Vauva-arki

Hepsuli, onneksi lapsen mukanaan tuomiin asioihin ehtii kypsyä asia kerrallaan. Jos ajattelee liian pitkälle ja suuresti, alkaa taatusti ahdistaa. Juuri nyt riittää pikkuiselle lämpö, ravinto, hygienia ja hellyys. Niitä osaat tarjota aivan varmasti. Suloisia ensihetkiä teille sinne sairaalaan!
 
Hmm.. mitäs ootte D-vitamiini tipoista mieltä? Ne kun pitäis alottaa siinä kahden viikon iässä neuvolan ohjeiden mukaan? Itse aattelin hommata niitä rela tippoja, kun ainakin ne neuvolasta saadut mini sun tipat aiheutti itkuja meillä.
 
Meillä esikoisella devisol drops meni ongelmitta, aion samaa nytkin kokeilla. Jos ne tuntuu ärsyttävän massua, kokeilen sitten jotain muuta. Terkka sanoi sillon esikoisen aikaan, että Jekovitt on hyvin siedettyä, mutta se on D2-vitamiinia ja ensisijaisesti pitäisi antaa D3-vitamiinia.
 
Meillä on sopinut Rela+d3 tipat noille aiemmille parhaiten. Oon aloittanut kahden viikon ikäisenä, mutta nostanut annosta hitaasti, noin viikon välein, joten vasta parin kuukauden iässä on ollut se 5 tippaa menossa.
 
Meillä on tutkimuksen kautta D-vitamiinitipat ja annetaan aina samaan aikaan maitohappobakteeritipat. Jos ei oltaisi tutkimuksessa mukana, annettaisiin varmaan suoraan niitä rela dropsin D-vitamiinitippoja, joissa molemmat samassa. 2-viikkoisena aloitettiin. Ekana päivänä yksi tippa, sitten kaksi jne kunnes viisi tippaa päivässä 2-vuotiaaksi. Sitten taitaa muuttua annostelu.
 
Muokattu viimeksi:
Jekovit oli ainoa, jota meillä sieti hyvin itkuinen esikoinen. Lastenlääkärin mukaan vallan hyvä tippa tuokin!

Nykyään menee Gefiluksen tipat, joissa mukana maitohapot.
 
Itse aattelin kokeilla tällä kertaa nostaa tota annosta samaan viisiin kuin Zoe, jos aiheuttais vähemmän vatsan puruja.
 
Ohh.. Isoja asioita tänään. Kamala valvottu yö takana ja katastrofin ainekset valmiina, kun kaikilla palaa pinna vuorotellen pitkin aamua. Mutta.. Ensimmäinen "julki-imetys" marketin pukukopissa! Olisin kyllä kaivanut varmaan tissin esiin siinä hevi-osastollakin tarpeen vaatiessa, sen verran kova ääninen pikku kaveri tämä kuopus.
Olo on kuoleman väsynyt. Kun vielä helpottais nää synnytyksen jälkeiset kivut, niin jaksais temuta paremmin myös tuon esikoisen perässä.
 
Muokattu viimeksi:
Tsemppiä intsu! Pääset kuitenkin jo kauppaan asti, se on jotakin jo sekin! Yöhuudot on ihan tuskaa, onneksi useimmilla vähenevät suht nopeasti, kun rytmiä alkaa muodostua.
 
Ööö... en itse lähtisi kauppakeskukseen ihan noin pienen kanssa vielä. Vastasyntyneen olis hyvä totuttautua eka kodin bakteerikantaan ainaki ekat kolme viikkoa. Jotkut suosittelee jopa kahta kuukautta, mutta ainahan tommonen pelkkä kotona olo ei onnistu. Näin ohjeistettiin synnäreilläkin ainakin ennen.

Muuten hienoa Intsu, että imetys lähtenyt hienosti käyntiin. :happy:
 
Ööö... en itse lähtisi kauppakeskukseen ihan noin pienen kanssa vielä. Vastasyntyneen olis hyvä totuttautua eka kodin bakteerikantaan ainaki ekat kolme viikkoa. Jotkut suosittelee jopa kahta kuukautta, mutta ainahan tommonen pelkkä kotona olo ei onnistu. Näin ohjeistettiin synnäreilläkin ainakin ennen.

Muuten hienoa Intsu, että imetys lähtenyt hienosti käyntiin. :happy:
Ei nyt sentäs ihan kauppakeskuksessa.. Ruoka-ostoksia hoitamassa. Toivottavasti selvitään ilman kuolettavia pöpöjä... [emoji27]
 
D-tipat + maitohappobakteerit samassa meilläkin toiminut parhaiten ja sillä jatketaan.

Tuo 2kk kotinurkissa kuulostaa aika hurjalta vaikka ehkä ääripäätä onkin. 2 viikkoakin sisätiloissa on pitkä aika. Esikoinen taisi olla viikon, kun Prismassa käytiin. Ei kai se vauva siellä kärryjä imeskele ja äiti niitä pöpöjä kuljettaa muutenkin mukanaan. Nykyään ollaan liiankin steriilejä monessa asiassa. Oman harkinnan mukaan menisin, kunhan juuri nuo syömiset ja nukkumiset sekä lämpimän vaatetuksen huomioi.
 
Kyllä meillä viimeksi kuljettiin ihan normaalisti vauvan kanssa ja niin tehdään nytkin. Ymmärrän toki ettei kaikki halua, mutta olen niin liikkuvaa sorttia että en aio jäädä kotiin. Menen myös sinne ostoskeskukseen vauvan kanssa jos on tarve. Vauvalla on oma turvakaukalo jossa matkustaa mukana ja minä huolehdin käsihygieniasta. Esikoinen ollut ainakin todella terve koko ikänsä.
 
Juu meillekin viime lokakuussa neuvottiin synnäriltä, että heti voi lähteä muun muassa ulkoilemaan. Esikoinen on siis ollut ekalla vaunulenkillään kolmen päivän ikäisenä heti kun kotiuduimme sairaalasta. Tokikaan ei siis ollut pakkasta tms. Ja ulkoilut aloitimme about 10 minuutista. Ostoskeskuksessa olimme kun poika oli noin kaksi viikkoinen, imetin siellä kyllä myös. Kotiin palatessa pysähdyimme jonnekin huoltsikan pihaan ja imetin autossa.

Ruokakaupassa kävin pojan kanssa myös ihan ekoilla viikoilla paljonkin. Meille ei missään vaiheessa neuvottu, että pitäisi pysytellä kotona joku tietty aika, mutta tuttavaperheelle oli ohjeistettu tuo kolmen kuukauden (huhhuh!!) "varoaika". He olivat aivan syyllisyydestä kipeinä kaupassa kolme viikkoisen vauvansa kanssa ja pohtivat tekevätkö nyt emämunauksen.

Tämän synnytyksen jälkeen möllin varmaan mielelläni kotona vauvan kanssa toipumassa. Mies saa esikoisen kanssa kuljeksia isyyslomallaan. Mutta jos oloni on reipas ja elinvoimainen niin hyvin liikkuvaisena tyyppinä tulen tuskin kovin hyvin viihtymään kotinurkissa pelkästään.
 
Ei meidänkään pojat oo montaa viikkoa vanhoja olleet, kun on ekaa kertaa olleet mukana ruokakaupassa. Jonkun kanssa on taidettu käydä jo synnäriltä tullessakin. En henkilökohtaisesti usko, että vauva omassa turvakaukalossa ollessaan altistuu erityisemmin pöpöille, etenkään, kun ainakin meillä on ollut tapana pitää harsoa suojana kaukalon edessä antamassa vauvalle omaa rauhaa. Suuremman pöpöriskin mun mielestä aiheuttavat kaikki kotiin tulevat vieraat, aina niiden joukkoon mahtuu sellaisia, joille on vaikka flunssa just tulossa, vaikkei oireita vielä olisikaan. Ei meillä kyllä vieraitakaan oo silti kielletty tulemasta. Eihän varovaisuus pahaksi ole, mutta mulla leviäisi pää, jos pitäisi kuukausi tai pari kökkiä itekseen kotona. Mieskään tuskin voi viikkoa kauempaa pitää isyyslomaa. Perhekerhot yms. tautien levityspaikat kyllä jätetään ensimmäisinä viikkoina väliin.
 
Löysin äitini tavaroiden uumenista neuvolavihkosen jossa on minun kehitystä koskevia muistiinpanoja. Minua ollaan aikoinaan ekan kerran ulkoilutettu vaunuissa muistaakseni 2vk ikäisenä (olen syntynyt keskellä joulukuuta) joten sillon piti myös tarkkailla kui kylmä/tuulinen ilma oli.
 
Voi kakka meillä on ongelma. Vaatevarastomme olisi sopiva täysiaikaiselle vauvalle, kaikki vaatteet on ihan hehtaari isoja meidän 46cm jopa 44cm newborn setti pyörii päällä! UskaltaisIko sitä käydä vaatekaupassa vauvan kanssa jos tosiaan suojaa kaukalon harsolla? Lapsi korkealla kärryissään.
 
Meillä tais esikoinen olla max. Viikon kun kävin sen kanssa shoppailemassa sille uusia pieniä vaatteita. Hyvin nukkui rattaissaan ja ihan terveenä pysyi. Että eikuin vain Hepsuli, omien voimien mukaan! Ja voihan sitä isännänkin ohjata johonkin luotto liikkeeseen menemään, jos itse ei jaksa ym.
 
Takaisin
Top