Vauva-arki :)

Kaikki pitäs nykyäön vetää purkista..niin mielenterveyteen ku muutenki terveyteen liittyen...yks hyvä ratkasu moneen ongelmaan tänä päivänä ois se että porukka ulkoilis ja liikkuis vaan enemmän, niinku ennen vanhaan :grin
heh, aika mennä tän mamman nukkumaan :hilarious:

Meillä on niitä relan d-tippoja, joita annan kun muistan, eli en joka päivä. Itse syön paljon deetä kumminkin.

Rintatulehdukseen oli pakko aloittaa antibiootit, vaikka ikäväähän se on että pienokaisen suolistoflooraa ollaan heti tappamassa tässä vaiheessa. Lääkäri totesi kuitenkin, että rintatulehdus voi yllättävän äkkiä viedä ihan sairaalakuntoon, ja että tärkeintä on, että olen itse kykenevä vauvaa hoitamaan ja jaksan tuottaa maitoa, enkä vaan makaa puolikuolleena. Kun on se esikoinenkin, niin ei ole oikein aikaa sairastaa, saati joutua sairaalaan! Lisäks varoitti paiseen muodostumisen riskistä. Tutulta kuulinkin sitten niin etovan tarinan siitä, miten oli jouduttu paise puhkaisemaan sairaalassa kun ei ollu ajoissa aloittanu antibiootteja...vihreää märkää pursunnu desitolkulla siitä tissiin puhkotusta reiästä...:depressed: ja sen tissin imetyskin oli sit loppunu siihen...eli hyvä että aloitin ajoissa läälityksen! Lisäks vielä lääkärin suosituksesta pienelle lisää maitohappobakteeritippoja, joka suojais vähän sitä herkän suoliston bakteerikantaa. Silti on vähän iltaisin itkeskelly ja piereskelly, mutta yöt menny toistaseks yhtä hyvin kuin ennenkin.

Esikoinen sen sijaan, joka on tähän asti ollu niiiiiin reipas, on ollu monta päivää ihan vauva ja vastarannan kiiski, sille on pitäny pukea vaatteetkin päälle isolle tytölle. No, toisaalta odottelinkin jo tätä, eikä se kiusallaan sitä tee, huomiotahan hänkin tarvitsee... :Heartred

Toi meidän keskimmäinen 2v on myös alkanut "vauvaileen" ja yhtäkkiä ei viitsitä pukea yms... välillä aika raskasta, ja se kitinä huuto ja verbaalinen valitus mikä sieltä suusta välillä lähtee...ISO HUOKAUS....
Tuo 3v taasen on niiiin reipas, ihmettelee vain ääneen pikkuveljen sekoiluja ja yrittää itsekin tsempata ja korjata tämän käytöstä. Kaippa tämä tästä...viime yö oli yhtä helvettiä kun kaikki lapset heräili vuorotellen kun herättivät sitten toisiaan ja seilasivat oman ja meidän sängyn väliä. Outoa, kun pojat tähän asti pääosin pysyneet omassa huoneessaan. Oliko sitten painajaisia tms. en tiedä..

Miksei kukaan ole vielä keksinyt sellaista vauvaa, joka osaisi heti puhua ja kertoa mikä mättää?

• Tykkään
Reaktiot: E&V
Tsiisus!! Meillä valvottu valehtelematta ehkä 15:00 asti, ilta ollut yhtä käiverrystä kun mikään ei oikeen nappaa. On tungettu tissiä suuhun ja kyllähän tuo imeekin, mutta jäi sitten kitisemään. Varmaan nälkä jäi. Mietin että eikö mulla maito riitä, no sitte tajusin että en oo kyllä millään juonu vettä tarpeeks siihen nähden mitä toi dude syö eli tuskin sielä mitään maitoakaan kerkeää muodostumaan tarpeisiin. Noh joskus 15 yli 9 sain vauvan hyssyteltyä uneen sylissä, ja se nukkuikin ehkä puol h kunnes heräsi hengailemaan tonne sänkyynsä. Ja siellä se hengailee edelleen. Ei oo aikasempina iltoina ollut tällästä, ensinnäkin se on kyllä nukkunut iltasella vielä "päikkärit" ja sitten kun käyty yöunille niin sitten on kanssa käyty. Toivottavasti tää on vaan joku poikkeus, lievästi sanottuna yliväsynyt vauva tällä hetkellä....
En tienny et vauvat oikeesti jaksaa valvoa tollasta jaksoa, luulis et se väsymys ottas voiton tietyssä pisteessä? Sääli kattoa ku toisella silmä lurppaa ja haukotuttaa, mut ei kun pakko taistella.
Onko teillä tällästä :o

Meillä on myös tänään megapaska ilta, ihan outoa huutoa ja kitinää, johon ei tunnu mikään auttavan. Tissiä imee, mutta raivoaa, enkä kanssa ole kovin vakuuttunut siitä, että riittääkö se. Ahistaaaaaaaa!

E&V; meillä on ollu pari tollasta päivää, tosin meillä meni siihen että vauva söi liikaa ja sentakii itki mahavaivoja (näin ainaki luulen)... nyt annetaan välissä tuttia ja se vie imemisen tarvetta ja vältytään överi pukluilta ja kovilta masuvaivoilta:happy119

meillä vaihteeks ihanan rauhallinen päivä!:gen014 jätin tänää kahvin vähemmälle ja ilta on ollu heti rauhallisempi pojun masun kannalta.

nyt vähä pojulla ongelmia saada unta, esittää pinniksessä nälkästä vaikka saanu just molemmat tissit... tutti kelpaa hetken ja on ihan puoli unessa, het ku mobile lakkaa ni silmät pamahtaa auki. Saa nähä kauanko "taistellaan" unta vastaan, eilen sama rumba 1 1/2h....

Meillä päivä alkoi hyvin,nukkui kevyet pikku päikkärit ulkona 10-14 sit menin jo herättää syömää,siitä lähtien oliki sit hereillä aina tuonne klo 22 asti,välissä nappas kyllä yhdet 10min päiksyt iltalenkillä kun olin koiran ja vaunujen kanssa. Ja meillehän on ihan arkipäivää se et huudetaan ja itketään vähintää 2h illalla,maks 4h, riippuu monelta huutokonsertin aloittanut.Ja nyt ei oo masu vaivaakaan erityisemmin ollu,helpotti,kun jätti kaik ylimääräset tipat pois. Ei siis jatkuvalla syötöllä huuda ja koti se et välillä vaan kattelee menoa ja seurustella tahtois.Lopulta kuu tee huutaa kurkku suorana itkua,kun on väsynyt,mutta ei tahdo rahoittua nukkumaa.

E&V:kokeilitko antaa korviketta tissien jälkee?Välillä voi olla pelkkä imemisen tarve ilman nälkää.

Omani kohdalla oon tullu siihen tuloksee et meidän likka päästelee päivän päätteeks vähä höyryjä tolla raivoomisella. Ja mahanpurut välillä kiusaa lisäks. On kuitenkin päivän perustarpeet hetki sitten tyydytetty,silti raivoaa rinnalla tai muuten vaan ja mikään asento ei kelpaa.Sit vaan pitelee sylissä ja antaa rauhassa päästellä höyryt pihalle.

Onhan se uutta ja raskasta ,kun päivän ajan kattelee ympäristöä ja joutuu prosessoimaa kaiken näkemänsä eikä ymmärrä vielä oman kehonkaan toimintaa kaiken päälle.
Jaksamista teille noihin iltoihin!

Sen jälkeen kun meillä eilen nukahdettiin (23.30...), typy nukkuikin kyllä yhdellä herätyksellä kaksi neljän tunnin pätkää. Joku oli eilen huonosti, otappa taas selvää että mikä... Meillä on tänään painokontrolli neuvolassa, onneksi sataa kaatamalla vettä ja mennään vaunuillen.

Meille tuli aamuyöllä ja tänä aamuna känkkäränkkä kylää.Kaiketi taasen vatsakipristelyä vaikka vatsa toimikin aamuyöllä melkoisesti,mut oli sellaista limaisempaa,mikä kai kieli ilmasta mahassa.

Vähän jännittää miten tää päivä menee,mennään mun äidin kanssa ostamaa nimiäisvaatetta yms ja isäntä jää sit likan kanssa.Viimeeksi kun jäi toissapäivänä reilu kolmeksi tunniksi puoli neljästä vähä yli kansiin niin huus ja itki eka kolme tuntia.Heräs 5min sen jälkee kun lähdin ja olin sen juuri saanut unten maille.

Ja tosiaan,miksi ei ole kukaan keksinyt vauvakielen kääntäjää niin tietäis mikä toista vaivaa.

Joo tuttia annoin ja pumpattua pullosta, muttei sekään kelvannu eli nälkä ei kuiteskaan ollu. Onneks yö meni normaaliin malliin, rutiininomasesti herätykset kahelta ja viideltä. Aamusin toi on nyt kyllä ruvennu heräileen omia aikojaan, mut ei kitisemään vaan seurustelemaan ja hengailemaan... reppana tiipertöi yksinään pinniksessä ties kuin kausn ku en mä sellaseen pikku tirinään herää.

Täällä sairastellaan :'( mulla mahatauti ja kuumetta..on hieman haastavaa hoitaa pientä kun on niin voimat pois ettei meinaa jaksaa kantaa toista.

Täälläkin ollaan kipeenä, flunssaa päällä. Mieskin oli sitten eilen ihan perseestä, meni muka pelaamaan biljardia pariksi tunniksi suoraan töistä kavereiden kanssa mutta olikin sitten loppujen lopuksi kotona vasta aamuyöstä ja päissään. Meinaa muka mennä tänään töihin, tuolla se sohvalla vielä kuorsaa. Olipa kiva olla koko eilinen vuorokausi kahestaan vauvan kanssa, ollaan nukuttukki ihan surkeesti ja eilen tyyppi vielä puklas koko mahan tyhjäksi meijän sänkyyn joskus 11 maissa. :depressed: Vähän hankalaa itkusen vauvan kanssa käyä suihkussa ja vaihella lakanoita kun tuo ei saattanu olla missään muualla ku olkapäällä jos lisäksi hyssytin ja kävelin ees taas. Nyt väsyttää mutta en saa nukuttua ku pistää koko ajan niin vihaksi. :grumpy:

Täällä nukku vauva toissa yönä 22-10 yöunet ja eka pätkä n.7h!!!! Wuhuu että olin hyvällä mielellä eilen ja virkeenä!!
MUTTA: viime yö oli taas ihan vitsi, vauva nukahti n.23 ja heräs 3krt ennenkuin noustiin ylös vähän klo.5 jälkeen...:grumpy:
Ei siis minkään maailman järkee rytmeissä, yhtä arpajaista tää touhu.

Meil oli n.3vkon iässä levottomuutta ja tissillä kiukuttelua, sit pari vkoa meni kivasti, mut nyt(typy n.7vkoa) alkanu taas tyyppi kitiseen varsinkin iltaisin ja sekoilee tissillä. Huoh. Taas joku kiva vaihe päällä.
Mut hei naiset nää kuuluu tähän hommaan, ei johdu siitä etteikö maitoa tulis! Luottakaa vaan itseenne ja imetykseen....tää kaikki kyllä helpottuu kun vauva kasvaa ja alkaa syömään harvemmin tissiä varsinkin sitte ku kiinteet tulee kuvioihin.

Meillä poju on nyt 3,5 viikkoa eikä tietenkään oo mitään rytmiä. Päivisin ei välttämättä nuku kunnon päikkäreitä lainkaan, korkeintaan sen ajan kun kärrään vaunuilla tunnin tuolla pihalla ja sillonkin kurkistelee luomien välistä koko ajan onko äiti läsnä :grin Sylissä sen sijaan nukkuis koko ajan. Sit on ollut niitä päiviä että tuntuu ettei vauva oo hereillä lainkaan, koko ajan posottaa vaan päikkäriä toisen perään.

Masuvaivaa ollut öisin, raukka kiemurtelee ja ähisee kovin. Mutta jostain syystä viime yönä ei sitten mitään. Ihan normaalit ruokailut klo 2, 5 ja 7. Mietin että oon syönyt luumua omaan vatsaan monena päivänä ja eilen en, voisko sitten johtua vauvan masuvaivat siitä... Pitää seurata. :rolleyes:

Tää päivä on ollut ihan ihmeellinen ja ilta. Aamulla ja aamuyöstä viiden aikoissa oli pientä känkkää ja masuvääntöä, mut rauhottu nukkumaa uudestaa ja herättiikin koko porukka vasta vähän ennen puolta 11! Neiti sit otti aamupalaa ja sit söin ite samalla neitiä nitkuttaen sitterissä, johon sit nukahtikin 12 pintaa. Sen jälkee vetelikin unta aina kuuteen asti. Käytiin kaupoilla, kahvilla yhdessä rantakahvilassa, tultii kotio ja syötin muksun ja laitoin vaunuihin ja piti kuuden aikaa sit jo herätellä ettei nyt ilta ihan nukkumiseks meni.. Käytii vaipan vaihdon kautta ja syötin..taas nukkuu..Missä meidän iltakonsertti?!? Hereilläkin kun oli niin eipä kummosemmin kitissy, kun ihan pari kertaa vähän, lisää sapuskaa ja oli tyytyväinen. Joko meitä odottaa helvetillinen yö tai sitten on tulossa hemmetin hyvä yö..veikkaan kyllä ekaa xD Nukkui siis koko ajan ulkona, liekö se vaikutanut asiaan. Tää on ihan hämmentävää, mutta ihanaa kun on hiljaista :)

MaMamma,onko noin ton dvit kanssa,että imeytyy ihon kautta?Mistä olet tiedon saanut? Jos on noin niin hitto et on hyvä uutinen ja ehdottomasti kokeilun arvoinen =)

Tätä neuvoa ovat jakaneet vyöhyketerapeutit (mulle sanoi omani) ja olen keskuteluista lukenut muidenkin saaneen saman neuvon. :)
Perustunee ihan siihen että kaikki mitä laitat ihollesi imeytyy elimistöön (syy miksi suosin luonnonkosmettiikka :)). Niitähän on myynnistä jos jonkinlaista "lääke" laastaria (mm.ehkäsy) ja voidetta jotka imeytyvät iholta, ihohan on suurin elimemme.

Kiitos MaMamma tiedosta,pitää kokeilla =)

Meillä parina viime iltana noi iltakitinät jatkunu,mutta ei läheskään niin pahana kuin aiemmin. Nyt aloin muutama päivä takaperin ottaa noi Probiootit uudelleen käyttöön eikö ne ole ainakaan tilannetta pahentanut.
Tänäänkin antanut aamulla 3 tippaa ja nyt illalla 3.Naasku nukahti jo puoli ysiltä ilman mitää megakonserttii,kun osas nyt vähän katsoa milloin alkaa väsymyksen merkit tulee,ehkä oli sattumaa tai sit onnistuin kerranki tekemään ja ennakoimaan oikein xD

Meillä on kyllä jotenki arki muuttunu... iltasin poju saattaa seurustella ja on ihan tyytyväinen, monena iltana kuitenki väsähtäny n.klo.21 ja siitä nukkumaan...nooh monesti eka herätys on jo ennen puolta yötä ja sillon syötän, vaikka tuntuu että viime syötöstä saattaa olla 2h. Siitä nukahtaa yleensä ilman kitinöitä ja pääsee itekki nopeesti nukkumaan, mutta sitten seuraava herätys on viimestään klo.4, joskus poju alottaa kitisemään jo klo.2... monesti tämä syöttö on ruvennu venymään ja tutti riittää hetkeksi, sitä sitte laitan suuhun eestaas...kun pöklää tutin ulos niin alkaa kitinä. Syötän molemmat rinnat ja yleensä nukahtaa ja silloin itse lopettaa syönnin. Sänkyyn noston jälkeen herää, eli nälkää ei voi olla, vaipan vaihdan ennen syöttöä.
no sitten kun viimein nukahtaa niin menee max 2h ja taas kitistään, taas ruokaa ja monesti uudelleen nukahtaminen ei tule enää kyseeseen. Eli pystyssä ollaan lähes joka aamu klo.8-9. Itse saa syötyä poju sylissä ja on rauhallinen kun saa sylissä, kantoreppu ei toiminu meillä. Aamun aikana pyytää ruokaa 2-3 kertaa, välillä syötän molemmat rinnat. Saattaa välillä kitistä vatsaa, mutta se helpottaa piereskelyn myötä. Viimestää klo.12 nukahtaa, välillä pitää huijjata tutilla ja välillä menee ilman. Päivisin nukkuu 1-3h pätkiä... nyt tuntuu että itse rupee olee poikki, onhan tässä tietenkin pian 5vkoa nukuttu max 3h pätkää. Päikkäreitä en saa nukuttua. Onkohan tää nyt tällästä monta vkoa/kuukautta eteenpäin??? Kaikki muutokset tuli tiheän imun kauden jälkeen.

Kuulostaa Nodde tutulta, meillä vähän samat elkeet. Oon jo sen verran väsynyt että tyttö jää monesti aamuyön syötöllä viereen roikkumaan tiskille kun ite nuokun Ja saattaa mennä pari kolme tuntia silleen. Sen jälkeen on aina aivan väsynyt kun ei saa nukuttua kuin koiran unta.
Toisaalta on tosi ihanaa kun tyttö seurustelee jo vähän enemmän ja seurailee ja ääntelee, juttelee hyvän tuulisena . On siis nyt 5 viikkoinen.

Miten muuten puette vauvan ulos kärrylenkille.? Meillä vaunuissa on se äpakkauksessa tullut makuupussi ja bodyn ja housujen päällä on vielä kevyt fleecepuku, mutta sekin tuntuu olevan kohta liikaa näin lämpimillä ilmoilla. Ihmettelen vain että mitähän pukisi tytölle päälle, luovunko fleesestä vai makuupussista?

Takaisin