Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä sama juttu Latteäiti, eka lentsu iski pikkuiseen muutama päivä sitten :( Kuumetta ei ole ollut, mutta räkä röhisee ja niistäjä meilläkin ahkerassa käytössä (kaveri ei onneksi sitä vihaa vaan rupeaa aina nauramaan, kun nenää imetään tyhjäksi :D). Aiemmin on ollut sellaista ns. kuivaa räkää, mikä on välillä pistänyt nenää vähän tukkoon, mutta tuo on kyllä nyt eri kuuloista.

Toivottavasti parempaan suuntaan kuitenkin menossa!

Luvassa kakka-asiaa, jee!
Oliko kukaan kysellyt neuvolasta kakkaamattomuudesta?
Meidän vauva ei oo kakannut kohta viikkoon, mutta sen sijaan päästelee todella todella pahanhajuisia pieruja ja usein:confused: . Maha ei näytä olevan mitenkään erityisen pinkeä, eikä vauva itke mitenkään hälyttävän paljon, syö ja nukkuu normaalisti sekä on useimmiten hyväntuulinen ja tyytyväinen=tulkkaan sen niin ettei kakkaamattomuus tai ilma haittaa sitä. Mutta kuinka pitkään vauvat oikein voivat olla kakkaamatta ja missä menee aikaraja? Ja entäs toi piereskely, haiseeko teidän vauvojen pierut? (ja tähän väliin on vaan sanottava, että KAIKKEA sitä päädyn kysymään, hoh-hoijaa!:grin) Päivittäin hierotaan mahaa ja jumpataan, mutta ei auta, kakka se ei vaan tule. Jotenkin sen rota-rokotteen jälkeen tuntui menevän kakkaukset sekaisin, vai oliko se vaan sattumaa? Kakka on ollut pitkään tosi löysää ja vihertävää, joten olen tässä alkanut epäilemään allergiaa.
Neuvola on meillä vasta 20.päivä, joten kyselen teiltä ensin.

Meille sano sairaalassa kätilö, että äidinmaidolla ruokitut vauvat saattavat kakata seitsemän kertaa päivässä tai kerran seitsemässä päivässä, ja molemmat on normaalia. Muuten en tiedä.

Meille sanoi rotarokotteen yhteydessä terkkari, että oireisiin voi kuulua myös vatsan kovettuminen. Eli jos rotasta ei ole pitkää aikaa, niin voi liittyä siihenkin.

ok, kiitos, ehkei siis ihan vielä kannata huolestua.
Rotasta on kyllä jo melkein kuukausi aikaa joten outoa toisaalta jos tää olis vielä joku jälkioire siitä.
Mutta senkin jälkeen kakka oli tosi outoa, kerrankin se oli väriltään ihan mintunvihreää (eli oikeasti aika hienon väristä. jos se siis ei olisi ollut kakkaa.). Voihan olla että väri johtui jostain ruoka-aineestakin eikä lainkaan rotasta.Muita vihreää kakkaavia ja piereskeleviä vauvoja? Anyone?:wink

Hildamaija, meillä kakka on vihreetä mutta sitä tulee n. 4-10 kertaa päivässä :) Ilmeisesti vatsavaivoista johtuvaa.

Tuosta vauvan piereskelystä, meidän neiti päästelee joskus niin kauhean hajuisia paukkuja, ettei uskois noin pienestä voivan sellaisia edes lähteä!:p

Neuvolassa ainakin suositeltiin sitä ummetukseen ja purkin kyljessä on oma annostus vauvoille. Tuntuu oudolta antaa jotain muuta kuin maitoa ihan pienelle, mutta se tuo sentäs helpotuksen.

Meillä kans haisee pierut aivan jäätävälle :DD Kakka ollut vähän lujemmassa ja kun on tullut, on vähän sellasta "liisteriä" mutta ihan normaalin väristä.. Ei tunnu 4-5 päivän välitkään jäpikkää vaivaavan :P

Rotan jälkeen meillä kakka ei ollut yhtä vellistä kuin ennen ja oli väriltään se oli sitä sinapin keltaista. Nyt taas reilu viikko rotan jälkeen tuli semmonen vähän vihertävämpi velli, mimmosta tuli siis ennen rotaakin kerran päivässä.

aplodit, pliis, sillä juuri äsken se kakka viimein tuli ilman mitään sen kummempaa yritystä! ja tulikin kunnolla, nimimerkillä vauva pesty ja pyykkikone pyörii o_O Näköjään meillä on "kakkaan kerran viikossa ja kunnolla kakkaankin"-vauva. hip hei miten ihana asia vauvan kakka voikaan joskus olla :)

Kakkaa täälläkin: aamulla tuo piereskeli oikein kunnolla (ja kyllä, hyvin pahan hajuisesti!) ja vein vaipanvaihtoon ja huomasin, että kolmen päivän jälkeen oli tullut lötsö kakka. No, menemättä sen kummemmin yksityiskohtiin, sitä sitten pursus edelleen. Loppujen lopuksi me kummatkin ja koko ympäristö oltiin oranssissa sinapissa.. Vahinko oli jo tapahtunut, niin pumppailtiin sitten loputkin ulos. Sit siivosin tytöstä enimmät ja laskin sen sängylle suojan päälle siksi aikaa, kun siivosin hoitopöytää ja ympäristöä. Se sitten iloisesti siihen lorotti puolen litran pissat ja vähän roiskui suojan ylikin ja lopuille vaatteille.. Jee... Viime yö oli ihan pätkänukkumista ja vatsan valitusta. Onneks jo SUURIN OSA öistä sujuu hyvin ja kellon mukaan.

Mikähän näitä nyt vaivaa, meilläkin nukuttiin viime yö lyhyissä pätkissä ja päivän ensimmäinen kakka tuli vasta tuossa seitsemän aikaan illalla. Yleensä tämä siis tekee hyvin viidet kakat päivässä, mutta tänään vaan tuon yhden ja sekin oli pieni. Itse ei ollut moinansakaan, tosin tissi ei kiinnostanut kun ei tainnut olla mahassa tilaa. Itselläni alkoi olla hiukka pinkeä olo, onneksi äsken söi ja molemmista.

Kakkaa on alkanut täälläkin tulemaan. Ensin oli sellaista tooooodella paksua liisteriä, mutta nyt jo mennyt takaisin normaaliin koostumukseensa. Miten voi ollakkin näin iloinen kakasta :D Mitä isompi, sen parempi.. Olen monta kertaa ukollekkin sanonut, että menee muualle pieremään kun tänne lakoo vähemmästäkin. On sitten naureskellut, että se muksu sun sylissä päästelee. Ei kyllä ikinä uskoisi miten paha haju voi lähteä.. Kaikista ihaninta on, kun syötän muksua ja se sitten työntää pullon pois suusta, ähkäisee ja päästää ison pierun. Sitten katsoo silmät suurina suoraan minuun ja antaa räkäiset naurut päälle :) voih tuota mussukkaa <3

Joskus imettäessä on älyttömän hellyyttävää kun neiti laskee tissistä irti, katsoo silmiin ja alkaa juttelemaan hymysuin. ♥ Muutenkin nuo tuon juttelut on jotain niin ihanaa! ♥ Ja olen ihan fiiliksissä siitä, että kun neiti alkaa joskus vierastamaan, niin minua se ei ainakaan vierasta ja MINÄ olen se äiti jonka sylissä on turvallista.:)

On se hassua, miten tuo kakka nykyään kiinnostaa. Ensin odotetaan ja odotetaan, että kakka tulee, "mitä siellä oli" on polttava kysymys joka vaipanvaihdon jälkeen (ja lievä pettymys, jos on vaan pissat), ja kun se kakka vihdoin tulee, parhaimmillaan pitää molempien päästä pällistelemään sitä täyttä vaippaa kuin suurtakin ihmettä :laughing021

Pidin ennen hieman naurettavana vauvojen vanhempia, joiden elämä tuntui pyörivän vain kakkavaippojen ympärillä. Little did I know...

Tää on niin tyhmää, mutta minä hiljaa mielessäni loukkaannun joka kerta, kun joku vieras nauraa että kylläpä toi vauva piereskelee. :mad: Tämä nimittäin on kova tyttö pieremään... Mutta jos ei piereskele niin ne ilmat on mahassa ja sitten se itkee. Kyllä minä tykkään että parempi on pieru kuin itku. :grin

Takaisin