Vauva-arki :)

Nodde, mulla sama tiedossa ensi viikolla. Hetkittäin tuntuu siltä, että tottakai se sujuu. Hetkiträin, kuten nyt kun vauva valvonut melkein 2 h, itkettää ja ahdistaa. Mut kai se siitä...

Tietenki me selvitään Sanoja:happy119 haetaan henkistä tukea täältä:laughing002 mutta varmaan hormoonit tekee tästäki niin vaikeeta. Eihän tätä vielä pitäis miettiä, on vasta keskiviikko menossa.

miten teillä d-vitamiini, onko käytössä? Kannattaako hakee apteekista rela+d3 ku poju paukuttelee paljon? Millaset ohjeet saitte alotukseen? Paketissa lukee 5tippaa, mutta annoin eilen vaan tipan ku varoteltiin vatsaa...

Meillä on jo alotettu d-vit. ja sen kyllä huomaa :( poika nukkui eilen aamupäivästä pari tuntia kun kävin kaupassa mutta muuten loppupäivä menikin mahakivussa itkien (huusi perseestä asti). Ei muuta ku tissi suuhun..se auttoi. Istuin siis tissinä koko päivän. Kerkesin sentään vessaan kerran :D

Orionin d.vit on meillä kun niissä ei ole mitään "ylimääräistä". Olisin varmaan itse ostanut noita rela+d3 jos nt ei olis maininnut kuulleensa niistä huonoja kokemuksia. Varmaan taas riippuu vauvasta :)

Ne alotetaan niin että tänään 1 tippa, huomenna 2 jne..siihen viiteen tippaan saakka. Sit meille sanottiin ett jos maha näyttää menevän tosi kipeeksi niin voi vähän hiljentää tahtia (eli tänään 3 tippas ja huomenna 3 tippaa..sitten 4 jos helpottaa).

Meillä sama orionin tippa käytössä. Annan tänää ainaki vielä 1 tipan ku tuntuu että on kyllä ilmaa enempi vatsassa...
kumma että ei terkka puhunu tosta annostuksesta mitää:think005 onneks en antanu het 5tippaa eilen, olis raasu varmaa räjähtäny....

Onpa minun tyttövauvl hyvä uni :D Nukkumaan meni pinnikseen 22.30, eka herätys 5.30, takaisin nukkumaan 6.30,ja nyt pieni vasta rupee herämään päivään O.o. Päivisin onkin taas toiainpäin, nukkuu vaan 15 min päilläreitä ja vaunulenkkeilyn aikanali rupee kotiinmatkalla usein itkee :( iltaisin puol 8-10 huuta vatsaa, silloin ei oikein mikään lohduta :\

Mulle on molemmissa lapsissa ohjeistettu noi d-tipat niin et ekan viikko 1 tippa/päivä, toisella viikolla 2 tippaa/päivä ja loppujenn lopuksi viiden viikon päästä ollaan siinä täydessä 5 tippaa päivässä ja ei oo kumpikaan saanu vatsan väänteitä tipoista.

Jotain tuollaista hitaampaa annostelun kasvattamista mullekin ohjeistettiin viime viikolla. Saatiin myös neuvolasta Ratiopharmin yksi pullo mukaan, onko kenelläkään tuosta kokemuksia? Mä kun mietin, että olis ostanut niitä Jekoviteja, jotka on vesipohjaisia.

Me käytiin nyt aamulla kylvyssä ekaa kertaa kotona ollessa. Typy tykkäsi ja oli itsellekin kivaa, puhdas vauva :). Pesuainetta käytin vaan tukanpesuun, muuten mentiin ihan puhtaalla vedellä.

Nodde, mulle muuten neuvolassa tuosta miehen työreissusta mainitessani tarjottiin jo kaupungin hoitoapua. Siis sitä, missä tulee hoitaja esim kahden tunnin ajaksi kerran viikossa. Olin yllättynyt, että näin "herkästi" sitä jo tarjotaan, vaikka hyvähän se on. Toki sitten itse tokaisin, että ei tartte, kyllä mä mun lapsen hoidan :D

Mä en oo kuullukkaan tollasesta hoitoavusta:grin varmaa joku kotipalvelu. Ei ehkä tulis ekana mieleen ottaa ulkopuolista, onneks anoppi on lähellä paniikin yllättäessä:playful:
vaikka uskon kyllä että pärjätään hienosti,jos nyt ei sattuis iskee joku koliikki:dead:

pojulla on jääny jo pieneks ekat vaatteet! Miten se noi nopsaa kasvaa! Kohta sillä on parta ja se muuttaa pois kotoa:excited001:laughing002

Huomasin että osa h&m:n vaatteista on tosi pientä kokoa, bodyt käytössä kokoa 62, mutta saman koon housuihin hukkuu!
oon tykästyny halpa hallin lovely bears merkkiin, muutama pyjama kääntöhihoilla käytössä ja potkarit ja ne tuntuu mukavalle pukee pojulle. Osa h&m vaatteista tuntuu "kovalta" ja kankealta...

Meillä on noi H&M vaatteet taas toisinpäin, eli bodyssä riittää yllättävän hyvin pituuskin vielä 50 cm koossa (tyttö siis syntyessään 53 cm), mutta noi 56 cm potkaritkin alkaa olemaan tosi naftit.

Toi kotipalvelu on joissakin kunnissa oleva palvelu, jota tarjotaan siis äideille. Riippuu täysin kunnasta. Olen kuullut, että sinne jonotellaan pariakin kuukautta, joten siksi yllätyin, että sitä tarjottiin noin "pienestä". Voi toki olla, että niitä hoitajia on isoissa kaupungeissa tietty määrä per neuvola, ja ehkä sitten meidän neuvolan alueella on nyt hiljaisempaa. Mistä noista tietää. Tarkoitus on siis auttaa äitiä jaksamaan, kun on vauvoja jotka esimerkiksi ei nuku juuri ollenkaan -> tää kaupungin kotihoitaja tulee hoitamaan pariksi tunniksi, että äiti saa nukuttua tai tehtyä mitä nyt haluaa. Mun mielestä tosi hieno systeemi.

Eilen oli kamala ilta :| poika itki monta tuntia mahansa takia..ja oli samalla ihan yliväsynyt. Suusta tuli kuplia ja takapuolesta rupsuja. Nuo oli pahimmat kivut tähän mennessä.. Syötin ppikaa eilen tosi paljon ja annoin cuplatonia aika reippaasti. Nyt aloin epäilemään sitä cuplatonia tai sitten oon syönyt jotain väärää itse. Tilanne oli vielä tuplat pahempi kun mulla meinasi uskoa loppua ja itkin vain..mies koitti lohduttaa mut huomasin että sillekin oli aika raskasta kun ei mikään auttanut. Sit se vielä alko panikoimaan että pitää lähteä päivystykseen ja että vauva hengittää omituisesti jne.. Onneksi tilanne rauhottui kun sain hyvän hyssyttelyasennon (pystyssä) ja poika nukahti. Yö meni hyvin!

Tästäkin varmaan ollaan puhuttu, mutta onko teidän vauvat perustyytyväisiä? Kun musta tuntuu että poika nukkuu tai syö..harvemmin olisi ihan vaan tyytyväisenä. Toki on välillä mutta tiedän että sitä ei kestä kauaa. Sekin on aika raskasta kun ainoa keino tyytyväisyydelle on se tissi..

Meidän poika ei meinaa röyhtäistä..ei sitten millään. Miten teidän vauvat? Onko hyviä vinkkejä tähän ?

Eihän ihan pienet teekkään muuta kuin nukkuu ja syö. Pikku hiljaa meidän neiti 1kk jaksaa olla jo vähän hereilläkin ja tutkailla ympäristöä. En aina saa tyttöä röyhtäisemään eikä siitä mitään haitaa ole ollut. Huomaan että tyttöä paukuttaa enemmän jos syön ruisleipää.

Nyt oon ote kanssa kiinnittänyt huomioo tohon kitinän ja itkun aikaa.Ennen ekoja päikkäreitä,kuten tänään äsken ja illalla ennenkö pitäis yöunille käydä.
Herättiin puol kymmenen aikoissa (yleensä tuohon aikaan muutenkin), jonkun puoltoista tuntia oli suht hiljaksee ja sit oli tyytymätön taas kaikkee loppuajan.Ei kelvan ruoka,ilmaa mahassa,mikään asento ei ollut hyvä kuin hetken ja sit taas poru päälle.Kolmet vaipat vaihdoin ja viimeisen vaihdon yhteydessä vähä masuhierontaa ja pierua+kakkaa toimitettii ulos.Sen jälkee tissi suuhun jota lähinnä lussutti ja siihen sit viimein nukahti.Näillä samoilla linjoilla menee myös iltarepertuaari,kestolta 1,5h-3h....

Tänää pitäis lähtee ettimään uutta tuttipulloa jossa tuttiosa ei niin kovin tiputtais.Huomasin tai eilen huomautti miehen kanssa et ei taho enää kelvata koliikkipullo ja mietin josko syy siinä tuttiosassa.Tavallisesta tutti osasta tulee loogisemmalla suurin piirtein maitoa ja tuo yksi meinaa tukehtuu,kun menee väärään kurkkuun maitoa ja sit jäätävä huuto päälle.
Hiljaiset ja tyytyväiset hetket kruunaa aina päivän täälläkin.

Meillä myös on kitinä yleisintä iltaisin, päiväunien ja iltaunien välissä. Tuntuu ettei siinä ole varsinaisesti mikään hätänä, mutta kitisyttää muuten vaan. Välillä myös päivällä unien välissä kitisyttää, välillä on tosi tyytyväinen.

Tilasin eilen baby björnin sitterin. Meillä kun on niin iso tuo typy ja hyvin jäntevä ja viuhtoo joka suuntaan, niin tuumin että voisi olla ihan hyväkin juttu tuo sitteri.

Ei täälläkään saada röyhtäytettyä, sinänsä en oo huomannu suurempaa haittaa, ilmaa on enempi aamulla masussa..saa kuitenki piereskeltyä ilman suurempia kiemurteluita/huutoa. Oon jättäny leivän pois ny pariks päiväks ja huomannu että pojulla vatsa parempi. Oon syöny erilaisia näkkäreitä. Kahvista ja suklaasta en luovu:joyful:

aamupäivät poju vaikuttaa tyytyväiselle, iltasin on kitinää, onneks ei kuitenkaan kauaa kestä. Välillä tuntuu taistelevan unta vastaan.
menny nyt viimeset 3yötä tosi hienosti. Nukkumaan klo.22-23. Eka herätys klo.1-2. Toinen klo.5-6:30. Ylös noustaan klo.9-11. Nukahtanu helposti syötön ja vaihdon jälkeen, itsekkin saanut ihan sopivasti nukuttua:happy:
kävästii tänää markkinoilla ja aivan ihana ilma, hirveen vaikee vaan saada sopivasti vaatetta vaunuun. Tuntuu että poju käy kuumana ku kotiin päästään:confused:

Mitenkäs arki rullaa? :)

täällä on ilmeisesti joku "imutus" menossa, 2h välein tissillä ympäri vuorokauden sunnuntaista lähtien...aamupäivät on pahimmat, ei poju malta paljo levätä ku syöminen on niin kivaa. Siitä tietenki seuraa ilmaa, kakkaa, puklua ja kitinää. Syli olis vaan paras paikka. Helpottais tietenki jos mies olis avustamassa, mutta vasta to tai pe tulee työmatkalta:meh:

Onneks kantoreppu on tilattu!:grin

oma väsymys on kyllä ehottomasti lisääntyny ku kerkee nukkuu pätkää 1-1:30h kerralla...unohtelen hirveesti asioita:sad001

Meillä kävi tuon työmatkahomman kanssa silleen, että mies sairastui ja sai matkustuskiellon. En toki sano, että on kivaa kun toinen on kipeänä, mutta silti kiva kun ei tarvikaan olla yksin!

Meillä menee ihan hyvin, typy nukkuu hyvin ja syö hyvin. On hereillä aika pitkiä pätkiä kerrallaan, 2-3 tuntiakin. Hereillä ollessaan syökin sitten pari kertaa tunnissa, mutta onneksi noin 10 minuuttia kerrallaan eli ei tarvitse ihan koko aikaa istua sohvalla. Joko on hyväntuulinen tai sitten kitisyttää, ikinä ei voi tietää... Hyväntuulisena on kiva tuon kanssa seurustella. Typy seuraa jo kivasti eri käsiä, kun vilkuttelee, eli kääntää katsetta aina vilkuttavaan käteen. Samoin on alkanut pitää päätä aika hyvin koholla, ehkä siis kohta uskaltaa ottaa käyttöön sen kantorepun.

Meillä menee suhteellisen hyvin, nuo päiväitkut on jääneet melkeimpä pois, aamuisin on välillä vähän itketty ja illalla sitten on se huuto itku konsertti kestoltaan vaihteleva 1-4h välillä.
Eilen oli tosi hymyileväinen, en sit tiiä oliko aitoa hymyä vai mahanpuru hymyä, ei haittaa, oli silti aurinkoinen xD
Vaunuilemassa ollaan käyty päivittäin, välillä pidempiä lenkkejä ja välillä lyhyempiä ja vaunuissa on ulkona nukkunu päikkärit, jos on lämmin päivä ollut.
Tää likka osaa kyllä meiän ruoka-aikataulun tai jonku, juuri kun ollaan käymässä syömää,kuuluu makkarista porua eli meillä harvemmin miehen kanssa syödään yhdessä tai sitten nappaan vauvan tissille, kun ite syön vähä reippaammin. Sama koskee aamupalaa, tänään oli poikkeus, että sain ihan rauhassa ajan kanssa juoda aamukahvin ja syödä sillä välin kun neiti nukkuikin, koko sen ajan ja onnistuneesti heräsi, kun olin jo valmis =D

Voi sitä ihanuutta, kun saa juoda aamukahvit rauhassa :happy: Maistuu niin taivaalliselta, kun ei kerkeä koko ajan lipittämään sitä. Meilläkin menee ihan hyvin. Poika nukkuu päivisin, välillä tunnin ja välillä kolme tuntia..riippuen päivästä. Sillä välin minä siivoan/pesen pyykkiä/syön/surffailen/katson telsua. Käydään joka päivä vaunulenkillä, kun on nuo hurtat jotka pitää joka tapauksessa ulkoiluttaa. Oikeastaan ihan loistava homma, että on koiria. Tulee lähdettyä sinne pihalle. Ja sitten kun lähtee niin ei viitsi ihan vaan pientä lenkkiä tehdä :happy093
Päivät menee aika nopeesti.

Miten teidät miehet ovat olleet apuna arjessa? Meillä vähän hakemista vieläkin. Esim vaipanvaihdossa pitää mun olla mukana ja pyllyä ei uskalleta pestä :D

Miten pidätte itsestänne huolta? Mä oon aina ollut sellainen että tykkään meikata päivittäin vaikken missään käviskään, joten olen ottanut tavaksi että laitan itseäni myös vauva-arjen keskellä :happy119 tulee parempi fiilis kun ei hengaile vaan pierukalsareissa koko päivää. Odotan innolla että pääsee reenailemaankin, mut en ole vielä uskaltanut aloittaa.

Meil on sillee et aina ku saan ruokaa eteeni ni neiti herää ja hetken päästä alkaa kitinä mikä ei lopu ennen ku on sylissä. Nyt on hyvä ku on kantoliina ni siinäs herää :happy:. Meillä mies on osallistunu nyt tosi vähän ku sillä on hommia niin kotona ku työmaalla ihan sikana ja sit ku sil on vapaa aikaa ni esikko "varaa" hänet itselleen. Me käydään kans joka päivä vaunuilemassa ku kerran noi koirat tarvii ulkoiluttaa. Ainoastaan lenkin pituus riippuu ilmasta, tänäänkin ku tuulee paljon ni tehdään lyhyt lenkki... Mä tykkään laittaa itteeni mut en jaksa jos oon vaan kotona, mut heti jos tänne on tulossa joku ni kyl sit täytyy vähän panostaa. Nyt tarveis löytää joku hyvä ja hyvänhintainen paikka mis kävisin ottaa ripsienpidennykset.:)

Takaisin