Vauva-arki :)

Aqqu, kiitos piristävästä tekstistä :) aina kun tämmösiä lukee niin sitä jotenki jaksaa taas vähän paremmin!

Meillä mies on käynyt kerran ajelemassa pojan kanssa kun huuto ei loppunut millään. No sillä se sitten loppu :) teki hyvää ollanihan yksin vähän aikaa. Lupautui menemään myös vaunulenkille. Pitäis saada poika vaan ottamaan tuttipulloa niin vois käydä edes jossain yksin! En tiedä miten se tapahtuu :| ikää nyt 1kk.

Vatsavaivoihin vinkkejä: Oman ruokavalion tutkailua, vyöhyketerapeutuilla käynti, d-vit. pois syö itse enemmän. :)

Huh, enpä oo taas ehtinyt vähään aikaan tänne foorumille. Meillä arki on alkanut rullaamaan ihan suhteellisen mukavasti. Mitään selkeetä rytmiä meillä ei vielä ole muodostunut mutta aika hyvin on pystynyt menemään ja liikkumaan vauvan kanssa. Mutta jotenkin en vaan vielä saa otettua sellaista omaa aikaa et ehtisin esim rauhassa kirjoitella tänne. Mies on ollut nyt viikon töissä ja ihan hyvin ollaan pojan kanssa pärjätty kaksin päivät.

Noista d.vit tuli mieleen että poika kärvistellyt tänään PALJON vähemmän kun ei annettukaan sitä viittä tippaa, vaan kolme. Voikohan tuo vaikuttaa asiaan?

Voi vaikuttaa. Mulle sanoi "vauvahieroja" että tosi moni vauva itkee/saa kipuja niistä d-tipoista, siksi itse en syötä niin kuin vasta sittten noin 6kk iästä alkaen kun tulee kiinteät mukaan ja vauvan suolisto on paljon kehittyneempi. Syön suurta määrä deetä ite ja vauva saa sen maidosta. :)

Jossain toisessa ketjussa mainitsinkin jo meidän käyttämän rauhoituskeinon eli white noisen. Pahoittelen, että toistan itseäni ja kauppaan tätä konstia ikäänkuin kaikkeen tepsivänä (tiedän, ettei niin ole), mutta otan sen nyt kuitenkin vielä uudelleen tässä esille, kun useammalla tuntuu olevan väsyneitä itkuisia vauveleita täällä -ihan siltä varalta, jos siitä sattuisi jollekin olemaan apua.

Eli kyseessä on siis valkoinen kohina, joka rauhoittaa ilmeisesti jollain tavalla keskushermostoa. Sen on todettu parantavan esim. ADHD-lasten keskittymistä koulussa ja sitten tietenkin rauhoittavan itkevää vauvaa. Etenkin, jos vauva tuntuu rauhoittuvan auton hurinaan, voisi myös white noise toimia -sama vaikutus. Meillä toimi älyttömän hyvin esikoisella. Oli itkuinen vauva 4kk asti. Kitisi ja oli levoton pitkin päivää, Mutta rauhoittui, kun laitettiin imuri/hiustenkuivaaja tms. päälle. Vaikutus oli välitön ja itku alkoi uudelleen, kun koneen sammutti. Kokeilkaa nyt ihmeessä. Ainakin meillä se useimmiten auttoi. Juju on siinä, että äänen pitää tulla riittävällä voimakkuudella, jotta vauva menee sen "pauloihin". Imuri oli tehokkain rauhoittaja. Matkalle otettiin mukaan hiustenkuivaaja, koska oli pienempää kokoa... :) sitten kun keksittiin alkaa soittamaan netistä vähän miellyttävämpää valkoista kohinaa (usein rankkasateen ääniä tai muuta huminaa), jätettiin kodinkoneet pois kuvioista. Mutta jos tietokoneessa on huono äänentoisto, ei se välttämättä tehoa -näin huomasimme. Meillä myös toiset you tuben white noise -versiot toimivat toisia paremmin. Mieltymysasioita..?

Tämä toinen vauva meillä onkin ihan toista maata. itkee ja kitisee tosi vähän, mutta hänenkin kohdalla on joskus kokeiltu tätä samaa konstia menestyksellä. Periaatteessa akuuttia tarvetta rauhoittelukeinoihin ei hänen kanssaan ole (vielä...) ollut, mutta laitetaan silti välillä liesituuletin päälle keittiössä, kun tyttö ei muuten jaksaisi olla sitterissä, jotta saadaan syödä rauhassa. :headphone: Ollaan huomattu, että alkuun tarttee laittaa tuuletin "kakkospykälälle", jotta tehoaa, mutta vauvan rauhoituttua voi vähentää tehoja ykköselle (=hiljentää ääntä). Aika usein vauva sitten jopa nukahtaa sitteriin ja me saadaan syödä yhdessä. :hello2 Mutta ei näin siis kuitenkaan joka kerta käy.

Mutta tämä siis vielä yhdeksi vaihtoehdoksi, mitä kokeilla. Kun tiedän, miten raskasta ja sydäntäsärkevää itkuisen vauvan rauhoittelu on silloin, kun mikään ei tunnu auttavan. On meilläkin tämän toisen, rauhallisen, vauvan kanssa menty nyt yksi selkeästi kipuinen ilta, jolloin ei auttanut kuin kantaa eri asennoissa. Tuntuu äidistä pahalta pienen puolesta silloin.

Mulla on välillä tilanne päällä jos kolme lasta samaan aikaan kiekuu tai tarvii jotain, tän 1kk likan saan rauhoittumaan laittamalla tuon IMURIN päälle :) Todellakin toimii whitenoise! Ja on pelastanut tilanteita kun nää pikkuiset tarvii äitiä/apua usein samaan aikaan.

Meillä myös imuri hiljentää, ei tarvi ainakaan arastella sen käyttöä vauvan seurassa.

Noista dvitskuista, mä olen nyt vasta yhtä tippaa antanut eikä pidetä kiirettä annoksen lisäämisessä. Onhan tässä koko loppuelämä aikaa. Ja koitan juurikin itse myös katsoa mitä syön.

Meillä on vauvalla ollut maha vaivana eilisen, yön ja tämän aamun. Mulla siis oli kuumetta ja söin siihen buranaa, olenkin miettinyt onko tuo burana voinut vaikuttaa vauvaankin? Itselläkin vähän mahaa polttelee. Nyt onneksi ei ole tänään kuume noussut (kop kop, toivotaan ettei nousekaan) enkä ole buranaa ottanut. Täytyy tarvittaessa sitten vaihtaa panadolliin.

On muuten hehkeys kaukana, kun yöllä on kuume laskenut ja hikoillut lakanat ja tyynyt kirjaimellisesti läpimäräksi (just kun se hormonihikoilu helpotti...), aivan tööt ja veto pois ja raahustaa vauvaa hoitamaan, jolla maha kipeä. Siinä se äitiyden ydin :D

Tsemppiä vaan kaikille arjen keskelle!

Täällä on ollu viime ajat melkoista hulinaa, enkä oo yhtään kerenny edes ajatella tänne kirjoittamista...:rolleyes: Joten kuten normitilanteessa selvitään, mutta mulla on nyt ollu opiskelujen viimeistelyyn liittyviä juttuja, niin kaikki on ihan rempallaan. Onneksi mies on ollut isona apuna! :Heartred Kolmen kanssa on kyllä melkoisesti haasteita, kun meilläkin tuo pikkuinen tuntuu olevan tissillä viihtyvää lajia... Perjantai-iltanakin lussutteli menemään varmaan kaks tuntia putkeen, tyhjää säkkiä. Varmaan jotain lohtu-/turvaimeskelyä... Täällä on kans välillä melkoista itkeskelyä ja kitinää, eikä oikein malta nukkua tai ei saa nukutuksi. Vaunuissa kyllä nukkuu, eli alan varmaan nukuttamaan pihalla, aina kunhan vaan ei sada... :grin

Ja aika tosiaan lentää, kun tuokin meidän vauveli on jo yli 6-viikkoinen. En kestä! :joyful:

Onko muuten teidän vauveleilla sellasta että kovan itkemisen aikana hengitys alkaa silleen vinkumaan ja kuullostaa ettei saa kunnolla happea? :( mä meen aina vähän paniikkiin kun kuullostaa niin vaikeelta.. Sitte helpottaa kun itku helpottaa.

Sanoja: En usko että burana vaikuttais. Söin pelkästää buranaa synnytyksen jälkee pari viikkoo kipuihin, enkä huomannu ainakaa pojulla mitää. Suosittelevat kyllä ennemmin panadolia.

Arvaa vaan, meillä ainakin itketään välillä niin että happi loppuu, sitä on hirveitä kuunnella mut minkäs tekee ku on pakko vaihtaa se vaippa tai kylvettää loppuun asti.

Me annetaan d-tippoja se 5 päivässä, yleensä suoraan pullosta suuhun. Käytetään marketista saatavia, missä on maitohappo mukana. Toki maksaa sen 12-13€ se pieni pullo, mutta eipä ole kiukutellu mahaansa. Mulla on hyvin vahva käsitys, myös oman neuvolaterkan vahvistama, että vauva ei saa äidinmaidosta täysimetyksessäkään tarvitsemaansa määrää deetä. Mutta kukin tyylillään, ei oo multa pois jos joku ei omalle lapselleen anna. Ilmeisesti tässäkin asiassa on neuvoloiden neuvoissa eroja.

Löytyy muuten ihan appeja tosta kohinasta, olikohan Noisebox, missä on erivärisiä kohinoita. Kyllä se vaan toimii, toisinaan paremmin kun joskus.

Meidän vauva olikin tänä aamuna (viime yön klo 2-4.30 välisen valvomisen jälkeen) vitsikkäällä tuulella. Kakat kylpyveteen, pissat hoitopöydälle pyyhkeen päälle ja lopuksi kahdet isot puklut ja kahdet vaatteiden vaihdot. Jippii :D

Tuli tosta itkemistä mieleen, jos puhallat kasvoihin päin niin on pakkoo lopettaa hetkeksi kun haukkaa happea. :) Sisko oli pienenä aikanaan sellainen että huusi ja huusi niin kauan, että pyörtyi (uhmaa odotellesssa) jos puhalsit kasvoihin niin haukkasi happea/hiljeni hetkeksi. :)

Deestä vielä, sitä saa maidosta jos äiti syö itse _tarpeeksi_, kaikkihan mitä laittaa suuhun menee rintamaitoon, miksi ihmeessä rasvalikoinen d-vit olisis ainoa joka ei mene(?).Toki siitä äidin syömästä 10mg ei rvauvalle riitä. (harvoin kun riittää äidillekkään)

Jos vauvan vatsa ei niitä kestä ja tahtoo antaa niin öljyn voi myös hieroa vauvan iholle, imeytyy siitä eikä rasita sitä suolistoa (minkä takia se vauva itkee). :)

Muokattu viimeksi:
MaMamma,onko noin ton dvit kanssa,että imeytyy ihon kautta?Mistä olet tiedon saanut? Jos on noin niin hitto et on hyvä uutinen ja ehdottomasti kokeilun arvoinen =)

Meillä oli hyvä yö takana ilman ilmavaiva ähinöitä ja pöhinöitä. Ei annettu yötä vasten disflatyliä ollenkaa eikä muutakaan.Kokeillaan tänään olla ilman mitään mahan rasitetta.
Eilen puoli viidestä puoli kymmeneen itkeskeli ja raivarit sai seiskan aikaa ja sen saattelemana torkahti puoleksi tunniksi.Sit hetki taas pientä porua.Yhtäkkiä vaan hiljeni ja tillitteli maailman menoa.Kymmenen jälkee/ennen puolta 11 nukahti vieree ihan hissuksee ilman itkua,kitinää tai raivoo.Nassikka veteli sit unia tuonne vähä yli kahteen,annoin ensin pullolla vähä vastiketta,mentiin vaihtaa vaippa ja sit tissi suuhun ja jatko unia tyytyväisenä.Puoli kuuden aikaa sit seuraavaksi ynis et annoin tissiä,jota lussutti menee jonki aikaa ja kasin aikaa heräsin möhkäyksee ja tyyppi katteli silmät selällää maailmaa =) parit pienet ininät päästi,kunnes sai röyhyn tulee ja sit oli naama Naantalin aurinkona hetkittäin,ihanaa kun vauva jo hymyilee vähän. Käytii myös aamukylvyssä ja siellä kanssa väläytteli parit hymyt ja oli rauhallinen,purkissa vasta pienet itkut päästi.Kymmenen kantturoissa sit tuli uni silmää taas ja edelleen nukkuu. Tänää pitäis neuvolalääkäriä mennä moikkaa ekana kertaa,huih ihan jännittää et paljo on painoo ja pituutta tullu,siis hyvällä tavalla.

Muokattu viimeksi:
Mä just tänään juttelin oman mummoni kanssa vauvan hoidosta. Dvitamiinien antopakkoa ihmetteli hänkin, että miksei se tulisi maidosta. Ja samalla juteltiin, että silloin 50-70-luvuilla ei lapsille niitä suötetty - ja täysin terveet neljä lasta kasvatti... Mua joskus hämmentää nää tämmöset muuttuvat ohjeistukset. Onko niissä oikeasti todenperää?

Toi Dee homma on tosiaan jokaisen päänvaiva... mä liputan myös tuon puolesta että jos äiti saa tarpeeksi niin äm-kautta vauvakin saa :wink
Näin kun ollut aurinkoisia päiviä niin oon hetkittäin näyttänyt/altistanut vauvaa myös auringolle, kuten luonto on sen tarkoittanut. En nyt haudo sitä auringossa mutta saa ainakin kasvoilleen hieman valoa. Niin me aikuisetkin saadaan, ihon kautta, sama lapsilla.

Ja siis tutkittu FAKTA on se että äidinmaidosta saa Deetä. Yhenkään neuvolantädin on turha väittää ettei sitä siitä sais, vauvat on saanu tarpeelliset aineet ÄM:stä vuosituhannet jo :grin Deen määrä vaan riippuu sitten eri tekijöistä

Takaisin