Vauva arki

Itsellä oli pari pvä väliä noilla dtipoilla kakkakin muuttui raemaiseksi. Tippoja pitäisi antaa se viisi itse olen antanut pari ja tänään annoin vain yhen ja taas se kakka muuttui vedeksi monet bodyt vaihdettiin kun vaippa ui.. Ja itkettiin mahavaivoja, pakko koittaa toista merkkiä
 
Tänään on mennyt tosi paljon paremmin! Aamulla alkoi kitinä, laitoin manducaan ja pikkuinen nukahti. Noin 45 min siitä laitoin sänkyyn nukkumaan ja white noisea päälle, nyt on nukkunut rauhallisemmin kuin koskaan, kohta varmaan jo kolme tuntia. Kiitos teille, jotka suosittelitte white noisea! Itse otin korvatulpat ja pystyin vähän nukkumaan samaan aikaan.
 
Tökkönen: olen itsekin miettinyt syöntitiheyttä. Välillä vauva haluaisi rintaa monta kertaa tunnissa. Neuvolassa kuitenkin sanottiin, että ei kannata yrittää rajoittaa näin pienen syömistä. Ehkä jos saadaan nukkumispätkät vähän pidemmäksi niin auttaa myös imemistiheyteen.
 
Ootteko huomannut että apteekkiin tullut uusi tuote mahavaivoihin, Rela Colic Drops. Voi käyttää mahavaivoihin tai varuiksi, ei siis tarvitse olla koliikkia. Kyseessä maitohappotuote, googlatkaa niin löytyy enemmin tietoa.
 
Nää tilanteet vaihtuu lähes päivittäin ja varmaan taas jinxaan, mutta.. täällä hypätään nyt neuvolassa harva se päivä kun syntymäpainoa ei oltu ainakaan vielä eilen saavutettu kun neiti oli 16 pv. Tuli sit ohje antaa vastiketta jos jää nälkäiseksi. No annoin eilen päivän aikana vastiketta (neuvolassa imetyksen lisäksi) ja omaa lypsymaitoa (kotona) ja oli kyllä liikaa koska neiti puklautti heti pulloannoksen ulos. Mutta tuo sai mut kuitenkin vielä enemmän kiinnittämään huomiota imettämiseen ja siihen että herättelen tytön rohkeammin (vaikka ittiä väsyttäis) jos uhkaa parin imaisun jälkeen nukahtaa. Kun mulla on vielä tuo "ujo nänni"-syndrooma ja ollaan oltu pääasiassa yhen tissin varassa, niin sain lisäpontta siihenkin - minähän en vastiketta anna jos saan tuotantolaitokset pörisemään :) . Tänään olen saanut tytön syömään ujoa rintaa jo kaks kertaa! Lisäksi on eilisestä asti nukkunut tasaisesti kolmen tunnin pätkissä, muistaakseni myös ilman hepuleita. Bla bla eli yritin jotenkin sanoa, että meillä siis näyttää auttavan nukkumiseen kunnolla syöminen. Se on tietty päivänselvää, mutta ite ehkä luulin että syö tarpeeksi kun nukahtaa tissille eikä huoli lisää heti. Mut ehkä niin ei ollutkaan kun heräs heti kun yritti laskea sylistä pois tai viimeistään puolen tunnin päästä.

Emmä tiiä, tästä varmaan taas ota mitään tolkkua, sorgen :)
 
Siellä on myös tuo kohta ''mutta vauva se vain nukkuu'' jossa on vinkkejä uneliaan vauvan herättelyy:)
 
Totta. En enää muistanu mitä kaikkee siellä oli, kun lopulta sain näillä mobiilivärkeillä tuon linkin hiilattua :)
 
Suunnitellaan miehen kanssa minulle "vapaa-yötä" ja nyt mietin, että paljonko maitoa pitäisi olla pumpattuna, jotta se riittäisi yhdeksi yöksi, esim. klo 21-6? Onko teillä kokemusta?
 
Huoh. Meillä tuo pulauttelu on ajoittain aivan järkkyä. Maidot tulee välillä nenästäkin ja tytön hengitys on salpautunut pari kertaa. Saatiin eilen lähete keskussairaalaan lastenpolille, nyt ootellaan aikaa, viikon sisällä pitäisi olla.

Miten se Tökkösen vauvan homma jatkuu?
 
Riippuu paljonko vauva on tavannut syödä pullosta kerralla ja montako kertaa yön aikana. Kuullostais kyllä taivaalliselle jos sais nukkua ees 6h putkeen:happy090

mulla kyllä tissit räjähtäis jos ei imettäis yöllä:laughing002
 
Jännää kun mua ei nuo syömään heräilyt väsytä yhtään. Jos vauva huutaa tai on hankala nukahtaa, olen paljon enemmän rikki. Perus syöttöpuuhat ja vaipanvaihdot menee jotenki puoliunessa itseltäkin tai sitten jollain rutiinilla, mut heti jos vauvalla hankala olo, niin oon itsekin ihan veks seuraavat päivät enkä pysy hereillä.
 
Mua aina välillä vähän pelottaa, kun en muista yösyötöiltä juuri mitään. Muistan just ja just, että kaivoin tissin esille ja herään tissi edelleen esillä. Siitä että paljon vauva on syönyt yms ei ole mitään muistia! :confused:

Rondine. Meidän pikkunen syö noin 2-3h välein noin 100-160ml. Itse voit vaikka kokeilla päivällä, että pumppaat pulloon ja katot paljon menee yhdelllä syötöllä ja sitten lasket monta kertaa pikkunen syö sillä 21-6 välillä. Siitä voi sitten näpsäkästi laskea paljon tarvii ja voit vaikka vähän päälle pumpata niin ei ainakaan lopu. Mulla kans tulis tissit tossa ajassa ihan täyteen. Ollaankin tehty miehen kanssa välillä niin, että jos yössä pitäs herätä vaikka 4 kertaa syöttää niin herään vaikka 1-2 kertaa syöttämään. Näin tissit pysyy semityytyväisenä ja saan kumminkin nukuttua ihan hyvin. Teen monesti myös niin, että ruokin vauvan, mutta tökin miehen ylös vaihtamaan vaippaa. Siinä pystyy pysyä semmosessa horroksessa ja ei tarvitse kuin tissiä tyrkätä suuhun. Odottelen innolla sitä aikaa kun pitää enää kerran pari yössä herätä!:p
 
Pookkana mulla on ihan sama juttu, että yö syötöt menee välillä ihan jossain horroksessa :) monta kertaa itekki heränny tissi paljaana ja ei oo tietoo paljonko vauva on kerralla syönyt. Aamulla ei hirveesti oo muistikuvia monen aikaan oon vauvaa syöttänyt mutta aina on tyytyväinen pikku mies aamulla eli varmasti on tarpeeksi saanut masuun yölläkin. Hän kyllä osaa äänekkäästi ilmaista jos ei oo ruokaa tarjolla välittömästi kun herra haluaa :)
 
Joo, meilläkin tyttö kyllä vaikuttaa ihan tyytyväiseltä, mutta jotenkin se on pelottavaa kun ei muista yöstä aamulla juuri mitään. Entäs jos jotain erikoista tai vaarallista olisi tapahtanut? Toisaalta sellaisiin juttuihin olisin varmasti herännyt ja muistaisin aamulla! Ehkäpä on vaan hyvä, että olen niin horroksessa öisin:D
 
Joo itsekin joskus miettii, että jos jotain tapahtuis. Mutta varmasti sillon kyllä heräisi ihan kunnolla. Heräilen yöllä jos isommat lapset ääntelee tai kääntää kylkeä yms. Niin heti kyllä valppaana kuuntelen että onko kaikki ok ja välillä käyn kurkkaamassa huoneeseen. Eli tuskinpa tämä horroksessa yöllä oleminen on ihan normaalia:)
 
Rondine, meillä syötiin sairaalassa 100ml pullosta n kolmen-neljän tunnin välein öisin, kun hoitajat syöttivät. Imetyspunnistusten mukaan rinnasta meni 90-115ml kerralla.

Lillukka, teidän tilanne kuulostaa samalta kuin meillä oli. Päästiin tänään vasta kotiin, kun tekivät todella paljon tutkimuksia ja halusivat seurata vauvan vointia. Olin itseasiassa juuri ajatellut kysellä, että miten teillä se sakeuttaja toimii. Meidän vauvalle sitä annettiin sairaalassa yhden vrk:ajan pullosta, minun maitooni sekoitettuna. En siis tuona aikana imettänyt. Tuon jälkeen pulauttelua on ollut paljon vähemmän, eikä yrjöt ole tulleet nenästä. Ehkä rauhoitti tilannetta. Koska imettäessäkään ei ole tullut isoja pukluja.

Vauvalla huomattiin ruokatorven ja vatsan ph-mittauksessa olevan lievästi takaisinvirtausta, eli refluksia, mutta mitään toimenpiteitä ei nyt ainakaan tehdä. Olisivat leikanneet muistaakseni vatsanportin (tms.), jos olisimme halunneet, mutta en ole vielä ainakaan leikkauksen kannalla. Hoitona meillä on nyt konservatiiviset keinot eli todella REILU kohoasento sängyssä ja kyljellään nukutus, kunnollinen röyhtäytys js mahdollisimman pitkä pystyasento ruokailun jälkeen. Riittävän harvat syöntivälit (3h väh.) ja paineen poistaminen liian täydestä rinnasta pumppaamalla.

Lillukka, Onko teidän vauvalla henki lähtenyt kulkemaan itsekseen? Meille lääkäri sanoi, ettei kuulemma puklu aiheuttanut hengityksen tukkeutumista, vaan kyseessä olisi ollut apneakohtaus (eli tauko hengityksessä) ja siitä johtunut refluksi. Olen tästä itse eri mieltä, koska vauva selvästi yritti hengittää muttei pystynyt. Toivotaan että teillä helpottaa! Tsemppiä.
 
Mikä historiallinen yö! Muistan imettäneeni noin klo 22-23 ja seuraavan kerran vasta klo 4!! Sen jälkee tyyppi onkin halunnut rintaa max 1h välein. Oli kumminin kiva päästä nukkumaan pidempään:)
 
Ihanaa, että pääsitte nukkumaan! Täällä pikkuinen söi 22, 1, 4 ja 7, joten oli kyllä hyvä yö minullakin. Nyt iltapäivällä oli aivan mahdotonta saada herraa nukkumaan, valvoi 11.30-15.30 suunnilleen. Mies tuli lopulta kotiin, jotta pääsin itse nukkumaan hetkeksi. Tuli pienet nokoset otettua ja sen jälkeen olo oli kuin rekan alle jääneenä. Laahustin keittiöön itkemään ja vappunakkeja syömään. Olen vain niin poikki, että en oikein tiedä enää mitä tehdä. Maitoa on pakkasessa nyt 260 ml, en oikein tiedä pitäisikö kohta käyttää vai odottaa, että saadaan riittämään kokonaiseksi yöksi. Olo alkaa olla aika epätoivoinen. Vähän erilainen vappu tänä vuonna.
 
Takaisin
Top