Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en oo käsipumpulle vielä herunut...en tiiä onko tekniikka hallussa. Tänään kokeilun vuoksi lypsin käsin suoraan pulloon vähän maitoa samalla kun imetin toisesta rinnasta. Vauva imi sen vähän mitä oli hyvin pullostakin, mutta on tänään puklaillut pari kertaa. Johtuneeko sitten ilmasta mitä vähän meni pullosta juottaessa.

Mä en oo vielä uskaltanut kurkata tuonne alakertaan. Kätilö kyllä tsekkasi parin päivän päästä sairaalassa ja sanoi että ihan siisti on.

Mekin pääsimme eilen kotiin aloittelemaan vauva-arkea. :) Rinnanpäät tyttö sai jo sairaalassa rikki, joten imetys ollut yhtä tuskaa. Imuotetta treenataan, mutta otin kotona kumit käyttöön siihen kunnes paranevat. Viime yönä olikin jo edistystä kun annoin yön ilmakylpyjä, valelin nännejä äidinmaidolla ja rasvailin lansinoh'lla. Ihme kun sairaalassa eivät neuvoneet kuin rasvan ja imuotteen parantamisen. Illalla pumppailin isompia maitoja pois kun imetys sattui. Nyt jo parempi! ❤ Väsynyt, mutta onnellinen!

Ja täälläkin alapää on sellaisen jota en ole uskaltanut vilkaista.

Mä en vaan osaa yötä nukkua liivit päällä. Laitoin lakanan alle kosteussuojan ja nukun yöpaita päällä. Sen saa valua minkä valuu. Uskon että tekee hyvää rinnoillekkin tuommoinen ilmakylpy.

Mä taisin kurkistella alapäähän ekaa kertaa vajaa viikko synnytyksesyä. Eihän se entiseltä näyttänyt, mutta ei mikään järin suuri järkytyskään. Hmm.. Vajaa 3vk synnytyksestä. Joko saa kaivata raskausmahaa? [emoji1]
Meillä on muuten sitten kovaääninen vauva! En ole ikinä kuullut noin kovaa vauvanitkua..

Meillä taas melko hiljaista vauva eloa. Kyllä ääntäkin lähtee jos ei heti saa mitä haluaa. Kuullut jo sata kertaa "onpas kiltti" lausahduksen. Se ei mun mielestä vauvaikäisestä kerro yhtään mitään. Miten vauva osais olla tuhma??? :) Mä en kaipaa raskausmahaa vaan haluaisin jo tästäkin eroon vielä on ainakin 4 viikkoo odotettava lääkärin tarkastukseen.

Meillä myös aika rauhallinen vauva, syö, nukkuu, hereillä katselee ympärilleen...tosin välillä huutaa kyllä kun tarvii ruokaa. Erityisesti öisin on sellainen ahneus-kausi että pakko saada tissiä nyt ja heti. Levoton on myös usein vaippaa vaihdettaessa, ei kai se ihmekään kun vesipesulle joutuu.

Kyl pikkasen alkaa huvittamaan kun tekee ruokaa ja toises rinnassa roikkuu vauva :D Nyt tuli kyl tenkkapoo! Miten saan makaroneista veden kaadettua pois?! O.o

Kantoliinassa tein esikoisen kanssa ruokahommiakin ja pohdin silloin juuri, että miten voin touhuta kuumien asioiden parissa.

Multa sais vaihdossa yhden vauvamahan! :D On jo mennyt niin hermot tähän valasoloon..

Intsulla jo ikävä vauvamahaa:joyful: Eikuin vain uutta tulemaan vaimitensenytoli? :wink
On ollu niin haastavat 2 raskautta, synnytystä ja lapsivuodeaikaa, että todettiin miehen kanssa sairaalaan ajellessa ettei ikinä enää.
Myös synnytyssalissa soi päässä Roope Salmisen madafakin darrasta "ja mä lupaan et ei ikinä, ei ikinä enää..." [emoji1]
Mä olen kyllä sanonut ettei saa sanoa ei ikinä. Mutta ei nyt ainakaan seuraavaan 3vuoteen. Nyt näissä 2 alle 1,5vuotiaassa on riittävästi.

Miten teillä on vauvan paino lähteny nousuun? Täällä on nii tyytyväinen vauva, ja tyytyis ihan rintamaitoonki, jaksaa olla hereillä ja sillon kattelee ympärilleen, mutta lähtöpainosta ei olla paljoa noustu ni aloin antaa lisämaitoa neuvolan ohjeesta..sitäki hankala arvioida paljoko antaa, ku toinen ois ilmanki tyytyväinen. jotenki tuosta painosta on nyt tehty sellanen mörkö että oon iha huolesta sekasi kokoajan.. neitillä olis lähtöpainoon joku 170g.. olis nii ihana nauttiakki tästä ajasta ku on noin kiltti vauva, mutta kauheen huono omatunto kokoajan että onko pienellä kaikki hyvin..

Hepsuli, tuo "kiltti vauva" -ilmaisu on mulle kuin punainen vaate. Mun esikoinen itki aivan järjettömän paljon koliikkia ja refluksia. Sitten ympärille putkahteli suloisia tyytyväisiä vauveleita, jotka olivat näitä "kilttejä, jotka eivät itke". Aloin lopulta kommentteihin toteamaan, että minunkaan vauvani ei ole tuhma tai ilkeä, ei vauva itke vittuillakseen.

Kun esikoiseni pahimmat itkut jäivät taakse, häntäkin alettiin kutsumaan kiltiksi. Edelleen huomautin, että hän on ehkä tyytyväinen tai hyväntuulinen, mutta ei varsinkaan alle puolivuotias osaa olla kiltti tai tuhma. Nyt kun poika kolkuttelee yhtä ikävuotta, hän osaa kyllä tehdä töllin töitä tai käyttäytyä nätisti. Nyt hiljalleen voisi puhua kiltti/tuhma -akseleista.

Tämä asia lienee koskettaa eniten meitä "tuhmien" vauvojen äitejä. Oikeasti en usko, että kukaan on sitä mieltä, että jotkut vauvat olisivat tuhmia itkuisuudessaan. Mutta itkuisen vauvan äiti hermoriekaleidensa kanssa ottaa harmittomatkin kommentit monesti itseensä.

Nyt yritän opettaa itseäni etten alkaisi hokemaan alle vuoden ikäiselle esikoiselleni, että "iso poika, kyllä sun pitäis jo sitä ja tätä". Kun ei hän ole oikeasti yhtään iso poika. Jos pikkuveljeä ei olisi tulossa, tuo esikoiseni olisi pikkiriikkinen vauvani vielä piiiiitkään!

Paino on noussut meidän pienellä hyvin. Sairaalan lähtöpainosta nousi kolmessa päivässä 200g, mikä oli jo 100g yli syntymäpainon 2847g. Kättärillä seurattiin sokereita, jotka välillä laski ja sieltä sai pari päivää lisämaitoa. Oma maito nousi vähän ennen kotiutumista ja tuntuu riittävän. Nyt rinnoista valuu välillä maitoa vaikka poju on vielä unessa.

Hän herää syömään noin kolmen tunnin välein, ja välillä syötän molemmat rinnat kerralla jos jaksaa imeä. Sattuu kyllä alussa aina kun saa kunnon imuotteen, mutta yritän katsoa alahuulen ja rinnan asennon kuntoon niin, että imetys on miellyttävää.

Kalinka, eikös se ole pääasia että vauva on tyytyväinen? Voithan yrittää tarjota sille rintaa useammin, jos et nuita korvikkeita niin halua käyttää.

Me ollaan isännän kans molemmat pitkiä ja hoikkia ja niin oli myös esikoinen syntyessään. Pituus meni yläkäyrällä ja paino laahasi perässä, mutta onneks meillä on tervejärkinen neuvola täti joka sanoi että ei tarvii kun vanhempia kattoo, ni tietää miks paino ja pituus menee ihan omilla käyrillään:happy:. Sit seuraava neuvola tais ollakkin lääkäri neuvola jossa lääkäri taas huomautti pojan painosta ja sano et täytyy antaa korviketta. Hiukan meinasin asiasta huolestua ja näinkin sen lääkärin jälkeen vielä omaa terkkaria ja mainitsin tuosta korvike määräyksestä. Hän sitten vielä muistutti minua siitä mitä aiemmin oli sanonut ja sanoi että poju kasvaa tasasesti omaa käyrää ja on tyytyväinen, niin kaikki ok:wink

Meillä taas lääkäri sanoi esikoisesta, että ei tarvitse antaa korviketta :D Me siis annettiin aina iltamaito korviketta pullosta. Poika ollut aina pitkä ja hoikka.

Neuvolassa ilmeisesti yleensä painosta saadaan äidit sekoamaan tuntemaan itsensä huonoksi äidiksi jne. "odotan" että se tulee olemaan meillä just sitä painajaista vaikka nyt viikon takaisesta paino oli noussut 170g. 150g on kuulemma toivottava nousu viikossa. Vauva näyttää kuulemma tyytyväiseltä. Sanoin että imetysvälit vaihtelee suuresti. Puolesta tunnista neljään tuntiin. Toki neljä tuntia on liikaa mutta en haluaisi toista herättääkään kun sitten imetys on yhtä taistelua. Jännä että saman vuorokauden aikana voi olla tiheän imetyksen kausi ja yöllä pari neljän tunnin syöttöä mut ne ei sit muka tasoita toisiaan vaan pitää herättää. Jos joku ymmärtää. Syntymäpaino oli 2240 kun päästiin sairaalasta se oli 2146. Nyt siis jo 100g enemmän kuin syntymäpaino. Itselle se on tosi positiivista.

Niimpä niin, ei vauva koskaan tahallaan itke! Sen tiedon avulla onnistun aina (toistaiseksi) pitämään itseni tyynenä, vaikka vauva itkisi pää punaisena: hän tarvitsee silloin jotain.

Täytyy tunnustaa, et olen joskus miettinyt, kun vauvojen äidit on puhuneet ettei ehdi juoda kahvia tai ei ehdi käydä suihkussa, että miten niin ei ehdi...? Mut kyl mä nyt ymmärrän :) Vaikkei vauva nyt edes tee muuta kuin nukkuu ja syö! Mihin kaikki aika menee?! Mitä se sitten onkaan, kun vauva lähtee liikkeelle ja muutenkin vaatii huomiota enemmän :o

Meillä on paino noussut hyvin, ei olla annettu korviketta. Huomenna neuvola niin nähdään paljonko noussut viime kerrasta (viikko sitten jo oli melkein lähtöpainossa, vauva nyt 2 viikkoa).

Kyllä se pääosin onneksi helpottaa, kun vauva kasvaa. Tai ainakin, jos on vähänkin vaativa vauva, niin ikä tuo kiinnostusta leluihin ja liikkuminen lisää vauvan mahdollisuuksia toimia itse eikä vain möllöttää viihdytettävänä tai sylissä. Meidän esikoinen on ollut aika vaativa ja itkuinen, mutta suihkussa olen aina onnistunut käymään. Ensin vauva sitterissä ja kaiken maan laulut ja heiluttelut viihdytyksenä suihkusta käsin. Sitten meillä oli tosi kätsä, kun vähän vanhempana viihtyi sellaisessa leikkicenterissä, jossa istutaan keskellä ja siinä voi vauva hyppiä, pyöriä ympäri ja tutkia leluja, jotka on ikään kuin pöytänä siinä ympärillä. Muovinen härpäke oli meidän suihkuapuna yli vuoden ajan kunnes 1v8kk tienoilla ei enää suostunut istumaan siinä. Mutta sitten leikkikin jo pehmeällä kylpyhuoneen matolla autoilla itsekseen. :) Ikinä muina aikoina ei siihen laitettu, niin pysyi mielenkiinto noinkin kauan. Ja oppi uusia asioita siinä tekemään kuten hyppimistä ym. Omia leluja pystyi myös laittamaan "pöydälle" ja edelleen välillä laulettiin ja leikittiin suihkusta käsin. Tärkeä pointti siis, että siitä ei lapsi pääse itse kiipeämään pois.

Kuulostaa kätevältä! Meillä ikävä puoli huushollissa on maailman pienin suihku. Ei mahdu edes sitteri :o

Eilen yritettiin mennä yhtäaikaa saunaan niin että vauva nukkuis saunaeteisessä...mut eihän se nyt suostunut nukkumaan! Vaan halus tissiä koko ajan! :P Mies meni sit ensin ja minä myöhemmin perässä yksin.

Takaisin