Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli alkuus niin pahat kivut että jatkoin periaatteessa samaa ku sairaalassaki sain. Sairaalassa annettiin 600mg burana ja (oletettavasti) 1g panadol aina samaan syssyyn. Kotona sitte tota panadolia ja 400mg burana. Max 3krt/pv kuitenki. Toimii kuulema paremmin yhdessä. Näillä mä menin ensimmäiset 4 päivää ja sitte pikkuhiljaa pudottelin pois kertoja ja pillereitä. Toisen viikon olinki jo ilman lääkkeitä (tästä yllätyin itte, olin ihan varma että menee ainakin 3 viikkoa ennenku pystyy edes harkitsemaan buranan pois jättämistä). :)

Mulla synnytyksestä 17 päivää ja välillä otan edelleen buranaa alapään kipuihin. Aluksi meni minäkin tuolla burana panadol yhdistelmällä.

Tikkejä ei enää näy, mutta kutina on kova! Tänään terkkari sano että se kutina on "paranemisen" merkki. Onko muilla tämmöstä kutinaa?
Ja jos kävelee paljon tai on jalkeilla koko päivän, tullee sellanen paineen tunne. Niinkun tuolta värkistä ois työntymässä kaikki pihalle!

Tähän lisäks taas pukamat paheni, ne vuotaa nyt enemmän verta kuin jälkivuotoa tulee... Jospa kohta alkais olla tuolla alhaalla jo suht normaalit olot, ei tämä kivaa ole!

Mä söin kans sektion jälkeen 3-4 krt pvässä 600 buranan ja 1 mg panadolin yhtäaikaa. Sitten jätin pikkuhiljaa buranan pois ja yli viikkoon en ole tarvinnut mitään lääkkeitä. Sektiosta nyt 3 vkoa.

Tuikkis, mullakin tota ihmeellistä paineen tunnetta aina sillon tällön.. en nytte muista että olisi lähipäivinä ollu mutta tuntuu siltä kun joku tennispallo yrittäis tunkee itteensä ulos klitoriksesta. :D en osaa sen paremmin selittää sitä. Sisko sano että pitäis neuvolassa puhua siitä kun vois mahdollisesti olla hiusmurtumia häpyluussa mutta en oikeen siihenkään usko kun ei ole kuitenkaan kosketusarka. Varmaankin johtuu vain siitä kun paikat "vetäytyy" takasin.

Täälläki on tota paineen tunnetta just jos kävelee enemmän tai seisoo pitemmän aikaa. Helpottaa heti ko pääsee makuuasentoon. Kutinaa on myös ja oonki miettiny että onko tuola alhaala iho niin kuiva vai mikä sielä kutisee. Uskalsin sinne jopa kurkata ja ihan "hyvältä" näytti :D
Vieläki kyllä yskiessä tai aivastaessa muistaa synnyttäneensä vasta :P

Osaako kukaan kertoa mitään vinkkejä millä tuota paranemisesta aiheutuvaa kutinaa saisi lievitettyä?

No raapia ei saa... Kai se on vaan kestettava. Menee nopeasti ohi. Ehka suihkuttelu ja ilmakylvyt auttaa?

Pakko heittää puskista kommentti että esim Ceridal -ihoöljyä voipi laittaa alakertaan kutinaa hillitsemään. Vauvaöljykin toimii.

Hei kokeilin tuota ceridalia ja johan elämä helpottu! :)
Täällä vaavin kans mennään näköjään tälläsillä aamuyön valvomisilla. Nytki ollaan valvottu 4-8. Ei tässä muuten mitään hätää mutta oon nyt yli viikon ollu vauvan kans yksin, alkaa olla miestä tueksi ikävä. Onneksi se tulee huomenna aamusta kotiin. ❤️
Nyt tää äiti syö tuhdin aamiaisen ja menee nukkumaan vaavin viereen. ❤️ :) kaikesta väsymyksestä huolimatta ko sitä pientä tuhisijaa kattoo nii tuntuu että halkeaa onnesta ja kiitollisuudesta. ❤️

Mites teillä muilla vauvan suoli toimii yöllä? Kun meidän neiti kakkaa ihan hirveästi ja jatkuvasti läpi yöt. Syöttöväli ei meinaa riittää vaihtoväliks kun siltikin kakka kerkiää ärsyttään toisen pikkupeppua vaikka kuinka olisi sinkkivoiteet suojelemassa..

Lisäksi tässä on se ongelma että kun vauva nukkuu hyvin yöt, herää vain syömään. No siinä vaiheessa kun itse tähän havahtuu, on neidillä jo niin kova nälkä että on ihan turha huudattaa ja mennä eka vaipat vaihtaan vaan eka on saatava maitoa. No sitten kun vaihdat vaipat ruuan päälle niin eiköhän neiti sitten siihen herää niin että alkaa seurustelu vaihe... Jos ei vaihda niin uni jatkuu ja äiti kiittää mutta peppu kärsii ..
Voih!?!

Täällä myös vähän samaa ongelmaa! Kakka lentää vaipan vaihdon yhteydessäkin! :/
Toinen mikä on meillä ongelmana, yöllä kun imettämisen jälkeen on pakko aina röyhtäyttää, muuten on maidot heti puklattuna sängyssä, niin vauva virkistyy tässä vaiheessa monesti aivan mielettömästi. :s

Sama täällä, ihan mahdoton kakkanone ja sit kun just oot saanut kaikki vaatteet päälle ja lapsen sänkyyn niin eiköhän se rutise lisää :D

Meilläkin kerran yössä vaipanvaihto, eikä ihottumaa ollenkaan. Onneks! Koska meilläkin helposti virkistyy liikaa vaipanvaihdosta eikä uni tule helposti.
Aamulla viidestä seitsemään valvoi. Sit työnsin iskälle ja ne meni olohuoneeseen. Itku lakkasi, nukkuivat sylityksin sohvalla ja minä makkarissa yhteentoista. Ah!

Meillä kanssa yöllä kakitaan, nyt ehkä vähän vähemmän kuin esim. viikko sitten. Imetän yleensä molemmat tissit ja tissin vaihdon yhteydessä vaihetaan vaippa jolloin nukahtaa sitten toisen tissin jälkeen. Joskus likka tietty kakkii myös uudestaan sen jälkeen. Piereskeleväinen on tuo likka myös :) Selvästi ilmavaivoja, mutta ei itke vaan ähisee ja sitten pöristelee kuin aikuiset :D

Tuntuu niin hurjalta, että täällä ollaan ensi torstaina jo kahden kuukauden ikäisiä <3 Aika on kulunut tosi nopeasti.

Eniten on hämmentänyt ehkä nopea parantuminen sektiosta, se oli lauantai-iltapäivä kun leikkaus tehtiin, muistaakseni viimeiset särkylääkkeet meni seuraavan viikon keskiviikkona ja pieniäkään kipuja ei ollut enää ollenkaan viikon jälkeen leikkauksesta.

Mitä itse vauva-arkeen tulee niin tosi hyvin on lähtenyt arki käyntiin varsinkin kun ottaa huomioon että poitsu syntyi tosiaan vähän etuajassa (35+3). Sairaalassa oltiin 5pv eikä senkään jälkeen ole kummempia vaivoja ilmaantunut pepun ihon ärsyyntymistä lukuunottamatta. Ilmavaivoja on jonkin verran, mutta toisaalta ei tunnu kuitenkaan häiritsevän hirveästi.

Täällä lentää kakka myös usein ja hartaasti. Myös yöllä. Pakkohan se kakkavaippa on vaihtaa jos kunnolla töräyttää. Ihottumaa ei onneksi ole ollut. Ilmavaivoja on jonkin verran. Olen antanut "pierutippoja" (eli Cuplatonin serkkua Disflatyliä), jonka hyödyistä en ole kuitenkaan aivan vakuuttunut. D-vitamiinit möyrii myös mahassa jonkin verran. Yöllä nukutaan 2-3h pätkissä. Päivällä haluaisi tissiä jopa tunnin välein. Sylissä herra haluaisi olla kokoajan, havahtuu heti jos yrittää laskea jonnekin yksin nukkumaan.

Takaisin