Vauva-arki :)

Mä olen pyrkinyt laittamaan vähintään ripsiväriä ja kulmakynää (en ihan joka päivä, kuten tänään kun ollaan mökillä). Samoin tukan yritän aina laittaa jotenkin kivasti, otin tänne mökillekin kihartimen mukaan :). Sillä kun kihartaa niin tukka pysyy kivasti pari-kolme päivää aika helppona laitettavana. Tulee ihmismäisempi olo. Samoin yritän käyttää kohtuullisen normaaleja vaatteita, enkä löysimpiä lököverkkareita ja yli-isoja paitoja. Mieskin on useampana päivänä sanonut, että näytän nätiltä :)

Me tultiin muutamaksi päiväksi mökkeilemään ja vauva on öisin vähän selvästi ihmetellyt, että missä oikein ollaan. Ootteko muut huomanneet, että vauvat jo selvästi jotenkin tietäisivät tai tiedostaisivat olinpaikkansa?

Meistä tulee yksi toimittajakaveri tekemään ensi viikolla juttua äitienpäiväksi ja pitäisi vähän kerätä omia ajatuksia äitiydestä. Tuntuu, että ne on vieläkin jotenkin sekavia.

Mä tykkään myös laittaa itseäni hieman joka päivä, vähintäänkin kulmat+ripset kuosiin, jos lähden ostarille tai vaikka keskustaan niin sitten enempi. Tykkään pukeutua "sporttisesti" ja kun lähes päivittäin teen lenkkejä vaunujen kanssa niin pukeudun sen mukaan useimmiten. Niin sanotuissa pieruverkkareissa en kuitenkaan hengaile :D

Mä ajattelin viimeistään ens kuun puolivälissä palata salille. Niin odotan sitä ja uutta ohjelmaa!! Mummo luvannut hoitaa vauvaa aamupäivisin tms. sen 1-2krt/vkossa että pääsen, ja mies sitten viikonloppuisin. Mun selkä alkaa olemaan niin jumissa että eka käyn sen manipuloittamassa ja sit salilla saa taas veren sinnekin kiertämään! Mulla selkäkivut pysyy poissa treenillä.

Kyllä meidän vauvat on aivan pienestä asti ollu levottomampia esim.jos ollaan menty mummolaan yökylään. Ne aistii kyllä ympäristönsä, väittäisin.

On niin ihanaa kun tää rinsessa(5vkoa) katsoo nyt paljon silmiin ja hymyilee :Heartpink monta kertaa päivässä tulvii onnenkyyneleet itseltäni silmistä(hormonit!!) kun hänen kanssaan saan kunnon kontaktin ja typyn naama on ku Hango keksi :love7 kujerteleekin jo jonkin verran...
Nyt pitää ehkä koputtaa puuta mutta niin perus tyytyväinen on tää meidän kolmas(kin) vauva että kiitollinen saa olla. Onhan välillä unet vähissä ja raskasta arki muttei mitään koliikkia tai masuvaivoja..

^mä lävin muuten salilla viime viikon perjantaina ekaa kertaa kokeilemassa. Painot oli pieniä mutta oli kivaa! Lisäks oon sitten kotona jumppaillu, ristiselkä on ihan onnettomassa kunnossa ison mahan jäljiltä, pikkujumpallakin sai lihakset kipeytymään...

Meillä mies osallistuu suhteellisen aktiivisesti vauvan hoitoon.Mutta pyllyn pesua ei ole vielä tehnyt,kun se kuulemma menee mulla niin kätevästi,et mie voin tehdä sen ja pyyhkii lapuilla sit,kun itse vaihtaa. Meillä pysyny iho pepusta hyvässä kuosissa.
Eilen illalla käytii ekaan kerran kylvyssä,oli kaikille osapuolille uutta mut pakkohan se oli harjoitella.
Onko teidän vauvoille tullut jo hormoni näppyjä/hikinäppyjä tms?Meillä on tullu aika paljon toiselle puolelle kasvoja etenki.Punoittaa aluksi ja sitten jää vaan näpyt.Ei kutise tms.

Viime yö oli hirmu rankka.Kitinää,itkua,kiemurtelua ja tyytymättömyyttä.Illalla ei sitä ollutkaan,toivottavasti ei vaihda ajanjaksoa yöksi...Alko puoli kolmen aikaa ja kestikin ihan aamuun asti,hetki unta ja alko uudestaan.
Voiko vauvoilla olla "kasvukipuja"?En siis tarkoita niitä raaja kipuja vaan sellasta kokonaisvaltaista,kun kehittyy paikat?Koska itkut alkaa vaikka perustarpeet olisi juuri tyydytetty.

Meille tuli hormoninäppyjä jo käytännössä heti kun päästiin synnäriltä kotiin. Nyt niitä on vaihtelevasti, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Enimmäkseen tällä hetkellä niitä vaikuttaa tulevan silmien ja kulmakarvojen väliin. Ihan alussa niistä vähän huolestuin, mutta nyt en ole enää jaksanut välittää :)

Me käytiin ekan kerran kylvyssä synnärillä (halusivat antaa kylvetysopastuksen, se oli mun mielestä ihan kiva juttu). Sen jälkeen on käyty kerran viikossa, käytäisiin enemmänkin jos allekirjoittanut vaan olisi asian suhteen aktiivisempi. Vauva tuntuu siitä tykkäävän ja itsestäkin tuntuu, että tyyppi jää sen jäljiltä paljon "puhtaammaksi" kuin suihkupesun.

Me herättiin tänään kuudelta. Jonkinlainen rytmi on jo löytynyt (joka varmaan häviää taas kohta), jonka mukaan öisin herätykset noin klo 1, klo 4 ja klo 6, ylös noustaan klo 8.30. Tosin jos yhtään sattuu olemaan mahaväänteitä tai muuta klo 6, niin sitten noustaan silloin jo.

Nyt vaikuttais siltä että 2h välein tapahtuvat syötöt olis ohi! Toivon ainaki, on tää elämä ollu yhtä tissiä viimeset 3 pvää....
Yöllä jopa nukuin 2 1/2h putkeen! Ja nyt poju on vedelly kohta 3h unta, harmi ku ite ei enää saanu unta.

masu ei oo nyt pojua vaivannu, kahvia oon juonu vähemmän. D-vitamiinia on hirveen vaikee annostella! Yhen tipan saa aina menee, mutta se toinen...pitäis vissiin ruveta laittaa lusikkaan tai jtn. Pää pyörii ku yrittää pullosta tiputtaa, välillä tippoja on ympäri naamaa, mutta ei yhtään suussa:laughing002 ja välillä en oo varma minne toinen tippa meni, että edelleen täällä mennään vielä 1 tipalla välillä.

hormoninäppyjä on välillä enemmän ja välillä vähemmän, aluks olin ihan hermona niistä ja ajattelin ties mitä allergiaa...mutta nuohan on normaalia:)

mies osallistuu kyllä tosi vähä hoitoon ajoittain...välillä oikeen suututtaa.
mutta eipä se kiintyminen tapahdu välttis nii nopsaa, minähän olen tuntenut elämän sisälläni usean kuukauden. En jaksa mesota hoidosta vaan annan aikaa tutustua ja mies hienosti iltasin on pidelly vauvaa ja höpötelly/seurustellu.
yöt hoidan vauvan täysin, ei mies herää itkuun...eikä kyllä mihinkään muuhunkaan!

Viime yö oli ihan hirvee. Enteilikin sitä, koska päivä ja ilta meni ilman kummempia kitinöitä ja masu väänteitä. Alko puoli kolmen aikaa, kesti puoli seitsemään, sit alko seittemän aikaa uudestaan ja kesti vajaa tunnin ja sitten puoli yhdeksän aikaa alko taas ja kesti puol kahtee tytön ollessa välillä hiljaa ja välillä itki kovasti. Pidettii kaikissa mahdollisissa asennoissa, yritin masuhierontaa ja lopulta sit nukahti käsivarsille et oli siinä mahallaa ja raajat roikku molemmin puolin.
Kävin nyt kokeeksi ostamassa Cuplatonin tilalle Disflatylin ja Relatippojen tilalle Probiootteja. Toivottavasti olis nyt noista apua. Cuplatoniaki ollaa nyt kuukaus annettu ja pientä helpotusta ehkä tullu, mut enempi olisin toivonu ja Relatippojen alotuksen (vajaa viikko niitä annettu 1-2tippaa päivässä) jälkee tuntu et pahentu mahaväänteet ja hankalampi saada pieruja/tavaraa ulos ja kakkaki haisee pahemmalle.
Miehelle kyllä pitää antaa propsit, koska on niin rauhallinen tuon aamuyö/yö itkun kanssa, ettei sitä se haittaa ja hyssyttää niin kauan kuin on tarve. Voin kertoo et uskon puute tuli itelle, samoin ärtymys väsymyksestä johtuen ja epätoivo, ettei minusta ole tähän ja oli virhe koko homma. Onneks noi ajatukset on ohi meneviä ja nyt päivällä ei haitannu, vaikka vauva itki ja kitis, kunnes nukahti viimein puoli kahden aikaa.Joskin näyttää taas möhkivän siihen mallii, että heräilee tuota pikaa...

Me on tehty sopimus miehen kanssa, että jos etenkin öisin on kitinää ja huutoa, ensin minä hoidan ja kun tuntuu siltä ettei enää jaksa, tehdään vaihto. Ei ole järkeä kummankin hyppiä pystyssä. Vaikkei siinä metelissä pystyisikään nukkumaan, niin jo sängyssä pitkänään lepääminen auttaa.

Huh mikä aamupäivä! Tuli kyllä jo epätoivonen fiilis... poju heräs 11 aikoihin ja siitä on ollu yhtä narinaa, kitinää,masua, tissiä, syliä...tietenkään ei riitä että pitelis sylissä, pitää ravata ympäri kämppää. Koittaa siinä nyt syödä/juoda välillä. Nuohoojanki piti tulla klo.12-14. Tuoki on nii stressannu just imetyksen takia. Eipä oo koko sutaria vieläkään näkyny, ulkonaki olis kiva ilma, mutta täällä sai könytä koko aamupäivän.
Jos ei tämän päivän aikana tuu nii varmaan sama stressi on huomenna.

Pitäis osata ite relata ja antaa asiat mennä omalla painollaan, mutta miten tällänen perfektionisti/täsmällinen osaisi?
samaa stressiä oli eilinen neuvolaan lähtö, sinne päästiin ni ajat myöhässä... onneks poju sentään sillon nukku sen 45min odotuksen...

Ja yllätys, poju nukku 10min. Kitinää kuuluu taas....

Meillä on kaikki päivät tollassia, tyttö nukkuu vaan 10-15 min pätkiä, vatsa kiusaa. Koko päivän aamusta iltaan kävelen tytön kanssa edes takas kämppä niin on rauhallinen ja tyytyväinen, heti ku käyn istumaan alkaa itku ja kitina. Öisin onneksi nukkuu hyvib, heräilee yleensä kerran koko yön aikana :). Toivottavasti tämä päivä meno on väliaikasta kun käy ihan sääliksi toista, ei saa millään nukuttu, ei edes vaunulenkkeillä :\

Rintatulehdus. PERKELEEN TUULI. Ihan oli tuulitakki päällä ja lämmintä alla, ja silti tuli. Olen hädin tuskin elävien kirjoissa. Kiva kahden kanssa, yrittää esikoiselle actionia järjestää sisällä kun mies töissä...

Tsemppiä Babyblues! Mä tässä kanssa pohdin onko alkava sellainen, vasen rinta on perhanan kosketusarka ja pientä punotusta on yhdessä kohtaa. Tuntuu että kaikki sisäkudokset on siellä hirmu kipeät. En vaan tiedä, onko tuo kipeä kuitenkin siksi, että vauvalla on nyt hirveä tarve olla koko ajan rinnalla, eli voiko maidon lisätilaus tehdä tuota kipua. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mitään patteja tms ei tunnu.

tänään on ollut ihan paska päivä! poika on huutanut mahaansa, eikä oo pahemmin nukkunut. Ei myöskään viihdy missään asennossa... sitten aamulla säikähdin kun se yski ja hengitys rohisi aika reippaasti. Nyt on yskä loppunut mutta edelleen rohisee :( ei onneksi ole kuumetta.Tietysti tämän kruunaa parit paskat pitkin selkää ja lakanoita, sekä puklut kaarella pihalle kun ei tuu röyhtäystä :( Mulle tää päivä on jotenki ollut sellanen että kaduttaa koko juttu, enkä pysty tähän. huoh..tuntuu että oon paska äiti kun kehtaan edes sanoa noin.

Meillä oli viime yö kanssa ihan kamala ja tänään on mun sairastuminen kruunannut väsymyksen. Alkava rintatulehdus lääkärin mukaan, katsellaan aamuun ennenkuin aloitellaan antibiootteja. Meillä on mies ja vauvan isosisko ollut kovassa kuumetaudissa alkuviikon, että mulla voi olla myös sitä. Nousi iltapäivällä parissa tunnissa lämpö 39... aika heviä oli. Nyt on laskenut 38iin.

Meillä on pikkumyy samanlaista. Tyttö ei paljo muuta tee hereilläolles ku itkee. Nukkuu vain lyhyitä pätkiä kerralla ja taas alkaa vatsa vaivaamaan. Puklaili myös todella paljon ja alkoi jo ääni olemaan ihan käheä. Oli raukkaparka säälittävän kuulonen kun koitti itkeä ja tuli vain pihinää. Käytin tytön lääkäris ja laitto reseptin gaviscon lääkkeestä. Se on nyt hiukan hillinnyt puklailua, mutta itku senkun yltyy. Neuvolas ja lääkäris on tytön vaivat luokiteltu koliikiksi ja aika ainoastaan auttaa. Tänäänkin joka syötöllä alkaa itkemään tissillä kesken syönnin. Väkisinkin alkaa tulemaan vähän mollivoittoisia fiiliksiä, mutta onneksi välillä on vähän parempia päiviä ja silloin typy vilauttelee ihanaa hymyään ja taas sen voimin jaksaa useamman päivän. Tsemppiä sinne arkeen!

Nyt on kuume laskenut, tosi omituista. Tissi punottaa, mutta ei ole kipeä. Ei taida niitä antibiootteja kannattaa alkaa syömään, jos ei toi rinta tuosta kipeydy. Ei oikein houkuta ajatus antibioottivaivoista vauvalla... :(

Liinu, kiitos samoin teille <3 Kyllä vauvan pitäis osata olla tyytyväisenäkin välillä mutta kun ei niin ei..taidan epäillä kans koliikkia meillä. Silti mietin että oonko syönyt jotain väärää, johtuuko itku d-vitamiineista tai jos pojalla on vaan hirmu nälkä (ei saa maitoa tarpeeksi). Kun olen ihmistutti jatkuvasti ja nukahtaminen tapahtuu vaan tissin kautta.

Tsemppiä naiset vatsavaivoista kärsivien vauvojen kanssa,ohi ne menee 2-3kk:n iässä! Uskon puute tulee kerran jos toisen ja haluaisi vain kaiken olevan kuin ennen pienokaista,mutta ne ajatukset varmasti jokaisella menee ohi,kun mahavaivat vauvoilla helpottaa ja arki taas hymyilee.
Jääkö teidän miehet lapsen kanssa yksin vaikka vaan muutamaksi tunniksi,jos lähdette johonkin tuulettumaan vai pääsettekö mihinkää?
Mun mies jää mielellään vaikka lapsi juuri silläkin hetkellä itkis ja kitisis,mikä on minusta reilua ja hienoa häneltä,että ajattelee mun jaksamista ja mahdollistaa minun hengähdystauot.Silloin yleensä suuntaankin tallille muutamaksi tunniksi,eikä mies soittelee minua sieltä takaisin.
Toki lapsi on välillä tallilla mukanakin,siellä niitä kaitsijoita riittää ja ja välillä kyselenkin et missä vauva mahtaa olla,kun vaunut vaan hävinneet =D Viimeeksi tallinpitäjä lähti ruokkimaan ja nunnaamaan tyttöä kahvitupaan ja mie sain sit hevostella loppuun rauhassa. Ihania ihmisiä sielläkin.
Ja muistakaa levätä itsekin ne pienet hetket,kun vauva lepää,älkää tehkö muuta.Jo se että saa edes käydä pitkällään vähän aikaa auttaa taas jaksamaan.
Laittakaa korvatulpat tai napit korviin ja musiikki kovemmalle,jos täytyy heijaa ja kävellä.
Oletteko kokeilleet lähteä ajelemaan autolla,vaikka keskellä yötä?Usein vauvat nukahtaa siihen hurinaan,kun se vaikuttaa keskushermostoon rentouttavasti.Mie meinasin sillon yks yö lähtee,mutta mies hyppäs nunnaus puikkoihin niin jäin vaan sit nukkumaa. Mutta olen huomannu kun vauva kitisee ja itkee,kun ollaa lähdössä johonkin niin koppa/vauva kyytii,auto käyntii,hetki huutoa sit simahtaa ja sillä välin pakkaan loput tavarat autoo ja menoks. Ja kuuntelen radiosta normaalisti musiikkia,ei ole vauvan unta häirinnyt niin kun ei kotona sisälläkään.

Takaisin