Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Älkää ihmetelkö tota last changed pykälää. Kirjaan ainoastaan kakka vaipat. :)

Juuri imetyksen tuessa oli keskustelua. Että aina kun vanhemmat luulee että rytmi on syntynyt vauva päättää sekoittaa pakan. Siellä kehotettiin elämään lapsentahtisesti jopa vuoden ikään asti.

Meillä tapellaan iltasin ja öisin unta vastaan kunnon itkulla ja huudolla. Välillä pääsen "yöunille" klo 3 tai 5 aamulla. Vauva saattaa välillä rauhoittua 5-10 minuutiksi ja meinaa nukahtaa. Mutta sitten herää ja sama tyynnyttely ja hyssyttely alkaa alusta.
Onneksi ainakin yhtenä yönä viikossa tyttö nukkuu 4-6 tuntia putkeen, että itsekin saa nukuttua. Tosin monestihan siinä käy sitten niin, että tuolloin itse herää ihmettelemään, miksei vauva ole vielä herännyt syömään :D

Kuinka monta tuntia teillä vauvat vrk:n aikana nukkuu?

Meillä siis yön nukkuu kellon ympäri ( mun rintaa vasten), syö aamuyöstä pari kertaa klo 7 ja klo 9 ja jatkaa uniaan usein yhteenkintoista. Sitten nukkuu pitkin päivää oikeastaan koko ajan. Syöttöjen yhteydessä seurustelee, tulee jo jokellustakin ja kovasti hymyilee silmät sikkarassa. Ja juuri kun aion leikittää tai jotain puuhata alkaa väsynarina ja on päästävä vaunuun/sänkyyn nukkuun. Eikä tartte nukuttaa. Vasta illalla on pidempi pätkä jolloin on hereillä niin kauan että ehtii lattialla leikkiä. Huolettaa vähän. Neiti nyt 2kk. Ja tosiaan tällainen unikeko aivan syntymästä asti.

Sydämessä sivuääni johon vielä kontrolli tällä viikolla, mutta alustavasti sanottu että.vaaraton keuhkoverenkiertoon liittyvä "normaali poikkeus". Huolettaa kyllä tuokin. Muuten on hereillä ollessaan jäntevä ja vilkas yms.

Kia: mun veljellä oli aikoinaan myös syntymänsä jälkeen jotain sivuääniä sydämessä mutta se meni itsestään ohi. Kyseinen herra on eläny terveenä ilman sydänvaivoja.
Jos vauvalla käytöksessä ei muutoksia niin en heti kauheasti huolestuisi.

• Tykkään
Reaktiot: Kia
Kia, mun molemmilla pojilla on jossain vaiheessa ollut sivuääni. Tällä nuoremmalla pari viikkoa sitten ja meidät lähetettiin lasten sydänlääkärille kontrolliin, mutta kyseessä ihan ohi menevä juttu. Liittyi flunssaan. Että ei tosiaan tarvitse olla mitään vakavaa!

• Tykkään
Reaktiot: Kia
Mun arvion mukaan jos elää täysin lapsentahtisesti vuoden ikäiseksi asti, niin ei sitä sen jälkeen kovin helpolla enää muuteta...mitä tuolla lapsentahtisuudella sitten tarkoitetaankin. Harva kykenee vaikkapa imettämään yöllä puolen tunnin välein tai päivisin tuntikausia ilman, että isommat lapset kärsii tai oma pää hajoaa. :o Puolen vuoden jälkeen voi kyllä alkaa vaatia vauvalta vähän enemmän, jos haluaa siihenkään asti odottaa. Enemmän puhuisin oman vauvan ja tilanteen arvioinnista kuin pelkästä vauvan mukaan elämisestä. Jos on esikoinen ja haluaa kaiken tehdä oppikirjan mukaan, niin antaa mennä vaan, jos jaksaa. Sit taas jos meinaa pää prakata, tulee masennuksen oireita tai imetys/nukuttaminen/yöt on aivan mahdottomia, niin sitten järkeä peliin. Ne tokatkin tai myöhemmät lapset kasvaa aikamoisen hyviksi, vaikka ainakin mun oman kokemuksen ja lähipiirin seurailun mukaan niiden äidit ei enää kovin montaa oppikirjaneuvoa viitsi noudattaa. Yllättäen nää lapset usein syö paremmin, nukkuu paremmin, nukahtaa helpommin ja viihtyy yksinäänkin. Lisäksi äidit pystyy pyörittämään kahden, kolmen, neljän jne lapsen arkea, mitä ainakin itse esikoisen kanssa ihmettelin, että miten se on mahdollista. :) Tietty kaikkien vauvojen kanssa tulee aina jotain ongelmia ja temperamenttieroihin ei pysty hirveästi vaikuttamaan, mutta puhun edelleen äitien jaksamisen puolesta, kun oma kokemus esikoisen ja tokan vauvan kanssa on niin todella erilainen. Ja nimenomaan nyt toisen kanssa tuntuu, että osaa jättää ihanteet rauhaan ja keskittyä olennaiseen. Koska toki tämänkin vauvan haluan saavan parasta mahdollista hoitoa, mutta jotenkin monilla oppikirjaneuvoilla ei vain tunnu olevan mitään tekemistä vauvan todellisen hyvinvoinnin kanssa. Tulipa taas paasattua, sori. ;)

Kia en mä huolestuisi liiasta nukkumisesta ainakaan, jos välillä on kuitenkin virkeitä aikoja ja syö ja kasvaa normaalisti. Meilläkin tyttö useimpina päivinä nukkuu suurimman osan ajasta. On kuitenkin hereillä ollessaan todella virkeä ja seurallinen ja syö reipaasti. Mieluummin näin että uni maistuu :) Nukkuu jopa 3-4 tunnin päikkyjä :)

LIputan siinä mielessä lapsentahtisuuden puolesta, että vanhempi osaisi tulkita oman lapsensa tarpeita ja toimia sen mukaan. Kaikki lapset ovat kuitenkin yksilöitä ja erilaisia. Toisaalta olen myös sitä mieltä, että joitain asioita pitää lapselle myös opettaa. Olen itse opettanut esikoiselleni säännölliset ruoka-ajat ja pidimme hänelle unikoulua puolen vuoden iässä, jolloin yösyöminen jäi. Ei ole mitään järkeä heräillä yöllä syöttämään lasta, joka ei sitä fysiologisesti tarvitse (emmehän me aikuisetkaan syö öisin), sillä siitä tulee vain tapa. Äitihän siinä vain väsyy. Unikoulua ei silti saa toteuttaa kuin vasta puolen vuoden iässä ellei lapsi itse lopeta yösyömistä ennen sitä. Perusasioiden on oltava kunnossa. Kun lapsi syö ja nukkuu hyvin, tuloksena on tyytyväinen lapsi ja äiti.

En mä mistään oppikirjoista tiedä, mutta toi helpotti itseäni taas kuulla että se on ihan okei vaikka vauva nukkuu meiän välissä eikä omassa sängyssä Niinkuin "kuuluisi". Luulen että pitää monenlaista mutta näemmä voi ottaa vähän rennomminkin ja tosiaan keskittyä olennaiseen ja lakata stressaamasta koko ajan sitä että teenkö mä nyt jotain väärin. Tää lapsen hoito kuitenkin suurimmaksi osaksi mun vastuulla mies kun reissaa niin paljon.

Niin ja aion todellakin luopua yösyötöistä heti kuin mahdollista. Meidän keskosella se taitaa tarkoittaa lähempänä 7kk ikää sitten, kun muutenkin tuntuu kehittyvän hitaammin kuin oppikirjan 3n kk:den ikäiset.

• Tykkään
Reaktiot: M&S
Auttakaa nyt äitiä mäessä! Vauvan varpaanvälit! Miten ne pitää saa pidettyä puhtaana? Hän kutiaa herkästi ja lyö varpaat koukkuun. Muutenkin jalanpohjista lähti viime kylvyn jälkeen hirveästi jotain valkoista? Lisäksi kaikkien muiden ihopoimujen puhtaana pitäminen on hankalaa varsinkin kaulan alue.

Hepsuli! Meillä sama ongelma sormien välien kanssa. Ollaan kylvettäessä saatu yleensä putsattua välit paremmin. Meillä ainakin vauva rentoutuu lämpimässä vedessä ja avaa nyrkit. Jos tämä sama tepsisi teidän vauvalle? Toinen vaihtoehto hanan alla lämpimässä vedessä.

Meillä taas nukkuessa päästään nyrkkeihin käsiksi. Kylvyssäkin pitää tiukasti kiinni. Pojan nukkuessa sitten käyn läpi sormien välit ja kämmenet pesulapuilla tai kostutetulla räsyllä.

Onpas täällä taas useampi nainen vuodattanut viisaita sanoja!
Kyllä Hepsuli meidän keskonen aikanaan lopetti yösyönnit jo ennen 6kk ikää. Tää syömisasiahan nimenomaan oli se, missä tuijotetaan syntymä ikää, niissä muissa kehityksen virstanpylväissä sitten alkuun enempikin sitä korjattua ikää.
Ja nyt näyttää vahvasti siltä, ettei tämä 3kk tarvitse maitoa enää öisin.. Se ei toki vielä tarkoita äidille ihan täysin levollisia yöunia.

Siis puhtaaksi vedellä saan juu mutta kuivaaminen ei onnistu. Pelkään että välit hautuu ja menee rikki.

Jos vaan annat hepsuli ilman kuivattaa varpaiden välit? Meillä vauva harottelee varpaita ihan itsekseen. En ole itse edes ajatellu erikseen kuivailevani varpaiden välejä kylvyn / pyllypesujen jälkeen.

Pukeutumiskysymys: Me ollaan oltu tähän asti täällä ranskan leudossa talvessa ja tulkaa nyt uuden vuoden tienoilla suomeen. Mä kannan vauvaa paljon repussa ja liinassa ja mietin että miten vauvan oikein pukee pakkasella liinaan,koska siinä tahtoo aina tulla liian kuuma. Ja äitiltä taas jää usein kylmä yläosasta koska esim kalaliinaa en siihen vauvan naaman eteen uskalla solmia. Kauluri olis pop. Mulla on sellanen ohkanen liinatakki,jossa on sellanen levennysosa eli vauva jää takin alle. Mutta se ei tule olemaan riittävän lämmin suomessa.

Agape, ei kokemusta liinailuun vauvan pukemisesta. Täällä vuodenvaihteen sää myös arvoitus. Riittäiskö jokin fleece / villapuku vauvalle ja lämpimät hanskat, töppöset ja pipo? Sinäjän lämmität vauvaa ja liinakin tuo lisäkerroksia. Mitä olen katsellut mammoja näyttäs olevan ton tyyppinen vaatetus vauvoilla, jotka jää lisäksi mamman takin alle (ne mammojen takitkaan ei kovin paksun näköisiä, varmaan lämmitys toimii molempiin suuntiin).

Mä käytän liinan kanssa ulkoillessa sellasta fleece-vuorista kantosuojaa, MAM-merkkinen. Kietaistaan siis vauvan ja kantoliinan/repun päälle ja oman takin alle. Sen alle vauvalle pipo, tumput ja töppöset, muuten disävaatteissa. Hyvin on pysynyt lämpimänä ainakin -5 asteeseen asti, jossa ollaan ehditty ulkoilla. Yleensä vauvalla on jopa vähän hiki päässä mut en oo uskaltanu kokeilla ilman pipoa.

Takaisin