Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vahasen kateellisena lueskelen, kun vasta toinen lapsi tulossa ja aina oon isosta katraasta haaveillut. Alkaa tuo ika tulla vastaan, mutta toivottavasti pojat tekee paljon lapsenlapsia mulle :)

Mahakipuihin on meillä auttanu jalkapohjien hieronta,muutenki pikkunen oikeen nauttii siitä :)

Liitteet

• 1419952117652.jpg
    1419952117652.jpg
    59.8 KB · Katsottu: 37
Eevis, mulle ainakin sanottiin että 2vk ikäsenä saa alkaa ottaa cuplatonia ja näin me tehtiinki. Alkuunsa pistin ne neljä tippaa lusikalle ja ruiskutin tissistä vähän maitoa siihen mutta öisin oli turhan rasittavaa juosta pesemässä lusikkaa joka kerta joten nykyään tiputan tipat suoraan suuhun ja äkkiä tissiä päälle. Öisinki kun likka huutaa nälkäänsä niin rauhottuu heti kun ensimmäinen tippa osuu suuhun. On vissiin tajunnut että ei mee enää kauaa siihen että ruoka tulee. :D

Teen samalla tavalla kuin ninjakirppu. Ilmavaivoihin ne auttaa, mutta jos on muita vatsavaivoja tai koliikkia, niin ovat yhtä tyhjän kanssa. Ainakin meillä.
Tällä mein vauvalla on röyhy ja pieru tosi tiukassa, ja siihen auttaa tosi hyvin cuplaton. On ruvennu pierua pukkaamaan oikein urakalla, eikä enää jatkuvasti ilma kierrä tuskaisesti pienen vatsassa. Mun syömiset vaikuttaa myös. Omenamehu, chili ja suklaa joka muodossa saa vauvan huutamaan vatsaa tunti tolkulla.

Kiitos vinkeistä :) katotaan nyt miten homma lähtee etenee,viime yönä neiti nukkui 6 tuntia putkeen kun annoin illalla vähän lisämaitoa tissin päälle :grin meillä myös röyhy ja kakkiminen tiukassa joten kokeilen kyl varmaan sitä cuplatonia jokatapauksessa :)

Ehdin jo googletella, mutta varmistan asian vielä teiltä tietävämmiltä. Onkos se niin, että tyttövauvan häpyhuulten välissä olevaa valkoista töhnää ei pyyhitä / pestä? Kakat ja muut liat pois, mutta valkoinen töhnä saa jäädä?

Hulina, mulle neuvottiin juurikin näin neuvolassa. En sitte tiiä oonko kerinny jo pyyhkimään pois kun en ole semmosta ainakaan omalla likalla sen jälkee huomannu. Mutta juu se saa jäädä jos semmosta tulee. :)

Hulina, juurikin noin, että ei saa hinkata ja hangata sitä pois, se on siellä suojaamassa :) meillä tyttö huomena kolme viikkoa ja se töhnä on lähteny melkein kokonaan pois.

Josko minäkin kirjoittelisin vähän kuulumisia, päivät on mennyt vauvaa tuijotellessa niin unohtuu kaikki muu :love7 Kolme päivää oltiin laitoksella ja maanantaina päästiin kotiin kun pojan paino lähti nousuun ja leikkaushaava paranee hyvin. Aivan uskomaton vauva, en olisi ikinä uskaltanut edes toivoa tällaista vauvaa meille, niin kiltti, rauhallinen ja ensikertalaiselle aivan ihana pakkaus. Nukkuu ja syö, siinä on hänen päiväohjelma. Syönnit sujuu hyvin ja nukkuu pitkiä jaksoja, neljä tuntia nyt on päiväaikaan maksimi ja sitten herätän hänet sitten tissille, paino vielä alle 3 kg. Yöllä herää n. 4-5 aikaan jolloin syö ja jatkaa unia 8.30-9 asti. Neuvolatäti kävi eilen ja totesi että kaikki on hyvin :) Sain neuvolan vaa'an lainaan, koska olen vähän "hysteerinen" tuosta painosta. Onhan noita pienempiäkin vauvoja ollut mutta tuntuu kun niin moni sanoo että ompa pieni ja laiha jne jne että on jotain vikaa. :oops: Tosi kiva kuulla tuommoisia kommentteja kun muutenkin on tunteet tosi pinnassa ja kaikki uutta, jännittävää ja pelottavaa, kaiken ihanuuden lisäksi . No onneksi paino nousee joka päivä, poika on tarkkaavainen, jäntevä, syö hyvin ja kakkaa ja pissaa. Nukkumisesta kysyttiin neuvolatädiltä että onko normaalia noin pitkät unet niin sanoi että antakaa vaan nukkua, kun vauvat kasvaa nukkuessaankin. Maitoa tulee, pakkaseen asti. Sektiohaavakin paranee hyvin, rajoittaa tosin arkielämää pahasti, mutta on tuo rakkaus pakkaus kaiken arvoista :love7

Onko teidän muiden nyyteille tullut vaippaihottumaa? Meillä iho punoittaa ja ohjeeksi sairaalasta saatiin laittaa bebanthenia. Ihottuma alkoi siis jo sairaalassa ja ei ole vieläkään parantunut. Huomenna pikkuisen eka neuvola, sieltä varmaan saadaan apua mutta ajattelin kysyä täältäkin ennen sitä. :)

Sinkkivoide on myös hyvä ja tietysti paljon ilmakylpyjä. Meillä ei onneksi vielä oo tullut ihottumaa.

Meillä on alkanut pojalle tulla tunnistettava päivärytmi. Saa nähdä, kauan tätä kestää. :)

Iltaunet otetaan yleensä kuuden ja yhdeksän välissä, yöunille päästään puolen yön jälkeen. Yöllä herää kerran tai kaksi syömään. Viime yönä poika nukkui kahdesta puoli kahdeksaan! Aivan säikähdin, kun havahduin itse aamulla hereille, että onko joku hätä kun niin kauan on nukuttu. Ei ollut mutta melko nälkäisenä tuo heräsi. Taidan varmuuden vuoksi laittaa kellon soimaan neljän tunnin välein ainakin seuraavaan neuvolaan saakka.

Aamulla noustaan ylös kahdeksan ja kymmenen välillä, syödään ja vedetään parin tunnin päikkärit. Seuraavat päikkärit on iltapäivällä kolmen ja viiden välillä. Unien välillä syödään ja seurustellaan.

Tänään käytiin ekan kerran vaunuilla ulkona. Hyvin tuntui viihtyvän ja poika nukahti melkein saman tien. :) Eka viikko oli rankka, tää toinen on paljon helpompi. Toivottavasti jatkuu näin. Hieman nyt seuraillaan vasemman silmän rähmintää. Toivottavasti se ei tulehdu. Putsaillaan tietty ahkerasti.

Kuulostaa hyvältä Hanskimus! Rutiinit on ihania;)!
Meillä oli viime yö melkosta ähinää ja ärinää... Poika vasta 8vrk ja nyt jo vaikuttaa vatsavaivaiselta :0!! Koitan nyt jättää ainakin tuon suklaan syönnin vähemmälle jos helpottaisi... Aika raskaiksi käy tulevat viikot jos nämä 3-4 tunnin yöunet jatkuu vielä. Päivälläkään en kovin pitkiä torkkuja saa otettua...

Rouva nappula, meilläki alko tosi aikasin ilmavaivat. Olisko ollu aikalailla siinä 8-10 päivän ikäsenä. Juoksin apteekkiin hakemaan cuplatonia heti kun oli 2 viikkoa täynnä. Viime yönä jäi kuitenki antamatta ja likka ei itkeny lainkaan yöllä. Semmosta ähinää ja hereillä oloa selkeesti ilmavaivoista johtuen oli kyllä mut vaikutti paljon rauhallisemmalta ja siltä ettei olis niin kivuliasta. En sitte tiiä pitäiskö jättää cuplatonit pois?

Pitää kokeilla sitä sitten itekin.. Ei se kyllä esikoisenkaan vatsavaivoihin auttanut. Oli kuitenkin melkosta säheltämistä se antaminen varsinkin yöllä... Mutta kannattaahan sitä varmaan kokeilla. Enempi aattelen et vois auttaa toi suklaan pois jättäminen ku ei mulla omakaan vatsa siitä oikeen pidä. Toivottavasti tehoaa etten turhaan luovu niinkin elintärkeästä asiasta ku suklaa! ;)

Me kotiuduttiin eilen. Ja on vallan ihanaa ja tytön kanssa menee todella hyvin tähän mennessä.
Hänellä on vihdoin eilen alkanut vatsa toimimaan hyvin ja kakkaa paljon. Tosin kakkojen välissä hänellä useasti jotenkin vatsassa myörii eikä viihdy selällä ja itkeskelee niin, että hänet pitää nostaa syliin vatsalle ja rauhottuu parhaiten. Sitten sen kierteen jälkeen tulee löysät mustat kakat.

Mä olen ymmärtänyt, että koliikki kaltaiset oireet alkavat vasta 3kk ikäisenä niin en laittaisi tätä sen piikkiin. Varulle olemme kuitenkin alkaneet jo antaa disflatyyliä. Ja ostetaan ensi viikolla maitohappobakteerit.

Itse siis ajattelin, että kenties voi olla sitä että hänen suolisto lähtenyt vasta käyntiin ja hän totuttelee siihen. Ja varmasti oireet häviävät pikku hiljaa.

Onkos kenelläkään samankaltaista ongelmaa?

Koliikkihan alkaa yleensä 2 viikon ikäsenä ja loppuu 3-4kk ikäsenä. Meille ainakin sanottiin ettei oikeen mitään lääkkeitä saisi antaa alle 2vk ikäselle mutta en sitte tiiä onko lääkkeissä jotain eroja.

Disflatyl tai Cuplaton eivät imeydy suolistosta mihinkään, joten niitä voi käsittääkseni antaa huoletta pienellekin.

SenjoraG: Tumma kakka on alkukakkaa kohdun ajoilta, joten suolisto ei ole vielä päästänyt läpi maitoa. Maitokakka on keltaista ryynimäistä. Eli vielä tuossa vaiheessa on hankala sanoa mitään tulevasta.

Takaisin