Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me alotettiin vitamiinit tällä viikolla (vauva siis nyt 4vko) ja ei ole tullut mitään. Aloitan tosi varoen koska esikoisella oli ihan hurjat mahaväännöt. Nyt annan 1 tippaa vasta ja meinaan nostaa aina yhen tipan viikossa. Lastenpolilta sanoivat että ei väliä miten hitaasti nostaa maksimiin, pääasia että antaa. Ensimmäisellä tuli pahimmat mahavaivat niistä missä oli rela samassa. Nyt mennään ihan tavallisella d3 vitamiinilla.

KIA
3tippaa/päivä ekan viikon, 4tippaa/päivä toinen viikko jne.

Mä annan kaikki 5tippaa kerralla. Meillä samassa lusikallisessa menee rautalisä ja vielä keskostipatkin välillä ja päälle äidinmaitoa. :)

• Tykkään
Reaktiot: Kia
Kaipa se on ihan lapsi kohtaista miten maha kestää. Itse olen aikamoinen rautavatsa että on kai sitten saanut mun geenit tuo poika ja isänsä ilmavaivat. :D ;)

Meillä myös käytössä perus devisol-tipat, eikä niistä aikanaan saanut meidän keskonen eikä nyt kyllä tämä kuopuskaan mitään selkeitä vatsaoireita. Kyllä ne vatsanväänteet on johtuneet aina ihan muista syistä..

Apua. Mä oon imettänyt,röyhtäyttänyt ja vaihtanut vaippaa vuoronperään kolme tuntia. Syöty on,nännit on niin kipeet että en pysty enää. Vauva huutaa,mikään muu ei kelpaa kuin että nukahtaisi tissin imemiseen ja nyt meni väsymys kynnys yli. En oo nukkunut silmäystäkään viime aamupäivän jälkeen. Yökkö tuli ja kapaloi pojan omaan sänkyynsä ja sanoi että nyt annat sen vaan itkeä,muuten ei tule mitään. Ekaa kertaa yritän vaan antaa sen itkeä. Yökkö sanoi että muista että se ei itke koska sillä olisi joku huonosti. Ihan kamalaa. Musta tuntuu että mä oon julma ja kamala ja että mun pitäis antaa sen vaan nukahtaa tissille joka kerta. Pari päivää tuntu että ei oo mitään ongelmaa ja tää yö on jotain ihan kamalaa. Aamulla pitäis kotiutua. Tää huone syö mut elävältä vaikka en oo vielä himoinnut kotiin kun täällä on saanut apua koko ajan.
Lisäksi alapään tikit kiristää ja pukamat polttaa niin että ei ole toivoakaan että voisin istua. Mitenkähän mä autossa matkustan kotiin?

Mä menin esikoisesta kotiin takapenkillä maaten..häntäluu murtuneena ja miljoona tikkiä. Vauva huus koko automatkan ja mulla nous maito kotiinmenomatkan aikana. Siitäkin selvittiin..kyllä se helpottaa!

Meidän tytöllä on järkyttävä hikka vähän väliä. Viime yönä yritettiin ekan kerran nukkua samassa huoneessa koko perhe kotiintulon jälkeen. No likka hereillä sit siinä vieressä hikottelee tosi kovaäänisesti, toinen kitisee kun joutui lattialle nukkumaan eikä päässyt isin viereen, isillä kuudelta lähtö uistelemaan eikä ollut kahdelta nukkunut vielä silmäystäkään kun tää vaan tyttö vaan hikottelee, tuhisee, murisee ja kerjää tissiä vieressä (joka ei sit edes kelpaa)..kahdelta passiyin isin toiseen huoneeseen nukkumaan ja esikoinen valtaa isin paikan. En osannut itsekään nukkua omassa sängyssä, ärsytti kun oli niin pimeää enkä nähnyt tissinantoa enkä vaipanvaihtoa kunnolla. Mitähän me ens yönä tehdään.. Mulla on ikävä miehen lähelle ja jos tää nykkuminen ei onnistu yhdessä niin harmittaa :(

Mä nukun tällä hetkellä alakerrassa olohuoneen sohvalla..mutta jos olisi rintaruokittava, niin nukkuisin kyllä yläkerrassa omassa sängyssä. Nyt puoliso saa nukuttua hyvin ja en itse stressaa esikoisen heräämistä yhtä paljon. Pullon lämmitys sujuu helposti alakerrassa ja ekoina viikkoina vauvan unirytmi oli ihan päälaellaan, joten siitä sai alkunsa tää sohvanukkuminen. Nyt voisi jo yrittää omaakin sänkyä, mutta olen jo tottunut tähän ja samoin pelkään vauvan tehneen. Saadaan aika hyvin nukuttua nyt, joten muutokset ei innosta. Oma sänky kiinnostaisi kyllä..eihän tää sohva pitkän tähtäimen suunnitelma voi olla. Huoneenlämpöistä korviketta voisi antaa kuulemma parikuukautiselle, joten ehkä siinä vaiheessa viimeistään muuttaisin takas makkariin nukkumaan.

Meillä vauva on päivisin ihan tosi rauhallinen ja nukahtaa omaan sänkyynsä helposti nukkuen pitkiäkin pätkiä. Mutta yöllä... eeeheeeeiii! Silloi ei oma sänky kelpaa vaan ainoastaan äidin kainalo. Ja lisäksi syödäkin pitää 1-2h välein. Päivisin jopa 4h voi olla syöttöväli. Noh, en valita. Esikoinen huusi ja kitisi eikä mikään kelvannut 24/7. Joten siihen nähden ihan hyvä meno.

Mietin vaan kun nyt poika on tosiaan pari yötä nukkunut vieressä ja pitkälti syönyt koko yöt. Että tottuuko nyt tähän touhuun? Perhepeti ei oo mulle pitkäaikaisesti mahdollisuus, koska nukun tosi huonosti jos vauva vieressä. Tosin vauva vasta 5 vrk ja esikoinen taisi nukkua kainalossa jonnekin 6-viikkoiseksi.

Mutta entäs se, että nukahdan kun vauva syö enkä sitten herää röyhtäyttämään? Saatan herätä vasta sitten kun vauvalla on jo uudestaan nälkä ja pitää vaihtaa tissiä... Tänään aamulla vauva oli tosi äkäinen ja rauhoittui vasta sylissä pystyasennossa, ja kolmesta saakka taisi mennä röyhtäyttämättä. Nukahdatteko te muut syötöillä?

Jos en nukkuisi imetysten aikana niin en käytännössä nukkuisi ollenkaan, koska vauva syö niin pitkään ja usein yöllä.

Me nukutaan ihan omassa sängyssä miehen kanssa ja vauva on nukkunut vierellä, mutta hivutan pikkuhiljaa nukkumaan omaan sänkyyn. Viime yönä nukkuikin itsekseen pitkän pätkän ja mentiin kahdella syötöllä :) yövalo on oltava, koska muuten en näe mitään.

Meillä vauva örisee ja murisee unissaan, ja olen muutenkin herkkäuninen. Nukun siis korvatulpat korvissa ja pahimpina öinä meen jonkun pätkän nukkumaan toiseen huoneeseen. Hyvin kuulen sinnekin sen nälkäitkun ennen kuin mies herää.. Muutenkin ihan surkeaa tämä oma nukkuminen; nukahtaminen yöllä takaisin on usein vaikeaa, nään aivan kummallisia unia ja päivisin väsyneenä en enää tiedän mitä on tapahtunut unissa ja mitä oikeasti. Onneksi tämä vaihe on ohimenevä. [emoji4]

Ei kai kovin moni imettäjä öisin röyhtäytä?!
Noi yö-örinät ja puhinat on rasittavia, kun vauva kuitenkin nukkuu , mutta itseltä menee unet. Meillä alkaa vasta kuudelta aamulla onneks.

Mä mietinkin röyhtäyttääkö... mutta kun en röyhtäytä niin jossain vaiheessa vauva herää huutamaan ja rauhoittuu vasta kun on puklannut kunnolla. Esikoisen refluksista oon oppinut että kunnon röyhtäyttäminen auttaisi.

Voi, on tää ihanaa ja niin mysteeristä! Nytkin vauva on nukkunut omassa sängyssään jo pari tuntia, nukahtikin sinne ihan itsestään. Mutta yöllä alkaa sembalot. Mutta vauva on vasta viisi päivää ollut täällä masun ulkopuolella, ei varmasti voi vielä olla kovin selkeää että mitä ja milloin :D

Mulla on suunnitelma siirtää poika pikkuhiljaa omaan sänkyyn kun alkaa tää sylinkaipuu helpottaa. Nyt onkin hakusessa semmoinen kissaverkko torissa kuulemma myynnissä. Heti kohta aloitan..ja sitten pitää vaihtaa itsekin sängyn puolta.

Röyhtäytän öisin välillä, varsinkin silloin kun kuulen oikein kuinka maito menee masuun suurina hörppäyksinä. Puklua ei noilla kerroilla kyllä aina tule. Välillä torkahtelen imettäessä ja toisinaan pelaan kännykällä vain pysyäkseni hereillä ja jos on vessahätä niin varmasti pysyt hereillä ;)

in Huoneenlämpöistä korviketta voisi antaa kuulemma parikuukautiselle, joten ehkä siinä vaiheessa viimeistään muuttaisin takas makkariin nukkumaan.

Miksei sitä voi aiemmin antaa? Nimim. Olen kyllä antanut jos avaamaton tuuti purkki kyseessä

En mäkään röyhtyytä yöllä yleensä ellei ala kakomaan imiessään, nukahdan itse yleensä tosi nopeasti kun vauva alkaa imemään.
Yritin viime yönä laittaa nukkuvan vauvan äippälaatikkoon sängyn viereen niin pian alkoi itkeä. Ei siis tälläkään toimi öisin siirto laatikkoon/sänkyyn. En halua että alkaa itkemään kun sit muutkin kuin minä herään siihen ja mulla on siitä yöitkusta vähän sellainen trauma syntynyt esikon kanssa että mieluummin sit nukutan vaikka kainaloon ja nukun itse vähän puolivillaisesti kuin kuuntelen itkua. Toivon että kun ajan kanssa yösyöttöjen välit harvenee ja sit uskallan yrittää enemmän omaan sänkyynsä nukkumaan. Nyt välit 2-3h ja joinain öinä sit niinku viime yönä vauva oli valveilla melkein tuntikausia kerralla.

Varo Minkki, jos yrität kaikin voimin kauemmin itkua välttää! Kuulostaa mahdollisuudelta luoda todellinen yöheräilijä..ei tietenkään alussa ja vieressä nukuttaminen nyt ei mitään haittaa, mutta jos alkaa jokaiseen pieneen inahdukseen pidemmän päälle tissiä tarjoamaan tai vauvan kylkeä kääntämään, niin oppiihan se sitten siihen ja ei muuhun tyydy. Itsekin esikon kanssa aloin tuttirumbaan, jolloin saa olla kuukausitolkulla tuttia suuhun laittamassa, kun vauva ei muuhun osaa nukahtaa. Saman virheen teen varmasti nytkin, mutta valitsen sen mieluummin kuin kantamisen, jatkuvan yösyötön tai muun päänpaijaamisen. Tutissa sentäs se hyvä puoli, että kun oppii itse laittamaan tutin suuhun, niin ongelma ratkeaa kerralla. Meillä ei imetetty esikoinen tosiaan siirtynyt mihinkään omaan sänkyyn heräämättä. Pinnasänky sivuvaununa ratkaisi meillä silloin vieressä nukkumisen. Imetin suoraan pinnikseen ja siirryin pois oman sängyn puolelle nukkumaan. Nyt tää pulloruokittu on ihan eri maailma. Yöllä otan syliin juomaan maidon, röyhtäytän ja lasken vauvan omalle kohdalleen sohvalla. Siitä se nukahtaa itsekseen. Vieressä kuitenkin vielä helpompi, kun illalla ja varhaisaamulla ei nukahda helposti. Silloinkin suostuu useimmiten makaamaan omalla paikallaan ja tutti tai käsien kiinni pitäminen rauhoittaa tarpeeksi.
Niin ja huoneenlämpöisen korvikkeen antaminen tuskin silloin tällöin on ongelma, mutta ihan pienellä vauvalla ei lämmönsäätely toimi vielä niin hyvin, että jatkuva ruumiinlämpöä viileämpi maito viilentää liikaa vauvaa.

Muokattu viimeksi:
Taisipa olla tuo eilinen vähäruokaisuus sitä "normaalia vaihtelua". Eka yö kun jouduin valvomaan ja heti alan hössöttää ja huolehtia. Nyt neiti syö kolmen tunnin välein ja maha toimii normaalisti. Kyllä uskon tuon d-tipan tehneen kivut. Esikoisella oli sama homma kun tipat aloitettiin, silloinkin piti säätää. Se on kuitenkin ensimmäinen vieras aine lapsen suolistolle.

Minä oon ollut vain tyytyväinen kun vauva "osaa" pyytää viereen nukkumaan.Johtuu alun pakkoerosta kun hän oli tehohoidossa. Tuntui alussa niin tärkeeltä saada vauvaan kunnon kontakti, kun oli osastolla viisi eka vrk oppinut ihan yksin nukkumaan ja olemaan, ei edes syliin kitissyt. Alkuyön vauva nukkuu sikeintä unta pussissaan meidän vuoteen keskellä, mies huolehtii ekan syötön pullolla ja aamuyön syöttö tulee sitten tissistä. Tän jälkeen vauva kyselee kainalooni nukkumaan.

Meillä esikoinen nukkui ihan iholla tosi vanhaksi asti ja totuin itse siihen niin, että kun yritettiin siirtoa omaan sänkyyn, en itse saanut unta. Tunnustan häpeillen, että esikko siirtyi itse asiassa omaan sänkyyn vasta pari kk ennen synnytystä kun mun maha oli jo liian iso ja arka toisen nyhjäämiselle. Nyt meillä varsinainen perhepeti. Esikon sänky on sivuvaununa. Tää kuopus nukkunee nyt meidän välissä kouluikään asti.

Mäkin oon antanut huoneenlämpöstä korviketta. En oo tullut ajatelleekskaan.. :o

Sama täällä.. Mut en oo kyllä huomannut että se olis mitään damagea aiheuttanut vauvalle..

Takaisin