vanha ja äiskän ja iskän 1v hääpäivä :love7

Siis mä oon täällä (taas) ihan kysymysmerkkinä... Vauva oli eilisen tosi tyytyväinen, rinnalla söi ja nieli oikein kuuluvasti ja röyhtäili syöntien päälle.Niinku aina tähän asti. Tissit oli aina ihan pinkeenä ennen kuin vauva niitä taas tyhjäili. Nukkui pitkiä pätkiä. No, nyt sit on aamupäivän suorastaan asunu tissillä mutta koko ajan kitisee ja nälkäseltä vaikuttaa. Tissitki tuntuu jotenki tyhjältä. Annoin sit korviketta, jätkä söi melkein 100ml :P Eli mikä tässä nyt on homman nimi? Maito loppumassa vai mitä ihmettä?

Se on varmaan tää sunnuntai, täälä vähä samankaltaista ilmassa! :eek: Paitsi en kyllä korviketta ole antanut.. Mimmi suostui nukahtamaan reilu 4h hereillä olon jäljeen :oops:
Ite oon alkanu juomaan ihan kamalasti siinä uskossa että auttaa maidon tuloa! Jännä vaikka kolmatta imettää niin silti tulee välillä pelko "mitä jos maito loppuu tai ei riitä vauvalle" :confused: Ehkä pitäs olla vaan miettimättä, niin ei ainaka stressin takia lopu :grin Toki tyttö nyt reilu 40min nukkunut ja tissit taas tuntuu täydemmältä, joten ei ehkä tarvi murehtia :grin

Meillä on poju iltaisin vähän itkuinen, kun maha vissiinkin kipristelee :confused:. Jotain hyväksi havaitsemia keinoja on ollut laittaa joko poitsu turvakaukaloon ja autoon, vaunuihin (sisälle tai ulkona pieni lenkki) tai sitten vaunukoppaan (meillä on sellainen puolikova vaunukoppa) ja siinä käsi heijata vauvaa... Yleensä kyllä ollaan alle tuntiin saatu poitsu nukutettua, mutta välillä on saattanut vierähtää useampikin tovi... Syliin poitsu ei rauhotu iltaisin...

Sitten ollaan annettu yöllä yhdellä syöttökerralla eka vähän pumpattua äidinmaitoa ja sitten päälle korviketta. Pelkällä äidinmaidolla poju nukkuu 2 h, mutta korvikkeen kanssa 5 h :p.

Joo ja sitten otettiin melkein heti synnäriltä kotiin päästyä tutti käyttöön! Poitsu on sellanen tuttisuu, että se on sillä melkeenpä 24/7 suussa :p.

Eli kaikki helpotukset sun muut on täällä kyllä käytössä ja oikeestaan poika on päivisin ihan tyytyväinen ja hyväntuulinen. Painokin on jo yli 4 kiloa ja synnytyspaino ohitettiin 1 viikon ikäisenä.

Takaisin