Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kipeenä vauvan kanssa arki alkaa olla ottamaan hermoille. Onneks mies otti loppuviikon isyyslomaa. Jännä miten toi imetyksen onnistuminen vaikuttaa niin paljon mielialaan. Vauva on todella ihana ja melko helppo toistaiseksi, vähän ollut vaan vatsanpuruja. Mutta itseä stressaa aivan älyttömästi imetyksen onnistuminen ja tietenkin se tuo kivasti epäonnistumisen tunteita.. Ehkä tää tästä menee ohi kun olis taas terve ja tisseistä tursuis sitä maitoa

Intsu mullakin on tuokahalu kateissa. Maidon tulo tyssäsi yhtenä iltana ja tajusin etten ollut syönyt juuri mitään. Nyt väännän väkisin kerran pv sen lämpimän aterian ja mies haki rasvaisia rahkoja kaupasta. Sokereita pitää välttää, koska antibiootti teki hiivatulehduksen nieluun. Mietin kun mulla on tätä raskauden aikaista vararasvaa kehossa yllin kyllin, niin miksei se korjaa tilannetta. Jostain luin ettei saisi laihtua imettäessä puolta kiloa viikossa enempää, koska läskistä vapautuu ympäristömyrkkyjä rintamaitoon... Mitä mieltä?

Nyt mulla paino vielä tipahtelee huristen alas kun nesteet lähtenyt kiertoon, muutaman pv välein käyny puntarilla saunailtoina ja aina puonnu kaksi kolme kg. Viikon kuluttua synnytyksestä oli tippunut vaan kaks kiloa joten melko turvoksissa tää mamma mahansa kanssa oli. Viime viikon aikaba tippu sitten viisi lisää. Tänään laskin jo kaloreita ja sain vain 1500 ja ämppäsin rasvaista rahkaa pakolla päälle.

Voi onnea! Eilen päästiin kotiin nyt kolmepäiväisen tytön kanssa. Pää on niin täynnä ajatuksia, kysymyksiä ja muistojen kertailua että se halkee. Ja niin halkee tissitkin. Neiti nukkuu vielä syntymäväsyä pois eikä jaksa imeä kuin 10-30min kerralla. Sairaalassa ollessa imi pitempään mut toisaalta nyt maito virtaa jo kunnolla joten luotan siihen että vauva saa tarpeeks. Huomenna tulee neuvolantäti kotikäynnille niin saadaan onneks tietää paino. On kyllä vuorokaudenajat ja viikonpäivät aivan yhdentekevää huttua. Eletään ihan ruokintarytmin mukaan kun 3-4 tunnin välein pitää herätellä tissille kunnes syntypäpaino on ylitetty. Mies siirtää aina herätyskelloo ja minä puuskutan jälkisuppareita vauvan litkiessä.

Mies on kyllä ihan elementissään. Haluaa vauvan jatkuvasti ihokontaktiin pötköttelemään. Nytkin tossa nukkuvat päällekkäin tyytyväisinä. Vauva ihanasti rauhottuukin isin ääneen ja syliin :) koko synnytys tuntuu unelta. Vaikee uskoo tosissaan tapahtuneeks vaikka tässä sitä ollaan kahdessa osassa. Vauvan luota on vähän vaikea eriytyä edes toiseen huoneeseen, mut tuntuu ihanalta kun voin luottaa miehen pitävän yhtä lailla huolta pienestä. Rispektit yksinhuoltajille!!

Yleensähän vauvat valittelevat vastaansa illalla, mutta musta tuntuu et tää valitttelee niitä eniten kesken päikkäreitten. Yritän häntä kyllä röyhtäyttää aina, mut nää päiväunet on vaa tosi levottomia. Pitänee alottaa joku cuplaton tms.D-tippoja ei oo vielä tarvinnu alottaa.

Vaikka eilen olin ihan loppu vaunulenkin jälkeen 1,5h hyvällä vauhdilla, niin kyllä nyt jo kuikuilee ulos ikkunasta haikeana. Poju imeeimeeimee..kyl sais topata. Missä vaan on aurinko?! Tai vois haravoida. Jännä kun ennen en ollut mitenkään innokas lenkkeilijä. :)

Meneekö teillä muuten Hepsuli rautalisä? Tuli vaan mieleen, kun niistä puklutahroista kyselit.. Sehän ei tahdo lähteä vaatteista sitten millään.

Voiks nää vauvat olla oikeesti semmosia et nää vaan nukkuu ja syö? eilen illalla tehtiin typylle iltatoimet joskus puol kymmeneltä kun oli hetkellisesti hereillä. yö mentiin kahden tai kolmen syötön taktiikalla ja Kasin pintaan ylös ja ysiltä taas unille. Ihme nukkujainen tää:Heartred
oltiin me jossain välin yötä n. Tunti hereillä kun masua hiukan valitti mut kaiken kaikkiaan aika lyhyt valvominen.

Tyytyväiset vauvat taitaa olla just tällasia. Mäkin olin ihan järkyttynyt tän meidän tokan toiminnasta, kun nukkuu, syö ja välillä jonkun tunnin on hereillä. Esikoinen oli ihan erilainen, kun ei luultavasti saanut maitoa tarpeeksi.

Intsu
Kiitos vinkistä taitaa tosiaankin johtua siitä raudasta mitä annetaan kahdesti päivässä. Kiva kun sitä on valkoisissa bodeissa. Ostin sappisaippuaa ja kokeilen vielä sillä. Jos ei lähde, värjään bodyt keltaisiksi. ;)

Voi ählämi mua hermostuttaa nyt. Vauvalle aloitettiin toissapäivänä D-vitamiinitipat. Viime yönä alkoi herättelemään ekan syötön jälkeen. Mahavaivaksi tulkitsin. Itkuinen oli sitten iltapäivään asti eikä kunnolla imenyt eikä kakannut tai edes rupsutellut. Normaalisti on ollut lähes joka vaipassa ainakin pierun jäljet. Pulautteli vaan. Sitten keksin viedä lämpimään suihkuun jossa hän aina rentoutuu. Sen jälkeen vatsa toimi isosti ja itkuisuus loppui ja hymytkin taas irtosi. Mutta on koko päivän syönyt huonosti ja nukkunut paljon. Mua huolettaa kun ei syö. Tissille nukahtaa muutaman min imun jälkeen eikä hereille saa millään vippaskonstilla. Lypsin sitten ja on syönyt pati viime kertaa vain 40 ml, vaikka viime päivinä pullosyötöissä mennyt normaalisti 100ml. Syöttökertoja on tullut tähän vuorokauteen vain viisi. Pullonkin puklauttaa pois. Ei siis ole kakkaamisen jälkeen kitissyt. Mutta onio tää normaaliheilahtelua ettei ruoka nyt niin maita?

Intsu
Kiitos vinkistä taitaa tosiaankin johtua siitä raudasta mitä annetaan kahdesti päivässä. Kiva kun sitä on valkoisissa bodeissa. Ostin sappisaippuaa ja kokeilen vielä sillä. Jos ei lähde, värjään bodyt keltaisiksi. ;)
Luin jostain silloin 1,5v sitten, että sitruunamehulla sais ne rautatahrat pois, mutta en kyllä itse nähnyt selkeää hyötyä. Nyt kun oon tällä kuopuksella käyttänyt jotain niistä vaatteista, niin ei niissä kyllä enää juuri tahroja näy, eli ilmeisesti vaatteista ne ajan kanssa useammassa pesussa haalistuu. Mutta muutamassa valkoisessa harsossa on kyllä kunnon rautaläiskät pesuista huolimatta.

Hepsuli oli niitä neuvolan öljypohjaisia d-tippoja. Tänä aamuna en enää antanut vaan jätin tauolle. Tarkoitus jatkaa maanantaina vesipohjaisella Jekovitilla.

Sain myös neuvolan tippoja mutta neuvoi samalla että jättää ne myöhempään antaa sitten kun vatsa on vahva. Suositteli maitohappobakteeria sisältäviä vitskuja ja niitä on nyt käytetty. Ei tule mahanpuruja ja aloitettiin ensin kolmella tipalla viikko, sitten 4 ja lopuksi 5 ja sillä nyt mennään.

• Tykkään
Reaktiot: Kia
Siis aloititte joka toinen pv yhdellä tipalla? Meillä kans maitoh.bakt. käytössä.

Annateko muuten maitohappotipat kaikki samalla vai tipotellen eri syöttökertoihin? Meillä on ollut nyt pari päivää rela dropsit käytössä ja niitä siis annetaan max 5 tippaa päivässä. Ollaan annettu pitkin päivää ja oon alkanut miettiä että vaikuttaako se tehoon. Vatsanpuruja tuntuu edelleen olevan yhtä paljon kun aiemmin

Pitäis vissiin d-tipat aloittaa..ei hotsita yhtään. Korvikkeessa on kuulemma d-vitamiinia lisätty niin että kolme tippaa riittää. Mietin, että "kaksi tippaa" siis menee koko ajan..kun nyt ei 3,5-viikkoiselle vielä anneta ollenkaan tippoja. Tähän samaan väliin tulee muutenkin vatsavaivat, jos niitä on tullakseen..mieluummin ei heti mieti, että johtuiko nää d-lisästä. Meillä vatsavaivaa selvästi aiheuttaa korvikkeen kanssa ummetus. Eilen ekaa kertaa annettiin mallasuutetta, toivottavasti se auttaa.

Jep, piti myös kommentoida, että parin viikon iästä lähtien masuvaivat on hyvinkin tyypillisiä olematta koliikkia tai johtumatta D-tipoista.

Me päästiin eilen kotiin, piti päästä jo keskiviikkona, mutta paino ei ollut noussut riittävästi. Keskiviikkona illalla se oli samana pysynyt ja lääkäri päätti, että jäädään vielä yhdeksi yöksi. Se olikin hyvä ratkaisu, sillä sain sinä yönä viitisen tuntia nukuttua. Vauva sai tilkan lisämaitoa ja nukkui kansliassa uniaan, jotta äidin tissit sai levätä. Hain sitten herättyäni parin tunnin päästä pois. Eilen nousi maito ja tänään vielä enemmän. Oon edelleen kovin väsynyt, mutta näillä huonoilla unilla ei mikään ihme.

Rinnanpäät on todella kipeät ja vaatii nyt todella paljon kärsivällisyyttä imettää kivusta huolimatta. Kaikkia pieniä apukeinoja koitan ja eiköhän tää tästä kun ei ihan joka tunti tarvitse imettää kuten sairaalassa. Arki on alkanut ihan kivasti, esikoinen vaan ei nukahda iltaisin ja yöt on olleet jo pidemmän aikaa hankalia. Reagoi aika kovin vauvan tuloon vaikka päivisin nimittääkin kullaksi ja siskoksi.

Nyt nukkumaan, että saa hetken taas huilia ennen syöttöä.

Takaisin