Vauva-arki

Niin pääsin juurikin vihdoin ja viimein eilen kotiin sasairaalasta. Tänään oli vielä loppupunnitus mitä stressasin ihan hirveästi. Onneksi paino oli noussut 60g. Huh! Lääkäri oli ymmärtäväinen ja kysyi paljonko oli syke. Varmaan 200! :D Sanoin että kun su-ma yön jälkeen paino oli laskenut sen 10g olin aivan paniikissa. Kysyin lääkäriltä että koska voi hänet viedä ulos niin kärrykävelyä saa jo harrastaa! Jipii!!! Heillä on keskos suositus äidin rv36! Entä kauppaan, niin sanoi että onhan kaupassakin joskus pakko käydä! :) näillä eväillä mennään nyt sitten heti! Otin laukkuun mukaan korviketta, tuttipullon, harson, vaihtovaatteet, pari vaippaa. Sellasta vauva-arkea! :D
 
Voi kakka meillä on ongelma. Vaatevarastomme olisi sopiva täysiaikaiselle vauvalle, kaikki vaatteet on ihan hehtaari isoja meidän 46cm jopa 44cm newborn setti pyörii päällä! UskaltaisIko sitä käydä vaatekaupassa vauvan kanssa jos tosiaan suojaa kaukalon harsolla? Lapsi korkealla kärryissään.

Uskoisin, että uskaltaa jos on harso suojana. Taikka sitten laittaa jonkun toisen käymään. H&M, KappAhl ja Lindex myyvät mielestäni pieniä 44 cm kokoja, aina on myös nettikaupat jos ei halua käydä kaupassa. Muistan ohjeistuksen, että 3 viikon iässä kauppakeskukseen(parista kuukaudesta en oo vielä kuullut, hajoais pää siinä ajassa). Asiaahan voi kysyä synnäriltäkin jos haluaa. Ja talvivauva 2 viikkoisena ulos, kesävauvat vaikka heti.

Muoks. Kysyä neuvolasta koska ootkin päässyt jo kotiin, onnea siitä! :)
 
Esikoisen kanssa mentiin synnäriltä suoraan prismaan. Musta vauvan kanssa ei tartte kotia linnoittautua, jokainen tehköön oman voinnin ja tavan mukaan.
 
Juu kärkkäiseltä taitaa löytyä koosta 32 ylöspäin vaatetta! Jos Kärkkäinen vaan läheltä löytyy :)
 
Mä joskus katoin niitä Kärkkäisen pikkusia vaatteita ja mietin voiko joku tosiaan olla niin pieni. Oli ne kyllä sulosia. :)
 
Joo name it löytyy mutta ei siellä ollut kuin pari hassua vaatetta. Tilasin ellokselta. Se oli kyllä vika paikka mistä olisin älynnyt etsiä mutta tuli kuuklettamalla jo kolmantena. Siellä oli kivoja bodysettejä esim 7 bodya maksoi 29,95€ eli yhden hinnaksi tuli n. 4,3€. :)
 
Olen luullut että mun pitäisi olla joku Superäiti tai jotain. Aina kun vauva nukkuu pestä pyykkiä, siivota, tehdä ruokaa. Jotenkin vasta kun otin yhteyttä imetyksen tuki ry:hyn aloin tajuta kun puhuivat että noin pientä tarvitsisi ruokkia jopa 12 kertaa vuorokaudessa että siinä ei sitten paljon muuta oikeasti tehdä. Saan oikeasti ottaa rauhassa ja maata vauvelin kanssa vaikka koko päivän jos ei muuta jaksa. Valitettavasti pyykkikonetta on pakko tyhjentää ja täyttää. Posti on ollut monta päivää laatikossa. Telkkariakaan ei oo tullut katsottua. En oikein imettäessä pysty keskittymään siihen. Valvottiko muiden vauvoja kuun pimennys? Täällä oli levotonta 3-5 ja viideltä syötin kuuteen asti.
 
Hepsuli en vauvoista tiedä mutta meidän esikoinen valvoi yöllä tunnin, ja pakotti minut luonnollisesti valvomaan kanssaan kunnes suostuin ottamaan viereen sohvalle :shifty:
 
Kyl pikkasen alkaa huvittamaan kun tekee ruokaa ja toises rinnassa roikkuu vauva :D Nyt tuli kyl tenkkapoo! Miten saan makaroneista veden kaadettua pois?! o_O
 
Täällä eletään jonkin sortin vauvakuplassa. Kaikki on ihanaa ja leppoisaa. Vauva nukkuu hyvin ja syö noin kolmen tunnin välein ympäri vuorokauden. Mies on onnesta sekaisin, haluaa vaihtaa vaippaa ja leperrellä, ei malttaisi muuta tehdä. Itse oon jaksanu ja tykänny siivoilla vauvan nukkuessa. Välillä vaan makoillaan sohvalla bebe rinnan päällä (niinku nytkin). Toki vessassa käynnit ja suihkut pitää osata ajoittaa oikein, ja ajoitukset muutenkin kova sana imetyksen suhteen. Pitää osata ennakoida, koska vauva alkaa kaipaamaan maitoa, ettei kiukku pääse yllättämään.

Maitoa tulee hyvin, lisämaidolle ei tarvetta. Rinnat ja alapää kipeät vielä, odotan kovasti koska kykenis pienelle kävelylle. Vieraita on käynyt päivittäin, mutta vain läheisiä joita varten ei tarvitse tehdä mitään. Päinvastoin, heistä on apua ja tuovat aina tullessaan ruokaa, vaippoja yms.

Joten valtakunnassa kaikki hyvin, nyt nautin koska tiedän, että auvoisuus voi loppua koska vain :wink
 
Kuulostaa myös meidän vauva-arjelta :) Mies on loistava vaipanvaihtaja ja vauva nukkuu nytkin hänen vierihoidossa sängyssä. Tänään en ollut ulkona, mutta eilen tein vartin kävelyn lähimaastossa, sen jälkeen kun vauva oli syönyt molempia rintoja. Mitä enemmän syö, sitä enemmän nukkuu :) ...ja tietty pyykkikonekin pyörii. Eilen 2x, tänään kerran. Alapäässä tuntuu aika pahalta, Buranaa olen nyt syönyt kipuun. Pää sanoo että unta tarvis ja pitäis levätä kun voi, mutta ei ole niin helppoa.

Meilläkin kävi tänään vanhemmat ja auttoivat siivouksessa ja ruoanlaitossa, kun yrittäjämieheni joutui menemään töihin. Mun plääni oli että vauva ei synny ennen laskettua aikaa, niin kodinlaitossa on vielä tekemistä... Hoitopöytä saatiin sukulaisilta kotiutumispäivänä ja turvakaukalo ystäviltä vasta sinä päivänä, kun piti jo illalla lähteä sairaalaan. Kaikella on aikansa ja asiat ovat hyvin tähän asti järjestyneet :)
 
Sama homma, Hannah! Mieluusti puuhaan kaikkea sillä välin, kun vauva on isillä tai jollakulla kyläilijällä. Eilen olin koirien kans ekaa kertaa pikku lenkillä, tänään vähän pidemmällä. Hitaasti kun menee niin ihan ok olo, buranaa olen myös ottanut. Uskaltauduin myös kurkkaamaan alapäähän, ei ollut ihan niin paha kuin olin aatellu :D

Pumppasin tänään maitoa ekaa kertaa. Mies antoi sillä välin, kun kävin lenkillä. Hienosti söi myös pullosta, voidaan sitten sillon antaa, kun lähden jonnekin, vaikka kauppaan, jos ihan villiksi heittäydyn :wink Vielä ei tee mieli lähteä minnekään pikkuisen luota! Huomenna mies joutuu töihin päiväksi, onneksi äiti rientää apuun, jos tarvis.

Just kun pääsin kehumaan, että vauva nukkuu hyvin, viime yö valvottiin. Mutta sitten sain kyllä nukutta, kun valvomismaratonin jälkeen nukuttiin 4,5 tuntia yhteen menoon.
 
Pulloruokintaa kannattaa tasaisesti harjoitella, että ei ala kieltäytymään siitä.
 
Takaisin
Top