Vauva-arki

Hyviä välipala vinkkejä? Mistä äiti sais nopeasti tankattua itsensä kun poju roikkuu tississä 24/7? Teettekö te ruuan ja jos niin mitä? Mun pää on ihan tyhjä nopeista hyvistä ruokaohjeista. Ei ehdi muuta kuin imettää. :/
 
Meillä nukutaan päivät ja valvotaan yöt. Olispa vaan yksi lapsi, niin voisi itekin nukkua päivällä.. Yritetään puolison kanssa jakaa yö puoliksi, mutta mä heräilen vauvan itkuun korvatulppien läpikin. 4-päiväistä ei vielä pysty rytmiin opettamaan. :D Päivän unipätkät toistaiseksi niin pitkiä, että jos ne vaan yöhön siirtyis, niin hyvä olis!
 
Hepsuli, jos ei oo pähkinäallergikko niin pähkinät on hyvä välipala. Mun vakkari on ne s-ryhmän kaupoista saatavat rainbow-pähkinämixit. Pari kourallista auttaa nopeesti esim kun herää nälkään keskellä yötä, on ees jotenkin terveellistä ja toisaalta tollanen pussi on helppo pakata kassiin ku lähtee jonnekin.

Viimeks imetyksen alussa mulle tuli ihan hullu nälkä aina just öisin eikä sillon jaksanu ruveta vääntää mitään voileipiä tms. Kuitenkin tartti jotain missä oli kunnolla pureskelutuntumaa niin että tuntui täyttävämmältä. Mä vetelin pähkinöiden lisäks varsinkin suklaata, valmislihapullia kylmänä ja niitä sellasia ohkasia salamipötkylöitä. :P Ei ehkä terveellistä mut helppoja ja autto nopeesti niin et pääs takas nukkumaan.
 
Väsyttää.. [emoji42] Nyt haaveilen ihan vain vaikka 3h yhtenäisestä unijaksosta.
Onneksi esikoinen 1v 4kk käyttäytyy kuin unelma. Tietysti pientä kiukkua silloin tällöin, mutta muutoin hänen kanssaan hommat rullaa paremmin kuin osasin toivoa. [emoji4]

Jostain oon kuullut, että tuollainen 3 h unipätkä olisi jo hyväksi aivoille kun se uni on niin katkonaista pienten lasten vanhemmilla. Tai ei hyväksi vaan tarpeellinen, että jaksaa ja saa edes hetkeksi tunteen että on saanut levättyä.
 
Hyviä välipala vinkkejä? Mistä äiti sais nopeasti tankattua itsensä kun poju roikkuu tississä 24/7? Teettekö te ruuan ja jos niin mitä? Mun pää on ihan tyhjä nopeista hyvistä ruokaohjeista. Ei ehdi muuta kuin imettää. :/

Rahkaa ja marjoja? Karjalanpiirakoita? Hedelmiä? Nopeina ruokina esim. keitot ja riittävän iso satsi, ettei tarvii koko ajan tehdä. Mä tein ennen esikoisen syntymää ruokaa pakkaseen valmiiksi hätätilanteita varten. Ja valmisruuatkin on nykyisin suht fiksuja, että jos niitä pystyy syömään niin jotain sellaista kiirepäivinä kun vauva on vaan tissillä. Iso määrä vaikka makaronilaatikkoa on myös mun mielestä näppärä ruoka. Söin viimeksi kuin hevonen imetyksen alkaessa, mies kantoi kotiin ruokaa ja laittoi sitä myös, mikä meillä on normaalisti toisinpäin.
 
Ja pahimmat ajat kannattaa mun mielestä mennä helpolla, mutta pitää huolen siitä, että saa riittävästi energiaa, että tissit jaksaa tuottaa maitoa ja juoda paljon. Tiheän imun kaudet on joskus tosi hermoja repiviä.
 
Ostin kulutusmaitoa. Neuvola neuvoi välttämään rasvattomia maitotuotteita. Rasvaiset auttais maidon nousuun. En tiedä kokeilen mielelläni kaikkea.
 
Onkoo muita perhepetiläisiä? Niin että lapsi oikeasti nukkuu ihan vanhempien kanssa sängyssä. Voiko lapsen laittaa reunaan jos on tyyny takana? Ei olla uskallettu koittaa.
Meillä lapsi nukkuu välissämme mutta mulla on se ongelma etten uskalla nukkua selkä päin lapseen. Nukun vain vasemmalla kyljelläni ja joskus selälläni, mahallani en osaa nukkua. Uskaltaako muut nukkua ihan normaalisti? Vähänkö vasen jalka on alkanut kramppailla.
 
Meillä oli esikoisen aikaan painavampi tuoli selkänoja sänkyynpäin sängyn vieressä "laitana" varmistamassa, että vauva ei pääsis tipahtamaan. Pyrin välttämään selän kääntämistä vauvalle, mutta univelan kasaantuessa huomasin vaihtaneeni asentoa unissani.
 
Meillä vauva nukkuu (silloin kun nukkuu meidän pedissä) mun ja sängyn reunan "välissä". Meillä on ollut pyyhe patjan ja petarin välissä, jolloin tulee ikäänkuin ylämäki, eikä vauva siitä pääse pyörähtämään. Tämä siksi, että meillä on tuplapeitto, enkä uskalla vauvaa väliin ottaa, kun joutuis helposti sen peiton alle.
 
Tuo vauvan nukuttaminen vieressä on kyllä arpomista meilläkin. Haluaisimme pitää pienen vieressä koko ajan. VAUn sivuillahan oli kerran aiheesta tutkimusta että vieressä nukuttaminen suojaa vauvan sydäntä. Ja oma olo on kyllä parempi kun vauva ihokontaktissa. Mutta esikoisen kanssa tuli ihan ongelmaksi kun miehelle kertyi vauvan tuijottelusta univelkaa eikä hän osannut samalla lailla nukkua kevyesti kuin minä hormooneissani. Kerran hän huitaisi unissaan kyynärpäällään aivan läheltä vauvaa ja kerran kävi hurja tilanne: mies pomppasi pystyyn kellon soidessa ja liian pehmeä patja vietti niin että vauva kierähti miehen patjalle. Unenpöpperössä hän heittäytyi takaisin nukkumaan ja ehdin nipin napin kiskaista vauvan alta pois takaisin kainalooni. Silloin siirrettiin vauva vierisänkyyn. Imetin kuitenkin makuulla kainalossa edelleen, mutta vaihdoimme eka kovempaan patjaan. Sitten aloin nukahdella vauva rinnalla ja tämäkin tuli ongelmaksi. Pelkäsin näitä miehen liikkeitä. Nyt meillä on normia leveämpi sänky. Mutta ei sekään ole ratkaisu.Tosin esikko nukkui myöhäiselle iälle keskellämme ja mieskin on oppinut väistämään unissaankin. Oon miettinyt, että onko saatavilla mitään sivuilta pehmustettua kaukalon tapaista vieressä nukuttamiseen, jossa siis reunat. Tosin tuntuu siltä, että vastasyntyneelle on eka kuukaudet turvallisinta nukkua vierisängyssä tai sitten äidin kanssa kokonaan eri sängyssä.
 
Meidän pieni nukkuu myös meidän sängyssä. Välillä siirrän hänet toiselle rinnalle niin, että on lähellä sängyn reunaa. Siinä ei ole mitään estettä, mutta ei kyllä vielä pysty kääntymään selältä reunalle päin kun kestovaippoineen on niin iso paketti :) Välillä taas vaihdetaan miehen kanssa paikkoja kun imetystissi vaihtuu.
 
Miehen ja lapsen väliin kannattaa laittaa tyyny, mulla on semmonen isompi lötkö imetystyyny siinä. Joku putkimainen sopis varmasti myös.
 
ImageUploadedByVau Foorumi1444730976.036980.jpg mun isä teki meidän vauvoille tällasen rullilla liikkuvan minisängyn. Hirveen kätevä kun voi kuskata nukkuvaa vauvaa minne vaan talossa. Tuo on tosi pieni et noin puolivuotiaaksi mahtuu tossa nukkuu :). Tällä hetkellä toimii mun yöpöytänä nenäliinoineen ja neuletöineen :wink
 
Meillä on pieni ensisänky ihan kiinni meidän sängyssä. Vauva nukkuu siinä suurimman osan yöstä, välillä, kun otan syömään sänkyyn, ollaan nukahdettu siihen molemmat. Miehen puolelle ei vauvaa voi laittaa ollenkaan. Mies nukkuu niin sikeästi, että se ei olisi turvallista. Meillä myös niin pehmeä sänky, että vauva helposti kierähtäisi umpisukkeluksiin, jos nukkuisi välissä. En myöskään uskaltaisi nukkua selkä vauvaa päin, en tiedä miksi, mutta ei tuntuisi hyvältä. Haluan myös, että vauva oppii nukkumaan omassa sängyssään suht nuorella iällä.

Mutta nää on ihan yksilöjuttuja, kaikki tekee niin kuin parhaaksi näkee ja hyvältä tuntuu :) tuskinpa on mitään oikeaa ja väärää tapaa (niin kauan kuin vauvan turvallisuus ei kärsi) :)
 
Oon ihan huolissani kun pikku mies on puklaillut pitkin päivää varsinkin kun yö meni just tosi hyvin. Niin sit on taas tämmönen päivä. :/ Olen röyhtäyttänyt ruuan päälle, mut puklut saattaa tulla vasta tunninkin päästä syömisestä. Eikä silläkään tunnu olevan merkitystä kumpaa maitoa se on. Pahimmilta tuntuu kun sitä tulee nenästä, yh! :sad001
 
Meillä auttaa puklailuun huoattavasti, kun pidetään syötettäessä vähän väliä röyhtäytystaukoja ja muutenkin taukoja. Meillä tyttö hotkii maitoa kauhealla kiireellä ja ilmaa menee valtavasti samalla, vaikka on koliikkipullot käytössä. Mutta noilla useilla röyhtäytyksillä ollaan saatu puklauttelua vähenemään, vaikka kyllä niitä pulautteluita siltikin välissä tulee.
 
Hepsuli, kuulostaa vähän refluksilta. Mitä siis on kaikilla vauvoilla jossain määrin, mutta toisilla aiheuttaa enemmän vaivaa.

Kokeile pitää vauvaa n. puoli tuntia pystyasennossa syömisen jälkeen.

Mun esikoisella oli melko vaikee refluksivaiva ja puklua & oksennusta riitti 7,5kk. Sitten loppui kuin seinään. Eloa helpotti runsas pystyasennossa pitäminen ja maidon sakeuttaminen.
 
Kiitos. Täytyykin kokeilla heti.

Pysty asentoa fiksuna keksinkin heti kokeilla :wink mutta sekään ei välttämättä auta kun ne puklut saattaa tosiaan tulla tunninkin päästä syöttämisestä.
 
Takaisin
Top