Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Silloin kun vauva kitisee yöllä niin olen laittanut Spotifystä soimaan sellaista suhina ääntä, white noisea. Esim River Rain Sleep niminen soittolista toimii meillä. Sitten laitan vielä hetkeksi käden vauvan rinnalle samalla kun pidän kiinni hänen käsistään.

Tuskin sitä ruumiinlämmön laskua mitenkään huomaa. Ja harva sitä huoneenlämpöstä koko aikaa antaa, kun loput menee kuitenkin jääkaappiin ja sen varmaan lämmittää sit ruumiinlämpöiseksi. Ohjeita riittää ja harvalla niistä loppupeleissä on varmaan mitään väliä.. :D

Apua. Mä oon imettänyt,röyhtäyttänyt ja vaihtanut vaippaa vuoronperään kolme tuntia. Syöty on,nännit on niin kipeet että en pysty enää. Vauva huutaa,mikään muu ei kelpaa kuin että nukahtaisi tissin imemiseen ja nyt meni väsymys kynnys yli. En oo nukkunut silmäystäkään viime aamupäivän jälkeen. Yökkö tuli ja kapaloi pojan omaan sänkyynsä ja sanoi että nyt annat sen vaan itkeä,muuten ei tule mitään. Ekaa kertaa yritän vaan antaa sen itkeä. Yökkö sanoi että muista että se ei itke koska sillä olisi joku huonosti. Ihan kamalaa. Musta tuntuu että mä oon julma ja kamala ja että mun pitäis antaa sen vaan nukahtaa tissille joka kerta. Pari päivää tuntu että ei oo mitään ongelmaa ja tää yö on jotain ihan kamalaa. Aamulla pitäis kotiutua. Tää huone syö mut elävältä vaikka en oo vielä himoinnut kotiin kun täällä on saanut apua koko ajan.
Lisäksi alapään tikit kiristää ja pukamat polttaa niin että ei ole toivoakaan että voisin istua. Mitenkähän mä autossa matkustan kotiin?
Onko teillä joku uimarengas tms minkä päällä voisit matkustaa kotiin? Ja pyydä pukamiin apua osastolta, mä sain esikoisen aikaan Scheriproctia ja puudutetta sekaisin niin pärjäsin. Rankkaa on kun ei nuku, tiiän ton! Voimia sulle!!

M&S tää tyttö ei edes korota ääntään kuin muutaman kerran vuorokauden aikana, siitä harvinainen vauva, siks se särähtää korvaan se itku vielä pahemmin kun se ei itke usein niinkuin useimmat vauvat :/ (osoittaa kyllä mieltään sutkuttamalla jalkoja, huitomalla, murisee, tuhisee yms että siihen kyllä herää jos samassa sängyssä on)
Kyllä mä saan sen sinne omaan petiinsä vielä nukkumaan, mutku se on niiiiiiiin pieni vielä....
Ainii ja tää ei suostu edes tuttia lupsuttamaan (ainakaan vielä)..tunnen jopa vähän pettymystä jos ei huoli tuttia vaikka sehän on tosi hyvä asia jos sitä ei tarvitse :o

• Tykkään
Reaktiot: M&S
Meidän tyttö syö välillä tuttia, aina ei huoli. Ei helpolla itke, mutta sitten kun itkee, kirkuu naama punasena. Potkii ja huitoo ihan mahdottomasti vaippaa vaihtaessa. Suloinen ja enimmäkseen rauhallinen tapaus <3 hereillä ollessaan tiirailee ympärillensä.

Meilläkin on ollut tosi tyytyväinen vauva, lähinnä syö ja nukkuu. On itkenyt tosi vähän ja silloinkin vain vähän itkahtaa eli päästää muutaman parkaisun ja jää aivan kuin odottamaan, että kuuliko kukaan ennen kuin parkaisee muutaman kerran uudelleen. Ei ole yhtään kertaa vielä jäänyt pidemmäksi aikaa itkemään paitsi ihan syntymän jälkeen. Noita itkahduksia tulee silloin kun alkaa olla nälkä ja silloinkin rauhoittuu heti, kun pääsee syliin. Hassu vauva. Maanantaina tulee kaksi viikkoa täyteen ja silloihan yleensä itkuisuus lisääntyy. Katsotaan kuinka käy. Todellakin tuo itku särähtää korvaan pahemmin, kun se on harvinaista. Meillähän tuo yks vanhemmista oli niin itkuinen vauvana, että mun piti kysyä välillä mieheltä itkeekö se, kun omissa korvissa kuului jo kokoajan se vauvan itku, vaikkei se itkenytkään.

Agape, mä ainakin uskon, että vauvat ei itke turhaan. Vastasyntynyt ainekaan.

Itselläni esikoisen kanssa oli vastaava tilanne, et poju viihty rinnalla kolmantena yönä. Mulla nous samaan aikaan maito rintoihin ja katastrofi oli valmis. Poika itki ja rauhottu rinnalle ja kohta taas itki ja sitten itkettiinkin jo molemmat. Ihanat hormonit!
Onneks meillä oli yövuorossa ymmärtävä hoitaja, joka kapaloi pojan, otti sen syliinsä ja hyssytteli pojan rauhalliseks. Hän myös kävi hakemassa pojalle tutin kun sillä oli kova imemisen tarve, ilmeisesti kovista vatsan väänteistä johtuen. Kysyi kaikkeen Ensiks luvan multa, et saako tehdä ja voiko auttaa. Lopuks tuumas että nyt on teidän molempien aika mennä nukkumaan ja vei pojan vauvalaan Loppu yöksi. Sitten se nukkuikin 4-5h putkeen!
Jos syöttäminen ja vaipanvaihto ei rauhoita vauvaa, useinmiten auttaa että ottaa vauvan syliin ja laittaa sen vatsa vatsaa vasten ja laittaa tarvittaessa jalat sikiöasentoon/koukkuun. Asentoja vaihdellen. Ihan mikä tuntuu parhaimmalle ja saa vauvan takaisin tyytyväiseksi:wink

Tänään söin ruusukaalia, kauheat mahanpurut tuli pojalle. En taida syödä enää. Ja poika myös haisee kun pierii. ;)

Huh, en tiiä teistä muista mut mulla imetyshormonit saa hien haisemaan ihan hirveeltä. Siis ihan ku maitovuotojen ja puklujen ja vauvankakan keskellä ei muutenkin ois jo aika ällöt aromit... Mä en muuten oo niin tarkka laittautumaan tms mut inhottaa kun koko ajan itteä seuraa sellanen elähtänyt lemu vaikka käy kaks kertaa päivässä suihkussa.

Ihan sama juttu täällä nupu :confused: Ostin hajustamatonta deodoranttia, kun ajattelin ettei voimakkaat tuoksut oo hyvästä vauvalle. Mut jo puolessa tunnissa suihkun ja dödön laiton jälkeen alkaa hien haju puskemaan läpi :/.

Väsyttää niin paljon, että kuinka kokonaisvaltaista tää väsymys voi ollakaan.. Kyllähän nuo lapset piristää sitten päivänmittaan, mutta nyt olisin valmis maksamaan melko paljon, että saisin vaan jäädä korvatulpat korvissa peiton alle. Eli ei muuta kun ylös, vauvalle maitoa ja esikoiselle aamiaista..

Sanoin juuri aamulla että vaikka on nukkunut vois nukkua lisää. Se on se kun uni on katkonaista..kun sais nukkua ees yhden 6-8 tunnin pätkän ilman kitinää..en halua vauvastano eroon vaan toivoisin että joku muu (mies) syöttäis hänet edes kerran.

Nyt on kyllä pakko kommentoida, kun sai nämä viestit täällä arvostamaan tuota omaa siippaani vielä entistä enemmän, vaikka eilen olin häneen ihan kypsä (ei raasu osaa lukea ajatuksia ja vaimo alkoi kiukutella, kun ei ukko pyytämättä tullu pitelemään vauvaa, jotta oisin kahville päässy... Elämän suuria kriisejä taas - hormoonit). Kun meidän neidistä tuli pullovauva on se siinä mielessä ihanaa, että aika usein tuo puolisoni, joka kaipaa unta paljon vähemmän kuin allekirjoittanut, hoitaa yösyötön. Joo ja meillä on yleensä vain yksi syöttö yössä. Mieheni myös hoitaa ruokahuollon meillä niinä päivinä, kun on kotona. (Tätä ei ole tarkoitettu tässä mitenkään leuhkimiseksi omasta miehestäni vaan oikeasti taas muistin, että pitää häntä muistaa arvostaa ja kiittää, kun on niin osallistuvaa tyyppiä).

Tsemppiä teille/meille jokaiselle omiemme kanssa. Itse taas eilen muistin, että eihän se ukkokulta ole ajatuksenlukija eikä osaa niistä huokailuista arvata, mitä pitäis tehdä. Tarvii vaan se suu saada auki ja nätisti pyytää apua, niin meillä ainakin silloin paremmin saakin sitä apua. Ja toisaalta kun muistaa nää hormoonit ;)

Vauva syö nyt kahdesti yössä, enkä valita, mutta ne heräämiset menee vähän kukkumiseksi kun vaihdellaan vaippaa monesti ja taas syödään. Tunti usein vierähtää. Kakkavaippaa en jätä yöllä vaihtamatta. Eniten siis väsyttää katkonaiset unet ja meinaan turhautua kun vauva ei käy heti uudestaan unille. Pitäisi itsekin osata mennä aiemmin nukkumaan, mutta yhteentoista yleensä menee. Esikoinen onneksi antaa nukkua.

Mun mies osallistuu muuten ihanasti..mutta hän sanoi miksen vois nukkua päivällä lisä unia. Pakko kai sitten ottaa mitä saa.

Hyi hitsi ku mun hiki haisee. Luulin päässeeni tästä jo eroon mut se alkoi uudestaan.

Sama juttu Leina, munkin pitäis mennä aikaisemmin nukkumaan, mutta usein tulee kukuttua 23-24 asti.

Meillä mies ei hoida yöllä, toki hoitaisi jos pyytäisin. Mutta vauva herää vaan kerran yössä joten hoidan itse, miehen pitää kuitenkin herätä töihin. Miehellä on myös niin hyvät unenlahjat, ettei ikinä herää itkuun (eikä varmaan vaikka katto sortuisi...)

Mä en jaksa pumppailla maitoa ainakaan vielä, joten mies ei pysty syöttöjä hoitamaan. Auttaa kyllä muuten todella paljon ja varsinkin esikoisen kanssa.

Pari viimeisintä yötä on kyllä ollut tosi hyviä. Alkuyöstä poika nukkuu 3-5h omassa sängyssään ja sitten syönniltä jää mun kainaloon. Loppuyö/aamuyö menee joko yhdellä tai kahdella syötöllä. Tänään on kyllä iltapäivästä ollut melkoinen tissitakiainen, että josko olis tiheän imun kausi ja ens yönä ei ehkä niin hyvin nukutakaan.

Tää ei voi olla todellista. Kello on kohta neljä aamulla ja tyttö on ollut puolesta yöstä hereillä. Mikään ei tyydytä. Tissiä vedetty monen monta kertaa enkä viitti enää antaa kun tuntuu että sillä on kakka jumissa ja maha ihan pinkee. Syliin meinaa välistä nukahtaa ja heti alkaa huutaa kun lasken sylistä alas. Aikainen herätys on aamulla kun on menoja sovittu niin ihan hemmetin freesi olo varmaan huomenna..
Nuku jo!!

Kun ei suostu nukkumaan viereen, annan nukkua päällä. Könyän itseni vaakatasoon ja vauvan laitan pään rintojen väliin pystyyn.

Vitsit että heti meinaa paniikki iskeä kun eilen oli tosi itkuinen ilta. Esikoinen itki siis ihan epäinhimillisissä mittasuhteissa ekat nelisen kuukautta. Nyt tämä tähän asti tosi rauhallinen pikkuveli veti sitten semmoiset huutokonsertit että väistämättä tulee mieleen ajatus "nytkö se alkaa taas?". Eilen illalla rauhoittui vain tissille ja halusi siinä olla koko ajan. En saanut nukkumaan omaan sänkyyn ja useiden yritysten jälkeen luovutin. Otin pojan kainaloon ja imetyksestä jäi sitten viereen nukkumaan. Yö meni hyvin, nukkui ensin pitkän pätkän ja sitten heräili syöpöttelemään 1-2 tunnin välein.

Jännityksellä odotan tätä päivää ja iltaa, että mikä meininki.........

Takaisin