Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se tunne kun...
yö on ollu katkonainen ja koko aamun on odottanut päikkäriaikaa. Sit menee jopa 2h 1,5-vuotiaan ja vauvan nukutukseen, molemmat vaan itkee vuorotellen ja kun oot syöttänyt vauvan kolmesti ja vaihtanu vaipan ja hyssytelly uudestaan ja udestaan uneen, ja esikoinen VIHDOIN nukahtaa, niin vauva onkin täysin hereillä ja nauraa ja haluais seurustella. Että ite ei todellakaan saa nukkua.

Siis hittolainen että turhauttaa, ja VÄSYTTÄÄ. Mies on vielä koko illan jossain pirun työpaikan pikkujouluissa, että sama rumba yksin uudestaan illalla. Itku tulee!

Tai sitten se voi mennä hyvin illalla, niinkuin mulle kävi tällä viikolla. Vauva vetäs kauheet itkuraivarit ja siihen n. 5-10min koomat, jossa välissä kerkesin lukea esikoiselle (1,5v) iltasadun ja hän jäi hakemaan unta tyytyväisenä. Olin henkisesti varautunut juuri tuohon kamalaan huutomyrskyyn.

Mä voin nupu niin samaistua tohon! Meillä toi sama rumba oli joka päivä ja ilta kunnes luovutin ja jätin esikoisen päiväunet kokonaan pois. Eipä tarvi enää illalla odotella että uni tulis... Oishan se pieni lepohetki päivällä kiva, mutta ei onnistu nii ei sitte... Saapahan illalla omaa aikaa (tai aikaa vauvan kanssa), kun esikoinen nukahtaa jo ajoissa :)

Voi mie en oo täällä käyny piiiitkään aikaan. Ois vissii pitäny ku oon taas viisaampi. Eli sellasia kantosuojia on siis olemassa. Myö viimeks tungettii vauva vaa isännän kaa saman fleecetakin sisään :) se oli vaa tosi huono ku piti jättää takkia aika paljon raolleen että vauva saapi henkeä.

Siis jos minulla on ollu superhirveänkamala raskaus, niin tämä vauva on kyllä aivan ihanan helppo, ainakin öisin. Rytmi löytyi melkein heti. Meillä on jo menty noin kuukauden päivät ilman yösyöttöjä, poika on 2,5kk (ja silloin kun niitä vielä oli poika nukkui noin 6h putkeen ja söi joskus klo5). Poika nukkuu yleensä 8h putkeen, syö ja nukkuu vielä sen kolme tuntia. Hän nukkui alussa huonosti, mutta huomasin, että hänen sänkynsä on kylmä ja laitoin siihen lampaantaljan, sen jälkeen hän alkoi nukkua yöt läpeensä. Nyt on alkanu syöttöväli vähän vielä pidentyä, eli kymmenen tuntia on jo muutamana yönä mennyt putkeen. Päivällä hän ei nukukkaan kuin yhdet tunnin päikkärit ja useita puolen tunnin pätkiä. Siinä ehtii itse syödä, laittaa pyykkiä ja tiskiä kunnes taas saa olla viihdytyshommissa. Tämä poika kun kaipaa seuraa. Päivällä en saa tehtyä oikein mitään, jos mies ei ole kotona. Vaunuissakin saattaa lenkin akkana nukkua noin puoli tuntia, sen jälkeen pitää saada katseltavaa tai muuten menee hermot. Mutta en valita, kun kerran saan nukkua vielä toistaiseksi erittäin hyvin. En nimittäin uskalla toivoakaan, että tämä jatkuu vielä pitkään.

Ja nyt sitte oon miettiny että nukkuukohan tuo lapsi liian vähän...kun ei tosiaan päivällä nuku ihan hirveesti.

Mulla on ainaskin kavereilla ollu vauvoja, jotka just nukkuu öisin tosi hyvin ja sit päiväunet onkin vähemmällä. Jaksamista viihdytykseen, meidän esikoinen vaati myös jo vauvasta asti koko ajan jotain tekemistä. Onneks pikkusiskonsa vaikuttaa erilaiselta, kun ei kyllä tokan kanssa kerkeis samaa.

Mä uskallan väittää, että kyllä vauva nukkuu sen minkä tarvitsee. Siis, jos ei vatsavaivat tai muut selkeesti unta häiritsevät tekijät ole estämässä unta.

No hyvä jos asia on niin. Hyväntuulinenhan tuo muksu kuitenkin on eikä mitään vatsavaivoja enää alun jälkeen ole ollutkaan. Mutta myönnän joskus laittaneeni muumit pyörimään, jotta saisin tehtyä itselleni ruokaa, ilman että toinen kiukkuaa seuran puutteessa :oops:
Koirista on onneksi vähän jotain apua. Ensimmäiset naurut pojalta sai meijän koiravanhus kun kävi nuolemassa pojan naamaa :joyful:

Täällä unet kans pitenee yö yöltä...9,5 tuntia meni viime yönä. Ma ikää 8 viikkoa. Iltasin nukahtaminen on vähän työlästä. Syödään ja tissitutteillaan tunti ja sitten eka yritys. Raivohuutoa ja sitten vielä hetken vieressä tissillä. Sitten sammuu...

Ootteko kukaan käyttänyt swaddle up kapalopussia?

Agape, meillä on just se kapalopussi. Kirjoitin väärin tuonne toiseen ketjuun. Suosittelen sitä lämpimästi!

Täällä unet kans pitenee yö yöltä...9,5 tuntia meni viime yönä. Ma ikää 8 viikkoa. Iltasin nukahtaminen on vähän työlästä. Syödään ja tissitutteillaan tunti ja sitten eka yritys. Raivohuutoa ja sitten vielä hetken vieressä tissillä. Sitten sammuu...

Ootteko kukaan käyttänyt swaddle up kapalopussia?
Tarkoitatko love to swaddlea? Meillä on sellainen. Välillä viihtyy siinä ja välillä vetasee kunnon raivarit kun laittaa sen päälle.

Onpa monia hyvin nukkuvia vauvoja täällä. Mulla ei "oikeassa elämässä" ;) ole kellään näitä yön yli nukkuvia..no, siskolla nukkui yksi lapsi viidestä täysinäisiä öitä jo varhain. Mä olenkin ollut ihan ihmeissäni tän meidän kakkosen kanssa. Olin varautunut yli vuoden jatkuvaan heräilyyn ja edelleen koko ajan odotan, milloin tää huononee! En uskalla tuudittautua alle 3kk vauvan kanssa ajatukseen, että ei tarviikaan heräillä koko aikaa. Joka aamu olen kiitollinen vauvajumalille (ateistin näkökulmastani), että sai taas nukkua. Viime yö oli jo oikeastaan ilman yösyöttöä. Klo23 ja 6 syötiin.

Nyt tarvittais sellasta olen kateellinen-nappia.. Meillä herra kohta kahdeksan viikkoa on kerran vetässy yön yhden syötön taktiikalla.. Sen jälkeen palas heti tuttuun eka pätkä 3-4h ja sen jälkeen 2h välein rytmiin. No ehkä meilläkin joskus vielä :rolleyes: Ja totta tosiaan, pitää kuitenkin olla kiitollinen että syöttöjen välit nukutaan hyvin!

Heh, vauvajumalat. :) Tuntuu tosiaan, että moni asia on vauvajumalien käsissä, kun homma vaikka just muuttuu kun johonkin on totuttu, eikä loogisia selityksiä yleensä ole helppo löytää.

Mäkin painan sitä kateusnappia! Meillä nukutaan max 4 tuntia putkeen ja sitten on hirrrrrrveä nälkä, vaikka ennen unia on vetänyt väh 160ml.

Viime yönä tuli tunne että hei mä olen nukkunut o/ jeee! Joo jotain kaksi tuntia sen jälkeen kun sammutin radion. Se on päällä joka yö mutta todella minimi äänellä. Ehkä sekin sitten häiritsi tarpeeksi. Aamupäivällä me otettiin myös tirsat päällekkäin ;) Silti vielä olen unen tarpeessa mutta selvisin ainakin tästä päivästä hengissä. :) Sopivasti mieskin tulee kotiin niin ei ihan samanlaista pillittäjää näe kun olin eilen puhelimessa.

Meidän tytöllä oli vähän rankka päivä eilen. Ilmeisesti vatsavaivoja; ollaan molemmat piereskelty viimeinen viikko tosi paljon ja vasta eilen tajusin sen johtuvan varmasti suklaasta kun sitä ennen olin lakossa. Niin eilen oli sit tosi kiukkuinen ja levoton koko päivän, pisimmät päiväunet kesti puoli tuntia ja muuten torkahteli vain minuuteiksi. Yöunille sain sen puolilta öin, nukkui puoli tuntia ja heräs..onneks tajusin vaipan kattoo niin sehän oli ääriään myöten täynnä sitä ihteään. Yhdeltä taidettiin sit nukahtaa ja nukuttiin neljä tuntia ennen syöttöä, seitsemältä soi herätyskello kun oli menoa. Jonniiverran väsytti aamulla..
Meillä vakiintunut tytölle tää että tehdään kakka vain kahdesti viikossa. :/

Minkki, mä ainakin huomaan suklaan vaikutuksen heti. En yleensä syö suklaata juuri ollenkaan, mutta pari päivää sitten söin muutaman konvehdin ja hohhoijaa mitä vääntöä oli pienellä. Tänään join myös vain puoli kupillista kahvia normaalin puolentoista kupin sijaan ja aamu on kieltämättä ollut todella rauhallinen. Ja rupesin eilen syömään magnesiumlisää.

Illalla nukahtaminen oli vaikeaa, mutta yö oli lopulta hyvä. Poika nukkui suunnilleen 22-01:30 ja söi, jonka jälkeen nukkui suunnilleen 5:30 saakka ja jälleen söi. Nyt on myös selkeästi ollut tosi nälkäinen noilla syötöillä. Mutta iltaisin ei enää niin kovasti tankkaile. Poika herää aamuisin aika tasan kahdeksalta. Sopii kyllä hyvin, että on säännöllinen kaveri. Olen itse aamuvirkku, joten aikaisempikaan herääminen ei haittaisi. Tykkään aamuista. Tosin nykyisin ne ovat aika kaoottisia ainakin ajoittain :D

Kyllä on meidän päiväunet nyt lähteneet litomaan. Poika nukkuu tasan 30min ja aloittaa huutorumban. Ja siitä huudosta tiedän, että unet ovat liian lyhyet. Voi hitto kun turhauttaa.

Edit: Vaikkakin siis ehdottomasti mielummin hyvät yöunet ja vähän huonommat päiväunet jos pitää valita. Esikoinenkin taisi oppia kunnon päiväunille vasta vähän myöhemmin (ehkä 3-4kk iässä?).

Muokattu viimeksi:
Nukutatko vaunuissa? Just toisessa ryhmässä keskusteltiin tästä ja 30min heräämisen jälkeen onnistuikin uudelleen nukahtaminen, kun noin 10min heijas vaunuja. Sit vauva olikin nukkunut 2h! Pidempään oli heräillyt 30-40min jälkeen.

Joo vaunuissa ja heijailut ei auta :( Nukahtaa kyllä nopeasti uudelleen, mutta herää melko nopeasti vaunujen pysähtymisen jälkeen. Nyt mies lähti sitten lenkille niin on nukkunut liikkuvissa vaunuissa jo reippaasti yli 2h. Mielelläni minäkin tuolla niitä työntelisin, mutta esikoinen nukkuu päikkärit vain sisällä, joten en voi työnnellä vaunuja kovin pitkälle.

Takaisin