Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Citrus, teillähän on kasvanu pikkuset jo vaikka kuinka hyvin! Pakko sanoa tosta lääkärineuvolasta sen verran vielä että muuten kestin hienosti kaikki korvien, suun, silmien ja mahan tarkistukset mutta lonkkien tarkistuksen aikana jouduin katsomaan muualle. Ei se kuulema satu mutta oli sen verta ilkeen näköstä ettei pystyny katsomaan. :s
Mä en oo kokeillu ku yhtä tuttimerkkiä.. pitäisköhän kokeilla sitten jotain muuta kun nuo ei ainakaan kelpaa alkuunkaan. Samantien kun saa tutin suuhun niin sylkäsee ulos.

Meillä myös mamin tutit, vaan ei meinaa kelvata. Muita en ole vielä kokeillut kun jotenkin tässä kuitenkin pärjätään. Ainun tuttipullot ja luonnonkumitutit niissä,silikonisesta tuntuu että tulee liikaa maitoa ja tyttö ei oikein ehdi mukaan.

Eilinen oli tosi rasittava päivä. Tyttö ei nukkunut kunnolla koko päivänä, vain lyhyitä 10-15 min pätkiä ja roikkui kiinni pullossa taas tuntitolkulla! Ei oikein ehdi tehdä mitään kotona kun vauva sylissä kokoajan ja harmittaa ton 4 veen puolesta kun äitillä ei oo aikaa leikkiä :sad001 no likka nukahti sit lopulta 01 ja yö meni kohtuullisesti ja tänään on sit nukuttanut paremminkin, veti äsken 4 tunnin päikkärit!
Näin nää päivät on erilaisia :)
Meillä myös ens viikolla lääkärineuvola ja vähän jännittää onko se paino nyt tarpeeksi noussut :eek:

On muuten jännä huomata miten sitä jaksaa, kun vauvansa vuoksi nukkuu huonosti. Raskauden aikana pelkäsin etten herää hänen itkuun yöllä ja nyt herään pienimpäänkin änähdykseen ja samantein silmät auki että onko kaikki kunnossa :wacky: ennen vauvan syntymää olisin jo ollut aivan raato näillä nukkumisilla...Ja yllättävän hyvin jaksaa(vielä ainakin) päivän askareet hoitaa. Tosin nyt saan jopa vartissa itseni täyteen uneen ja herään jopa virkeänä, sen "pitkän" vartin jälkeen, ihan pimeetä :grin En kyllä ole jaksanut enää ressata siitä onko talo imuroitu pari kertaa viikossa tai onko pölyä jossain, saati pyykkivuori on aivan hervoton kun lakanapyykkiä tulee yllättävän paljon, kun vauva nukkuu vieressä.
Vuosi sitten olisin itse oksentanut, jos pitkin paljasta selkää valuu vauvan puklut, nyt vaan sanon miehelleni " että viitsitkö vähän pyyhkäistä selkää". Ihmisten ilmoille lähtiessä on pakko muistaa vaihtaa vaatteet ja muistaa katsoa peiliin kahdesti, mä en nimittäin enää huomaa vaikka olisi joka vaatekappale puklussa, hiuksia myöten, puklurätti olalla ja liivin suojat noussut kaulaan asti :laughing021 silti ei haittaa, oma rakas nyytti on niin... :love7

Meillä on ihan hassu rytmi edelleen. Tyttö on mennyt nukkumaan pari viikkoa yhdeltä yöllä ja sitten vetelee kolmella herätyksellä noin puolille päivin. Päivällä ei juurikaan nuku selkeitä päikkäreitä ja haluaa olla koko ajan sylissä. Mitä nyt välillä nukahtelee syliin, mutta jos sen virheen tekee että siirtää, niin herää heti. Ja sellasta kitinää, johon en aina löydä syytä. Sitten hytkytellään ja ravataan kämppää ympäri.
Ei miehen työpäivän aikana tehdä mitään. Syödä voi, jos on edellisiltana tehnyt eväät valmiiksi. Hyväkun vessassa käyn ja välillä pumppaan luovutusmaitoja. En toisaalta valita. Tyttöhän on päivällä 4-5 h vain hereillä niin että mies on pois ja sama pätkä illalla, kun mies on mennyt nukkumaan. Helpompaa silleen kuin yks pitkä pätkä.

Citrus: mä nostan sulle kyllä hattua! Yhdessäkin vauvassa on tarpeeksi ja tulee tunne useinkin, että on riittämätön kun pitää välillä itsekin käydä vessassa ja tyttö huutaa sen aikaa. Saati sitten jos vauvoja olisi kaksi. Onneksi kuitenkaan ei nämä lapsoset rikki mene eikä he ole katkeria äideilleen, vaikkei aina voi sillä sekunnilla ottaa syliin, vaikka se pahaa tekeekin :)

Meillä on vasta 2.2. seuraava neuvola-aika ja vähän jännittää kun alussa painoa seurattiin useinkin, mutta nyt tulee yli kuukauden väli. Kyllä sen huomaa, että Ilona on kasvanut, mutta selvästi pituutta tullut paljon enemmän kuin painoa. Siksi vähän jänskättää, toisaalta hirveen tyytyväinen likka on, kunhan on sylissä kaiken aikaa :dummy1:

Meillä myllää pesukone joka päivä, välillä ne pyykit sit odottaa ripustajaansa iltaan asti kunnes mies tulee töistä...suurperheessä kun yksikin pyykkivapaa päivä kostautuu heti o_O onneksi meijän vaavi ei kovasti puklaa mut sit se kakkii aina kaikki vaatteensa kun kakka tulee n.1krt /pvä :grin

Citrus, ne väänteli ja käänteli jokaseen asentoon mihin vaan voi kuvitella. Tolleen kun itse yrittää mahdollisimman varovasti liikuttaa ettei vaan sattuis niin vaikutti kauheen rajulta.
Täälläkin kakataan aikalailla kerran päivässä (just oli yli 48 tuntia kakkaamatta ja se määrä oliki sitte sen mukanen kun se sieltä tuli) silleen että aina joutuu vähintään bodyn vaihtamaan mutta kyllä se yleensä kerkee housuihinki asti. :D

Oletteko muut huomanneet, että tutin muoto on ratkaiseva tekijä kelpaako tutti vai ei? Mun pikkusille kelpaa vain "mam" tutit. A ei myöskään huoli mitään muita tuttipulloja kuin "mam"in.
Täällä myös suositaan mam-tuttia eniten. Muutkin kyllä kelpaa pahimpaan hätään, mutta mam on selvästi paras.

Me käytiin torstaina munuaistutkimuksissa aiemmin todetun vesimunuaisen takia. Onneksi mun ei tarvinnut mennä mukaan kanyylin laittoon, kun isi meni pienen tueksi. Se oli kuulemma itkettänyt kovasti, mutta ultraus ja isotooppitutkimus menivät hyvin, lähes unten mailla :) Olin etukäteen pelännyt, että joudutaan jonottamaan päivystyspotilaiden takia mutta kaikki sujuikin ihan aikataulussa ja hoitohlökunta sekä Lastenklinikan että Meikun puolella oli aivan ihanaa. Maanantaina vielä virtsateiden varjoainekuvaus ja keskiviikkona urologin vastaanotto.

Ilona on nyt päättänyt siirtää yörytminsä niin, että ensin valvotaan puoleen yöhön, sitten syödään neljältä ja sitten joko kuudelta tai seitsemältä aamulla. Tämä rytmi on ollut nyt viikon, muuten ihan kiva, mutta mä voisin mennä tuntia aikaisemmin jo nukkumaan ja nuokun puolen yön aikaan sohvalla likka sylissä :) Ja nyt on kaiken juttelun ja hymyilyn lisäksi tullut kuolaus, ja sitä meinaan riittää :wideyed: Huomaa ettei likka itsekään ole tottunut kuolaamaan kun sitä on joka paikassa ja suu kuplii kuolaa ajoittain :p

Meillä kaksi yötä nukuttu puoliltaöin kahdeksaan. Välillä kaksi syöttöä. Tää tuntuu niin mahtavalta!! Kun siis meillä on valvottu kolmeen tai jopa puoli neljään... Se on kamalaa!

Olen tämän viikon sitkeesti kellolla herännyt kahdeksalta ja herättänyt myös vauvan. Rupeisko siis tuo tehoamaan ja vauva siksi ruvennu nukahtaan aiemmin. Tämähän voi olla lyhytkin onni. Me muutetaan keskiviikkona. Mut iloitsen silti nyt välissä.

Meilläkin on yöt mennyt hyvin,nyt kahtena yönä on herännyt vain kerran syömään!!? Viime yönä eka herätys oli vasta viideltä kun itse heräsin tissit pumppaamaan ja lapsi heräsi vasta sitten. Nukkumaan mentiin n.yhdeltätoista,eli ihan kivan pätkän sai nukuttua :) päivisin vauva on nyt paljon hereillä ja iltapäivästä iltaan ei juuri nuku ollenkaan, vain lyhyitä torkkuja,mut ei se haittaa jos noi yöt on sit noinkin helppoja :happy:

Meillä on tosi vaihtelevat yöt edelleen. Nukkumaan mennään n. klo 23 ja eka syöttö on klo 02 tai klo 03. Tämän jälkeen nukahdetaan hyvin. Seuraava syöttö on klo 05 ja sen jälkeen yleensä ei enää nukahdeta vaan venkuillaan ja äristään kun mahaa kivistää :( Yleensä yritän n. tunnin verran saada nukahtamaan, kunnes luovutan ja nousen itsekin. Tämän jälkeen ollaan hereillä ehkä tunti, jonka jälkeen jatketaan unia pari tuntia sohvalla.

Meidän yöt sujuu jotakuinkin samalla kaavalla, Nukkumaan 22-23, ensimmäinen syönti 01, toinen 03, kolmas 05 ja sitten minä ja esikoinen klo 7 jo herätäänkin. Öisin ei ole nyt imetys onnistunut ollenkaan, vauva ei vaan tartu rintaan kiinni vaikka kuinka hamuaa. Ja lopulta sitten menee hermo jommaltakummalta tai molemmilta. Niinpä ollaan nyt kahtena yönä syöty vain pullosta, klo5 olen sitten yrittänyt imettää ja tänään se jopa onnistui, ja vieläpä sängyssä ja kyljellään!
Päivällä nukkuu aamusta yhdet pidemmät unet ja illasta toiset, niiden lisäksi torkkuu ja on hereillä vaihtelevasti. Ilmavaivoja on mutta ei kamalasti häiritse kuitenkaan. Disflatyl on käytössä.

Takaisin