Vauva arki

3dl on tavallaan jo paljon. Oliko jotain 5-7dl mitä päivässä tollainen yli 6kk kiinteitä syövä tarvii maitoa. Teidän kengissä imettäisin varmaan niin pitkään kun maitoa tulee yhtään, mutta tietenkin te teette teille sopivan ratkaisun. Ja vielä kertauksena: ei se imetys ole naisen tai äidin mitta!
 
Joo n6dl maitoa päivässä. Mutta kun meidän tyttö ei syö kiinteitä oikeestaan yhtään. :D pullosta menee 6 dl päivässä korviketta ja arvelin vaan ton määrän että olis joku 3dl tissimaitoa. Mä kyllä luulen että jatkan ilta ja yö imetystä vielä pitkään. Mulla parissa päivässä putos taas maitomäärä kun oli ite vähän huonommalla ravinnolla. Enää ei vaan jaksa alkaa nostattaa eikä varmaan onnistuiskaan enää.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Tosta omasta huonosti syömisestä tuli mieleen, että mä painan enää 55kg. BMI:n mukaan 54kg on mulle raja alipainoon :sad001 Huomaa, että on hieman unohtunut taas syödä. Tuntuu, ettei kauheesti näy maitomäärässä.
 
Tuliskin ees desi! Meillä ei tosin herätä yöllä syömään, onneksi - tällä maitobaarilla!

Totta pookkana. Eihän sillä imetyksellä arvoteta. Ja minkäs teet kun maidontulo tuntuu kuitenkin loppuvan. Eli oikeestaan luonto näyttää tekevän päätöksen mun puolesta. Kyllä se siltikin vähän harmittaa, vaan eiköhän tästä selvitä. Molemmat :)
 
Möttönen, totta kai se harmittaa, jos on toisin halunnut kuin käy! Helposti sitä alkaa arvostelemaan itseään vanhempana imetyksen onnistumisen ja muiden juttujen kautta, vaikka se on ihan turhaa. Yritän vaan sanoa, että omaksi syyksi sitä ei voi tai kannata laittaa!
 
Mulla on koko ajan tullu maitoa ihan ok, mutta valitettavasti poika ei vaan malta syödä loppuun saakka. Siis kun maidon heruminen hidastuu, on liian työlästä mukamas imeä :D Ja napero tietää kyllä, että lakosta huolimatta ei jää ilman ruokaa. Pullo on sellainen kaveri, poika pitää siitä itse kaksin käsin kiinni ja aukoo suutaan heti pullon ollessa lähellä. Tissi toimii useammin lohduttajana ja viihdyttäjänä. Joskus jopa tuntuu, ettei poitsu edes halua saada ravintoa rinnasta, kunhan vaan käyttää tuttina.

Ja muuten tuohon painojuttuun; mä syön mielestäni aika vähän ja pitkillä väleillä. Näin on ollut jo monta kuukautta, mutta paino on vaan ollut pitkään 1-2kg enemmän kuin ennen raskautta. Mun keho vaan näköjään tarviis sitä kunnon sykkeiden kohotusta, jotta rasva palaisi ja pääsisi ihannepainoon takaisin.
 
Mun paino on pudonnu kans alemmas siitä kun aloin oottaa. 168 pitkä paino 59. En kuitenkaan langanlaiha, mutta vielä sitä painoa vaan lähtee. Meilläkin tyttö on taas pitkään pitäny tissiä lohdukkeena. Ja sillä meillä nopeesti kasvo pullomäärä kun tyttö ei syöny tissiä ja puree Mua. Ei Mua enää tässävaiheessa kovin haittaa jos imetys loppuu. :)

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Voin olla väärässäkin, mutta jostain imetysoppaasta tms. olin lukevinani joskus, että jos lapsi saa äidinmaitoa 4kk ikään, silloin on ehtinyt saada merkittävästi jo ravintoaineita ja suuren osan vasta-aineita elimistöön. Jos lapsi saa äidinmaitoa 6kk ikään, on kaikki hyöty käytännössä äidinmaidosta jo saatu! Jos imettää siitä eteenpäin, ravinto on enemmänkin sellaista ravitsemustilan ylläpitävää ruokintaa. Eli jos teillä nyt alkaa jo olla näitä puoli vuotiaita, ovat kyllä saaneet jo äidinmaitoa oikein hienosti!
 
vindoin totta, ne kriittisimmät ajat imetyksen suhteen on siinä 0-6kk kun maito on ainoa ravinto. Maito ei kumminkaan missään vaiheessa muutu ''sokerilitkuksi'' tai sellaiseksi hälläväliä aineeksi. Taapero saa paljon hyödyllisiä aineita äidinmaidosta myöhemminkin. Imetys ei ole kumminkaan missään vaiheessa välttämättömyys, koska meillä on tarjolla hyviä koevikkeitakin. Tärkeää olisi imettää mahdollisimman pitkään, mutta ei sitä voi arvoittaa että lyhyt imetys on kauheen paljon huonompi kuin pitkä. Enemmänkin aatella, että kaikki maito on plussaa.
 
Juu Juu, pookkana. Samaa mä meinasinkin. Perimmäinen tarkoitus oli siis: suurin hyöty saadaan puoleen ikävuoteen mennessä, aina plussaa, mitä pidemmälle siitä eteenpäin imetys jatkuu:)
 
Vihdoin totta, ja miksei nyt muutkin, täysimetystä suositellaan 6kk ikään ja jatkettavaksi 1v ainakin. Jossain oli tehty tutkimus että jotta lapsi saisi kaiken hyödyn maidosta niin olisi ihanteellista imettää 2v asti. Ja maito ei muutu laihemmaksi vaikka vauva olisikin 1v. Kaikki äidinmaito on plussaa, sillä se on tehty juuri omaa vauvaa varten. Kuitenkin kaikki eivät pysty/halua imettää ja onneksi on hyviä ja laadukkaita korvikkeita. Mutta jos painii maidon riittämättömyyden kanssa, niin kannattaa miettiä mikä on hyväksi molemmille. Se että äiti yrittää ja yrittää nostattaa maitoa ja stressaa riittävyydestä vai se että antaa tissistä sen mitä tulee ja loput korviketta jos lapsella on vielä nälkä.

Mä olen näitten asioiden kanssa paininut, kun meidän imetys ei onnistunut vaikka kuinka halusin. Kun meidän osittainimetys loppui koin kauhean imetyspettymyksen ja aloin syyllistämään itseäni. Kuitenkin kun purin tuntoja tonne salaselle puolen ja kävin juttelemassa neuvolan imetys tukihenkilön kanssa, niin ymmärsin ettei syy ole minun ja lapsi saa läheisyyttä ja huolenpitoa muutenkin kuin imettämällä. Imettäminen ei todellakaan ole äitiyden mitta. Eikä kukaan voi syyllistää ketään toisen päätöksistä liittyen imettämiseen tai vanhemmuuteen.
 
Joo tiedän, että äidinmaito on AINA hyväksi, oli sitten 3kk tai 3 vuotta. Enkä muista minkä tutkimuksen luin, mutta alle 6-kuukautinen hyötyy kaikista eniten rintamaidosta (totta kai, kun se on ensisijainen ja pitkään ainut ruokavalio vauvalle!). Siinä oli tarkasti selitetty mitä imeytyy ja milloin. Ilmaisin itseni tökerösti tuolla aiemmin... En siis missään nimessä vähättele rintamaidon hyötyä jatkossa! Hienoa, jos joku sitä jatkaa taaperoiässäkin:) Mutta mitä isommaksi lapsi kasvaa, sitä enemmän hyvää ravintoa saadaan myös muualta(riippuu mitä ruokaa tarjoillaan). Meillä on pitkään menny sekä rintamaitoa, että korviketta. HELPOINTA olisi ollut siirtyä korvikkeeseen monta kuukautta sitten. Halusin kuitenkin antaa sen verran rintamaitoa, mitä poika suostuu syömään jokaisella ruokailukerralla. Hitsi, kun en muista missä luin sen jutun äidinmaidosta... No kuitenkin, päätin tuon tutkimuksen kannustuksesta sinnitellä puoleen vuoteen ja katsotaan sitten mikä meidän molempien kannalta on järkevintä:) Mutta äidinmaitoa tai korviketta, yleisesti ottaen ihan terveitä lapsia yleensä kasvaa molemmilla tavoilla ravituista vauvoista, onneksi!
 
Muokattu viimeksi:
Tässä on vielä tälläistä faktaa asiasta, vaikka tunnutaan kaikki olevan samaa mieltä!:) Tää on siis 12-24kk ikäisen vauvan saannit rintamaidosta.
 
Meillä vauva heräsi tänä aamuna jo puoli kuusi ( normaalisti 7 - 7:30 ) oli aamusta ihan normaali ja joskus 8 jälkeen hetkeksi nukahti ja alle puolen tunnin kuluttua heräsi ja itki kovasti. Oltiin vaunuilemassa ja rauhoittu vasta kotona sylissä. Siitä asti ollut kiukkuinen ja ensin ajattelin että heräsi liian aikaisin niin se syynä kitinään. Vauva alko hieromaan korviaan ja lattialle jos laski niin heti alkoi itku. Hyvin kyllä söi ja sain hetkeksi aikaa taas vaunuihin nukkumaan, mutta taas heräsi itkemään ja syliin vaan rauhottui. Laitoin Supon ja söi tissiä niin nyt nukkunut reilun tunnin. Mietin onkohan korva tulehtunut, kun koko ajan hinkkaa korvaa. Muilla lapsilla ei ole tulehduksia ollut niin vaikea tunnistaa onko tämä korvatulehdus vai. Huomenna on aamulla heti neuvola onneksi niin pitää siellä ottaa asia puheeksi että voiko th kurkata korvat vai mennäänkö lääkäriin. Äidin huoli aina kova kun vauva on kipeä.
 
Voisi hyvin olla. Korvatulehdusta on välillä vaikea tunnistaa ilman korvien tutkimista, mutta normaalista poikkeava herääminen itkemään viittaa aina johonkin vaivaan. Ja tuo korvien hankaaminen viittaisi siihen, että jotain siellä korvissa on. :-(
 
Korvatulehdukselta kuulostaa vahvasti. Meidän esikoinen oireili juuri noin. Makuuasento pahentaa sitä kipua paljon. Harominen itkuisuuden lisäksi aika varma merkki!
 
Illalla pojalla oli vähän lämpöä ja oli itkuinen. Illalla söi hyvin, mutta halusi vain sylissä olla. Ajattelin, että nyt valvotaan vauvan kanssa koko yö, mutta poika nukkui tyytyväisenä aamuun saakka ilman heräämisiä. Luultavasti hampaiden puhkeaminen oireilee noin kovaa. Poika kuolaa koko ajan ja puree tuttia ja käsiään ja ikenet turvoksissa.tänään ei lämmin ruoka ole maistunut. Itku tuli kun lämmintä sosetta tarjosin, viileänä sitten kelpasi. Näin myös th heti epäili olevan. Nyt illalla oli jo paremmalla tuulella ja leikki lattialla tovin ja nyt nukkuu tyytyväisenä sängyssä.
 
Meillä on hampaat näkyny jo neljättä viikkoa, vaan ei puhkea :) hampaat pestään jo tosi innokkaasti.
 
Nyt on mamma-kaverit hyvät neuvot kalliit! Tyttö alkoi hetimiten konttaamaanlähdön jälkeen pyrkimään ylös. Nousee siis mitä tahansa - pöytää, lelukoria, sohvaa, isää, äitiä, koiraa - vasten. Ja välillä toinen käsi heitetään irti. Eka kerralla jalat vispas julmetusti ja mulla sydän pomppas kurkkuun. Oon yrittänyt neidin vastalauseista huolimatta estää nousemasta jaloille, mutta se tapahtuu nanosekunnissa. Eli mikä neuvoksi? Estellyt oon sen takia, koska ajattelen ettei lihaksisto , nivelet, luut ole ehkä vielä kyllin kehittyneet. Onko se ihan kreisi ajatus? Mennäänkö lapsen ehdoilla? Siirryttiin just kehdosta pinnasänkyyn ja nyt sitten noustaan reunasuojuksen avulla, roikutaan pinnasta yhdellä kädellä ja sitten muksahdetaan päin pinnoja. (Mä en kestä! Kohta varmaan vuoraan reunat kauttaaltaan.) Ymmärrän, että kupsahdukset kuuluu asiaan ja näin sitä sitten opetellaan kävelemäänkin, mutta on tää hemmetin pelottavaa. Rauhoittaiskohan hyppykeinu kiipeämishaluja? Meillä on ylimääräinen neuvola (7 kk) parin viikon päästä, jossa kysyn tuota kehittymisasiaa mutta neuvokaa miten pärjätään siihen asti.. Konttauskypärä on päässä ja tyttö yritetään pitää nousemasta. Tämä on meidän eka lapsi ja en kyllä tiiä onko normaalia, toisaalta kaikki lapsethan kehittyy omaan tahtiinsa. Nyt musta tuntuu ihan hölmöltä "paljastaa" tää..
 
Takaisin
Top