Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin meillä muuten myös kapalopussi. Muuten ei tulis mittään mistään!

Tutti ja kapalot ei meillä toimi. Mäkin olen yrittänyt pitää kättä vaan päällä. Ja anyway olen aina vieressä kun vauva sivuvaunussa. Mutta ei tää kyllä ole helppoa. Juuri vielä luin että jos lapsia itkettää uneen niin niiden stressitasot jää korkealle tuntikausiksi. Vaikka ei minä nyt mitään itketä...on vaan vaikea oikeasti ymmärtää jos vauvan uneen siirtymiseen liittyy itkut aina niin missä menee se raja että pitää ottaa uudestaan syliin...huoooh.

Onko vauvoilla ollut oireita rota-rokotteesta? Poika sai viime perjantaina ekan satsin ja aatonaattona alkoi ripuli. Yleensä kakkaa kerran viikossa ja nyt tulee hyvin monta kertaa päivässä. Onneksi poika pysyy ihan hyvillä mielin mutta toivoisi tietenkin että tämä jo loppuisi.

Meillä tulee lusikallinen roiskeita joka vaippaan. Miettinyt sitä että onko omenasta johtuvaa. Ei ehkä jouluruuista kun oireet alkoi jo ennen aattoa. Yksi uusi myös mitä olen syönyt on helokkiöljykapselit.

Meillä ummetukseen menevä vauva kakkas rotan jälkeen noin viikon normaalisti..eli pidempään vaikutti ulostetta pehmentävästi.
Ja Agape, älä liikaa huoli iltaitkusta. Meillä ainakin esikoinen itki muutenkin koko ajan ja ihan huoleton 2v siitä kasvoi niin kuin muistakin päivisin/iltaisin/öisin itkevistä.

Agape, mulle tuli eilen ihan totaalinen burn out tuon lapsen nukahtamisen kanssa. Koko päivän kaveri oli täysin tyytyväinen, ei itkenyt kuin nälkäänsä. Illallakin vielä jutusteli ja hymyili aivan tyytyväisenä. Kunnes väsähti....... söi, söi, nukahti, heräsi, söi, nukahti...... Laitoin omaan sänkyynsä ja tadaa! Olikin täysin pirteänä silmät selällään ja raivo alkoi. Mulla oli leffa kesken (kerrankin ehdin edes aloittaa jonkin katsomisen), joten mies yritti nukutusta. Raivo vaan yltyi. Ja jotenkin siitä itkusta kuuli, ettei poika edes hakenut unta. Otin sitten tissille olkkariin (yleensä en ota enää makkarista pois kun sinne vien, mutta se leffa). Siinä vielä tunnin ajan tissiteltiin ja uusi yritys sänkyyn. Sitten protesti olikin jo väsynyttä ja unta hakevaa, mutta kesti silti vielä puolisen tuntia ennen kuin simahti. Ja niinpä oli kulunut nukutusrumbaan 3h. Yöllä söi vain kerran, mutta aamuyö oli kyllä sellaista ähellystä, että ohhoh. Olis pitänyt siirtyä sohvalle, jotta olis saanut itse nukkua.

Ja ne itkut. Esikoinen itki 3kk aina ja oikeasti huusi itsensä uneen joka ikinen ilta. Siis kirkumalla huusi. Ja aivan on iloinen vesseli nykyisin ja rakastaa nukkumista :)

Ekan rotan jälkeen (joka annettiin pari viikkoa sitten) poju kakkasi tunnin sisään pari isoa kakkavaippaa. Pienestä oli kiinni ettei vuotanu yli. Sen jälkeen kakannut jopa neljäkin kertaa päivässä, jota ei ole sitä ennen kovin monesti tehnyt.

Apua, meillä poika kakkaa 5-10 kertaa päivässä ihan normistikin.... Mitähän tiistain rotan jälkeen.... P*ska valtaa talon? :D

Esikoinen teki sillon aikanaan ihan kunnon rota kakat ja oli hiukan kipeäkin silloin, mut tällä typyllä ei se rokote kyllä näkyny missään.

Lohduttavaa kuulla että meillä ei olla ainoita itkijöitä. On tää vaan tiukkaa ekan lapsen kanssa kun ei tiedä että mikä on mitä ja varsinkin noiden itkujen kanssa. Ja sitten yöitkujen aikaan isä vielä monesti tulee kysymään että mikä sillä nyt on? Hänen aloitteesta mitattu kuumettakin iltaisin kun itku ollut niin raivokasta. No itsehän hänelle taoin sitä että vauvaa ei saa jättää itkemään uneen.

Meillä esikoinen itkeskeli kanssa paljon iltaisin/öisin vatsavaivoja tai jotain. Itki kuitenkin. Huone järjestelyt oli sillon erilaiset, ni kävin aina yöllä syöttää sen toisessa huoneessa, ettei isännän tarvinnu pojan itkuihin herätä. Jouduin kantelemaan ja hyssyttelemään sitä milloin mitenkin, et sain sen nukahtamaan. Ja poju ei siis nukkunu meijän viekussa ollenkaan. Esikoisen kohdalla tuli kyllä kokeiltua kaikenlaiset nukuttamis konstit.

Tää toka on siitä hyvä versio, et varsinkin kopassa ollessaan näyttää varsin selvästi oman tahtotilansa etukäteen. Milloin hieroo käsillä suuta ja milloin silmiä. Ja haukottelee ja hieroo silmiä. Onneksi tää rauhottuu suunnilleen itsekseen. Varsinaista nukuttamista oon muutoman kerran kokeillut, mut siitä tää vasta hölmistyykin, mitä sä äiti koitat mulle, häh?

Mun siskon poika (nyt 1-vuotias) on ollut aina sellainen, että itkee ennen kuin nukahtaa. Sen kans on kyllä kokeiltu kaikki mahdollinen ennen ku tajuttiin, että se on vaan pojan "unilaulua". Ei siis oo sitä, että jätettäis yksin nukahtamaan itkuunsa vaan poika itkee aina hetken just ennen ku nukahtaa, nukutettinpa syliin, rattaisiin heijaamalla tai omaan sänkyyn. Nyt jo tietää, että jos se ei itke, niin ei yleensä oo vielä riittävän väsynyt nukahtaakseenkaan. Ja tuo poika on oikea ilopilleri muuten.

Aamuyön ähinä, puhina, venkoilu, vaikerrus......... kohtalotovereita? Poika siis "nukkuu", mutta kovin vaikealta meininki kuulostaa. Eilen illalla nukahti yllättävän helposti ja nukkui kolmeen saakka, jolloin söi ja siitä alkoikin vaikeudet. Röyhtäytin hyvin ja siirsin omaan sänkyynsä, jossa nukkui rauhallisesti puolisen tuntia ja aloitti karmeen säätämisen. Käänsin välillä vatsalleen, mutta ei hirveämmin auttanut. Ei siis nuku kunnolla vaan heiluu ja venkoilee ähisten ja puhisten ja huokaillen. Itse en osaa yhtään nukkua kun koko ajan kuuntelen alkaako itkemään tms.

Pakko olla kohtalotovereita täällä. Meidän vauva on yllättävän vähän ähkinyt aamuöisin, mutta esikoinen teki sitä ihan hirveesti ja melkein kaikki tuttujen vauvat jossain vaiheessa. Se on tosi rasittavaa, kun ei itse pysty nukkumaan sen takia yhtään.

Muistelisin että toi meidänkin esikoinen teki sitä, mutta vähän myöhemmin... koska olin jo uudelleen raskaana ja siirsimme hänet toiseen huoneeseen. Ehkä hän oli jotain 4kk.

Kai tämäkin on vaihe ja menee ohi, mutta äääähhhhh..... kun ei just osaa itse nukkua. Ei oikeen napostele tää kahden vaippapöksyn kanssa arjen vietto kun on hermorauniona valvonut kolmesta saakka.

Meillä menee kausittain nuo ähinät ja puhinat. Viime yö oli taas taivaallinen! Menin sänkyyn nukkuvan vauvan kanssa yhdeltätoista ja yleensä herää kun lasken sänkyyn. Nyt hän vaan nukkui ja nukkui viiteen asti. Mietin tietysti että olisiko nukkunut myös pinniksessä? En jäänyt sänkyyn viereen vaan menin hammaspesulle ensin.

Näistä pukemis asioista jälleen. Joko pitäisi pukea villahaalari ja toppapuku. Poika nukkui eilen ulkona vielä karvahaalarissa. Oli pakkasta viisi astetta. Niska oli lämmin ei enää hikinen. Päässä oli kypärämyssy ja lakki, pää oli hikinen.

Täällä kans yks ähisijä ja viuhtoja... Viime yö meni tosi levottomasti ihan kokonaan, yleensä vasta aamuyöllä alkaa ähinä. Musta tuntuu että meillä se liittyy jotenkin kakan tekemiseen, kun rauhoittuu heti kun saa kakan tehtyä. Usein tosin vasta aamulla, kun esikoinen jo herää :/ Mä harkitsen että menisin ensi yöksi nukkumaan itse toiseen huoneeseen, mutta ei kyllä houkuttele myöskään nousta kokoajan syöttämään tai rauhoittelemaan, hoh!

Takaisin