Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuinka monella nukutaan jo omassa huoneessa? Miten siirto sinne sujui ja kuinka yöt on menny sen jälkeen?

Meille suositeltiin jo 5kk neuvolassa siirtoa omaan huoneeseen kun yöt niin levottomia mutta en oo vielä saanu siirtoa aikaseks (nyt 5kk 1vk). Ensi viikolla ajattelin kokeilla mutta valmiiks jo ressaan sitä onko samanlaista heräilyä sitten tiedossa ja ramppaamista tytön huoneessa..

Meillä on kaksio niin ei oo babylle ees omaa huonetta, mutta vauva kyllä nukkuu ekan unipätkän (23-04) omassa sängyssä. Tytön sänky meni rikki toissailtana ja jouduttiin nukkuun koko perhe koko yö samassa sängyssä. Oli muuten viiminen kerta, ellei oo ihan pakko! Tyttö oli tississä kiinni koko ajan! Tunnin välein heräsin siihen ko hän suu auki hamuaa tissiä. Eikä muu auttanu ko tissi. Yritin mennä ite kauemmas ja taputella takapuolesta, mutta ei. Onhan se vaikeaa ko maito tuoksuu nenään koko ajan!

Ihana lukea pitkästä aikaa teidän kuulumisia! Monen monta kertaa miettinyt miten kaikilla menee :) Meillä poika kasvaa hienosti, 7,5kg ylitetty, ihanat michelin jalat tullut ja pituutta 66 cm. Positiivinen vauva, hymyilee, nauraa ja keskustelee suurimman osan päivästä, kitisee vain kun on tylsää, paskat housussa, näläkä tai äitin syli kaipuu. Vauva-arki on nykyään tosi kiireistä, ei ole tietoa enää muutaman tunnin päikkäreistä, neuvolassa jo kysyin että miten normaalia tämmönen on kun ei välttis nuku päivän aikaan kun puolen tunnin tirsoja :laughing002 no yöt menee suht hyvin, en edelleen valita, kun kuuntelee koliikki vauvojen äitejä. Hatun nosto heille kun jaksavat, eipä siinä muu auta kun jaksaa vaan! Meillä syödään jo kiinteitä, puuroja ja vellejä, ei ole mitään sylkenyt, äitiinsä tullut, rakastaa syömistä :laughing025 imetän aina kun tuntuu vauva tissiä kaipaavan, harvenee viikko viikolta. Ja edelleen olen "katkera" joita imetys laihdutaa, minua ei laihduttanut, ehkä kilot karisi siinä, kun ei paljoa ole tarvinnut laakereilla maata tätä arkea pyörittäessä, enää pari kiloa jäljellä + paaaljon lihaskuntoa saatava takaisin, löysää nahkaa roikkuu siellä sun tääl :laughing002 Liikkeelle yrittää kovin lähteä, pyörii selällään ja punkee koko ajan istumaan tai pystyyn, makuu asento tuntuu olevan todella tylsää, ollut jo pitkän aikaa. Vettä rakastaa edelleen joten on uitu paljon ja kylvyt on meillä ihanaa luksusta molemmille :love7

Ei oo kiirettä laittaa Ilonaa omaa huoneeseen. Se on oikeestaan vielä miehen käytössä, ettei sinne edes parane mennä. Ei oo kiirettä. Ilonan sänky on mun sängyn puolella ja nukkuu yönsä tosi hyvin, joten ei kiirettä. Ei tarvi äitinkään sitten itkeä, ettei vauva oo enää vieressä :grin

Iituliina: sama juttu, ei auttanu imetys laihdutukseen, ei vaikka imetän edelleen aika paljon. Ja mitä enempi on ikää, sitä hitaanpaa muutenkin palautuminen on, ellei sitten ole aktiiviliikkuja ja käy salilla yms. tosi usein...mä en ole, siksi tää palautuminenkin on ollut tällästä etana-vauhtia :)

Eikä meilläkään nukuta päivällä kuin just jotain puolen tunnin pätkiä..ehkä tunti on pisin pätkä koko päivänä. Omaa aikaa ei juurikaan ole, just kerkee keittämään kahvit ja istahtaa niin likka herää. Mutta yöt nukkuu sitten hyvin.

Meillä myös päikkärit lyhentyneet. Naapuri kertoili, että heidän vauvallaan joka on pari kk vanhempi oli myös näihin aikoihin lyhyitä unet. Nyt kuulemma nukkuu taas pitkästi. Mä niin toivon että tämä on vaan vaihe ja kohta alkaa taas nukkua kunnon päikkäreitä! :D

Musta tuntuu että meillä jaksaa nykyään olla lyhyemmän ajan päivällä hereillä, parin tunnin välein alkaa tyttö olemaan niin väsy että saa laittaa nukkumaan, tosin nukkuu vaan puol tuntia-tunnin. Vaikuttaakohan toi että on koko ajan menossa?

Meillä A väsyy parin tunnin välein tällä hetkellä ja B valvoo ihan törkeän pitkiä jaksoja putkeen. B:n uneen saaminen kestää myös pidempään kuin ennen. Aiemmin nukahti "heti", nyt noin 15-20min kestää ja kitinää tulee..eli toisaalta aika vähän aikaa kestää, mutta kahden vauvan kanssa ja siihen aiempaan tottuneena, tuntuu vähän pidemmälle (kun kasvavat niin kestää paaaaljoon pidempään).
Kumpikin nukkuu kahdet vaunupäikkärit (vaihdellen 1,5-2,5 tuntia) sekä yhdet iltapäikkärit noin 20-60min. Toinen saattaa aamupäikkäreillä nukkua sen 2,5h ja se, kumpi nukkui aamulla vaunuissa lyhyemmän aikaa, nukkuu iltapäivällä vaunuissa pidempään. Koko ajan on vauvoilla jotakin "tekemistä" -sitähän he jo vaativat niinkuin pitääkin, mutta näköjään ihan yksilöllistä tuo unenmääräkin. Kasvuunhan sitä tarvitaan.
Ekat 4kk A vauva oli se, joka valvoi lähes koko ajan ja B nukahteli milloin missäkin. Ainut ero on automatkoilla, joilla B nukkuu ja A valvoo. Kiva, kun on kaksi ihan omaa persoonaansa! :) Yhtenä (huom.yhtenä)päivänä vauvat nukkuivat ja olivat sylikissoina vuorotellen, niin, että sain tasan 5min. istua koko päivän aikana rauhassa/yksin sekin taisi olla vessassa..muun ajan kannoin vuorotellen kumpaakin.

edit. Yöunet ovat olleet pitkät ja katkeamattomat vajaasta 3kk lähtien. Nukkumaan mennään klo 20:30-21 ja herätään noin klo 7:00-7:30. Yöunille nukahtavat hetkessä.

Muokattu viimeksi:
Meillä on aikalailla rytmi muodostunu. Viimeistään 9 noustaan ylös, 11 aikoihin 30min päikkärit, 12 aikoihin ruoka, klo13 päikkärit vaunuissa 1,5 - 2 tuntia, klo16-17 hedelmäsosetta, klo18 30min päikkärit, klo 20 iltapuuro, yökkärit päälle ja 21 nukkumaan. Suht helposti ilman kitinää nukahtaa toistaiseksi ainakin. Kestää yleensä sen 1-15min (sekaan mahtuu toki niitä tunninkin nukutuksia mutta on todella harvassa). Riippuu lähinnä huoneen pimeydestä. :D Iltaisin aurinko paistaa suoraan meidän huoneen suuntaan mutta pilvisinä päivinä nukahtaa nopeasti.

Mie avasin meän makuuhuoneen pimennysverhoa just eilen että yölläki olis valosampaa. :D asutaan pohjosessa niin täällä paistaa aurinko yölläki ja reissataan kummiski kesällä ja en voi pimennysverhoa raahata mukana niin parempi opettaa vauva pienestä asti nukkuun valosassa :)
Ja hyvinpä yöt on mennykki. Eipä täällä asuessa oo ite mitään pimennysverhoja koskaan tarvinukaan, hommattiin se miehen takia ko se on etelästä niin se ei alussa nukkunu kesäsin juuri ollenkaan ko koko ajan on valosaa.

Mäkin oon yrittäny välttää sitä että tarttis olla pilkkopimeetä ennenkuin nukahtaa. Eipä tota meidän makkaria ihan pimeäksi saakkaan. :D siskon muksu ei nukahda kainkaan ellei oo pimeenä huone. Voipi olla suht vaikeeta nytten kesällä kun neki asuu lapissa. :D
Voih, nytten tuo minun pikkuinen kääryle on jo 6kk. Toinen samanlainen niin saakin jo viettää synttäreitä. Hirmu vaikeeta tajuta että hän kasvaa tuosta hirveetä tahtia ja oppii uutta joka päivä. Pian sitä jo kävelläänkin. Pienen pieni vauvani. <3

Nyt on vähän voittaja olo!! :happy:
Meillä nukuttiin viime yö omassa huoneessa vain yhdellä heräämisellä aiempien 10 heräämisen sijaan! Siellä se tuhisee vieläkin ja äitikin on kerrankin saanu kunnon unet :smiley-bounce012
Toivottavasti en tuuleta liian aikasin ettei tää jää vaan yhdeks yöks!

Ei ois pitäny hehkuttaa :banghead:
Sitä iloa kesti vaan yhden yön! Nyt "heräilee" taas itkemään puolen tunnin-tunnin välein. Mä koitan kovasti keksiä syytä tälle, nälästä ei voi johtua koska alkaa jo tunti syömisen jälkeen tekemään tätä ja jatkuu pitkin yötä vaihtelevin välein..
Samalla pohdin kovasti tehtiinkö jotain toisin tona iltana jolloin nukkui koko yön mutta en keksi..

-sss, ettei ois hampaita tulossa? Ilona oli selvästi kiukkuisempi ja levottomampi yöllä just ennen hampaiden puhkeamista.

Voihan se olla sitäkin, on vaan jatkunut jo pidempään. Välillä tuntuu että se on vaan jotain tarkastelua että onko äiti paikalla kun rauhottuu yleensä siihen että meen lähelle ja kaappaa oikein mun kädet itselleen.

Meillä on myös yöt ihan hirveetä hulinaa taas ja äitiä väsyttää!! Poika herättää 1-2h välein läpi yön, edes eka unipätkä ei ole kahta tuntia pidempi ja silloin ei taatusti ole nälkä kun on illalla tankattu velliä ja puuroa sekä maitoa mahan täydeltä. Makuupussista pääsee osittain ulos hyöriessään ja pyörii nykyään myös mahalleen jolloin on ihan solmussa. Mikähän nyt neuvoksi:hungover:

Myös päivisin on hirveä riekkumaan. Kokoajan pitäisi olla menossa. Ei viihdy sylissä, ei lattialla, ei oikein missään. Pitäsii vaan nähdä ja kokea ja liikkua jatkuvasti. Leluilla leikkii tosi raivoisasti heitellen ja ravistellen. Mikähän riiviö täällä on kasvamassa:rolleyes:

Meillä on yöt ollut levottomia jo ties kuinka kauan! 3 viikkoa heräsi pahimmillaan 7×yössä jonka jälkeen tuli hampaat, mutta nyt on edelleen levotonta ja heräilee n.2 tunnin välein läpi yön. En keksi tälle mitään järkevää syytä muuta kuin että voisko olla jo äidistä irtautumisen pelkoa tai miksi sitä nyt kutsutaan? Olen nyt ottanut tytön mun viereen siinä 4-5 aikaan ja tuntuu että se rauhoittaisi vähän. Päivisin hän viihtyy parhaiten sylissä istuen tai sitten seisten ja pomppien. Lattialla vain lyhyitä aikoja kerrallaan ja sitten hermostuu vaikka osaa jo vähän liikkuakin sivuttain ryömien. En paljon mitään saa tehtyä tytön valveilla olo aikana kun pitää sylissä kantaa! Joskus kun laitan ruokaa muulle perheelle niin laitan tytön syöttötuoliin istumaan ja siinä hän saattaa viihtyä just sen aikaa että saan ruuan tehtyä, vielä jos annan hänelle jotain nakerettavaa käteen. Mutta on kyllä raskas kausi menossa, onneksi tiedän ettei tämä ikuisesti kestä,silti se ei hirveesti lohduta kun univelkaa on kertynyt ja joinakin päivinä meen ihan sumussa. Kolaroin jopa meidän auton kun olin niin väsy että tuntui kun olisi kännissä ajanut. Kellekkään ei käynyt mitään(pienet lapset eivät olleet mukana) kun kolaroin lähikaupan parkkipaikan tolppaan, mutta silti,nyt on syytä ottaa tosissaan tämä väsymys ja laittaa mies valvomaan vuorostaan noi yöt! Kohta sillä alkaa kesäloma ja ekan viikon saa hoitaa tyttöä noi yöt jos se haluaa että vaimo pysyy järjissään!

Täälläkin ollaan ekan 3-5 tunnin pätkän jälkeen heräilty taas jatkuvasti vaikka just oli tasaantumassa kahteen heräämiseen/yö. Mä luulen että johtuu hampaista tai sitten siitä että on nytte joutunu nukkumaan meidän välissä ja se rupee riittelee. Ei se oo aikaaemmin haitannu. Yhtäkkiä viimeset kaks yötä mennyt levottomasti.
Niin ja täälläkin huudetaan ja kiljutaan minkä kerkee. Tuntuu silti ettei mee kauaa ennenku tää lähtee ryömimään niin voihan se olla siitäki johtuvaa se levottomuus. Tiedä sitte. :D

I-P kirjoituksesi kuullostaa hyvin tutulta :)
Meillä kovaa menoa sekä päivät että yöt, viime yönä neiti löytyi taas väärin päin sängystä, pää jalkopäässä:joyful:

Ja täällä kanssa herätään niin tiheästi etten jaksa enää edes kelloa katsoa, ekan pätkän nukkuu 2-4h, mutta sen jälkeen heräilee 0,5-1,5h välein, vaikka pääsee viereen. Kai se hampaista johtuu, meillä ei ole vielä yhtään puhjennut. Mutta joo, äiti on vähän väsyo_O

Muokattu viimeksi:
Lohduttavaa tietää ettei meillä ainoastaan yöt oo tälläsiä. Itekin on taas niin väsyny et eilen onnistuin taas oikein loistamaan kaupungilla asioidessa mm kotipizzassa tuli käytyä ja tilasin jauhelipizzan ja JAUHELIHAdipin, myyjä vähän aikaa tuijotti mua tyhmänä :wink Sitten koitin toisessa paikassa maksaa ostokset ajokortilla :p näitä päiviä sattuu aina välillä kun itekin tajuaa kuinka sumussa sitä oikein onkaan!

Itse oon laittanu nää yö- ja päivähulinat motorisen oppimisen piikkiin. Poika on kehittynyt liikkeissään hurjasti viimeisen kuukauden sisällä. Kun kuukausi sitten ei edes kääntynyt, niin nyt on milloin mitenkinpäin eikä takuulla jää siihen kohtaan mihin lattialla hänet jättää. Liikkuu peruuttamalla ja kierimällä pitkiäkin matkoja ja hakee kokoajan konttausasentoa. Kontiltaan sitten kaatuu nenälleen maahan.. Ja pakittaessa jää tuolien jalkoihin jumiin :grin

Onko teillä muilla tullut "eroahdistusta"? Äsken tuossa juuri lähdin tekemään kauppareissua yksinäni. Syötin pojan ja jätin isänsä kanssa sillä mielellä että jos alkaa kitisemään niin laita nukkumaan parvekkeelle. Helppo juttu, ei huolta! Sanoin heipat ja löin ulko-oven kiinni. VIRHE! Poika oli aloittanut samantien infernaalisen huudon, jolloin isä tietty yritti nukuttaa parvekkeelle siinä onnistumatta. Poika huusi koko sen 45min pää punaisena ja hikisenä kun olin poissa. Kotiin tullessa otin pojan syliin ja huuto loppui kun seinään. Mun sylistä poika sitten naureskeli yltäpäätä huutoon v*ttuuntuneelle ja väsyneelle isälleen:finger005. Tarjosin tissiä jota poika söin ahnaasti ja hartaasti, jonka jälkeen nukahti parvekkeelle ilman mitään tappelua. Vastaavaa on sattunut lähiaikoina muutaman muunkin kerran, aavistuksen pienemmässä mittakaavassa vain. Näinkö mut on tuomittu olemaan neljän seinän sisällä pojan kanssa kunnes tämäkin vaihe on ylitetty :confused005

Takaisin