Vauva arki

Mä en kyllä estele. Mun mielestä lapsen pitää saada kehittyä omaan tahtiin.
Kuhmuja ja mustelmia tulee, ei niitä täysin voi estää.
 
Et sinä pysty sitä estämään eikä kannatakaan, ei siitä ole mitään hyötyä. Nämä pienet tekee asioita aitä mukaa kuin kehittyvät ja valmiudet heiltä löytyy.

Onhan se hurjan näköistä. Tää meidän minisimpanssi kiipeilee kans, nykyään aika usein koirankarvoissa.
 
Meidän poikakin nousee jo, useinmiten polvilleen ja välillä jo seisaalleen. Hänkin päästää välillä irti ja silloin muksahdellaan. Juuri äskenkin kaatui selälleen ja takaraivo kopsahti lattiaan, kauhee huutohan siitä tuli. Onhan se välillä hurjan näköistä, mutta en ole alkanut mitenkään lasta estelemään. Ja lapset on yllättävän vahvaa tekoa. Meidän poikakin leikkii taas oikein tyytyväisenä lattialla vaikka äsken huudettiin kuin palosireeni. :)
 
No en näköjään pysty. Enemmän mua huolettaa nuo jalat kuin muut tömäytykset kun on niin pieni tirppana (kypärä oli rehellisyyden nimissä ostettava mua varten kun äiti ei kestänyt vaikka lapsen pää kestääkin). Lähinnä siis hain onko kellekään sanottu mitään kestääkö koivet nousemisen. Kyllähän tuossa näyttää jonkinlaista varmuutta tulleen kun ei enää tärrää. Huoleeni vaikuttaa kun jollakin ollut tuet jaloissa pitkään kun lähtenyt liian aikasin seisomaan ja kävelemään - onko sillä merkitystä, että henkilö on nyt viiskymppinen :) tai että tulee länkisääri pihtikinttu mitä lie... Ennen oli ennen ja nyt on nyt?
Tuota haluan itekin ajatella mitä Lillukka sanoo, että sitä mukaa touhaavat kuin valmiuksia löytyy.
En oo aiemmin kokenut olevani ylisuojeleva äiti, mutta nyt ehkä on sellaisia piirteitä ilmennyt :)

Ps. Jalkojen lisäksi pelottaa jos mätkähtää naamalleen ja hampaat menee...
 
Eiköhän jalat kestä tuon nousemisen, kun ylipäätään jaksaa nostaa kehon painon ylös. Jotta lapsi pystyy hallitsemaan kehoaan täytyy ensin kokea ne ikävät kaatumiset. Vain rohkealla yrittämisellä opitaan uusia taitoja! Mutta ymmärrän kyllä huolesi Möttönen. En ole kuitenkaan kuullut, että hampaat olis kärsiny pikkuisen kaatuilusta ja mätkähtelystä, paitsi huulet ja kieli voi haavautua, kun hampaat iskeytyy niihin kovaa... Teillä on muutes eteviä kavereita, kun jo noustaan ylös! Meidän poika ei vielä ryömikään vaikka on muuten kyllä tosi jäntevä, ikää tosin vasta maanantaina 6kk.
 
Kyllä ne jalat kestää ja kehittyy koko ajan vahvemmiksi. Suotta estelet, siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Jokainen kehittyy yksilöllisesti sillä ei kaikki 6kk ikäiset vielä välttämättä käänny saati liiku. Noista jaloista: ennen kaikki seisottamiset, seisomiset on olleet kiellettyjä siinä pelossa että tulee pihtipolvet tai länkisääret.. Meilläkin 70v mummo kieltää kaikki seisottamiset juuri siinä pelossa että tulee pihtipolvet ja tuet. Epäilen ettei seisomaan oppimisella ole mitään tekemistä sen kanssa että tulisi länkisääret ym, sillä pieni kyllä jaksaa kantaa painonsa. Ellei ole rakenteellista vikaa jaloissa. Mutta keskustele neuvolassa asiasta jos huolettaa, mutta älä estele toisen kehittymistä. Voin antaa esimerkin meillä mies on seissyt jo 6kk ikäisenä, mutta lähti kävelemään 1,3kk ja mää olen 9kk ikäisenä seissyt ja 12kk kävellyt... Eli aika yksilöllistä tuo kehitys on.
 
Muokattu viimeksi:
Juu, mulla on sisko lähtenyt 6 kk kävelemään ja ihan normaali on. Enhän mä muistanut, että siitä on ollut juttua ennen ku äiti sanoi. Antaa tytön heilua miten tahtoo :) Tuskin nyt hirveesti hallaa on ehditty tehdä kun on piilotettu "kiipeilyvälineitä" tyynyllä ja oltu varmistuksena, onpahan tuo päässyt kiipeilemään kuitenkin ja joka aamu on eri treeniä kun meidän sängyssä konttaa koiran perään tuplapeittomytyn ja tyynyjen läpi :) Ehkä tyttö sen takia lähtikin aikasin liikkeelle kun on niin mielenkiintoinen motivaattori tuo meidän koira!
 
Kyllähän se mun mielestä on ihan järkevääkin olla itse varmistuksena jos tyypit näin aikaisin lähtevät nousemaan ylös. Vaikka sen taidon osaavat, eivät välttämättä kaikkia muita siihen liittyviä (kuten kiinni pitämistä) ja siksi tietty niitä vahinkoja sattuu. Möttönen, ymmärrän hyvin että hirvittää katsella sitä menoa :D Meillä vasta treenataan konttaamista ja karhukävelyä. Ylöspäin katse jo on, mutta ei onneksi vielä ihan taidot riitä :p
 
Minä uskoisin, että perimällä on enemmän taikaa niiden pihtikinttujen kanssa. Meillä on esim sukuvika.
 
Täälläkin oltiin tänään jo nousemassa seisomaan, mutta vauva kaatui ennen kuin ehti suoristaa jalat. Ehdin napata kiinni viime hetkellä, muuten olisi kyllä pää tömähtänyt lujaa lattiaan. Oli kyllä aika hurjan näköistä, nyt ei varmaan uskalla enää jättää hetkeksikään yksinään.
 
En mää tarkoittanut etteikö pitäisi varmistaa, mutta turhaan estää esim heti nappaamaalla pois ja laittamalla lattialle makuulle. Tai hyppykiikkuun yms. Kun se kuitenkin ennen pitkään tapahtuu kaikille, toisille aiemmin kuin toisille.
 
Neuvolassa (6kk) muuten sanottiin seisomisesta, että tukea takaa ja koittaa saada polvi suoristumaan ja viedä painoa taaksepäin, että lapsi joutuu laittamaan koko jalkapohjan maahan. En vaan muista muuta tuosta, oisko tullut silloin puhetta, että jos lähtee nousemaan tai mitä lie. Mulla kyllä tuntuu kaikki menevän toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :D No eiköhän se seisomisaihe oo nyt taputeltu, anteeksi että vaivasin. Siirrytäänkö muihin aiheisiin kiitos :)

Onko kukaan muuten hankkinut kuulosuojaimia näin pienelle lapselle? Googlaamalla näyttää löytyvän tyyliin lasten peltorit tai päänauhamalli. Pitää lähtee kauppaan hypistelemään onko nuo ekaks mainitut liian isot, painavat tai tiukat kun jälkimmäisiä näyttää saavan vain verkosta tilaamalla. En ainakaan bongannut, että muualla olis.
 
Meillä on peltorin kuulosuojaimet pojalle, taisin hankkia ne jo ennen pojan syntymää. :D ihan siltä varalta jos niitä jossain tarvitaan.
 
Meillä on pinkit peltorit. Ostin miehelle synttäri lahjaksi radiopeltorit ja neidille samalla pinkit. Aika isot nuo viä on, mut eiköhän ens kesänä oo viimeistään sopivat
 
Meillä on kans pinkit peltorit. Nehän sopiikin sitten tooosi pitkään. Keskimmäinen käyttää omia vihreitä edelleen 8vuotiaana.
 
Täällä tulossa 4 hammasta ylös.
Kaikki on nyt puhkeamassa yhtä aikaa limakalvon läpi. Siihen nähden poika on yllättävän hyvän tuulinen :)
 
Meilläkin on tulossa hampaita. Valmiiksi pojalla on nuo alaetuhampaat. Yöksi täytyy antaa panadolia, muuten menee unet pilalle... Päivällä on vaihtelevaa, välillä yhtä kitinää, välillä naureskellaan paljon:grin Toisaalta on kyllä tosi hyvä, jos teillä tulee noin monta hammasta samalla kertaa! Mieluummin kaikki vaivat yhdellä rysäyksellä:wink
 
Meilllä tuli ne kaks ekaa alas tosi nopeesti ja vaivattomasti vähän enne 6kk. Nyt kohta 8kk eikä ole uusia tullut, mutta sen verran hinkkaa ja kitisee että nyt on varmaan jonnekkin tulossa lisää.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Voih kun meille tulis kans noita hampaita hyvän tuulisesti! :D Aina kauhee kitinä, vinkuna, kuumeilu ja äkäisyys. En kyllä tyttöä yhtään syytä. On varmaan tosi kurjaa :sad001
 
Meillä neiti ei ekoista hampaista oireillut kummemmin, jyrsi aivan kaikkea ja kuolaa tuli litra tolkulla.
 
Takaisin
Top